MS Windows
briani 27239
Password beskyttet mappe, hvordan kan man ~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-04 20:55

Jeg sidder og prøver at redde nogle data for en bekendt, hvis bærbare PC er
stået af.
Jeg har så rykket harddisken over i en stationær PC for at redde data.
Men jeg kan ikke komme ind i hans dokumentmappe (hvor alle hans vigtige
dokumenter ligger) da den mappe er password beskyttet (det er "bare" den
normale logon i windows, som beskytter mappen).
Jeg har passwordet, men hvordan skal det bruges ?
Jeg kan sagtens se alle de andre filer på harddisken.
Begge maskiner kører med XP Pro.

Jeg håber at det kan lade sig gøre, da han gerne skulle have sendt maskinen
til rep, men inden da meget gerne vil have sine data ud.

På forhånd tak

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 16-11-04 21:39

"Per Beer Hansen" skrev
> [...]
maskinen
> til rep, men inden da meget gerne vil have sine data ud.

Et hurtigt gæt:
Lav en share af hans harddisk (højreklik på drevet og vælg share)
Dernæst map network drive til den share du lige har lavet:
\\computernavn\sharenavn
men klik på Connect using a different username
og anvend din vens domæne\brugernavn og password.

Hvis det ikke virker, så prøv at lave en live boot cd,
hvor du kan tilgå alle data uden windows password (dog ikke encryptede data)

Lav selv en Windows bootable live CD i et windows xp lignende miljø.

Det har jeg gjort, og i de fleste tilfælde kan jeg nu boote på denne CD,
og bruge "Windows" operativsystemet på CD'en som værktøj til at f.eks.
virusscanne
harddisken - eller lave andre ønskede ændringer (læsninger - kopieringer) på
harddisken -
selvom operativsystemet på harddisken ikke virker.
Der skal IKKE angives nogen windows password for at læs f.eks. din vens My
Documents.

Det forudsætter at du har
en windows xp cd,
en CD brænder,
en blank skrivbar CD,
og en internetforbindelse.

Se mere her:
http://www.windowsubcd.com/index.htm
http://www.windowsubcd.com/howto.htm

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : jamen

Dato : 16-11-04 23:23

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> Jeg har passwordet, men hvordan skal det bruges ?
> Jeg kan sagtens se alle de andre filer på harddisken.

Det er faktisk simpelt nok:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Hvis han har benyttet kryptering på nogle af sine mapper, virker
ovenstående dog ikke.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-04 19:27

jamen wrote:

> Det er faktisk simpelt nok:
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Tusind tak, det var lige det der skulle til

> Hvis han har benyttet kryptering på nogle af sine mapper, virker
> ovenstående dog ikke.

Og det har han heldigvis ikke.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 17-11-04 00:39

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev:
>Men jeg kan ikke komme ind i hans dokumentmappe

En anden ide: Explorer, Tools > Folder Options > View > slå simple file
sharing fra (den nederste checkbox). Så kan du tilføje dig selv til den
gruppe af brugere, der har adgang til folderen: Properties > Security >
Add... dig selv med fulde rettigheder.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk