Trådløst netværk i eksisterende LAN
Fra : Casper Nielsen

Dato : 30-11-04 21:11

Jeg har tilbudt min hjælp med opsætning af trådløst net i et eksisterende
LAN.
Det syntes umiddelbart overskueligt, men nu er jeg ude hvor jeg ikke kan
bunde.
Det eksisterende net ser ud som følger: ADSL -> Firewall/VPN -> Router-a ->
PC-a(WinXP) som benyttes til (eksternt)intranet+internet
Endvidere er et lokalt netværk bestående af server(NT-domæne) og 3 clienter:
PC-b(WinNT), PC-c(Win98) og PC-d(Win98). Alt er forbundet via noget der
ligner VGA-skærmstik???. PC-b er også forbundet til Router-a via
alm.ethernet (RJ45).

Ønsket var at få internetforbindelse gennem ADSL-forbindelsen på PC-c og
PC-d vha. trådløst netværk.
Det har jeg sat op med en Linksys WRT54G forbundet til Router-a og to
trådløse netkort på PC-c og PC-d.
WRT54G har fået PC-a's ip-adresse og sidder i Router-a. PC-a er forbundet
til switch i WRT54G og får ip fra dhcp.
Mit problem består i at på PC-a fungerer internet perfekt, men de to
trådløse Win98 maskiner kan ikke få forbindelse til internettet. Der er fin
kontakt til WRT54G, og de får begge ip fra dhcp. I kontrolpanelet på PC-a
som kører WinXP er der udover det normale ikon for LAN-forbindelse også et
ikon for internetforbindelse, der viser et billede af PC'en som er forbundet
til en internetgateway som er forbundet til internettet. Der er for
internetforbindelsen ingen oplysninger om adresser eller noget som helst.

hjælp mig inden jeg drukner...
/Casper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-11-04 21:33

"Casper Nielsen" <casine_SPAM_MIG_EJ@stofanet.dk> wrote:

>hjælp mig inden jeg drukner...

Jeg er ikke sikker på dit project tåler dagens lys - Ved firmaet at du
er ved at opsætte en trådløs forbindelse i deres lokalnet ?!

Anyway: Problemet ligger formentlig i WRT54G's WAN opsætning. Er den
opsat som DHCP-client, og får den i så fald IP-adresse, DNS-servere og
'default gateway' fra lokalnettets DHCP-server. Det må du kunne se i
WRT54G's opsætning...

Hvis WRT54G er opsat som DHCP-client, men alligevel ikke får oplysninger
fra lokalnettets DHCP-server, er denne måske opsat med MAC-filter...

<mlr>

Fra : Casper Nielsen

Dato : 30-11-04 22:29

"Michael Rasmussen" skrev
> Jeg er ikke sikker på dit project tåler dagens lys - Ved firmaet at du
> er ved at opsætte en trådløs forbindelse i deres lokalnet ?!

Min første gerning bestod i at introducere dem for konceptet "Antivirus".
De havde adskillige vira kørende herunder en backdoor, så jeg tror at jeg
samlet set udgør et plus på deres sikkerhedskonto
Og jo, de ved godt hvad jeg laver.
I øvrigt lader det til at lokalnettet intet har med adsl-forbindelsen at
gøre, bortset fra at PC-b er forbundet til Router-a (kan ikke se til hvilken
nytte, da der ikke er internetforbindelse på PC-b, eller nogen af de andre
PC'er i netværket).

> Hvis WRT54G er opsat som DHCP-client, men alligevel ikke får oplysninger
> fra lokalnettets DHCP-server, er denne måske opsat med MAC-filter...

WRT54G er ikke dhcp-client. Den har jeg givet de ip,dns og gateway
indstillinger som PC-a havde før. PC-a sidder nu som DHCP-client på WRT54G.
Det der virkeligt undrer mig, er at PC-a som sidder på WRT54G's indbyggede
switch og er dhcp-client godt kan komme på internettet, men de to trådløse
dhcp-clienter på samme WRT54G kan ikke... Har det mon noget at gøre med at
de er logget på et domæne?

/Casper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-11-04 23:51

> [...]

>dhcp-clienter på samme WRT54G kan ikke... Har det mon noget at gøre med at

Domænet burde ikke ha' noget med sagen at gøre...

Kør

IPCONFIG /ALL

på en kommandolinie på alle maskiner. Oplysningerne herfra skulle gerne
fortælle hvorfor PC-a kan komme på nettet, men de to trådløse ikke kan.
Formentlig får de af en-eller-anden årsag ikke de rigtige oplysninger om
DNS-servere og gateway....

<mlr>