præcise krav for en mail header
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-12-04 17:54

Jeg forsøger at få et serverprogram til at sende en pop-klient en email med
statusinformation.
Det går imidlertid ikke så godt. Jeg definerer en mail med headers, tekst,
tom linie punktpm og crlf. Outlookexpress vil ikke vide beskeden. Den henter
den tilsyneladende, men den kommer ikke frem som modtaget.

Jeg har egentlig kun kunnet få det til at virke med headers fra gamle mails
som jeg duplikerede og sendte retur, men de er alle multipart (hvad det så
betyder), og holder hurtigt op med at virke når jeg klipper løs i dem.

Jeg kan ikke umidelbart lave en fornuftig søgning som leder til info om
præcise headerformat, så måske nogen her kan hjælpe. Måske forklare hvorfor
nedenstående mail ikke virker. At skrive afsender og modtager som her, er
ikke problemet. Det har jeg gjort med andre mails hvor det gav det ønsktede
resultat.

From: "afsender"
To: "modtager"
Date: Sat, 13 Feb 1999 12:01:44 -0000

..

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 02-12-04 22:10

"Jakob Nielsen" <a@b.c> writes:

> Jeg forsøger at få et serverprogram til at sende en pop-klient en email med
> statusinformation.

Hvorfor har det nogen betydning at det er en pop-klient?

> Det går imidlertid ikke så godt. Jeg definerer en mail med headers, tekst,
> tom linie punktpm og crlf.

Og hvad gør du så med den?

> Jeg kan ikke umidelbart lave en fornuftig søgning som leder til info om
> præcise headerformat, så måske nogen her kan hjælpe.

RFC 2822 er den ultimative reference.

> [...]
> ikke problemet. Det har jeg gjort med andre mails hvor det gav det ønsktede

Return-Path (det bør være et stort P) og Received er headere der
indsættes af de MTA'er brevet passerer (Delivery-Date er ikke nævnt i
RFC'en, men umiddelbart ville jeg også tro den var indsat af MTA'en),
hvorfor bekymrer du dig om dem, hvis du skal sende post?

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-12-04 09:18

> Hvorfor har det nogen betydning at det er en pop-klient?

fordi det er hvad jeg gør. en popklient forbinder til mit program, og jeg
svarer på dens login, stat, list og retr hvorefter jeg sender data.

> Og hvad gør du så med den?
som tidligere sagt "...sende en pop-klient en email "

> RFC 2822 er den ultimative reference.
Den havde jeg kigget i. Jeg kan ikke se noget der der skulle gøre beskeden
ugyldig?

> hvorfor bekymrer du dig om dem, hvis du skal sende post?

Ja, jeg håber da jeg fik opklaret sagens rette sammenhæng. Jeg sender som
sådan ikke "post", men data der gerne skal indeholde formatet til hvad en
popklient opfatter som post.
Se mit program som en popserver, der kan lidt mere end ellers og kan
returnere en kunstig statusmelding som en mail, til brugerens popklient.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-12-04 10:14

"Jakob Nielsen" <a@b.c> writes:

Så dit program er altså (i denne sammenhæng) en popserver der i stedet
for at læse posten fra en eller flere filer, selv danner den ud fra
nogle data?

I så fald må det være RFC 1939 (POP3-protokollen) der det du skal have
fat i.

..Henrik

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-12-04 12:14

> Så dit program er altså (i denne sammenhæng) en popserver der i stedet
> for at læse posten fra en eller flere filer, selv danner den ud fra
> nogle data?

Ja.

> I så fald må det være RFC 1939 (POP3-protokollen) der det du skal have
> fat i.

Nah. Popsnakken virker fint nok. Problemet er de faktiske data jeg sender
til klienten som rummer mailen.
Jeg svarer pænt på dens login, dens stat og list. Når den kører en retr
sender jeg et +OK med antal bytes i mailen. derefter sendes mailen. En dele
svares også pænt på, men ignoreres ellers.
Det er kun den del med mailens data der gik galt. at de data jeg sendte
klienten ikke lignede en mail i dens øjne.

Jeg prøvede imidlertid tidligere i dag at sende en meget rudimentær mail fra
en telnet session hos en smtpserver. jeg endte med følgende minimale mail,
som kunne godtages. Flere popklienter mente i hvert fald at det var en fin
mail, når jeg gav dem den som svar på retr. Det med content-type fra før
kunne springes over. Tror det var problemet, at hvis det blev sprunget over,
så skulle det gøres ordentligt. Her er den del slet ikke med.
------
Subject: fejl
From: afsendernavn
To: klientnavn