Sporhundeprøver (SPH)
Fra : malle-brok

Dato : 27-11-04 22:12

Hej.

Er der nogen herinde, der har erfaringer med sporhundeprøver (SPH) ???

- Jeg søger en forklaring på hvordan man skal forholde sig i startfeltet ???

- Og er det rigtigt, at der ikke nødvendigvis er terrænskifte og vejovergang
???

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : pmj

Dato : 27-11-04 22:35

Hej Carina

Det må være SPH2 du tænker på. Du skal blive stående på grundlinjen
indtil hunden er i fuld line. Derefter må du betræde feltet.

mvh

Pia Johnsen
www.entlebucher.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : malle-brok

Dato : 27-11-04 22:46

Hej Pia.

> Det må være SPH2 du tænker på. Du skal blive stående på grundlinjen
> indtil hunden er i fuld line. Derefter må du betræde feltet.

Øøhhhhh - mig bekendt er der ikke noget der hedder SPH1 og SPH2 mere ???

Er de to sporhundeprøver (DKK-SPH og IPO-SPH) ikke ens, men det første blot
kun 1-dags og det sidstnævnte 2-dags ???

Hilsen
Carina

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 28-11-04 00:36

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blot
> kun 1-dags og det sidstnævnte 2-dags ???

Hej med jer

Der er noget der hedder SPH 1 (3timer gamelt ,1200 skridt, 6 knæk, 4
gendstande, en vej overførsel 2 afledninger der er lagt en halv time efter
sporet er lagt( lægges vinkelret på sporet), samt mindst et terrænskifte).
Og noget der hedder SPH 2 ( 3 timer gamelt , 1800 skridt 7 knæk hor 2 af
dem skal være spidse vinkler , en bue ,7 gendstande , 2 afledninger der
lægges en halv time før sporet tages(må gerne lægges skrå på sporet), der må
gerne være vej overførelse på men ikke et krav og der skal
væreterrænskifte). Det der hedder fci er sph 2 over 2 dage( der skal gåes 1
SPH 2 , 2 dage i træk.)

Det er de regler vi bruger i schæferhunde klubben, Hvis jeg er helt gal på
den så ret mig lige.

--
Venlig Hilsen.
Søren Jensen

Fra : malle-brok

Dato : 27-11-04 22:57

> Det må være SPH2 du tænker på. Du skal blive stående på grundlinjen
> indtil hunden er i fuld line. Derefter må du betræde feltet.

Lige et spørgsmål mere .

Sådan som jeg læser programmet, så går sporlæggeren ind fra enten højre
eller venstre side af feltet i forhold til grundlinien. På et eller andet
sted lægges ID-genstanden og sporlæggeren går herefter ud af den modstående
side (dvs. der kommer et knæk ved genstanden).

Mit spørgsmål er så: skal jeg stille mig ca. midt på grundlinien og sende
hunden ud i lige linie (som jeg også gør i E-klassen i DcH-programmet), og
vil jeg så være sikker på at hun krydser sporet et eller andet sted - altså
at ID-genstanden ligger midt i feltet. Eller sender man hunden ud et mere
eller mindre tilfældigt sted og lader den så lave et frit søg indtil den
finder ID-genstanden ???

Hvad sker der hvis hunden ikke finder ID-genstanden men derimod begynder at
gå ud af sporet ??? - sidstnævnte oplevede jeg her i formiddag, hvor jeg
havde lagt et spor, hvor Tikki går ca. 1 meter fra sporet, og så selv
knækker ind ca. 1 meter efter genstanden som vist herunder

|*
|*
|*
| *
| *
| *
sporlægger___________xG *
*
*
*
*
*
* Hund
grundlinie ----------------------------

Hmmm - ikke den helt store Clevin-tegning, men det er svært med kun tekst
til rådighed

Hilsen
Carina

Fra : pmj

Dato : 28-11-04 21:48

"malle-brok" skrev d. 27-11-04 22:57 dette indlæg :

Jeg ved ikke helt hvad prøverne hedder pt. De er vist blevet ændret lidt
da bl.a. Schæferhundeklubben fortsat afholder SPH1 og SPH2 efter
brugshundeprogrammet. Jeg tror nok at SPH2 er blevet tilpasset til
SPH/FCI, men venter på det nye prøveprogram.
Du må selv bestemme, hvor og hvordan du vil sende din hund ind fra
grundlinjen (midten eller siden eller?) og det er derfor ikke sikkert at
hunden finder sporet/genstanden umiddelbart (sporlæggeren går ind fra
siden og genstanden kan lægges alle steder i feltet). Så må hunden (og
du selv) jo lede efter det.
Hvis hunden finder sporet uden at finde genstanden er det OK.
ID-genstanden indgår ikke i bedømmelsen, men hunden skal starte sporet
på en rolig og intensiv måde.
Vi sprang selv ID-genstanden over på førstedagen ved DM og fik
fortrinligt for starten.

Mange hilsener

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : pmj

Dato : 27-11-04 22:38

Jeg glemte at svare på den sidste del.
Der må både være terrænskift og vejovergang, men normalt er der ikke.
mvh
Pia Johnsen

Fra : malle-brok

Dato : 27-11-04 22:48

> Der må både være terrænskift og vejovergang, men normalt er der ikke.

OK - jeg troede nemlig det skulle være der, så vi har trænet og trænet og
trænet og trænet og trænet og .....

Så det undrede mig lidt at jeg ikke kunne finde det i programmet .

/Carina