Fastlås layout med css?
Fra : Martin

Dato : 02-12-04 16:10

Hej

Prøv lige at kigge på www.racetrackbabies.dk

Jeg har fået til opgave at lave en hjemmeside
med samme opbygning.
Altså en hjemmeside med en centreret indholdsfirkant
med en fast højde og bredde.
Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den samme
på alle sider.

Jeg ved godt, at www.racetrackbabies.dk er opbygget med frames,
og jeg har også godt styr på at opbygge i frames.
Jeg har i lang tid undgået at opbygge vha. frames, da det
i højere grad anbefales at opbyggge vha. tabeller og især css.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt, at opbygge det ovenstående
layout vha. css?

Jeg har forsøgt at opbygge det vha. tabeller og css, og det
tildels lykkedes. Men jeg kan ikke fastholde højden.

Kan nogen henvise til et eksempel på, hvordan man kan lave
layoutet med css, så højden fastholdes fuldstændigt?

Eller er jeg nødt til at opbygge det vha. frames for at være helt
sikker på at højden fastholdes fuldstændigt?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-12-04 16:41

"Martin" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en fast højde og bredde.
> Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den samme

For mig ser det ud til at du skal min. bruge 3 div blokke, men du hendviser
selv til www.html.dk og der står hvordan du går. eller http://www.9am.dk/ og
http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp findes oxo
http://www.webdesign101.dk/design/styleswitcher.php

Jeg har selv www.jalte.dk den ser ikke så godt ud i firefox og så har jeg
www.jalte.dk/duddelutte som ser fint ud i IE og Firefox
henrik

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-12-04 22:12

Hej Henrik

Jeg har ikke selv henvist til html.dk, det sker
vist automatisk fordi indlæget er skrevet via html.dk
Men det er nu lige meget.

Med 3 div blokke tænker du så på én til toppen,
én til midterdelen og én til bunden?

Hilsen Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-04 22:49

Martin <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den
> samme på alle sider.

Du kan godt lave højde på en <div>, eller lade indholdet
bestemme højden - i dette tilfælde er det billedet til venstre
der laver det meste.

> i højere grad anbefales at opbyggge vha. tabeller og især
> css.

Nej, det anbefales at opbygge vha. <div> og især css

> Mit spørgsmål er så, om det er muligt, at opbygge det
> ovenstående layout vha. css?

Ja!

> Jeg har forsøgt at opbygge det vha. tabeller og css, og
> det tildels lykkedes. Men jeg kan ikke fastholde højden.

Må vi se et eksempel, i form af et link til en testside?

Højden af en boks bliver udvidet efterhånden som der
kommer indhold i den. Skal du efterligne
http://racetrackbabies.dk, er du nødt til at have enten en
<iframe> (som har samme ulemper som frames) eller en
scroll-div, som også kan være svær at styre.

> er jeg nødt til at opbygge det vha. frames for at være helt
> sikker på at højden fastholdes fuldstændigt?

Nej!

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-12-04 23:24

Det er denne side det drejer sig om www.juniband.dk

Jeg har fået at vide, at jeg har en rodet kode, så det behøver I
ikke at fortælle mig igen. Jeg vil nok prøve at få styr på den.)

Jeg har lavet scroll-divs på siderne.

Men problemet er, at der er forskel i højden på de forskellige sider.
Det er det problem jeg vil prøve at løse ved at fastlåse siderne på en
eller anden måde.

Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Hilsen Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-04 23:28

Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Ja, men den er ikke mere fastlåst end det indhold du
putter i den.

Folks forskellige indstillinger kan give en masse forskellige
problemer, så det er en vanskelig opgave du har sat dig
selv på - der er ikke noget der er helt sikkert.

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-12-04 23:40

Men ville jeg ikke være helt sikker ved at bruge frames
- selvom det nærmest er bandlyst ?

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-04 00:54

Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Men ville jeg ikke være helt sikker ved at bruge frames
> - selvom det nærmest er bandlyst ?

Nej, frames er yt - glem at du nogensinde har lært det

Ja, frames er bandlyst - der findes mange andre måder at
gøre det på.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-04 23:43

Martin Ploug wrote:

> Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Ja, sådan i css:

#fast {
width:400px;
height:250px;
overflow:auto;
}

.... og sådan i html:

meget indhold du fylder i. Du får blot en scrollbar i højre side af div'en,
når det bliver nødvendigt (nogle browsere sætter den altid og tilføjer så en
scrollknap ind, når det bliver nødvendigt).</div>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-04 00:11

Martin Ploug skrev:

>Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Det ville være rart, hvis du citerede efter netiketten (se
signatur), dvs. klippe i det du svarer på og svarer under det du
citerer ellers må du forvente, at der er flere der ignorerer dine
indlæg og ikke ønsker at hjælpe dig.
--
Knud

Fra : Martin Ploug

Dato : 03-12-04 14:42

> [...]

en
>scrollknap ind, når det bliver nødvendigt).</div>

Ovenstående ser ud til at virke - mange tak.

Kan jeg så lave en overordnet div, som holder på det samlede indhold og så
indbygge forskellige div til de forskellige delelementer, eller hvordan?

/Martin

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 03-12-04 19:21

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg så lave en overordnet div, som holder på det samlede indhold og så
> indbygge forskellige div til de forskellige delelementer, eller hvordan?

Du kan sagtens lave en "wrapper" og så placere andre div`s i den,
Eksempelvis:

..wrapper
{
width: 780px;
}

Nu fylder siden 780 px i bredden.

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Martin Ploug

Dato : 03-12-04 20:43

>Du kan sagtens lave en "wrapper" og så placere andre div`s i den,
> [...]

"wrapperen" kan vel så også styre den faste højde?

..wrapper
{
width: 780px;
height: x antak px i højden;
}

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-04 02:01

Martin Ploug wrote:

> "wrapperen" kan vel så også styre den faste højde?
>
> .wrapper
> {
> width: 780px;
> height: x antak px i højden;
> }

Hvad så når indholdet overstiger det, der kan være inden for x*y pixels i
wrapperen? Teknisk kan det da lade sig gøre, men er det en god ide?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : JH

Dato : 06-12-04 09:23

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvad så når indholdet overstiger det, der kan være inden for x*y pixels i
> wrapperen? Teknisk kan det da lade sig gøre, men er det en god ide?

Ja, man skal være 100% sikker på at indholdet ikke kommer til at fylde
mere end højden, og hvis det er tekst er der god chance for at det sker.

Måske kan du sætte padding eller margin på wrapperen istedet.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : from south

Dato : 06-12-04 19:11

Hej Jeppe.
"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
> Erik Ginnerskov wrote:
[snip]
> [...]
>
> We have unmistakable proof that throughout all past time, there has
> been a ceaseless devouring of the weak by the strong.

I CSS er der ikke noget med at sætte måske på padding eller margin. Det
er enten eller. Mvh Knud

Fra : JH

Dato : 06-12-04 20:48

from south wrote:
> I CSS er der ikke noget med at sætte måske på padding eller margin. Det
> er enten eller. Mvh Knud

Hvad mener du?