Hammer's Dracula
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 30-11-04 21:33

Hejsa

Er altid interesseret i at afprøve nye genrer. Sidst er jeg blevet positiv
overrasket over zombie genren. Længe har jeg haft lyst til at gå i krig med
de gamle Dracula film med Christopher Lee. Nogen der kan anbefale mig hvor
jeg skal starte, og er det noget at give sig i kast med? eller skal man
virkelig holde af genren for at få noget ud af dem.

Mvh. Brian

Fra : Brian P

Dato : 30-11-04 21:43

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:3N4rd.2789$dV3.622@news.get2net.dk...
> [...]
> hvor jeg skal starte, og er det noget at give sig i kast med? eller skal
> man virkelig holde af genren for at få noget ud af dem.

Hehe, du skal klart starte med Hammers første Dracula fra 1958. Gå derudover
efter de titler, Terence Fischer og Freddie Francis har instrueret!

Fra : Henrik Larsen

Dato : 30-11-04 21:57

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
derudover
> efter de titler, Terence Fischer og Freddie Francis har instrueret!

Desværre mangler vi stadig at "Brides of Dracula" bliver udsendt på DVD.
(Ditto "Dracula A.D. 1972", selvom savnet måske her ikke helt er så stort.)

Hvis spørgsmålet gælder Hammer generelt, må jeg klart anbefale "The Devil
Rides Out", "Plague of the Zombies", "Captain Kronos: Vampire Hunter",
"Vampire Circus" og... og... en 20-30 andre titler, sådan ca. :)

Vh Henrik

Fra : Brian P

Dato : 30-11-04 21:48

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:3N4rd.2789$dV3.622@news.get2net.dk...

> er det noget at give sig i kast med?

Ja, de har deres egen charme, selvom de er ret ubehjælpsomme ind i mellem
sådan rent effektmæssigt, skuespilmæssigt (og næsten alt andet-mæssigt) set.
Dracula-filmene blev mere og mere søgte (og Christopher Lee mere og mere
langhåret), det samme var tilfældet med Frankenstein-serien. Jeg har ikke
set nogen af zombie-filmene. Men de er som sagt herlige på deres egen måde,
ligesom de gamle Universal-horror-film.

Fra : ML-78

Dato : 30-11-04 22:08

Brian, Rikke & Kristian skrev:

> [...]
man
> virkelig holde af genren for at få noget ud af dem.

Herligt emne.

Hammer-filmene er generelt i høj kurs blandt gyserfans, men der findes
også folk der ikke kan lide dem. Den første af deres Dracula-film,
"Dracula", er ganske god. Efter den tager serien et dyk, men de første
efterfølgere er også et kig værd. De senere film er nok mest for fans.
Her er en liste over dem (ingen garanti for, at den er komplet):

Dracula (1958)
The Brides of Dracula (1960)
Dracula: Prince of Darkness (1965)
Dracula Has Risen from the Grave (1968)
Taste the Blood of Dracula (1969)
Scars of Dracula (1970)
Dracula AD 1972 (1972)
The Satanic Rites of Dracula (1973)

Dracula-filmene er nok især det Hammer blev kendt på, men generelt synes
jeg deres bedste film skal findes uden for denne serie. Du nævnte
zombie-film, og Hammer har lavet en af de bedste i denne genre, "Plague
of the Zombies" fra 1966. Den er af den gamle skole, så hvis man
forventer noget i stil med Lucio Fulci vil man nok blive skuffet.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 30-11-04 22:53

> [...]
> hvor jeg skal starte, og er det noget at give sig i kast med? eller skal
> man virkelig holde af genren for at få noget ud af dem.

Nu har jeg lige skimmet listen over Hammer-produktioner. Mine personlige
favoritter er: Hound of the Baskervilles (1958), The Nanny (1965), Twins of
evil (1971) og, naturligvis, The Tennis Court (1984, TV). Dog er der stadig
en del jeg har til gode, tror ikke engang jeg har set en tredjedel af de 187
titler, der popper op på imdb.com...