Height vil ikke auto?
Fra : Brian Hansen

Dato : 30-11-04 14:19

Jeg har en kode der ser ud som den her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>
charset=iso-8859-1">
html, body {
background-color: #EEECDF;
font-family: Trebuchet MS, Verdana, Arial, Helvetica,
sans-serif;
font-size: 11px;
font-weight: normal;
margin: 0px 0px 0px 0px;
padding: 0px 0px 0px 0px;
}
#kasse {
width: 750px;
background-color: #FFFFFF;
margin: 0px auto 0px auto;
padding: 0px 0px 0px 0px;
position: relative;
border-right: 1px solid #000000;
border-left: 1px solid #000000;
}
#indhold {
width: 750px;
margin: 0px auto 0px auto;
padding: 0px 0px 0px 0px;
position: absolute;
}
</head>

Hvorfor vil kasse ikke udvide sin height efter sit indhold?

Hvis man sætter height til 'auto' hjælper det ikke noget.

Hvis man ændre 'indhold' fra 'absolute' til 'realative' så vil
bliver den som den skal være. Problemet er blot at på den side,
hvor koden indgår skal kassen være relativ og indhold være
absolut for at få den rette sammenhæng.

Hvad har jeg overset?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-04 15:51

Brian Hansen wrote:
> [...]

> #kasse {
> width: 750px;
> background-color: #FFFFFF;
> margin: 0px auto 0px auto;
> padding: 0px 0px 0px 0px;
> position: relative;
> border-right: 1px solid #000000;
> border-left: 1px solid #000000;
> }
> #indhold {
> width: 750px;
> margin: 0px auto 0px auto;
> padding: 0px 0px 0px 0px;
> position: absolute;

> Hvorfor vil kasse ikke udvide sin height efter sit indhold?

Det skyldes, at du lægger dit indhold i <div id="indhold">, der har
position:absolute. Den fylder således ikke noget i sidens flow og kan ikke
påvirke højden i <div id="kasse">.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Brian Hansen

Dato : 30-11-04 16:05

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det skyldes, at du lægger dit indhold i <div id="indhold">, der har
> position:absolute. Den fylder således ikke noget i sidens flow og kan ikke
> [...]

Jeg takker for svaret!

Kender du en løsning?

Og hvad hvis der er tre 'indhold', som skal placeres ved siden af hinanden?
Jeg har nemlig prøvet at bruge relative til de tre indhold og 'float: left',
men så bliver de ikke placeres ved siden af hinanden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-04 16:19

Brian Hansen wrote:

> Jeg takker for svaret!
>
> Kender du en løsning?

Undlad den position:absolute. Lav den om til position:relative - eller brug
float.

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Brian Hansen

Dato : 30-11-04 16:42

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Undlad den position:absolute. Lav den om til position:relative - eller brug
> float.

Det har jeg prøvet. Så virker det i Firefox, men er kaos i IE.

Jeg giver op! Tilbage til tables designs, indtil at IE implementerer at følge
standarden.

Undskyld sproget, men IE er noget lort!

Fra : from south

Dato : 30-11-04 17:24

Brian skriblede en hel masse......
"Brian Hansen" <bluechild@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg prøvet. Så virker det i Firefox, men er kaos i IE.
>
> Jeg giver op! Tilbage til tables designs, indtil at IE implementerer
> [...]
Hjemmesidedesign er en sjov fætter, kan se du også har fundet ud af det.
Men laver du en god kode, og frøver din side i Mozilla, og den ser pæn
ud, så åbn IE........ er det noget kaos, så er det sikkert kun få ting
som skal rettes, og slet ikke tilbage i stenalderen med tabeller i
tabeller i tabeller. Erik har stadig givet dig en god rettesnor med

Fra : Brian Hansen

Dato : 30-11-04 18:18

from south wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> som skal rettes, og slet ikke tilbage i stenalderen med tabeller i
> tabeller i tabeller. Erik har stadig givet dig en god rettesnor med

Det lykkedes efter en hård kamp. Jeg måtte lave det hele om.

Jeg har lavet web design i mange år og kan huske, hvor besværligt det var
i starten med tabeller i tabeller i tabeller

Man skal lige vende sig til at det skal gøres anderledes.

Tak for rettesnoren, og tak for de pæne ord knud!

PS.: Jeg mistede - for et kort øjeblik mit temperament - sorry!