Hvor gammel kan den blive - Huskat/Norsk k~
Fra : Tyfon

Dato : 28-11-04 01:30

Ja hvor gamle kan kan de blive ? og er der forskel

Der er tale om en alm. huskat (vil jeg da tro) helt sort
Samt en norsk skovkat næsten Mor er 100% skovkat og fader halvt skovkat og
halvt maine coon tror jeg det var .. Skulle være en af de lidt større racer

Begge er indekatte og lever af tør og våd foder og det er ikk det billige
fra fakta
Begge er iøvrigt oss hunkatte hvis det da betyder noget

Svigerforælder har en rødstripet kastrat den er 14år og er inde/ude kat
er det gammel eller?

Maj Britt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-11-04 09:26

Hej Maj Britt

Hvor gammel en kat bliver er nok ikke så "race-specifikt"
men snarere hvor godt den bliver passet med foder og
dyrlæge, idag hvor udelivet kan være "lidt" farligt, synes
jeg at man ser en tendens til at det er indekatte der bliver ældst.

Der er kendt katte der er blevet 30 år, men det er de
færreste, men 18-20 år er ikke så unormalt.

Ja en kat på 14 er en gammel kat.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 28-11-04 09:58

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in

> Ja en kat på 14 er en gammel kat.

Det må jeg medgive. Jeg har en som fyldte 14 år i Juni og selvom han er
frisk og rask så kan man mærke på ham at han er blevet langsom og vil
ikke deltage med de andre katte mere. Da han var yngre var han noget af
en ballademager og den der kunne hitte på

Nu får han lov at tage den med ro og blive nusset så meget mere end da
han var ung og fræk, for da havde han ikke tid

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sanni

Dato : 28-11-04 10:01

Nogle af vores venner har lige måttet sige farvel til deres Leopold. Han
blev knapt 18 år. Var en stor rød stribet huskattehan, som levede såvle
udendørs som indendørs. Til sidst havde han dog ikke ret mange tænder og
kunne kun spise moset Whiskasmad.
Jeg synes personligt at han måske skulle have rejst til Regnbuebroen for et
par år siden, men det er jo altid svært at være den som skal træffe
beslutningen.
Nuvel blot en lille kommentar til emnet alder.
Håber det kan bruges.

Sanni

Fra : karsten & Pia

Dato : 28-11-04 10:13

> [...]
>
> Der er kendt katte der er blevet 30 år, men det er de
> færreste, men 18-20 år er ikke så unormalt.

Det tror jeg til gengæld ikke har den største betydning, mine forældre har
haft en huskat på 16 år, opfostret på det billigste mad man kan få, han var
primært udekat, det samme gælder den kat de har nu der er 14, ingen af dem
har rendt ud og ind ved dyrlægen.

MVH Pia

Fra : Kate

Dato : 28-11-04 11:39

"karsten & Pia" <karsten.klaaby@privat.dk> wrote in

> en huskat på 16 år, opfostret på det billigste mad man kan få, han
> var primært udekat,

ifølge min dyrlæge har det sandsynligvis med at gøre at katten spiser
og drikker mere "naturligt", nemlig at den fanger smådyr og drikker af
vandpytter den lige kommer forbi. Grunden til vi har talt om dette er
Lantes nylige tisseproblemer.

Dog er Johan blevet 14 år, som indekat, men på dyrlægens tørfoder.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-11-04 12:23

Pia skrev
<Det tror jeg til gengæld ikke har den største betydning, mine forældre har
haft en huskat på 16 år, opfostret på det billigste mad man kan få, han var
primært udekat, det samme gælder den kat de har nu der er 14 >

Ja der vil altid være nogle undtagelser, der bekræfter reglen men hvis
man lavede en statistik over alle
katte over 10 år, er jeg ret sikker på at de fleste ville være indekatte.

Vi kunne måske lave en lille "undersøgelse" her.
Hvor mange har/har haft katte over 10 år der har været udekatte, og hvor
mange der har/har haft katte over 10
som var indekatte. Jeg vil lave en ny tråd med det.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-11-04 15:30

> Svigerforælder har en rødstripet kastrat den er 14år og er inde/ude kat
> er det gammel

Hva jeg har læst mig til skal man gange kattens alder med 5, og ifølge
det har dine svigerforældre en kat på 70...

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-11-04 15:58

On 2004-11-28 15:29:48 +0100, Maria og Benny Lauritzen
<benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> said:

> Hva jeg har læst mig til skal man gange kattens alder med 5, og ifølge
> det har dine svigerforældre en kat på 70...

De 70 er ikke helt skudt forbi, men at gange med 5 hele kattens levetid
er ikke helt præcist.

Jeg har fundet en tabel, som jeg har liggende på min hjemmeside, hvis
nogen har lyst til at regne på katte- og menneskeår

http://siamis.com/Helse/katteaar.html

--
Knus fra Ann R

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-11-04 19:24

> De 70 er ikke helt skudt forbi, men at gange med 5 hele kattens levetid
> er ikke helt præcist.

Tak for tabellen. jeg kan godt se at det ikke altid kan passe. Jeg
troede min kat var ti ifølge de 5 men nu har jeg fundet ud af at den er
24 vildt. Tak for at du lige rettede mig.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-11-04 20:31

On 2004-11-28 19:24:26 +0100, Maria og Benny Lauritzen
<benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> said:

> Tak for at du lige rettede mig.

Rettede, nah - oplyste, måske
Det er nok i starten af levetiden at den især ikke duer. En kat på 1 år
er langt "ældre" end et 5 årigt barn, den er snarere teenager - en kat
på to år er meget voksen
--
Knus fra Ann R