Selvbyg
Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 16:34

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal til at
bygge en 14' katamaran sammen.

Det bliver et træskelet om glasfiber.

Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner ? Jeg
synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end det
?

Gode råde modtages gerne

/karsten

Fra : Martin Schöön

Dato : 27-11-04 18:05

On Sat, 27 Nov 2004 16:33:35 +0100, Karsten Madsen wrote:

> [...]
> synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end det
Vad är det för design?

Min bror byggde en gång en A-cat i 3mm plywood och själv har jag byggt
en större catta 'strip-plank' det vill säga tunna träribb omgivna
av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/

Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 22:13

> [...]
> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
> Martin Schöön "Problems worthy of attack

Hej Martin

Den hedder Paper Tiger og er også et design, som din brors, fra New Zealand.
Denne her er designed af Ron Given, som Tennant arbejdede sammen med for
mange års siden.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 11:01

> Hej Martin
>
> Den hedder Paper Tiger og er også et design, som din brors, fra New
> Zealand. Denne her er designed af Ron Given, som Tennant arbejdede sammen
> med for mange års siden.

Jeg kan se at din er noget større end den vi går i gang med. Vores er kun en
14', mens din er i retningen af 24'.
Vi regner med at byggeriet starter her til foråret og vi laver den hen over
sommeren, således vi kan søsætte den i foråret 2006.

Hvis byggeiet falder godt ud, så går vi i gang med en større af Ron Givens
cats. Det bliver formodentlig Exodus eller Double Diamond. Min nabo har boet
i flere år i NZ og blev rigtig gode venner med Ron Given. Min nabo er
begyndt at sælge hans designs her i Europa og er lige nu ved at skaffe
kontakt med et polsk værft som vil bygge bådene. Der er åbenbart ingen
danske værfter som er interesseret i at bygge dem.

Ron 's side er http://givencats.com/ men den kender du sikkert. Min nabos
side er http://www.multicats.dk/

/karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 10:26

Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:

> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/

Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.

Clas

Fra : Lars Holst

Dato : 28-11-04 10:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in news:coc5ha$1lvd$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
> Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.

Jeg kan se det i I.E. uden rod eller problemer.
Og det virker også fint i Opera.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 11:35

Lars Holst skriblede og skrablede følgende:

> Jeg kan se det i I.E. uden rod eller problemer.
> Og det virker også fint i Opera.

Jeg har tre maskiner kørende lige nu, og på alle tre roder billederne sammen
med teksten. Billeder lægger sig over teksten, og forskubber hele
formateringen.

Claus

Fra : steen

Dato : 28-11-04 19:23

On Sun, 28 Nov 2004 10:35:26 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Jeg har tre maskiner kørende lige nu, og på alle tre roder billederne sammen
> med teksten. Billeder lægger sig over teksten, og forskubber hele
> formateringen.

Du har vel samme font opsætning på dem alle - her ser det næsten 100%
OK ud. Jeg har ikke gravet i hans CSS, men jeg ved MSIE ikke honorer
alt CSS - for nu at være flink....

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhem.bredband.net%2Fb262
106%2F

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fvalidato
r.w3.org%2Fcheck%3Furi%3Dhttp%253A%252F%252Fhem.bredband.net%252Fb2621
06%252F&usermedium=all

Perfekt - sådan burde alle følge standard.
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 20:40

steen skriblede og skrablede følgende:

> Du har vel samme font opsætning på dem alle - her ser det næsten 100%
> OK ud. Jeg har ikke gravet i hans CSS, men jeg ved MSIE ikke honorer
> alt CSS - for nu at være flink....

Det er nok et spørgsmål om den valgte skærmopløsning. De fejl, der er,
skyldes ikke fonte. Hvis jeg skifter op til 1024x768 så ser det også
nogenlunde hæderligt ud. Men det er bare ikke den opløsning, jeg kører med.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-11-04 11:09

Claus Tersgov wrote:
> Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:

> Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
> Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.

Jeg har ikke problemer med Mozilla. Der ser det rigtig godt ud.

Man får helt lyst til selv at prøve at bygge sådan en. Hvad var
omkostningerne Martin?

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-11-04 11:49

Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 12:05

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. -
> bortset fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

W3c tager ikke hensyn til, at der er brugere, som anvender en anden
skærmopløsning end den webdesigneren bruger. Det er noget webdesigneren selv
skal tage højde for.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-11-04 17:14

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
> fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Det er ikke W3C's skyld at dem der laver browsere ikke kan administrere
at følge de standarder der er veldokumenterede. I stedet begynder,
primært de store softwarehuse, at konstruere deres egne smarte features
og "standarder" i deres browsere.
Hvis stylesheetet og html-siden kan valideres uden fejl, burde man kunne
forvente at siden bliver vist ens i alle browsere - det sker dog sjældent.

Nå, det er ikke en diskussion der skal foregå her i gruppen, så EOD herfra.

- Lars

Fra : steen

Dato : 28-11-04 19:23

On Sun, 28 Nov 2004 10:48:43 UTC, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
> fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Øhhh... eller så meget for MSIE..??!?
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 10:31

Karsten Madsen skriblede og skrablede følgende:

> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal
> til at bygge en 14' katamaran sammen.

Det er den helt rigtige gruppe.

> Det bliver et træskelet om glasfiber.

Med hvilken binder?

> Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner
> ? Jeg synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart
> træ end det ?
> Gode råde modtages gerne

Som udgangspunkt bruger man det træ i de specifikationer, som konstruktøren
har tegnet båden til. Det må fremgå af tegningerne eller byggebeskrivelsen,
havd du skal bruge. Vandfast krydsfiner er der ikke noget, der hedder. Det
er derimod vandfast limet.

Det er svært at rådgive omkring træ, når du ikke giver flere oplysninger.
Det afhænger helt og holdent af konstruktionen og byggemetoden.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 11:04

> Med hvilken binder?

Æh, binder ?

> [...]
> byggebeskrivelsen, havd du skal bruge. Vandfast krydsfiner er der ikke
> noget, der hedder. Det er derimod vandfast limet.

Se, se så blev jeg det klogere... Jeg vil kigge på tegningerne - de ligger
hos min nabo, så det må vente.

> Det er svært at rådgive omkring træ, når du ikke giver flere oplysninger.
> Det afhænger helt og holdent af konstruktionen og byggemetoden.

Tja, men så vil jeg kigge videre på byggevejledningen.

/karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 11:28

Karsten Madsen skriblede og skrablede følgende:

> Æh, binder ?

Det er limen. Glasfiber kan ikke lime ret meget

Som binder kan bruges f.eks. epoxy eller polyester.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 12:21

> Det er limen. Glasfiber kan ikke lime ret meget
> Som binder kan bruges f.eks. epoxy eller polyester.

Ja, så bliver det jo nok en af disse
Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af ane en
snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og aldeles
learning-by-doing

/karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-04 12:52

> [...]

> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af
> ane en snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og

Så vil jeg anbefale polyester. Det er dels meget billigere og dels noget
nemmere at have med at gøre, når man ikke har erfaring med brugen.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 13:56

> Så vil jeg anbefale polyester. Det er dels meget billigere og dels noget
> nemmere at have med at gøre, når man ikke har erfaring med brugen.

Det er hermed taget ad notam - mange tak or oplysningen

/karsten

Fra : bondo

Dato : 15-12-04 19:30

Karsten Madsen wrote:

> [...]

Omvendt vel..??

> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af ane en
> snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og aldeles
> learning-by-doing

Det hedder "Learning by fooling" ;)

Hvordan går det..?? Hvilke tegninger kører du efter..?? Blev det
polyester eller epoxy..??
--
steen - menzi.dk
    I have a beam of light to catch.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 23:16

> Omvendt vel..??
> Det hedder "Learning by fooling" ;)
> Hvordan går det..?? Hvilke tegninger kører du efter..?? Blev det polyester
> eller epoxy..??

Jo, vi er stadig planlægningsfasen, da det skal foregå udendørs under
halvtag. Vi starter ikke før foråret og arbejder os stille og roligt frem i
løbet af sommeren

Fra : Jens Mogensen

Dato : 28-11-04 18:58

Hej

Måske kan du finde inspiration her :

http://www.stevproj.com

eller på 'Back Yard Yacht Builders Association'
http://byyb.org

- der er bl.a. gode debatfora.

mvh
Jens

> [...]
> synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.