hjælp! hunden kaster op.
Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-12-04 18:43

Hejsa...

Peanut har lige kastet op. Ikke ret meget, men er han syg??? skal jeg tage
ham til dyrelægen? Han har ikke været vildt sulten i dag, men opfører sig
ellers som normalt. Opkastet var gult. Skal jeg være bekymret??? Eller skal
jeg afvente om han gør det igen? Han virker ellers glad og tilfreds.

Mvh. Nana

Ps. Please svar hurtigt, det her freaker mig ud i DEN grad.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 19:00

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> jeg afvente om han gør det igen? Han virker ellers glad og tilfreds.

Hvis opkastet er gult tyder det på, at det er mavesyre, der kommer op. Prøv
om du kan lokke ham til, at spise lidt, så hans mave har lidt at arbejde
med.
Hvis han kaster op flere gange er det nok en god ide, at lige forhøre sig
hos dyrlægen, om der skal gøres noget.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-12-04 19:04

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med.
> Hvis han kaster op flere gange er det nok en god ide, at lige forhøre sig

Han har spist en lille smule nu. Skal jeg koge nogle ris til ham? jeg mener
at have læst at det er godt, hvis han er småsyg i maven.
Hvis han ikke kaster op mere, skal jeg så til dyrelægen? Hna virker ikke
trist eller noget.

Mvh. Nana

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 19:32

> Han har spist en lille smule nu. Skal jeg koge nogle ris til ham? jeg
mener
> at have læst at det er godt, hvis han er småsyg i maven.

Du kan sagtens koge lidt ris til ham og evt. også give ham kogt (afkølet
selvfølgelig ) vand et par dage.
Hvordan er hans afførring ?

> Hvis han ikke kaster op mere, skal jeg så til dyrelægen? Hna virker ikke
> trist eller noget.

Ingen grund til, at rende til dyrlæge, hvis han ellers virker frisk nok. Det
er mere i tilfældet af, at der skulle komme flere voldsomme opkastninger i
træk.
Det er meget normalt, at hunde kaster op - eller får for meget mavesyre ind
imellem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Pwh

Dato : 02-12-04 19:12

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> ellers glad og tilfreds.
>
> Mvh. Nana
>
> Ps. Please svar hurtigt, det her freaker mig ud i DEN grad.

Hunde kaster op engang imellem, det er vist normalt ikke noget man behøver
at bekymre sig over så længe hunden eller er frisk og glad.
Peanut kan jo have smovset et eller andet i sig som hans mave ikke var helt
enig i var egnet for hunde
Jeg ville i dit sted se tiden lidt an og se om han bliver ved med at kaste op og om
han viser tegn på at han har det dårligt. Du fiser nok heller ikke selv til læge fordi
du har dårlig mave en dag og gylper en enkelt gang

/Jens (som aldrig har taget til dyrelæge fordi hans hunde brækkede sig)

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-12-04 19:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du har dårlig mave en dag og gylper en enkelt gang
>
> /Jens (som aldrig har taget til dyrelæge fordi hans hunde brækkede sig)

Dum som jeg er, tjekkede jeg lige på netdoktor. Det kan været et
fremmedlegeme i maven, og tusind andre ting. ARRRGH!
Han er ikke øm på maven når man trykker på ham, og han ser ikke syg eller
trist ud. Han spiste lidt, lige efter han havde brækket sig.
Hvis han ikke kaster op mere, og ellers virker frisk, kan jeg så regne med
at det ikke er noget?

Mvh. Nana

Ps. Hvad med de ris? Kan jeg give ham det? Mener at have læst at ris er godt
til mavesyge hunde. Kogt kylling kan han ikke tåle, får herre hård mave af
det.

Fra : Pwh

Dato : 02-12-04 19:48

Nana Sørensen wrote:
> "Pwh" <
>
> Dum som jeg er, tjekkede jeg lige på netdoktor. Det kan været et
> fremmedlegeme i maven, og tusind andre ting. ARRRGH!

Hæ, ja det kan værer et farligt sted at læse

> [...]
> eller trist ud. Han spiste lidt, lige efter han havde brækket sig.
> Hvis han ikke kaster op mere, og ellers virker frisk, kan jeg så

Jeg vil ud fra din beskrivelse bedømme at Peanut ikke fejler noget alvorligt.

> Ps. Hvad med de ris? Kan jeg give ham det? Mener at have læst at ris
> er godt til mavesyge hunde. Kogt kylling kan han ikke tåle, får herre
> hård mave af det.

Der er vist mange meninger om den sag, nogen råder også til at faste hunden
et døgns tid. Selv giver jeg mine noget A38 eller Yoghurt, det må du kunne få
fat i nede på en tank eller i en kiosk, det plejer mine hunde at labbe glad i sig

God bedring med Peanut.

/Jens (som også stresser når hans dyr ikke er raske)

Fra : Karina

Dato : 02-12-04 20:20

> [...]
> et døgns tid. Selv giver jeg mine noget A38 eller Yoghurt, det må du kunne

> fat i nede på en tank eller i en kiosk, det plejer mine hunde at labbe

Hej Nana

Risene skal være udkogte for at hunden kan fordøje dem.
Jeg plejer ar give dem 45 min.
Når du giver skånekost ( som ris jo er ) skal du ikke give han noget andet
foder overhoved. Kan han ikke tåle kylling er tun i vand eller torskerogn
også fint, men hold dig til en af delene ( det siger min dyrlæge man skal ).
Du kan godt give lidt A38 men ikke for meget, da der jo er lactose i mælke
produkter og det kan hunde ikke tåle da de ikke har Lactase i tarmen som
nedbryder det. Det ses ved at de får dårlig mave.

Jeg ville faste ham til imorgen tidelig, men han skal have adgang til frisk
vand hele tiden.

Min dyrlæge sagde også at vandet ikke skal være iskoldt, da det kan frem
provokere opkastninger så.

Men alt i alt skal du ikke være nervøs hvis ham ellers virker frisk.
Hunde kaster bare mere op end mennesker og der behøver ikke være en eller
anden farlig grund til det.
Men jeg kender alt for godt det med at bliver over nervøs...Det er jo vores
små babyer

God bedring til Peanut!!!

Mange hilsner

Karina ( som har to hunde som kaster op hver uge og som ikke fejler noget
alvorligt, men som også bliver over bekymret )

Fra : Pwh

Dato : 02-12-04 21:38

Karina wrote:
> [...]
> der jo er lactose i mælke produkter og det kan hunde ikke tåle da de
> ikke har Lactase i tarmen som nedbryder det. Det ses ved at de får

Hmm, jeg mente da bestemt at syrnede mælkeprodukter var på posetivlisten
til både hunde og katte, alm mælk/fløde er jeg helt enig i at man ikke skal give dem
i for store mængder. Mine vuffere fik for første gang den anden dag en sjat dejlig
fed piskefløde, det var godt nok guf kunne man se, som at ligge ved mors bryst igen

/Jens

Fra : Mor Karen

Dato : 03-12-04 09:51

Hej.

Når Lonnie har kastet op, hvilket er sjældent sker, er det fordi der er
noget der driller i maven og så spiser hun lidt græs, ja fra plænen og så
går der en times tid og så kommer det op sammen med mavesyre, det er helt
normalt for hende og jeg det er "moder natur" der klarer ærterne.

Hilsen Karen

Fra : Mus

Dato : 06-12-04 00:07

> Dum som jeg er, tjekkede jeg lige på netdoktor. Det kan været et
> fremmedlegeme i maven, og tusind andre ting. ARRRGH!

Ja det er dumt. Hold dig fra det hvis det gør dig nervøs. Hunde er faktisk
gode til selv at klare meget af det med en dårlig mave. Får de det skidt af
noget de feks har spist, vil du lægge mærke til de ofte spiser græs og
senere kaster op. Vi kan så hjælpe dem med lidt skånekost.

> [...]
godt
> til mavesyge hunde. Kogt kylling kan han ikke tåle, får herre hård mave af

Ja kog ris til ham. Men sørg for det er kogt rigtig godt.

LN

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-12-04 00:26

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt
>>

> Ja kog ris til ham. Men sørg for det er kogt rigtig godt.

Hehe... Ja... De får nok ikke skånekost i naturne, og klarer sig alligevel.
De ris den lille Peanut fik i dag, var nærmest udkogte. Lidt med vilje,
fordi jeg havde læst at de skulle være det, og lidt fordi jeg var så hylet
ud af den at jeg glemte dem. LOL Men han elsker tilsyneladende ris med
yoghurt, det er ret guf i forhold til hans alm mad. Forkælede lortehund

Fra : lunadc

Dato : 02-12-04 19:09

> [...]
>
> Mvh. Nana
>
> Ps. Please svar hurtigt, det her freaker mig ud i DEN grad.

Hvis han drikker og ellers virker rimelig frisk dvs. ikke er slap og
pivset, så ville jeg lige slappe af, det er vigtigt at han drikker og
tisser som normalt, men lad være at tilbyde ham noget at spise før i
morgen.
Det er højst sandsynlig bare fordi han har spist lidt forker eller lign.
se bare tiden lidt an.
God bedring med ham

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

http://www.kandu.dk/

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-12-04 13:02

> [...]
>
> Mvh. Nana
>
> Ps. Please svar hurtigt, det her freaker mig ud i DEN grad.

Jeg tog maden fra ham i går aftes, efter rd fra en her på siden. Da jeg så
gav ham maden tilbage her til morgen, ksn jeg LOVE jer for at det var en
hundesulten lille hund, der spiste helt op. Han virker glad og tilfreds,
hans pøller ser normale ud, og han drikke som han skal.
Mne gys... en forskrækkelse...

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 03-12-04 13:18

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> det var en hundesulten lille hund, der spiste helt op. Han virker
> glad og tilfreds, hans pøller ser normale ud, og han drikke som han

Godt at hører, nu kan vi alle ånde lettede op igen )
Så er der nok en lille hund der bliver forkælet idag

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-12-04 13:37

> Godt at hører, nu kan vi alle ånde lettede op igen )
> Så er der nok en lille hund der bliver forkælet idag
>
> /Jens

Ja, for satan... Gyys.... Jeg var ved at gå helt i spåner og panikkede
totalt. LOL
Han præsterede at dele en minimal brækklat op, så han både ramte, mig, min
kæreste og et girkort fra dyrenes beskyttelse. Seriøst, ikke pis.

vh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 03-12-04 14:45

Nana Sørensen wrote:
> Han præsterede at dele en minimal brækklat op, så han både ramte,
> mig, min kæreste og et girkort fra dyrenes beskyttelse. Seriøst, ikke
> pis.

LOL Jeg håber da ikke at det er udtryk for Peanuts mening om dig
og din kæreste og Dyrenes beskyttelse

/Jens

Fra : qfha

Dato : 04-12-04 07:47

Nu er det er par dage siden du har skrevet og peanut er sikkert ok idag.
MEN jeg kan ikke lader være at kommenterer alle de "gode" råd som er
givet i strengen.

En hund som kaster op må intet få, hverken vand eller foder. (vand kan
man give adgang til, hvis man skønner det nødvendigt). På den måde
stoppes opkastningerne bedst.

Et døgnstid med beherksede opkastninger kræver ikke dyrlæge. Strækker de
sig over længere tid skal hunden undersøges af en dyrlæge, og evt lægges
i drop pga vædskemangel.

Maven er herefter sart, som på mennesker. give derfor gerne ris og kogt
fisk. Gå langsomt tilbage på almindeligt foder. Giv endelig ikke
mælkeprodukter, de er gift for en sart mave.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 04-12-04 08:25

On Sat, 04 Dec 2004 06:46:36 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>
>En hund som kaster op må intet få, hverken vand eller foder. (vand kan
>man give adgang til, hvis man skønner det nødvendigt).

en hund skal ALTID have adgang til vand, spørg hvilken som helst
dyrlæge, hunden kan dehydrere og dø hvis den ikke har vand til
rådighed ! og man kan ikke som menneske vudere om hunden har brug for
vand, derfor skal den altid have vand.

Fra : UG

Dato : 04-12-04 10:00

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrlæge, hunden kan dehydrere og dø hvis den ikke har vand til
> rådighed ! og man kan ikke som menneske vudere om hunden har brug for

Selvfølgelig skal den have adgang til vand, deri er jeg 110 % enig.
Prøv at nægte et menneske, der kaster op, at få vand i 1 døgn ----- nej
vel!!!
Hilsen
Ulla og Co.
--
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-12-04 11:23

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> [...]
> dyrlæge, hunden kan dehydrere og dø hvis den ikke har vand til
> rådighed ! og man kan ikke som menneske vudere om hunden har brug for

Jeg er helt enig. Det er /utrolig vigtigt/, at både dyr og mennekser har
adgang til frisk vand, når de har opkast og/eller diarre (og i det hele
taget naturligvis).

Masser af børn i den tredje verden dør, fordi de dehydrerer under en omgang
diarre, fordi man stadig der lider af den tankegang, at sygdommen kureres
ved at nægte dem vand.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 04-12-04 10:30

qfha wrote:
> Nu er det er par dage siden du har skrevet og peanut er sikkert ok
> idag. MEN jeg kan ikke lader være at kommenterer alle de "gode" råd
> som er givet i strengen.

Det var også det jeg skrev til Nana, at der er mange meninge om den sag
Jeg har nu slået efter i min "bibel" Politikens Hundebog, og de skriver kort gengivet.
Ved opkast hvor hunden ellers er ved godt befindende, må den ikke drikke vand
de første 4-6 timer og ikke spise noget det første døgn, det er for at give maven ro.
Dagen efter skal man give skånekost, som de anbefaler kan bestå af følgende.
Kogt magert kød, kogte æg, surmælksprodukter (A38 og lign.), kogte grønsager,
kogt ris/spagehtti, lyst brød.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 04-12-04 17:05

On Sat, 4 Dec 2004 10:29:53 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Det var også det jeg skrev til Nana, at der er mange meninge om den sag

men der er kun en sandhed ! og en bog skal man ikke stole på ! hvis
hunden har brug for vand skal den have mulighed for at kunne drikke
det ! hvis den ikke har brug for vand , så drikker den det ikke, men
det står der stadig til rådighed, alle dyrlæger vil sige det samme, og
jeg ved fra min egen hund at når han en gang imellem har kastet op
efter at have slugt en halv pind eller et par killo græs uden at
jeg har set det, så lægger han sig til at sove efter at have kastet
op, og når der så er gået en times tid eller en halv time, det er
forskelligt så går han hen og drikker en masse vand, det styrer han
selv, det ville da være latterligt hvis jeg havde fjernet hans vand og
han ikke kunne få noget at drikke fordi der ikke var gået 4-5 timer
som der står i en bog ? hunden finder selv ud af hvornår den har brug
for vand, det kan man da ikke lave en lov om i en bog, det er sikkert
også forskelligt fra hund til hund og forskelligt fra hvor dårlig mave
den nu har og hvor pivet den nu er osv, desuden har jeg fået at vide
på landbohøjskolen at hunden ALTID skal have adgang til vand lige
meget hvad måske med undtagelse af hvis den har spist noget gift ! men
ellers er det rigtigt at den skal faste et døgn og så have noget
kyllingekød eller hytteost eller ymer med de der kulturating i men
den skal altid have adgang til vand.

Fra : Pwh

Dato : 04-12-04 17:53

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:

> [...]
> det ! hvis den ikke har brug for vand , så drikker den det ikke, men
> det står der stadig til rådighed, alle dyrlæger vil sige det samme,

Hvorfor skulle det dog værer forkert fordi det står i en bog ???
Jeg har nu heller aldrig nægtet mine egne hunde vand hvis de har kastet op,
jeg går ligesom dig ud fra at det selv styrer den side af sagen.
Hundebøger er jo som med alt anden information, man skal bruge sin sunde
fornuft og vurderer ud fra situationen. Hvis du spurgte ALLE dyrelæger i DK
ville du nok heller ikke få et 100% enslydene svar, man må lærer at sorterer

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 05-12-04 10:54

On Sat, 4 Dec 2004 17:53:12 +0100, "Pwh"
> [...]

>ville du nok heller ikke få et 100% enslydene svar, man må lærer at sorterer

ja jeg har sorteret meget fra, og lyttet til hvad jeg har fået at vide
fra landbohøjskolen , en hund skal altid have adgang til vand, med
mindre den har spist gift hvor vand kan gøre blandingen værre i maven
eller lave en ætseprocess ellers skal den altid have adgang til vand,
det er det samme med mennesker, man finder selv ud af om man er
tørstig, som du også skriver ! jeg ved ikke hvem der har skrevet det i
den bog men det er bare ikke rigtigt

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-12-04 16:09

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> det er det samme med mennesker, man finder selv ud af om man er
> tørstig, som du også skriver ! jeg ved ikke hvem der har skrevet det i

Jeg tror ganske enkelt, at der er tale om forældet viden. I sin tid troede
man f.eks. også, at børn (og voksne) med diarre og opkastninger skulle
afholdes fra at drikke vand. Det resulterede i, at de blev fuldstændig
dehydrerede og døde som følge deraf. Jeg så for nylig i fjernsynet, at man
visse steder i den tredje verden stadig hælder til den teori med den følge,
at utrolig mange mennesker dør af den banale tilstand - det er ganske
forfærdeligt.

Så vidt jeg har forstået har man (heldigvis) forladt synspunktet de fleste
steder i den moderne videnskab, men da alle måske ikke er lige hurtige til
at (kunne eller ville) følge med, kan det måske forklare, hvorfor visse
bøger og dyrlæger stadig hælder til den gammeldags opfattelse?

I hvert fald kunne jeg forstå på de læger, der var med i den udsendelse, at
man ikke må afholde hverken børn eller dyr fra at drikke. Jeg har heller
aldrig hørt dyrlæger udtale sig anderledes, før jeg er blevet præsenteret
for det i denne tråd.

Men jeg er ikke læge eller videnskabsmand, så i bund og grund handler det
vel blot om at lytte til dem, man har tillid til og så i øvrigt til ens
sunde fornuft.

Karina,
der aldrig kunne drømme om at holde sin hund fra at drikke - og da slet,
slet ikke i tolv timer

Fra : Nana Sørensen

Dato : 05-12-04 19:30

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sunde fornuft.
>
> Karina,
> der aldrig kunne drømme om at holde sin hund fra at drikke - og da slet,

Det er vel common knowledge at man skal drikke nok, hvis man er syg. Ved
diarre og opkastning mister man meget væske, som manskal have igen. også ved
feber sveder man meget og taber også væske der. jeg gør som dyrelægevagten
sagde. hun sagde at hunden skulle have adgang til rigeligt vand, som skulle
skiftes tit, for at undgå baktusser til hundes syge mave. Det hælderjeg mest
til. Gys... hvis jeg havde diarre og bræksyge, så ville jeg dø uden vand.
bogstavelig talt.

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-12-04 20:52

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
> Det er vel common knowledge at man skal drikke nok, hvis man er syg.

Det vil jeg også mene, men det kan du jo se, at det er alle langt fra enige
i.

Ja netop.

God bedring med den lille

Karina og Vaks