Tekst med topmargin på 10 pix?
Fra : Bedstefar\\4

Dato : 27-11-04 17:35

Undskyld hvis spørgsmålet er for dumt, med jeg forsøger at forstå
stylesheets.

Jeg har fået lavet et image, 800*80 som jeg har fået placeret i toppen som
fast baggrund. Målet er ny at lave en klasse mintitel, som placerer sin
tekst pænt centreret i de øverste ca 20 pix.af baggrundsbilledet.
Jeg kæmper med nedenstående. Hvis jeg omdøber til h1, virker fontfarve og
størrelse, men kommer alt for langt nede på siden

Hvad er det jeg endnu ikke har fattet?

finn

..mintitel
{
font-size: 110%;
font-family: Arial,Helvetica,serif;
font-weight: bold;
margin-top: 0;
color: #FfffFF;
background-position: top;
background-repeat: no-repeat;
margin-left: 0;
text-align: center;
}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-04 17:59

Bedstefar\4 skrev:

> [...]
>Jeg kæmper med nedenstående. Hvis jeg omdøber til h1, virker fontfarve og
>størrelse, men kommer alt for langt nede på siden

Kan du ikke klare det med margin-top: 10px i stedet for 0?
Sæt samtidig gerne en width: 800px på.
--
Knud

Fra : Bedstefar\\4

Dato : 27-11-04 22:16

> Kan du ikke klare det med margin-top: 10px i stedet for 0?
> Sæt samtidig gerne en width: 800px på.
> --
> Knud
nej, det er der jeg ikke forstår et eller andet. jeg startede med 20 og er
endt på 0, uden at det har ændret noget. teksten kommer altid ca 40 pix
under top.

finn

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-04 22:30

Bedstefar\4 skrev:

>nej, det er der jeg ikke forstår et eller andet. jeg startede med 20 og er
>endt på 0, uden at det har ændret noget. teksten kommer altid ca 40 pix
>under top.

Upload en testside, det gør det meget nemmere at svare, fremfor
at vi selv skal sidde og prøve at rekonstruere fejlen.

Prøv evt. at sætte display: inline på boxen.
--
Knud

Fra : from south

Dato : 27-11-04 23:28

Bedstefar\4 skrev.
"Bedstefar\4" <maybespam@SLETacnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kæmper med nedenstående. Hvis jeg omdøber til h1, virker fontfarve
> og størrelse, men kommer alt for langt nede på siden

Du er på rette vej, du skal bare huske at angive px på din margin, samt
at du sætter margin, og padding til 0 på h1. Så rykker du ikke i
teksten. Jeg har lagt denne side på, se på koden, hvis du kan bruge det,
er det godt.
http://www.abrikosen.dk/billedbogen/fast-baggrund.htm Mvh Knud

Fra : Bedstefar\\4

Dato : 28-11-04 13:12

> [...]
> har lagt denne side på, se på koden, hvis du kan bruge det, er det godt.

Tusind tak, det ser ud til at være det jeg manglede for at komme videre. Der
er også andre ting jeg kan lære af.
Iøvrigt en god site du har!

finn