MS Windows
briani 27239
Spørgsmål vedr. Ghost og ny HD
Fra : Per

Dato : 25-11-04 19:09

Hej forhåbentlige rigtige gruppe!

Jeg har lavet et (Symantec) ghost image af min PC - det fylder ca. 10 GB og
og ligger på en Extern harddisc. Jeg har iøvrigt bemærket at ghost filerne
er delt op, så de fylder ca. 2 gb hver - er det en Windowsting?

Hvis min HD crasher - er det så bare at købe en ny og installere - og så
virker den bare? Har aldrig prøvet det før med Ghost.

Er det iøvrigt noget problem at imaget ligger på en extern harddisk fremfor
cd-rom?

Vil ghost imaget virke på en anden PC - der f.eks ikke har samme grafikkort
mv.?

Kører XP home sp2
120 gb harddisc - partitioneret i 3 drev

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-04 21:31

> [...]
> og ligger på en Extern harddisc. Jeg har iøvrigt bemærket at ghost filerne
> er delt op, så de fylder ca. 2 gb hver - er det en Windowsting?

Ja, det er en begrænsning på filstørrelse.
> Hvis min HD crasher - er det så bare at købe en ny og installere - og så
> virker den bare? Har aldrig prøvet det før med Ghost.

Ja, du skal jo lige ghoste tilbage først, men så er du kørende akkurat som
du var, da du lavede dit ghost image.

> Er det iøvrigt noget problem at imaget ligger på en extern harddisk
fremfor
> cd-rom?

Nej, det er faktisk meget bedre, da det er meget hurtigere.

> Vil ghost imaget virke på en anden PC - der f.eks ikke har samme
grafikkort
> mv.?

Det kan give problemer, hvis ikke det er samme hardware der er i pc.en når
man laver sit image og så kører det tilbage.
Grafikkortet vil formentlig bare vise nogle fejl, som man så tilretter. Hvis
det stadig er et kort af samme type, f.eks et gforce udskiftes med et andet
geforce, er der stor sandsynlighed for, at driveren selv retter sig til
under den første opstart.
Skulle man får problemer, på grund af at man har skiftet hardware i et
sådant omfang, at windows ikke vil starte med imaget, så smider man bare sin
win xp cd i og kører en reparation, så er man oppe igen med alle
indstillinger, programmer og spil osv.

Så det kan du sagtens nå at få meget glæde af.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 22:07

Per wrote:
> Hej forhåbentlige rigtige gruppe!

Hej Per.

JA, dette er den HELT rigtige gruppe!

> [...]
> GB og og ligger på en Extern harddisc. Jeg har iøvrigt bemærket at
> ghost filerne er delt op, så de fylder ca. 2 gb hver - er det en

Min Ghost (som er en lidt "støvet" version 7.5) køres fra en DOS-
diskette, den laver samme nummer, dvs. den splitter image kopien
op i flere filer á 2Gb. Jeg tror nok at det er en begrænsning i FAT
fil systemet. Men dette spørgsmål er der nok andre, der kan svare
mere præcist på. Det betyder ikke noget i praksis.

> Hvis min HD crasher - er det så bare at købe en ny og installere - og
> så virker den bare? Har aldrig prøvet det før med Ghost.

Yep! Ind med den nye harddisk og så bare RESTORE dit image.
Ghost er endda ligeglad med om din nye harddisk er større eller
mindre end den gamle, bare der er plads til dit image.

> Er det iøvrigt noget problem at imaget ligger på en extern harddisk
> fremfor cd-rom?

Nej.

> Vil ghost imaget virke på en anden PC - der f.eks ikke har samme
> grafikkort mv.?

Du KAN godt risikere at ryge ud i noget "snavs" hvis den anden PC
har et helt andet bundkort med et helt andet chipset, en anden CPU
og en masse anden "ny" hardware. Så kan Windows blive temmelig
"forvirret" når den vågner op i de nye omgivelser. Og så er det ikke
sikkert at den overhoved vil starte op.

Hvis det KUN er småting såsom grafik, netværkskort og lydkort, der
er anderledes, så sker der ikke andet end at Windows "finder" den
nye hardware og beder dig om at installere de tilhørende drivere,
ganske som normalt.

En anden ting du skal være opmærksom på, er at du ikke bare
kan "klone" din Windows XP installation, lave 10 ens maskiner og
sætte dem på det samme netværk. Enhver Windows XP har sin egen
SID, en security ID (en slags "personnummer") og hvis den "ser" en
anden Windows XP maskine med samme nummer, så bliver den sur
og vil ikke køre. Microsoft forklarer lidt om det her:

http://support.microsoft.com/kb/q314828/

I sådanne tilfælde kan du bruge programmet Ghost Walker til at
ændre Windows' SID. Microsoft har også et værktøj til den slags,
det hedder Sysprep, men Ghost Walker er lettere at bruge, synes
jeg. Nå, det var vist et mindre sidespring...

> Kører XP home sp2
> 120 gb harddisc - partitioneret i 3 drev

Pral!

-E.G.

Fra : Per

Dato : 25-11-04 22:25

--

Hej igen!

Jeg takker mange gange for svar fra jer begge!

Nu blev jeg lidt klogere
Mvh. Per!

Fra : Ingolf

Dato : 26-11-04 04:17

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> grafikkort mv.?
>

> Kører XP home sp2
> 120 gb harddisc - partitioneret i 3 drev

Bare lige et kort spørgsmål. Hvis dit ghost består af 10GB data der skal
kopieres til HD'en. Hvad er så hurtigst? At lave en 'unattended'
installation af Windows eller 'forsøge' med dit ghost image?

PS. Har aldrig set et ghost program fungere ordentligt med WinNT/XP og NTFS!
Der er ballade med SID (Security IDentifiers, og hvis man kører i netværk
med domæne, får du aldrig nettet igang igen.)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-11-04 23:54

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> installation af Windows eller 'forsøge' med dit ghost image?
>
> PS. Har aldrig set et ghost program fungere ordentligt med WinNT/XP og

Så har du være uheldig. Jeg har lavet ghost image på utallige pc.er med ntfs
og ghost 8.
Når man kan genetablere ca. 5 gb på 15 min, så kan man vist godt se, hvad
der er hurtigst.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 10:38

Ingolf wrote:

> Bare lige et kort spørgsmål. Hvis dit ghost består af 10GB data der
> skal kopieres til HD'en. Hvad er så hurtigst? At lave en 'unattended'
> installation af Windows eller 'forsøge' med dit ghost image?

Hej Ingolf.

Hvis din image-kopi fylder 10Gb (image-filer er oftest pakkede!) ,
så må den jo indeholde rigtig MANGE store programmer foruden
selve Windows XP. Hvis du skal installere alt dette, selvom det er
nok så automatisk, så er jeg sikker på at Ghost vil vinde dette
"kapløb" på tid. Men uanset hvilken slags 'deployment' man vælger,
så kræver de alle at man har lavet et vis minimum af forarbejde og
det bør jo 'tælles med', hvis man vil lave et "kapløb".

> PS. Har aldrig set et ghost program fungere ordentligt med WinNT/XP
> og NTFS! Der er ballade med SID (Security IDentifiers, og hvis man
> kører i netværk med domæne, får du aldrig nettet igang igen.)

Nej, det giver kun "ballade" hvis det kommer helt bag på én.

SID er din Windows XP's unikke "CPR-nummer". Det er en del af
dens identitet. Også på netværks-domænet. Hvis du ændrer SID
mens du er medlem af domænet, så bliver du naturligvis IKKE
genkendt igen. Og som du nok HAR opdaget, så kan der heller ikke
være 2 eller flere maskiner med samme SID på nettet samtidig.

Denne problematik har INTET med Ghost at gøre!

Hvis du vil "klone" Windows XP maskiner på samme netværk, så skal
du melde din maskine UD af domænet umiddelbart inden du laver
dit image. Når du senere 'restore' dit image, skal den have ny SID inden
du melder den ind i domænet igen.

Brug f.eks. SYSPREP værktøjet, den vil generere en ny SID og
hvis du gør rigtig brug af den såkaldte 'answer file' (sysprep.ini) så kan
du faktisk lave noget der ligner en komplet 'unattended' installation!

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302577

På min arb.plads bruger vi Ghost-images af vores mange forskellige
PC'ere og setups. Umiddelbart før image-kopien laves, kører vi
SYSPREP med answer file. Når vi så skal klargøre en ny maskine,
sender vi et passende image ud til den (via nettet fra vores ghost-
server). Når maskinen rebootes, vågner Windows XP op til dåd og
kører den sidste del af installationen helt automatisk (registrerings-
nøgle, navngivning, indmeldelse i domæne, regionale indstillinger, m.m.).

Ærgerlig at du ikke har haft success med ghost. Men jeg tror at det
bunder i uvidenhed. Prøv igen og giv den chance. Den er slet ikke så
tosset. Og der findes også andre 'mærker' end Symantec.

At lave et harddisk-image er den mest komplette form for backup.
Jeg bruger det selv jævnligt og før enhver større installation...
Også umiddelbart før jeg installerede SP2. Det blev min redning!

-E.G.