Døde i nyere tid
Fra : Sanne Bloch

Dato : 27-11-04 23:35

Via et forum i Dis-Danmark løb jeg ind i et link til Statstidende
http://www.nettidende.dk/statstidende/search_choose.phtml?date=27.11.2004&agid=14

Jeg undrer mig over, at der oplyses cpr.nr., men der er såmænd så meget jeg
kan undre mig over. Bl.a. kolliderer oplysninger i Statstidende ikke med
tilgængelighedsreglerne på arkiverne? Og gælder loven om beskyttelse af
personlige oplysninger ikke for (for nylig) døde mennesker?Jeg har forsøgt
at finde ud af, hvor langt tilbage Statstidende går - men desværre
forgæves - er der nogle her i NG'en, som ved det? Det er jo fint nok for "os
slægtsforskere", at vi kan finde oplysninger om døde i nyere tid, men jeg
undrer mig nu alligevel - især p.g.a. cpr-nr. Når jeg engang falder død om
og skal smides over hegnet til kirkegården, som ligger i min baghave, er det
godt nok for mig, men jeg har da ikke noget ønske om, at jeg skal figurere i
Statstidende med cpr.nr. Hvordan får Statstidende sine informationer?

Hilsner fra Sanne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-11-04 00:45

Det er ikke alle dødsfald, der kommer i Statstidende. Men hvis du skylder en
masse penge væk ved din død, kan det ske at skifteretten efterlyser dine
kreditorer ( dem du skylder penge) i Statstidende. Det kan også ske at de
efterlyser dine arvinger, hvis de ikke ved hvor de bor.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-11-04 02:39

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev Sat, 27 Nov 2004 23:35:24
+0100

>Jeg undrer mig over, at der oplyses cpr.nr., men der er såmænd så meget jeg
>kan undre mig over. Bl.a. kolliderer oplysninger i Statstidende ikke med

Når først folk er døde kan det vel egentlig være ligemeget.?

Men iøvrigt skal skifteretten jo sikre sig at hverken arvinger eller
kreditorer overser at en person de måtte have interesse i er død.

Det har derfor altid været annonceret Statstidende, det er der
overhovedet ikke noget nyt i.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-11-04 00:32

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Nej, det er der ikke noget nyt i. Der har jo også altid været dødsannoncer i
aviserne - det, jeg undrer mig over er, at der oplyses cpr.nr. For nogle kan
cpr.nr. jo misbruges til at indhente oplysninger, som ikke er offentligt
tilgængelige. Jeg synes det er at vise de døde og de dødes efterladte
respekt når der er en tilgængelighed på 10 år på at se begravelser i en
kirkebog. Så, nej det er ikke ligemeget bare fordi det handler om mennesker,
som er døde.
Venlige hilsner og tak for jeres respons, Sanne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-04 00:56

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev Mon, 29 Nov 2004 00:31:42
+0100

> [...]
>cpr.nr. jo misbruges til at indhente oplysninger, som ikke er offentligt

Det tror jeg faktisk ikke man kan efter at vedkommende er død.?

Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-11-04 01:39

For nogle kan

> Det tror jeg faktisk ikke man kan efter at vedkommende er død.?
mvh, A:\Feldborg

Det håber jeg, at du har ret i. Men mennesker med særlige "kreative" evner
og måske via deres arbejde har adgang til diverse registre, vil måske
lettere kunne finde oplysninger når de har et cpr-nr. at søge på.
Venlige hilsner Sanne

Fra : Preben

Dato : 30-11-04 21:44

I følge Lov om skifte af dødsboer, LOV nr 383 af 22/05/1996 §81 skal
cprnr. indgå i proklama.

Mvh. Preben Junker

Lov nr. 383
§ 81. Proklama kan udstedes efter, at der er truffet afgørelse om boets
behandlingsmåde, og med skifterettens tilladelse før dette tidspunkt.

Stk. 2. Proklama skal udstedes, når et bo skiftes privat eller ved
bobestyrer.

Stk. 3. Ved proklama indrykkes en bekendtgørelse i Statstidende.
Bekendtgørelsen skal indeholde oplysning om

* 1) afdødes navn, adresse, CPR-nummer og dødsdag samt navn og
adresse på en eventuel personligt ejet virksomhed og virksomhedens
SE-nummer,
* 2) opfordring til enhver, der har en fordring eller andet krav
mod afdøde, til at anmelde kravet inden 8 uger efter bekendtgørelsen,
* 3) en person, til hvem anmeldelse skal ske, og
* 4) eventuel afgørelse efter § 69, stk. 1, om insolvensbehandling.

Stk. 4. Sad afdøde i uskiftet bo, skal tillige angives de i stk. 3, nr.
1, anførte oplysninger vedrørende førstafdøde samt dennes dødsdag.

Stk. 5. Til kendte kreditorer med bopæl uden for Danmark skal der
samtidig gives særskilt meddelelse om proklamaet og dets retsvirkninger.

Stk. 6. Skifteretten kan, hvor forholdene taler derfor, bestemme, at
proklamaet tillige skal optages i lokale blade.