pop3 protokol for eget program
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 28-11-04 22:41

Jeg har lavet en pop3 proxy server og den virker som sådan fint.
Sjovt nok sletter de faktiske servere dog ikke mine mails når de får
komandoen
[dele besked-nummer]
De svarer gladligt tilbage med
[+ok message deleted]
men den er der stadig ved næste login.
Hopper jeg på serveren med en telnetklient og gør det samme så går det
tilsyneladende fint. samme komando, samme svar, men nu er beskeden faktisk
slettet.

Det virker ret ulogisk, da jeg (så vidt jeg kan se) gør præcis det samme. er
der en delalje jeg overser her??

Fra : Martin Dyring

Dato : 28-11-04 23:43

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message
> Det virker ret ulogisk, da jeg (så vidt jeg kan se) gør præcis det samme.
> er der en delalje jeg overser her??

Hej Jakob,

Mit pt. bedste bud er at du ikke lukker forbindelsen pænt i dit program.
Sender du en QUIT kommando, og lukker efterfølgende forbindelsen pænt efter
svar?
(uden at have konsulteret RFC'en mener jeg at serveren først bør committe
ændringer når session'en termineres pænt).

Hvad gør du når du telnetter? -Det besked-id du angiver som parameter til
DELE kommandoen, jeg går ud fra det er et du har fået fra en LIST? (ikke
UIDL)

Mvh,
Martin Dyring

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-11-04 06:38

> [...]
> DELE kommandoen, jeg går ud fra det er et du har fået fra en LIST? (ikke

Jeg sender faktisk ikke en quit fra programmet... men heller ikke ved
telnet. Det virker imidlertid som en fornuftig vej at kigge. Mit program
river bare forbindelsen råt og brutalt, som det er lige nu.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-04 06:47

On Mon, 29 Nov 2004 06:37:42 +0100, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> Jeg sender faktisk ikke en quit fra programmet... men heller ikke ved
> telnet. Det virker imidlertid som en fornuftig vej at kigge. Mit program
> river bare forbindelsen råt og brutalt, som det er lige nu.

RFC'en siger direkte (i afsnittet for QUIT), at sletningen ikke sker
før sessionen når update state, og et andet sted, at "When the client
has issued the QUIT command, the session enters the UPDATE state."

-A

Fra : Martin Dyring

Dato : 29-11-04 09:45

> Jeg sender faktisk ikke en quit fra programmet... men heller ikke ved
> telnet. Det virker imidlertid som en fornuftig vej at kigge. Mit program
> river bare forbindelsen råt og brutalt, som det er lige nu.

Som Asbjørn bekræftede skal man iflg. RFC'en sende en QUIT for at commit'e
ændringerne. Jeg har dog set mange implementationer der tager lidt let på
det (det lyder som den du bruger er en af dem).

Dit problem kan også skyldes at du sender DELE og lukker forbindendelsen
umiddelbart efter (uden at vente på svar fra serveren). Under alle
omstændigheder vil jeg nu alligevel anbefale at du følger RFC'en og lukker
pænt ned..

Mvh,
Martin Dyring

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-11-04 13:36

> [...]
> umiddelbart efter (uden at vente på svar fra serveren). Under alle
> omstændigheder vil jeg nu alligevel anbefale at du følger RFC'en og lukker

Takker til begge med hensyn til rfc-påmindelsen.
Det er lige nu prototype - klampede bindeledet sammen sent i går aftes - så
jeg har ikke været så fintfølende.
Jeg sendte dele, fik et ok og regnede med at serveren mente det. Ser nu at
det ikke er helt nok.