newsserver problem
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 28-11-04 23:32

Jeg har prøvet at sætte en newsserver op på en win2003 boks, og det hele
virker på LAN, men udefra kan der ikke skabes forbindelse.
Jeg har åbnet porten i routeren, så det skulle heller ikke være et problem.
Der kører både en web og ftp server på boksen, og der er ingen problemer med
at nå dem udefra.

Til sidst et link til serveren:

Nogle gode forslag ?

Fra : Martin Dyring

Dato : 28-11-04 23:46

"Jon Klose Larsen" <klose@post8fejl.tele.dk> wrote in message
> Jeg har prøvet at sætte en newsserver op på en win2003 boks, og det hele
> virker på LAN, men udefra kan der ikke skabes forbindelse.
> [...]
> Nogle gode forslag ?

TDC blokerer så vidt jeg husker som standard for indgående SMTP og NNTP på
deres ADSL forbindelser, det er sikkert det der skaber problemer.

Mvh,
Martin Dyring

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-11-04 06:36

Hvis nogen nåede at se mit svar til dette indlæg før jeg fik slettet det
igen, så var det en fejl. Troede det var et svar på noget andet.
Beklager.

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 29-11-04 18:58

"Martin Dyring" <martin@dyring-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> TDC blokerer så vidt jeg husker som standard for indgående SMTP og NNTP på
> deres ADSL forbindelser, det er sikkert det der skaber problemer.
>
> Mvh,
> Martin Dyring

Hej Martin

Tak for dit svar.

Jeg har netop været i kontakt med TDC og det er korrekt at de spærrer for
både SMTP og NNTP.
Desværre så findes der ingen "omveje" med NNTP som der gør med SMTP ;-(

Jon

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-04 19:24

On Mon, 29 Nov 2004 18:57:53 +0100, "Jon Klose Larsen"
<klose@post8fejl.tele.dk> wrote:

> Jeg har netop været i kontakt med TDC og det er korrekt at de spærrer
> for både SMTP og NNTP.

Hvorfor i himlens navn gør de dog det?

-A

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 29-11-04 20:02

> Hvorfor i himlens navn gør de dog det?
>
> -A

Hvorfor..?? Det spurgte jeg ikke om... kun om det kunne lade sig gøre at
åbne?
Og det kunne de ikke svare på før i morgen når erhvervssupport åbner :-/

Jon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 22:56

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvorfor i himlens navn gør de dog det?

For at undgå åbne relay's.

Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-04 00:47

On 29 Nov 2004 21:55:47 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> For at undgå åbne relay's.

Åbne NNTP-relays?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-11-04 08:59

Asbjorn Hojmark wrote:

> Åbne NNTP-relays?

TDC har spærret indgående port 25 og 199 for at undgå åbne relays...

Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-04 11:42

On 30 Nov 2004 07:58:55 GMT, "Jesper G. Poulsen"

> TDC har spærret indgående port 25 og 199 for at undgå åbne relays...

Og hvad er det så lige, det har med NNTP at gøre?

-A

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 30-11-04 19:46

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Og hvad er det så lige, det har med NNTP at gøre?

Det er altsammen ét-taller og ni-taller

Jo, de blokerer skam (ifølge beskrivelsen samt utallige rygter)
tcp/119 indgående på privat-ADSL-produkterne.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 30-11-04 20:33

> Jo, de blokerer skam (ifølge beskrivelsen samt utallige rygter)
> tcp/119 indgående på privat-ADSL-produkterne.
>
> --
> Jesper Dybdal, Denmark.
> http://www.dybdal.dk (in Danish).

Update..... )

Jeg har i dag snakket med TDC og kan oplyse at de skam også blokerer på
erhvervs-ADSL-produkterne.

Hvis du skal have fri adgang til både port 25 og 119 (og alle andre), så
skal man have...
1) en erhvervs-ADSL aftale
2) en statisk IP

Jeg kan leve med (1) da priserne her er rimelige.

Men med hensyn til (2), så koster dette et oprettelsesgebyr på kr. 800,- +
moms, hvilket jeg synes er lidt pebret, især når TDC egentlig ikke skal gøre
ret meget for de penge (ingen montør, ingen router da jeg selv har og kan
sætte den op, skillefilter og modem kan "genbruges" fra nuværende
installation).

Jeg er stadig i dialog med TDC, så nu må vi se hvad der sker.

Jon

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-04 00:53

On Tue, 30 Nov 2004 19:46:16 +0100, Jesper Dybdal
<jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

> Jo, de blokerer skam (ifølge beskrivelsen samt utallige rygter)
> tcp/119 indgående på privat-ADSL-produkterne.

Jeg forstår bare ikke, hvad det skulle have med eliminering af åbne
relays at gøre. Jeg ved ikke af, at man normalt kan relay'e mail
gennem en NNTP-server, så det kan da dårligt være det, der er grunden.

-A

Fra : Peter

Dato : 01-12-04 06:19

Hejsa

Jeg har ikke fuldt tråden, så bær over hvis jeg siger noget der er sagt,
jeg gør det kort !

> Jeg forstår bare ikke, hvad det skulle have med eliminering af åbne
> relays at gøre. Jeg ved ikke af, at man normalt kan relay'e mail
> gennem en NNTP-server, så det kan da dårligt være det, der er grunden.

TDC (eller retter deres kunder) havde problemer med at andre (ikke TDC
kunder) brugte TDC's news server via åbne relays hos nogle af deres kunder.
Jeg formoder ikke problemet var så meget at ikke kunder hentede fra
serveren, nok mere at der blev postet på serveren og IP'en var jo så
bare relay'ets IP.

Mvh Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-04 23:47

On Wed, 01 Dec 2004 06:19:16 +0100, Peter <peter@hisplace.ignore>
wrote:

> TDC (eller retter deres kunder) havde problemer med at andre (ikke TDC
> kunder) brugte TDC's news server via åbne relays hos nogle af deres kunder.

Du mener, at TDCs kunder havde news-servere stående, der havde lov til
at sende til TDCs news-server, og det var der nogen, der udbyttede til
at sende indlæg til Usenet?

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor det er et problem. Det er jo li'som
hele idéen med Usenet, at servere sender indlæg til hinanden. Faktisk
giver det sådan ca. nul mening at snakke om 'et åbent relay' ifm.
news, for det er jo hele tanken.

Hvis Hansen er ked af, at hans news-server bliver brugt til at sende
news via, kan han jo bare lukke for det. Og TDC kan være ligeglade
med, om indlæg kommer fra Hansens server eller Sunsite.

-A

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-12-04 00:07

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis Hansen er ked af, at hans news-server bliver brugt til at sende
> news via, kan han jo bare lukke for det. Og TDC kan være ligeglade
> med, om indlæg kommer fra Hansens server eller Sunsite.

Hvis for mange kunder satte fx nntpcache op kan jeg godt forstå at TDC
kunne blive trætte af det.

Det vil:
1. give et ret stort load på deres server.
2. give en masse mail til deres abuse-mail (de fleste vil finde ud af at
IP-adressen tilhører TDC via whois)

På den anden side er det en glidebane at udbydere filtrerer port. De
virkelige black hats vil finde måder at omgå simpel portfiltrering (fx
bruge ikke-standardporte).

Knus
Regnar

Fra : Peter

Dato : 02-12-04 11:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Du mener, at TDCs kunder havde news-servere stående, der havde lov til
> at sende til TDCs news-server, og det var der nogen, der udbyttede til
> at sende indlæg til Usenet?

Nej, nogle kunder havde fået et open-relay "installeret" så brugere ude
fra nettet gik via dem og til TDC's news server, men funktionen som du
beskriver er jo næsten den samme. Kunderne havde ikke selv en server
kørende.

> Hvis Hansen er ked af, at hans news-server bliver brugt til at sende
> news via, kan han jo bare lukke for det. Og TDC kan være ligeglade
> med, om indlæg kommer fra Hansens server eller Sunsite.

Det er ikke Hansens server men TDC's server, Hansen er uvidende om
misbruget og mister båndbredte fordi indlæg sendes/modtages via ham.
Der blev meldt ud, at nogen kunder ikke kunne komme på nettet selv,
fordi andre brugte hele kundens båndbredde.

Det sidste er nu ikke ligemeget hvis det som sendes er 100.000 spam msg,
børneporno eller andet ulovligt. Ok, TDC kan lukke Hansens forbindelse
ned, Hansen bliver sur og TDC har en kunde mindre.

Som jeg husker det, så var der netop et par sager hvor nogle TDC kunder
havde fungeret som relay for nogle spamere der sendte rigtig meget smam
ud i nogle news grupper, faktisk så voldsomt at disse uheldige kunder
nærmest ikke selv kunne bruge forbindelsen, da den var overbelastet.

Lad mig lige (for the record) sige at jeg ikke er tilhænger af div.
lukkede porte, omvent kan jeg godt se at visse ting skal begrænses på en
eller anden måde, og hvis der ikke er andre, så......

Mvh Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-11-04 22:49

"Jon Klose Larsen" <klose@post8fejl.tele.dk> crashed Echelon writing

> Desværre så findes der ingen "omveje" med NNTP som der gør med SMTP ;-(

Sætte serveren op på anden port, og bed folk om at connecte til den
istedet?!

--
Bjarke Andersen