margin/div spørgsmål.
Fra : L[x]

Dato : 28-11-04 22:22

Hej ng.

Er der nogen der lige hurtigt kan forklare mig hvorfor IE giver dobbelt
margin på de 2 nederste div's på nedenstående link? Og hvorfor IE laver
det gabende mellemrum mellem samme? Når nu både Opera og Firefix viser
det som det er tænkt (og forhåbenligt skrevet)?

På forhånd tak.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : L[x]

Dato : 28-11-04 22:23

L[x] wrote:
> [...]
> det gabende mellemrum mellem samme? Når nu både Opera og Firefix viser
> det som det er tænkt (og forhåbenligt skrevet)?

Undskyld, jeg glemet linket:

http://test.ionline.dk/test.html

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-11-04 23:03

L[x] skrev:

>Er der nogen der lige hurtigt kan forklare mig hvorfor IE giver dobbelt
>margin på de 2 nederste div's på nedenstående link?

Fordi IE er gået i quirks mode p.gr.a. den php ting du har
stående øverst.

For at IE viser siden i standard mode, så skal doctype stå som
det allerførste på siden, så fjern det eller placer det andet
sted.
--
Knud

Fra : L[x]

Dato : 28-11-04 23:04

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> For at IE viser siden i standard mode, så skal doctype stå som
> det allerførste på siden, så fjern det eller placer det andet

Ændrer ikke på problemet med margien.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : L[x]

Dato : 29-11-04 11:20

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> For at IE viser siden i standard mode, så skal doctype stå som
> det allerførste på siden, så fjern det eller placer det andet

Er det iøvrigt mulgit at jeg kan få dig til ar definere begrebet quirks
mode? Jeg er efterhånden faldet over det nogle gange.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-11-04 14:34

L[x] wrote:

> definere begrebet
> quirks mode? Jeg er efterhånden faldet over det nogle gange.

Du kan 'oversætte' det til "bagud-kompatibel visning". Dvs. at browseren
efterligner tidligere versioners fejlagtige måde at tolke html.

Til forskel herfor står "standard-mode", hvor browseren forsøge at vise
websiden i henhold til den standard, der er anbefalet af W3C.

Da forskellige browserfabrikaters ældre versioner havde hver sin fejlagtige
ide om, hvordan html skulle vises, kan man i quirks-mode ikke forvente, at
en given webside ser ens ud i forskellige nutidige browsere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-04 15:28

Prøv at kigge her: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 28-11-04 23:57

"L[x]" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gabende mellemrum mellem samme? Når nu både Opera og Firefix viser det
> som det er tænkt (og forhåbenligt skrevet)?

Jeg har ikke kigget alt for meget i din css, der er virkeligt meget, du
skulle tage at udnytte nedarvningen, definer f.eks font for links en gang
for alle med a { def } i stedet for at gentage det for a:active, a:hover
osv. Eller evt. bare definerer font i body og derefter kun definere font for
de elementer der skal have en anden font end standardfonten. Derudover kan
du også slå forskellige klasser sammen hvis de har samme definitioner, dette
gøres med .klasse1, .klasse2 { def }. Men det havde sådan set ikke noget med
problemet at gøre, bare et råd til hvordan du kan minimere antallet af
linjer i din css-fil.
Men det ser ud til det er en bug i forbindelse med floats og margin i IE der
netop giver dobbelt op på margin. Søg på google efter double margin og evt.
ie og det vælter ned over dig med beskrivelser og løsningsforslag.

Mvh
Peter

Fra : L[x]

Dato : 29-11-04 11:24

Peter Anskjær wrote:

> [...]
> problemet at gøre, bare et råd til hvordan du kan minimere antallet af

Ja, jeg har rodet lidt med nedarving, men det virkede ikke helt
efterhensigten. Måske skal jeg bare rode lidt mere med det.

> [...]
> netop giver dobbelt op på margin. Søg på google efter double margin og evt.
> ie og det vælter ned over dig med beskrivelser og løsningsforslag.

Ja, det er tilsyneladende en float bug der er skyld i det. Jeg takker.

Til andre med samme problem, det kan løses ved at at sætte

display: inline;

på det floatede element.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : L[x]

Dato : 29-11-04 19:47

L[x] wrote:
> [...]
> det gabende mellemrum mellem samme? Når nu både Opera og Firefix viser
> det som det er tænkt (og forhåbenligt skrevet)?

Tak til alle for svar.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk