Skærme
Fijala 3554
Rense Fladskærm
Fra : Annelise

Dato : 27-11-04 12:15

Hvordan renser man en fladskærm - den kan vel ikke tåle samme behandling som
de gamle glasskærme?

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-11-04 12:22

"Annelise" <lise.b@ishotel.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvordan renser man en fladskærm - den kan vel ikke tåle samme behandling
> som de gamle glasskærme?
>
> Mvh.
> Annelise Brahtz

Læs i din manual der står som regel noget om det,
eller læs gruppen igennem eller søg om det i gruppen
Det har været oppe og vende nok 100 gange.

Mvh
Kurt

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 27-11-04 19:09

> Hvordan renser man en fladskærm - den kan vel ikke tåle samme behandling
> som de gamle glasskærme?

Jeg har lige taget en plet med kærestens brillerensesæt - det var godt
nok effektivt :)

Jeg mener, de skriver noget med en fugtig klud i min manual, men jeg har
nu ikke ret mange klude, jeg vil putte på min fladskærm - lige bortset
fra de speciallavede til kamera og briller (kan købes meget billigt hos
en kameraforhandler).

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Flemming Frederiksen

Dato : 28-11-04 18:26

Hej

Man skal ikke bruge en almindelig "klud" men mikrofiberstof, som er blødt
nok til ikke at ridse skærmen.

Med "Gel" følger der en klud med der passer til formålet.

Se postering nederst.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 29-11-04 10:29

> Man skal ikke bruge en almindelig "klud" men mikrofiberstof, som er blødt
> nok til ikke at ridse skærmen.

Det er også netop mikrofiberstof jeg tænker på, når jeg nævner de
klude, man bruger til kamera og briller. Jeg kan ikke huske, hvad jeg gav
for min... en 30 kr. eller sådan noget i en kamerabutik i KBH.

Du bør i øvrigt lige læse om citatteknik:

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 30-11-04 18:50

On Mon, 29 Nov 2004 10:28:50 +0100, Lene Skov Mikkelsen
<pivnu@loveletters.dk> wrote:

>Det er også netop mikrofiberstof jeg tænker på, når jeg nævner de
>klude, man bruger til kamera og briller. Jeg kan ikke huske, hvad jeg gav
>for min... en 30 kr. eller sådan noget i en kamerabutik i KBH.

kan den så vaskes i vaskemaskinen eller hvordan ? er sådan nogle
pudseklude til briller også microfiber ? eller er der både dyre og
billige af de klude ? jeg har ikke briller så aner indtet om det

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 01-12-04 16:28

> kan den så vaskes i vaskemaskinen eller hvordan ? er sådan nogle
> pudseklude til briller også microfiber ? eller er der både dyre og
> billige af de klude ? jeg har ikke briller så aner indtet om det

På sedlen til min linseklud står der: "Canoclear will not lose its
cleansing power, even after repeated washing".
Den må også stryges ved under 110 grader.

Materialet er: 50% polyester og 50% nylon (microfibers).

Kærestens brilleklud er magen til, så jeg tror da, at de kan behandles
ens.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 01-12-04 16:43

On Wed, 01 Dec 2004 16:28:07 +0100, Lene Skov Mikkelsen
<pivnu@loveletters.dk> wrote:

> [...]
>
>Materialet er: 50% polyester og 50% nylon (microfibers).
>
>Kærestens brilleklud er magen til, så jeg tror da, at de kan behandles

ok tak så må jeg i en brilleforetning, jeg må jo hellere behandle min
nye skærm pænt jo

Fra : Flemming Frederiksen

Dato : 28-11-04 11:08

gå til zepto.dk og køb en gel-rens til fladskærme.

Fra : Flemming Frederiksen

Dato : 28-11-04 15:33

Nærmere ring til dem og bed dem sende den, da du ikke kan se den på siden,
kun under konfiguration af bærbare.

Den er fra AM og hedder "screen cleaning - Anti-run Gel" Måske den hedder
noget andet i dag, da de har fået en ny sending af måske et andet mærke???
men alt i alt, har de en gele til rens af fladskærme, og den virker efter
hensigten.

/FAF

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-11-04 23:51

> Nærmere ring til dem og bed dem sende den, da du ikke kan se den på siden,
> kun under konfiguration af bærbare.

Æhhh.....hvad med under tilbehør og så skærmrens ?

http://zepto.dk/Accessory.aspx?categoryid=124

http://zepto.dk/ComponentDetails.aspx?id=374

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-11-04 23:57

> Hvordan renser man en fladskærm - den kan vel ikke tåle samme behandling som
> de gamle glasskærme?
>
> Mvh.
> Annelise Brahtz

Undgå alm. køkkenrulle - men hvis du kan finde meget finkornet blødt
tolietpapir, så er det OK - men bedst er en linse klud fra en fotomand
eller en optiker.

Blød kluden op i lunket til vamt postevand - og rens det værste af skærmen.

Hav evt. en ensktra linse klud og tør efter over skærmen.

Varmt vand kan klarer en fedt tilsodet stegepande, så hvorfor ikke også en
plettet skærm - diverse renseprodukter øger efter min mening risikoen for,
at skærmens øverst lag kommer til skade - derfor undgår jeg selv disse
renseprodukter, som man ikke aner, hvad producenterne har tilsat i.

Jeg har nu anvendt vamrt vand på mine mere end 10 monitorer og aldrig
hverken ridset eller oplevet ikkke at kunne rende skærmen.

Pas iøvrigt på med spyt på skærme - der kan være syrligt i spyt, og dette
kan rent faktisk ætse skærmens øverste lag i mild grad - dette er seriøst
ment. Taler iøvrig af bitter erfaring. Min vens baby spyttede på en TFT
skærm, og hun havde et syrligt bolsje i munden - dette efterlod en mindre
ætsning på skærmen (kan kun ses lidt i overfladen - og kun tæt på) , som
ikke har kunnet fjernes.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Frederiksen

Dato : 29-11-04 18:16

Der findes selvfølgelig alternativer, mht fremgangsmåden, men jeg kan kun
sige at jeg ikke har haft problemer med AM's Gel og jeg har selv brugt
produktet på mange skærme.

Fordelen er at det ikke løber ned af skærmen og ned i elektroniken! Vand kan
selvfølgelig bruges, men det løber hvis man ikke passer på. En anden faktor
kan være at der er kalk i vandet og hvis det ikke fjernes grundigt kan det
efterlade kalkpletter der er svære at få af.

Jeg tror ikke på at der er noget toiletpapir der ikke ridser, fint eller
overfint, det er lavet af papir. Selv de mindste ridser kan give en slags
aura omkring lyset, så hellere være på den sikre side og bruge mikrofiber

/FAF

Fra : Annelise

Dato : 29-11-04 21:59

Tak til jer alle for jeres gode råd.
I første omgang vil jeg prøve at få en blød microklud (eller to) hos
optikeren - han har muligvis også en gele. Vort vand er m e g e t hårdt.

Hilsen
Annelise