Gl. Mønt Ny Ibook, NB! bavlelængde ;-)
Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-11-04 20:40

Glimrende udstilling i øvrigt hos Gl. Mønt, pga. de mange maskiner, og
venlig opmærksom betjening i øvrigt. Kan anbefales!

Kan jeg kører alle mine gamle programmer, som Logic, Cubase, Trax,
Finale, Officepakken, etc. i classic miljø? Jeg havde egentlig besluttet
mig for at købe en iBook G3 800/900 Mhz til det brug, men udbudet er for
lille.

Vil emuleringen i MacOS X være langsommere end jeg er vant til på min
beige G3? Jeg er vant til min svimlende hurtige beige G3, 3-400 Mhz i
9.2.2. Og kan emuleringen klare de særlige krav mine programmer evt.
stiller?

Jeg har idag afprøvet en iBook G4, 1.2 Ghz, med 256 Mb RAM.
* Uskarp ved 800X600, hvilket også gjaldt PB'en.
* En hurtig skildpadde
* Harddisk bliver for varm
* Pegeplade for tæt på tastatur (slå klik med pegeplade fra, hvis du
bruger ti-fingersystem.)
* Tastatur for lille vandring

* Fin trådløs adgang til internettet.
* Fin "multitasking"
* Acceptabel stereo lyd

[Sidespring, Den nye iBook må have:
* widescreen
* vægt 1,2 kg
* liquid harddisk, 5.400 rpm, 400 Gb
* liquid strømforsyning
* 1.5 Ghz]
* Blåtand og Lufthavn
* Polykarbonat
* Pris $ 999,-
* Januar d. 10 ]

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard

Dato : 26-11-04 22:19

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> Finale, Officepakken, etc. i classic miljø? Jeg havde egentlig besluttet
> mig for at købe en iBook G3 800/900 Mhz til det brug, men udbudet er for

Ja, du installerer bare som vanligt.

> [...]
> beige G3? Jeg er vant til min svimlende hurtige beige G3, 3-400 Mhz i
> 9.2.2. Og kan emuleringen klare de særlige krav mine programmer evt.

Nu er de Beige G3/300AV og 333AV jo helt unikke til lyd, og de er
faktisk hurtigere end man skulle forvente af en 'kun' 300/333mhz
maskine. Jeg bruger da også stadig min med største fornøjelse til lyd, -
selvom jeg har den her G4/1,4ghz. - Den kan jeg bruge til så meget andet....

Men nej, dine musikprogrammer m.m. vil ikke blive langsommere under
classic mode i en iBoook 1,2ghz. Tværtimod vil de blive noget hurtigere
i de fleste situationer.

> Jeg har idag afprøvet en iBook G4, 1.2 Ghz, med 256 Mb RAM.

Det er alt for lidt RAM, - især hvis du skal køre OS X + classic mode +
Cubase. Du skal mindst op på 768mb. Ellers risikerer du blot at VM
bliver for stor og begynder at lave knuder med især Cubase og Finale.

Men hvorfor ikke bare vælge en model, der kan starte i både OS 9.x og OS
X?. Med fx. en 80-120gb intern HD, så kan du lave 2 partitioner 1 på ca.
30gb til OS 9.x og resten til OS X. Med en sådan konfig. vil både Cubase
og Finale være som at jokke speederen i bund i en Ferrari!

> * Uskarp ved 800X600, hvilket også gjaldt PB'en.

Det bemærkede jeg faktisk også i dag, da jeg var nede at hente min nu
langt om længe forsikrings-reparerede Pismo 500. Der stod en 15" hvid
med alutop den var uskarp, og så stod der en 17", - den var væsentlig
skaprere i billede. - Og så var jeg lige henne at kigge på den nye 22"
Widescreen UHMMMM!! Det er den hidtil skarpeste TFT skærm, jeg endnu har
set til menneskepenge!

> * En hurtig skildpadde
> * Harddisk bliver for varm

Det er der mange, der siger. - Det gør den så heller ikke i en Pismo
500, sku' jeg hilse og sige...

> * Pegeplade for tæt på tastatur (slå klik med pegeplade fra, hvis du
> bruger ti-fingersystem.)

Enig! - den ligger jo nærmest direkte op til 'space'.

> * Tastatur for lille vandring

- Igen fuldstændig enig. Jeg synes, det gælder for alle nye bærbare -
ikke bare fra Apple. Jeg har haft lejlighed til at afprøve en af de nye
1,4ghz Acer, og den har nøjagtig det samme, - man skal knap røre
tasterne, før de har reageret, - og så synes jeg også, de er altfor små,
- især når man har forholdsvis store hænder/fingre.

> * Fin trådløs adgang til internettet.
> * Fin "multitasking"
> * Acceptabel stereo lyd

Det nåede jeg så ikke at afprøve...

> [Sidespring, Den nye iBook må have:
> * widescreen
> * vægt 1,2 kg
> * liquid harddisk, 5.400 rpm, 400 Gb
> * liquid strømforsyning
> * 1.5 Ghz]
> * Blåtand og Lufthavn
> * Polykarbonat
> * Pris $ 999,-
> * Januar d. 10 ]

Tja, hvis det kunne lade sig gøre til den pris, så var der nok mange,
der allerede nu ville skrive sig op til et sådant monster.

Blåtand, lufthavn og liquid 5400rpm HD skulle nok kunne lade sig gøre.
De nye Seagate 2,5" HD er lavet efter det princip, men desværre er den
største vistnok stadig 160gb til små $700USd.

Og med en 1,5ghz processor - hm... så er der vist kun den gamle 17", du
kan bruge, men den kan så til gengæld heller ikke boote i OS 9.x, så du
skal nok 'ned' i den store TiBook. Fyld en sådan med RAM, sæt en 120gb
HD i intern og en 3-400gb ekstern FW HD, så har du noget guf at lege med!

mvh. Erik Ricyhard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 01:00

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg bruger da også stadig min med største fornøjelse til lyd, -
> selvom jeg har den her G4/1,4ghz. - Den kan jeg bruge til så meget andet....

ah, ny praler du vist

> Men nej, dine musikprogrammer m.m. vil ikke blive langsommere under
> classic mode i en iBoook 1,2ghz. Tværtimod vil de blive noget hurtigere
> i de fleste situationer.

Thank you!

> Du skal mindst op på 768mb. Ellers risikerer du blot at VM
> bliver for stor og begynder at lave knuder med især Cubase og Finale.

Minimum. Arggh, crucial: EURO 258 (*7,43=1916) for en giga RAM.

> [...]
> 30gb til OS 9.x og resten til OS X. Med en sådan konfig. vil både Cubase
> og Finale være som at jokke speederen i bund i en Ferrari!

Jo jo, jeg har da også tænkt det. Men maskinen skal være på 12" alt det
andet er blot ren fornøjelse.

> Og så var jeg lige henne at kigge på den nye 22"
> Widescreen UHMMMM!! Det er den hidtil skarpeste TFT skærm, jeg endnu har
> set til menneskepenge!

Ja, det er jo nærmest en hel væg. Det må være sjovt med et
akvarie-skærmskåner.

> Det er der mange, der siger.

Jeg får det indtryk at instructionspointeren har en lille skid på eller
går på lerfødder...
men det er måske prisen for "multitasking"; der skal lige ordnes garbage
og andet i hukommelsen inden der eksekveres nyt program.

> De nye Seagate 2,5" HD er lavet efter det princip, men desværre er den
> største vistnok stadig 160gb til små $700USd.

Gisp, en lille detalje

> [...]
> skal nok 'ned' i den store TiBook. Fyld en sådan med RAM, sæt en 120gb
> HD i intern og en 3-400gb ekstern FW HD, så har du noget guf at lege med!

Jeg har netop været på jagt efter en 12" G3 iBook, med max RAM, og
lufthavn.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 01:17

> [...]

> Men nej, dine musikprogrammer m.m. vil ikke blive langsommere under
> classic mode i en iBoook 1,2ghz. Tværtimod vil de blive noget hurtigere

Thank you!

> Du skal mindst op på 768mb. Ellers risikerer du blot at VM
> bliver for stor og begynder at lave knuder med især Cubase og Finale.

Minimum. Arggh, crucial: EURO 303 (rettet) (*7,43=2251) for en giga RAM.

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 03:00

Hej Floemming

Flemming Rubini wrote:

> ah, ny praler du vist

Nej, det gør jeg faktisk ikke. Jeg har en G3/300AV med de max. 768mb RAM
+ 2x 40gb Seagate Barracuda IV/7200rpm. På den bruger jeg fortrinsvis
Amadeus II 3.5.2 til overspilning og redigering af gamle plader -
singles, LP'er og 78'ere. Hertil brugre jeg en specialversion af en
LaCie d2 4x brænder, der er firmware specificeret til specielt at brænde
musik. - Du kan jo alligevel ikke optage hurtigere end musikken spiller...

Det Composite kort, der sidder netop i Beige G3 er væsentlig bedre end
selv de nyeste kort i både G4 og G5, - medmindre du investerer i et
seperat PCI lydkort. Og her skal du min. op i en Audiowerks 8 kort for
at få noget, der bare kommer i nærheden af Composite kortet.

Composite kortet ligger lige omkring 96-97db s/n målt ved 20-20.000 ved
-20db signal A unweighted og 98db efter kurve B weighted. Til mixning og
tilretning af bas / mellemtone / diskant, samt gain og kanalbalance
bruger jeg en god ekstern mixer (MX802) med et s/n forhold på +130db
weighted og +125db unweighted. Kanalsep. bedre end -72db, overhøring
bedre end 98db med pan to zero. - Prof Technics SLP 1200MkIV med
AudioTechnica 7StudioPRO PU til 33/45 og en Lenco med en Goldring Studio
820EX/MkVIII/PRO med ren diamantnål - Hvor meget mere kan man forlange?

Jeg har redigeret master CD til bl.a. en CD udg., som jeg står som
producer på. Mange har troet, at de CD'er var pressede og ikke 'bare'
brændte. Al redigeringsarbejdet lavede jeg på min Beige G3, mens jeg
forsøgsvis brugte en ny ekstern FW brænder, jeg har fået. Jeg
eksperimenterede lidt med nogle stks. for at finde ud af, hvor det
bedste brændingsniveau lå, og det har faktisk vist sig, at jeg godt kan
bruge 52x brændehastighed med den brænder, som også er en LaCie d2.

> Minimum. Arggh, crucial: EURO 303 (rettet) (*7,43=2251) for en giga RAM.

Hvorfor tage det næstbedste til en langt højere pris? - Når du kan få
TechWorks til godt og vel halvdelen af den pris, du opgiver, hos
Otherworld Computing? - og det er vel at mærke inkl. moms, porto og div.
afgifter - leveret til døren i løbet af 5-7 arbejdsdage!

Og vil du nøjes med det trediebedstge, så kan du få Mercury hos
Otherworld til ca. halvdelen af det, du skal give for Crucial. Mercury
RAM laves primært af Texas Instruments til Otherworld...

> Jo jo, jeg har da også tænkt det. Men maskinen skal være på 12" alt det
> andet er blot ren fornøjelse.

Jeg til stærkt tilråde, at du vælger en 14" evt. 15". Du skal jo regne
med, at både Cubase og Finale har en del fleksible ekstra paletter, og
skal du have bare nogenlunde kontrol over en indspilning og ikke mindst
en redigering, så er en 14" et absolut minimum. Ellers vil det være
nødvendigt med en ekstern ca. 17" skærm. Og hvis du skal have en
ekstern, må du ikke købe TFT. De er endnu ikke hurtige nok til fx. at
vise en 1-2 db peak i en indspilning. Forsinkelsen er helt op til 2
sek., og hvis det ligger lige omkring clipping point og så ryger over,
så får du digital forvrængning, og det lyder ikke særlig godt, - og så
kan du begynde forfra med optagelsen igen..... OK, du kan da få TFT
skærme, der kan klare det, men så er det altså ikke til alm.
menneskepenge, - så snakker vi 30-30.000kr... - Og lige nu kan man få
en 19" Medion CRT med 3 års totalgaranti i ALDI til 1100kr.!

Jeg kan godt love for, at hvis posten kommer med den check, jeg regner
med, så skal jeg over og have en, hvis der er flere....

> Ja, det er jo nærmest en hel væg. Det må være sjovt med et
> akvarie-skærmskåner.

Nåja, den fylder nu ikke mere end en 19" CRT i ydre mål og så er den kun
ca. 7cm dyb, - bare de dog havde en bedre kontrast. Svjh. ligger den på
1:350dbm, mens de rigtig gode ligger på 1:750dbm. Jeg var ved at kigge
på en Medion (Samsung) 19", men den lå kun på 1:350 og 17" lå på 1:500,
hvilket er noget af det bedste, jeg længe har set. Men stadig er
accelerationen mere end 1/1000sek., og da fx. peak ligger tæt på
1/2500sek., så er de slet ikke hurtige nok.

> [...]
> men det er måske prisen for "multitasking"; der skal lige ordnes garbage
> og andet i hukommelsen inden der eksekveres nyt program.

Tja, det er også en måde at sige det på..

På de nye maskiner har jeg ikke en fornuftig forklaring, men hvis det
var de ældre TiBooks, så er det helt klart titanium kabinettet, der
modtager varmen til afledning. - Nu har jeg haft min Pismo 500 kørende i
5 timer. Det eneste, der er blevet varm, er strømforsyningen. Hverken
maskine eller harddsik bliver åbenbart varm. Jeg kunne ikke mærke nogen
forskel på kabninettet nogen steder. Og blæseren har slet ikke været
aktiv i de timer...

> Gisp, en lille detalje

Ja, det _er_ dyrt! Men jeg tror, de falder ret hurtig, når folk finder
ud af, at de er så godt som lydløse og ikke afgiver nogen varme, der er
værd at snakke om, så får Hitachi TravelStar en hård konkurrent!

> Jeg har netop været på jagt efter en 12" G3 iBook, med max RAM, og
> lufthavn.

De hænger ikke på træer, - hverken dem eller de store TiBooks. Men hvad
med en Pismo 500mhz med en 550mhz G4 daughtercard? - En Pismo 500 kan
man vel efterhånden få til omkring 4000kr. med en nogenlunde mængde RAM
og så er det bare daughtercard'en til $299USd + en intern 120gb HD til
$179 + den eksterne... Eksterne FW diske kan det ikke betale sig at købe
hos fx. Otherworld. Her er det billigere fx. at købe en 400gb Seagate
Barracuda 7200.7/8mb cache til ca 1700kr. + et FW/USB 1.1/2.0 kabinet
til 350kr. hos SHG.... hm, tjah... Men prøv da at annoncere efter den
model, du helst vil have, det ku' jo være, der pludselig kom et tilbud...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 04:16

> [...]

> Otherworld til ca. halvdelen af det, du skal give for Crucial. Mercury
> RAM laves primært af Texas Instruments til Otherworld...

Jeg opgav 2.251,- leveret til døren.
Så du mener jeg kan få 1 Gb til 1.125,- kr.? Jeg kan godt nok ikke finde
den pris hos OWC.

<http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=749&Title=PowerBook%2
0G3s%20and%20iBook&Template=>

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard

Dato : 27-11-04 17:42

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> Jeg opgav 2.251,- leveret til døren.

OK, den misforstod jeg. Jeg regnede med, det var nettoprisen.

> Så du mener jeg kan få 1 Gb til 1.125,- kr.? Jeg kan godt nok ikke finde
> den pris hos OWC.

Ja ud fra ovenstående, at det også er nettoprisen med dagens dollarkurs.

> <http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=749&Title=PowerBook%2
> 0G3s%20and%20iBook&Template=>

Jeg må så også indrømme, at OWC ikke længere har deres egen Mercury
PC2700, - jeg går ud fra, det er den, du mener, da det er de eneste, der
står opgivet som '1gb'. Det er så min fejl, at jeg ikke checkede efter
først, men jeg gik ud fra, de stadig havde dem til $189USd.

Men ved at vælge TechWorks, så vil du dog stadig spare ca. 600kr. netto
på PC2700 1gb. - ellers kan jeg ikke regne længere..

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-04 21:28

In article <41a7df93$0$13734$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]

> Otherworld til ca. halvdelen af det, du skal give for Crucial. Mercury
> RAM laves primært af Texas Instruments til Otherworld...

Priserne i sig selv er lave hos Otherworldcomputing, og dollaren er jo
også billig for tiden. Det er jo meget godt. Man skal bare huske på, at
der kommer told, moms og forsendelse oveni. Jeg har faktisk selv købt
noget hos dem for nylig. Når pakken så kommer til Danmark, ringer FedEx
og tilbyder at ordne toldpapirerne for en for et gebyr. Jeg tror, det
var kr. 130,-, men hæng mig ikke op på det. Hvis man lægger alt det
sammen, så kommer et RAM-modul til $100 hurtigt op i nærheden af kr.
1.000,-. Måske kan det stadig betale sig, men man skal regne prisen ud
på forhånd, så man ikke bliver overrasket. Crucial har derimod en
EU-butik, hvor der er moms på priserne. Og jeg går ud fra, at man ikke
skal betale gebyr for at få ordnet toldpapirerne. Det har jeg i hvert
fald aldrig været ude for, hvis jeg har købt noget her i Europa.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 29-11-04 00:12

Hej Henrik

Det har du for såvidt noget ret i, men de priser, jeg opgav, er inkl.
moms. - leveret til døren. Men som jeg også har svaret Foemming, så har
OWC ikke mere det modul, jeg egentlig henviste til, og så er der kun
TechWorks modulerne tilbage. De er noget dyrere end Mercury, men stadig
omregnet - leveret ved døren - ca. 1/3 billigere end Crucial.

Og så skal jeg da også lige tilføje, at jeg endnu aldrig har betalt
gebyr til FedEx for at få ordnet toldpapirerne. Det gør de gratis, men
det hænger formentlig sammen med, at jeg er momsregistreret og
importørregistreret.

Og for dem, der vil spare et evt. gebyr, kan man gå ind i en boghandel
og købe de toldblanketter for ca. 10kr. og selv udfylde dem. Alle de
opl., man skal bruge, står på den følgeseddel, der ligger under
plastklappen på pakken, og den kan man få udl. og endda stå ved skranken
hos FedEx (og DHL) og udfylde selv, proppe den i en kuvert med et
frimærke på og blot aflevere den hos personalet bag skranken, så betaler
du for varen og tager den med dig derfra. - så let kan man gøre det...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-04 03:51

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det har du for såvidt noget ret i, men de priser, jeg opgav, er inkl.
> moms. - leveret til døren.

1 Gb kvalitetsram ligger pt. på 2.250,- kr.
512 Mb på 700,- kr.
hos Crucial.

Flemming Rubini

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-11-04 13:21

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> 1 Gb kvalitetsram ligger pt. på 2.250,- kr.
> 512 Mb på 700,- kr.
> hos Crucial.

Og så lige for at tage de reelle priser dvs. leveret til døren for 1 GB
fra OWC med dagens dollarkurs:
Techworks $249,95
Forsendelse $25,03
I alt til OWC $274,98 =Dkr 1554,27
Moms 25% Dkr 388,57
I alt Dkr 1942,84
Hertil kommer toldbehandling på 100-150 Dkr, hvis man vil have leveret
til døren, ellers skal man selv hente sin pakke på toldkontoret.
Så er vi nede på en besparelse på en hundredelap eller to - ud over alt
besværet med told og forsendelse, hvis man skal have klodsen ombyttet.
Der er det rimelig smertefrit med Crucial.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard

Dato : 30-11-04 01:12

Hej Kaj

Kaj Christiansen wrote:

> Og så lige for at tage de reelle priser dvs. leveret til døren for 1 GB
> [...]

Du mener vel 588,57? - ellers vil det jo ikke passe.

> [...]
> besværet med told og forsendelse, hvis man skal have klodsen ombyttet.
> Der er det rimelig smertefrit med Crucial.

Ja, her er det jo så, at min fordel ved at være både moms- og
importørregistreret kommer ind. Jeg betaler nemlig ikke noget for
toldbehandling hos hverken FedEx eller DHL. Og som tidl. skrevet, så
betaler man heller ikke noget, hvis man går ned på FedEx/DHL's kontor og
udfylder papirerne selv...

Men indrømmet, - efter at Crucial er fladet så meget i pris herhjemme,
kan det næsten ikke betale sig at skrive techWorks hjem alene, men skal
man have andre ting med, så er der en større fortjeneste ved det. Og det
Mercury modul (Texas Instruments), jeg opr. tænkte på, har de åbenbart
ikke for tiden hos OWC. På den var prisforskellen til den danske pris på
Crucial godt og vel 800kr., når alt var betalt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 30-11-04 00:54

Hej Flemming

Ja, jeg har lagt mærke til, at Cricial RAM er faldet meget herhjemme, så
det er da værd at tage med i betragtning også... - Så kunne man jo bare
ønske sig, at TechWorks ville følge med herhjemme med et stort pris-dyk.
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-04 22:19

In article <41aa5b40$0$13777$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]

> kuvert med et frimærke på og blot aflevere den hos personalet bag
> skranken, så betaler du for varen og tager den med dig derfra. - så

Nu har jeg kun prøvet det én gang, så jeg ved ikke så meget om det.
FedEx ringede til min mobiltelefon, mens jeg var ved at cykle med min
femårige søn hjem fra børnehaven. Det blæste en halv pelikan, og det var
næsten umuligt at høre, hvad han sagde i telefonen. Han beskrev det som
noget bøvlet at ordne toldpapirerne selv. Selvfølgelig ville han gerne
tjene pengene selv, men alligevel. Jeg skulle købe en speciel blanket i
en boghandel. Jeg skulle så udfylde den og sende den til toldvæsnet.
Pakken befandt sig på det tidspunkt i København, og jeg bor jo i
Esbjerg. Det er muligt, man kan få pakken udleveret, men det kræver jo,
at den rent fysisk er i nærheden. FedEx har måske et kontor i Århus, de
sender pakken til. Det har de vel ikke i Esbjerg. Og det lød ikke som
om, pakken ville forlade København, før alt var i orden.
Da jeg havde lidt svært ved at foretage lange forhandlinger i
den givne situation, og da jeg kunne forudse, at der ville gå mindst tre
dage med at sende papirer frem og tilbage, så gad jeg ikke bøvle med det
selv. Først skulle jeg jo afse tid til at tage ind til en boghandler. Så
skulle jeg have oplysningerne om pakken. Dem skulle jeg vel ringe til
FedEx for at få. Jeg kunne jo ikke tage imod dem på gaden med min
mobiltelefon. Da det allerede var efter kl. 15, kunne jeg dårligt nå det
samme dag. Så ville der gå en dag mere og så videre.
Jeg synes faktisk, det er unødvendigt bøvlet. Jeg har købt
cykeldele i USA adskillige gange. Så vidt jeg husker er pakken blevet
sendt med postvæsnet hver gang. Nogle gange er pakkerne smuttet igennem,
uden jeg skulle betale afgifter. Der har endda været et klistermærke fra
Told & Skat, at der ikke skulle betales noget. Andre gange er jeg blevet
opkrævet told og moms. Så vidt jeg husker, har postbudet bare taget imod
pengene i døren, når han kom med pakken. Har jeg ikke været hjemme, har
jeg bare betalt på posthuset, når jeg hentede pakken. Det er da meget
nemmere. Men jeg kan da godt se, det er en smart fidus af FedEx at
tilbageholde pakken, til man har betalt dem et gebyr for et stykke
arbejde, som postvæsnet åbenbart bare udfører uden beregning. Jeg troede
ærligt talt, det var det, man betalte forsendelse for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-11-04 00:35

> Men jeg kan da godt se, det er en smart fidus af FedEx at
> tilbageholde pakken, til man har betalt dem et gebyr for et stykke
> arbejde, som postvæsnet åbenbart bare udfører uden beregning

Postvæsnet er skam også begyndt at tage sig betalt:

"Varekøb i lande uden for EU

Toldbehandling

Post Danmark toldbehandler postforsendelser fra lande uden for EU
herunder Færøerne
og Grønland på baggrund af afsenderens beskrivelse af forsendelsens
indhold på eksempelvis en tolddeklaration. I forbindelse med Post
Danmarks registrering/fortoldning
af forsendelsens indhold, vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr på
60 kr. inkl. moms for 1. varelinie og 13,75 kr. inkl. moms for
efterfølgende varelinier til dækning af Post Danmarks omkostninger
forbundet hermed, jf. UPU (Universal Postal Union) konventionens art.
32. Efter toldbehandlingen leveres forsendelsen af Post Danmark, og
fortoldningsgebyr samt told og/eller afgifter skal betales ved
forsendelsens udlevering."

<http://www.postdanmark.dk/index.jsp> -> pakker og breve ->
Toldbehandling Private.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 02:16

> [...]
> har jeg i hvert fald aldrig været ude for, hvis jeg har købt noget her i

nej der er nemmerlig ikke told på varer købt i et andet EU land.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-04 08:25

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nu er de Beige G3/300AV og 333AV jo helt unikke til lyd

= ævl, som du aldrig haer formået at påvise.

> og de er
> faktisk hurtigere end man skulle forvente af en 'kun' 300/333mhz
> maskine.

nej.

> [...]
>
> Men nej, dine musikprogrammer m.m. vil ikke blive langsommere under
> classic mode i en iBoook 1,2ghz. Tværtimod vil de blive noget hurtigere

næppe når det gælder "gammel" hardware.

> [...]
> skaprere i billede. - Og så var jeg lige henne at kigge på den nye 22"
> Widescreen UHMMMM!! Det er den hidtil skarpeste TFT skærm, jeg endnu har

du ved vel at TFT skærme KUN kan køre i én opløsning og derme
interpolerer (ubrugeligt) når de kører i lavere opløsninger.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-04 22:56

In article <1gnvk5y.1ujbbgcdgubjgN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>,
flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Kan jeg kører alle mine gamle programmer, som Logic, Cubase, Trax,
> Finale, Officepakken, etc. i classic miljø?

Langt de fleste programmer kører fint i Classic, men der er enkelte
programmer, som kun kører ordentligt, når man booter i OS 9. Hvis du vil
være sikker, så er det nok godt at få bekræftet, at hvert enkelt program
virker. Det må man kunne spørge om i passende diskussionsfora. Den her
gruppe er vel et godt sted at starte.

> Jeg har idag afprøvet en iBook G4, 1.2 Ghz, med 256 Mb RAM.
> * Uskarp ved 800X600, hvilket også gjaldt PB'en.

Jeg har altid hørt, at det ikke er godt at skifte opløsning på en
fladskærm. I modsætning til CRT-skærme er den lavet til at fungere
optimalt ved en bestemt opløsning. Og på en iBook er det 1024x768
punkter. Det kan måske forklare, at skærmen virkede uskarp.

> * En hurtig skildpadde

Mere RAM virker helt gevaldigt. Et nogenlunde kompromis økonomisk er at
sætte en 512 MB klods i. Køber man den uoriginalt, er den ikke så meget
dyrere end en 256 MB klods. En 1 GB klods derimod er normalt ret dyr.

> * Harddisk bliver for varm

Det er ikke umiddelbart min erfaring. Hvordan generer det dig? Sidder
man med den i skødet, eller står den på noget andet blødt, bliver den
ikke kølet nedenunder. Så en bærbare skal helst stå på et hårdt underlag.

> * Pegeplade for tæt på tastatur (slå klik med pegeplade fra, hvis du
> bruger ti-fingersystem.)
> * Tastatur for lille vandring

Det er der nok lidt om. Hvis man laver intensivt skrivearbejde hjemme,
er det heldigvis let at sætte tastatur og mus til. Det kan endda gøres
trådløst, hvis man bestiller sin iBook med BlueTooth. Sådan bruger vi
vores bærbare. Men skriver man meget på farten, så må man afgøre med sig
selv, om man kan leve med tastaturet. Jeg kan sagtens.

> * Fin trådløs adgang til internettet.
> * Fin "multitasking"
> * Acceptabel stereo lyd
>
> [Sidespring, Den nye iBook må have:
> * widescreen
> * vægt 1,2 kg
> * liquid harddisk, 5.400 rpm, 400 Gb
> * liquid strømforsyning
> * 1.5 Ghz]
> * Blåtand og Lufthavn
> * Polykarbonat
> * Pris $ 999,-
> * Januar d. 10 ]

Jeg savner især skærmen. Det er størrelsen, opløsningen og til dels
kvaliteten, der gør, at jeg foretrækker min 15" PowerBook frem for
konens 14" iBook. Ellers kunne jeg såmænd sagtens klare mig med en
iBook. Den er trods alt ikke så langt fra dine drømmespecifikationer
allerede nu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 01:00

> Det er ikke umiddelbart min erfaring. Hvordan generer det dig?

Tænker at det:
* giver blivende ændringer (vridninger) i polykarbonaten i venstre side
* at det er en billig disk, og derfor har kortere levetid
* at jeg må forvente at det bliver værre med en 80 Gb (højere).
* viser et større unødigt strømforbrug
* men at det måske mest fortæller at der swappes helt vyldt, og at
løsningen måske blot er tonsvis af RAM.

Sjovt at du nævner jeg allerede stort set får opfyldt mine
forventninger. ...skoven for bare træer..

Du har da helt ret i, at matrixen af transistorer på LCD-skærmen altid
justeres efter 1024X768 i de gængse formater til bærbare. Jeg havde
egentlig forventet, åbenlyst, at 2. generations skærme udover at være
mere lysstærke også kunne det umulige.
Jeg må til at lære zoomfunktionerne at kende på rygraden. For 12" bliver
det.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-04 08:25

> [...]

> * giver blivende ændringer (vridninger) i polykarbonaten i venstre side
> * at det er en billig disk, og derfor har kortere levetid

det har ikke noget med prisen at gøre, jeg har eks oplevet en
IBM/Hitachi GNX40 der døde efter under ét år.

Fra : Tom

Dato : 26-11-04 23:03

DU KAN IKKE KØRE LOGIC I classic !!!!
Der skal opgraderes, og det er ganske dyrt !!!

On 26/11/04 20:40, in article

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 01:00

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> DU KAN IKKE KØRE LOGIC I classic !!!!
> Der skal opgraderes, og det er ganske dyrt !!!

TAK!

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-04 08:25

> [...]

> Kan jeg kører alle mine gamle programmer, som Logic, Cubase, Trax,
> Finale, Officepakken, etc. i classic miljø?

ja, men hvis ikke du har i sinde at opgradere dem til OSX versioner bør
du blive på OS9.

> Jeg havde egentlig besluttet
> mig for at købe en iBook G3 800/900 Mhz til det brug, men udbudet er for
> lille.

Jeg vil ikke anbefale at købe en G4 med mindre den er svinebillig og du
påtænker at køre OS9.

> [...]
> stiller?
>
> Jeg har idag afprøvet en iBook G4, 1.2 Ghz, med 256 Mb RAM.
> * Uskarp ved 800X600, hvilket også gjaldt PB'en.

en TFT kan kun køre i en opløsning (ibookens tilfælde 1024x768), 800x600
er interpoleret, dvs at 800x600 bliver forstørret og er reelt 1024x768.

> * En hurtig skildpadde
> * Harddisk bliver for varm

det vil osse gælde for en ibog G3

Fra : Sebastian

Dato : 27-11-04 14:14

> [...]

> Kan jeg kører alle mine gamle programmer, som Logic, Cubase, Trax,
> Finale, Officepakken, etc. i classic miljø?

Finale 2004 kører under OS X - det virker bare. Endelig blev jeg fri for
OMS, systemsammenbrud og mærklige lydfragmenter.

Finale 2003 og tidligere kører i Classic mode. MEN det er ikke sikkert
at det kan komme til at snakke med omverden, altså print og midi. Coda
havde (har?) et pdf dokument liggende på deres hjemmeside, der beskriver
problemerne med Finale under Classic. Konklussionen var: lad være og
boote din maskine i OS 9.
Jeg ventede derfor rigtig længe med at opgradere til OS X. Nu med Finale
2004 kører det.

OfficePakken (jeg gætter at du mener MS Office) kører fint i Classic,
men OS X versionen kører mere stabilt, især forsvand problemerne med VBA
og store Excel regneark, hvor MS Office 2001 havde en tendens til at
sige farvel ved den mest upassende lejlighed.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-04 17:40

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> boote din maskine i OS 9.
> Jeg ventede derfor rigtig længe med at opgradere til OS X. Nu med Finale

Super. Tak.

> OfficePakken (jeg gætter at du mener MS Office) kører fint i Classic,

Tak. så skal jeg da ikke tænke på det i første omgang.

Flemming Rubini