rgb-baggrund i css?
Fra : cim17

Dato : 27-11-04 18:19

meget enkelt...
jeg vil gerne lave en baggrund i css og vil udtrykke den vha. rgb
værdier... men kan ik lige finde ud af det..
har skrevet:
background-color: (r:198,g:227,b:244);
indtil videre, men det virker ik rigtig..

håber i kan hjælpe
søren rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-11-04 18:42

cim17 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> har skrevet:
> background-color: (r:198,g:227,b:244);
> indtil videre, men det virker ik rigtig..

Du kan også skrive C6E3F4 det er samme farve

PerR

Fra : cim17

Dato : 27-11-04 18:50

wow.... hvordan vidste du lige det?

Fra : cim17

Dato : 27-11-04 18:55

hov... har lige tjekket... og det er ik helt samme farve.. men
man burde vel også bare kunne skrive det med rgb-værdier?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-04 20:24

cim17 skrev:

>wow.... hvordan vidste du lige det?

Man har lov at angive en farve som '#xxyyzz' hvor xx, yy og zz er
hexkoder for henholdsvis r, b og g-værdien. Tegnet # samt
anførselstegnene skal med (selv om visse browsere måske ikke
tager sig af at de mangler).

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-11-04 21:37

cim17 <soeren@paag.dk> skrev:

> wow.... hvordan vidste du lige det?

Et godt lille program til formålet er Color Helper, her kan
du både se Hex-værdien og RGB-værdien at alle farver.

Programmet er gratis, og kan hentes på
http://hjem.get2net.dk/sorgin/files/colors.zip. Pak zip-filen
ud og kør ColorHelper.exe - den fylder under 200 kilo.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-11-04 23:52

cim17 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> wow.... hvordan vidste du lige det?

Et lille program der hedder Webcolor som kan hentes på
http://www.netpanel.com

PerR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-04 00:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man har lov at angive en farve som '#xxyyzz' hvor xx, yy og zz er
> hexkoder for henholdsvis r, b og g-værdien.

Jep.

> Tegnet # samt anførselstegnene skal med

Nej - der er noget du har fået helt galt fat i. Der skal *ikke*
anførselstegn om farveværdier - hverken hvis det er et af de 17
foruddefinerede navnet (fx black) eller defineret med #rrggbb.

Havelågen er til gengæld obligatorisk i notationerne #rgb og
#rrggbb.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-04 09:53

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Nej - der er noget du har fået helt galt fat i. Der skal *ikke*
>anførselstegn om farveværdier - hverken hvis det er et af de 17
>foruddefinerede navnet (fx black) eller defineret med #rrggbb.

Jeg har i sin tid læst at alt som ikke kun består af cifre, bør
stå i anførselstegn, men det er åbenbart forkert?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-04 11:06

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har i sin tid læst at alt som ikke kun består af cifre, bør
> stå i anførselstegn, men det er åbenbart forkert?

Ja. Der er meget få ting i css der kræver brug af anførselstegn -
og i de fleste værdier er det faktisk forbudt. En css-validering
vil afsløre den slags fejl med det samme.

Det eneste tilfælde jeg umiddelbart kan komme i tanke om hvor
anførselstegn er obligatorisk, er hvis man angiver en skrifttype
hvor skrifttypenavnet indeholder mellemrum: fx

   body { font-family: "New Century Schoolbook", serif }

I angivelser af uri'er er brug af anførselstegn valgfrit. I alle
andre enheder er anførselstegn ikke tilladt.

Se evt. siden her:
<http://www.htmlhelp.com/reference/css/units.html>

NB: Det er muligt at du forveksler reglerne for css med reglerne
for brug af anførselstegn til html-parametre. I sidstnævnte er
anførselstegn altid tilladt, men i visse tilfælde må de udelades.

HTML-reglerne kan ses her:
<http://www.allmyfaqs.com/faq.pl?Attribute_values_in_quotes>.
Jeg anbefaler (lige som SGML-tutorialen der refereres til) at man
altid benytter anførselstegn om html-attributter - så slipper man
for at tænke på om det er legalt at udelade dem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-11-04 19:02

cim17 <soeren@paag.dk> wrote:

> jeg vil gerne lave en baggrund i css og vil udtrykke den vha. rgb
> værdier... men kan ik lige finde ud af det..

Farver udtryk med rgb-værdier kan skrives således:

   background-color: rgb(198,227,244);

W3C er din ven:

<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-color>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk
»Based on the sheer number of panty shots in anime, my wife has deduced