Nokia PC Suite til W2K
Fra : M@rk

Dato : 18-05-01 08:16

Hej alle,

beklager hvis dette spørgsmål har været stillet før!

Jeg har en Nokia 8210 og har tidligere haft meget glæde af Nokia PC
Suite, men efter en pc-opgradering til Windows 2000 Pro DK har jeg
fået et lille problem ...............

Den eneste udgave af Nokia PC Suite jeg kan finde, understøtter
desværre "kun" Windows 95/98 .............. jeg har prøvet, at springe
op og falde ned på dette og installere det anyways, men det desværre
vil det ikke lade sig installere på W2K

Er der nogen der har en god ide?

/Mark

Fra : Leif

Dato : 19-05-01 11:17

Jeg har også en Nokie 8210 som jeg er meget glad for, men.....hvad er Nokia
PC Suite ???

Mvh, Leif

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-05-01 11:18

Leif skrev:

>hvad er Nokia PC Suite ???

Det hedder Nokia Data Suite, du kan læse mere om det på Nokias
hjemmeside:

http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/datasuite3/

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-05-01 13:36

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Det hedder Nokia Data Suite, du kan læse mere om det på Nokias
>hjemmeside:

Nej! Nokia Data Suite er til 51xx og 61xx (og vidst nok et par andre). Det er
til telefoner, som ikke har et såkaldt modem indbygget. Til de nyere telefoner
findes en PC Suite. Med den kan man redigere i telefonbogen. Med PC Suite for
Nokia 6210, kan man også synkronisere telefonbogen og kalenderen en pc'en.
Vælg telefon på http://forum.nokia.com/main/1,6668,5_5,00.html - og se under
Downloads.

For 8210 findes den på
http://forum.nokia.com/files/disclaimer/1,14553,329,00.html

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-05-01 13:37

Peter Rongsted skrev:

>Nej! Nokia Data Suite er til 51xx og 61xx (og vidst nok et par andre). Det er
>til telefoner, som ikke har et såkaldt modem indbygget.

5110 HAR da netop modem indbygget. 3210 har ikke, og den kan man
heller ikke gå på nettet med. Det kan man med 5110.

>Til de nyere telefoner findes en PC Suite.

Der kan man se - man lærer noget nyt hver dag. Jeg har ikke før hørt
om det (ellers har jeg bare troet der blev snakket om Data Suite). Jeg
tager et kig.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-05-01 14:11

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>5110 HAR da netop modem indbygget. 3210 har ikke, og den kan man
>heller ikke gå på nettet med. Det kan man med 5110.

OK, så lad os tage den fra begyndelsen. Ingen GSM mobiltelefon har indbygget
modem! Et modem er en enhed, som tager et digitalt signal (normalt fra
serielporten) og omformer det til et analogt signal, som kan sendes på en
analog telefonlinie. I den anden ende bliver signalet ført tilbage til den
digitale form. Måden man gør det på er ved at MOdulere og DEModulere - deraf
navnet modem. En GSM telefon er digital hele vejen til centralen, så der er
ikke behov for et modem - der er ikke noget at omforme!

For at styre modemet og bla får modemet til at ringe op, opfandt firmaet Hayes
et sæt kommandoer som alle starter med AT. Derfor kalder man dem
AT-kommandoer. De blev ret hurtigt standard blandt alle modemfabrikaterne, så
de blev også inkluderet i GSM standarden (GSM07.07 og GSM07.05 - findes på
www.etsi.org). Men selvom en telefon understøtter dataopkald, er det ikke
sikkert den kan forstå AT-kommandoer. Når den kan, siger man, at den har
indbygget modem. En Nokia 5110 kan ikke selv forstå AT-kommandoerne. For at
bruge den til dataopkald, skal man installere Nokia Data Suite, der kan
fortolke AT-kommandoerne og sende tilsvarende FBUS-kommandoer til telefonen
(FBUS er Nokias egen protokol melle pc og telefon).

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-05-01 14:11

Peter Rongsted skrev:

> [...]
>modem! Et modem er en enhed, som tager et digitalt signal (normalt fra
>serielporten) og omformer det til et analogt signal, som kan sendes på en

Der findes reelt heller ingen ISDN-modems, alligevel sælges der
produkter der kaldes dette. Betydningen af ordet "modem" er ikke
rigtig mere modulator-demodulator, men bare det, at man kan få en
dataforbindelse.

>En Nokia 5110 kan ikke selv forstå AT-kommandoerne. For at
>bruge den til dataopkald, skal man installere Nokia Data Suite, der kan
>fortolke AT-kommandoerne og sende tilsvarende FBUS-kommandoer til telefonen

Yup, men i og med 5110 kan dette, så vil jeg (og mange andre) sige, at
den har modem, da den kan modtage og sende dataopkald. Det kan 3210
f.eks. ikke, denne har ikke modem.

Igen - betydninge af ordet modem har ændret sig. Modem betyder idag,
at man få en dataforbindelse - ligesom et ISDN-modem reelt er en
ISDN-adapter - men kaldes modem, fordi den virker som et gammeldaws
modem for almindelige mennesker.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-05-01 14:28

> [...]

>Yup, men i og med 5110 kan dette, så vil jeg (og mange andre) sige, at
>den har modem, da den kan modtage og sende dataopkald. Det kan 3210

Ikke enig. De fleste siger indbygget modem, når telefonen forstår
AT-kommandoer, så du ikke skal installere noget program eller en adapter, som
man skulle tidligere.

Peter

Fra : M@rk

Dato : 20-05-01 12:42

On Sat, 19 May 2001 12:17:50 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Det hedder Nokia Data Suite, du kan læse mere om det på Nokias
>hjemmeside:

Ergo sum, ved Nokia ikke hvad deres egne produkter hedder jvnf:

   http://www.forum.nokia.com/main/1,6668,5_5_2_1,00.html

For nu at spare en masse menneskers tid, så kan jeg afsløre at her kan
man i følge Nokia downloade:

   PC Suite for Nokia 8210 (Win95/98)

Så spørgsmålet står stadig ved magt )

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 20-05-01 12:45

On Sun, 20 May 2001 13:42:02 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Ergo sum, ved Nokia ikke hvad deres egne produkter hedder jvnf:

UPS, jeg havde ikke lige set, at du faktisk havde fået besked om, at
der var en forskel på de 2 produkter - det beklager jeg!

No offence intended!

/Mark