Tabelborder i CSS
Fra : Pernille

Dato : 26-11-04 11:17

Førhen plejede jeg at lave en bordercolordark og - light, men det er ikke
lovligt ifg. W3C. Men kan man ikke løse det vha. CSS? Kan ikke huske
hvordan....

Før gjorde jeg fx sådan:
bordercolordark="#DFE9F0" bordercolorlight="#78A4C0">

- Pernille

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-11-04 12:47

Pernille skrev:

>Førhen plejede jeg at lave en bordercolordark og - light, men det er ikke
>lovligt ifg. W3C. Men kan man ikke løse det vha. CSS? Kan ikke huske
>hvordan....

Nej, det kan man ikke.
--
Knud

Fra : Steen

Dato : 26-11-04 13:48

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nej, det kan man ikke.

Nej, men næsten. I eksemplet herunder er det lykkedes mig at genskabe
Pernilles eksempel, næsten kun ved brug af CSS. Dog bliver der desværre nødt
til at stå cellspacing="0" - det er ikke lykkedes mig at finde en
CSS-ækvivalent til cellspacing. Men hvis man kan leve med cellspacing, som
selvfølgelig ikke er XHTML strict (men måske transitional?), går det an.

Mvh Steen

-----

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>test</title>
table.test {
border-top: 1px solid #78A4C0;
border-left: 1px solid #78A4C0;
border-bottom: 1px solid #DFE9F0;
border-right: 1px solid #DFE9F0;
margin: 0;
}
table.test tr td {
border-top: 1px solid #DFE9F0;
border-left: 1px solid #DFE9F0;
border-bottom: 1px solid #78A4C0;
border-right: 1px solid #78A4C0;
margin: 0;
}
</head>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 13:59

Steen skrev:

> Dog bliver der desværre nødt til at stå cellspacing="0" - det er ikke
> lykkedes mig at finde en CSS-ækvivalent til cellspacing.

Så vidt jeg husker kan man bruge border-spacing - men
browserunderstøttelsen er ringere end ved html-parameteren cellspacing.

> Men hvis man kan leve med cellspacing, som selvfølgelig ikke er XHTML
> strict (men måske transitional?),

Du tager fejl - både cellspacing og cellpadding er gyldig i strict-kode
(og dermed selvfølgelig også gyldig i transitional).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 26-11-04 14:17

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så vidt jeg husker kan man bruge border-spacing - men
> browserunderstøttelsen er ringere end ved html-parameteren
> cellspacing.

Præcis - det virkede hverken i IE6 eller FF1.0

> Du tager fejl - både cellspacing og cellpadding er gyldig i
> strict-kode (og dermed selvfølgelig også gyldig i transitional).

*Der* kan man bare se - det havde jeg ikke troet

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 14:42

Steen skrev:

> *Der* kan man bare se - det havde jeg ikke troet

Det overrasker mange - jeg blev også selv overrasket da jeg tjekkede det
første gang. Jeg ved ikke om der er en forkromet forklaring på hvorfor
det er sådan - men i praksis er browserunderstøttelsen af de tilsvarende
css-egenskaber så ringe at man dårligt kan undvære de to
html-attributter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-04 14:36

Steen wrote:

> Dog bliver der
> desværre nødt til at stå cellspacing="0" - det er ikke lykkedes mig
> at finde en CSS-ækvivalent til cellspacing.

Jeg vil ikke påstå, at det er en direkte css-ækvivalent, men hvis du vil
have nul melemrum mellem tabelceller og du vil definere det i css, kan du
gøre det sådan:

table {
border-collapse:collapse;
}