internet gennem elkabel
Fra : Thomas Hygum

Dato : 28-11-04 20:34

Hos Danbit.dk kan man købe nogle ethernet-dimser, der sættes på
stikkontakten, og så kan de finde hinanden gennem elnettet.

Der står på hjemmesiden, at det kan lade sig gøre over flere grupper på
elnetværket, men skal være indenfor samme fase, hvad betyder det?

Her er beskrivelsen fra hjemmesiden:
http://www.danbit.dk/produkter/2106.phtml

Ethernet på el-installationen

Installér netværk uden at trække nye kabler

Smart kompakt enhed, som forbinder hver PC til andet
netværksudstyr/andre PCere via husets almindelige el-installation.
Enheden tilkobles en almindelig stikkontakt, og andre steder i huset kan
samme type enhed så tilsluttes. På den måde kan man opbygge et netværk
uden at trække nye kabler. OBS: Virker på tværs af grupper, men kun
indenfor samme fase! Rækkevidden er stor nok til et almindeligt hus (op
til 100 meter kabellængde).

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-04 21:02

"Thomas Hygum" <hygum@tigerensrede.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der står på hjemmesiden, at det kan lade sig gøre over flere grupper på
> elnetværket, men skal være indenfor samme fase, hvad betyder det?

Det betyder har du 1 lysgruppe til hele boligen er der stor chance for at
alle stikkontakter er over samme fase. har du 2 lysgrupper er der stor
chance for at disse 2 grupper er fra 2 forskellige faser. der er 3 faser i
el-nettet så der kan være ned til 33% chance for at 2 enheder kan
kommunikere. men synes jeg har set på et tidspunkt et produkt som kørte på
nullederen og derfor fase uafhændig.. Men overvej trådløst, der er ikke
meget ide´ i det el-sjov.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-11-04 17:59

> [...]
> nullederen og derfor fase uafhændig.. Men overvej trådløst, der er ikke
Tja hvis signalerne ikke kan passere måleren er der jo en sikkerheds idé i
det el sjov. Så forbliver ens ethernetkommunikation hemmelig for folk uden
for hustanden.
Dette kan man ikke just sige om trådløs ethernet WIFI.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-11-04 20:45

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> Tja hvis signalerne ikke kan passere måleren er der jo en sikkerheds idé i
> det el sjov. Så forbliver ens ethernetkommunikation hemmelig for folk uden
> for hustanden.

trafostationen hviws det ellers kunne række så langt.. Det er noget fis at
sige at det kun rækker til elmåleren, der er ikke noget adskillelse mellem
offenligt elnet og eget elnet i Danmark... I usa har de trafoer til hver
bolig, og her forbliver signalerne på denne side at trafoen da dette er
adskilelsen.

> Dette kan man ikke just sige om trådløs ethernet WIFI.

hvis det sættes rigtigt op, skulle der da være rigelig med sikkerhed i Wifi.

Fra : Arne Keller

Dato : 30-11-04 08:04

Thomas Hygum wrote:
> Hos Danbit.dk kan man købe nogle ethernet-dimser, der sættes på
> stikkontakten, og så kan de finde hinanden gennem elnettet.

Enheder som disse har eksisteret i mange år, men de har ikke fået nogen
markedsandel af betydning, det er grund nok til at jeg ikke ville købe
sådanne løsninger.

De har alle de samme ulemper som trådløst, uden af have den vigtigste
fordel nemlig fleksibiliteten.

Hvis du vil have den nemmest mulige opsætning og størst sikkerhed skal
du vælge kabler, det giver samtidig den største overføringshastighed.
Ja installationen tager i første omgang lidt længere tid, men så skal du
ikke pille ved det de næste mange år, med elnet eller trådløst skal du
opgradere med få års mellemrum for at have en acceptabel hastighed, det
viser sig samlet at tage betydeligt længere tid.

Hvis du vælger en nødløsning som trådløst eller elnet, skal du for det
første indstille sikkerheden i udstyret for at det overhovedet virker,
de fleste roder ikke mere når de først har fået forbindelse, så har du
et åbent net som kan misbruges.
Derudover er disse tekniker delte medier, hvilket betyder at båndbredden
deles mellem brugerne, det er ofte et problem hvis du bor i tæt
bebyggelse hvor naboerne anvender det samme udstyr.

Udover disse argumenter er der mange som er dybt bekymrede over den
elektriske støj fra denne type udrustning, data transmission over
elnettet ville være forbudt i Europa hvis ikke EU troede at denne type
udstyr kunne åbne konkurencen mod teleselskaberne. Denne konkurence ser
det ud til at elselskaberne er ved at skabe i Danmark.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Juel CH

Dato : 13-12-04 10:02

Her lidt praktisk erfaring med disse enheder, som her i Schweiz er meget
udbredt. Det skyldes i først omgang vore huse bygges anderledes end i
Danmark, en kraftig jernbeton som WLAN overhovedet ikke skyde igennem.
Der sker en overspilning af signalet mellem faserne i huset så grundlæggende
kan man køre over alle tre faser. Typisk ser man dog en mindre reduktion i
hastigheden når det kører over flere faser.
Sikkerhedsmæssigt er det sådan at el-måleren danner filter mod ekstern (har
selv testet, naboen selv i rækkehus kan ikke se mit net.), ligeledes bliver
signalet belagt med en kode. Maximal hasitghed med et sådant system er dog
typisk kun omkring 10Mbps, så jeg ser det som en løsning hvor WLAN simpelhen
ikke kan udnyttes.
Ole