Favorit døds-/afskedsscene?
Fra : cogco

Dato : 26-11-04 09:56

Min favorit er klart den i BladeRunner, hvor Rutger Hauer sidder i regnvejr
på toppen af en skyskraber og dør stille og roligt.
Lige i det han ånder ud slipper han grebet om den hvide due han har siddet
med.
Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Hvad er din favorit?

mvh
Claus

Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 26-11-04 10:12

> Hvad er din favorit?

Så er der lagt op til spoilere i den store stil!!!!!!!

Den mest rørende dødsscene jeg længe har set er fra filmen: "Gabriel and me"

Drengens far har kræft og får det værre og værre
De har et forhold, hvor de tit går skævt af hinanden.
Da faderen er sengeliggende og på hospitalet med rør i næsen osv.,
rækker han ud efter sønnen - gør tegn til at ville have et kram.
Når sønnen er tæt på, trækker faderen en pude op for sit ansigt og sønnen
tager fat i sengen og "krammer" til
Det er en meget voldsom scene - en 12-årig søn der grædende kvæler sin far
efter hans eget ønske!

Men ingen spoiler - man får at vide med det samme at faderen skal dø.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-04 11:47

cogco wrote:

> Min favorit er klart den i BladeRunner

Den er meget fin, men skulle der ikke have været en spoiler-advarsel
der?

> Hvad er din favorit?

Hvis vi går over i en lidt anden boldgade med knap så rørende
dødsscener, vil jeg nævne Buffy the Vampire Slayer (filmen). Vampyren
der dør sidst i filmen - igen og igen og igen. Ingen spoiler, for det
kan vist ikke komme som en overraskelse, at der dør vampyrer i den film.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Styr musikken med iTunes

Fra : Morten DH

Dato : 26-11-04 11:48

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er din favorit?

Må være leaving Las Vegas tror jeg - den giver i hvert fald en klump i
halsen...

Fra : Konrad

Dato : 26-11-04 12:42

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in message
> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Jeg ved ikke om det er en "favorit", men det er jo aldeles rørende lavet i
Lilja 4-Ever.

Fra : Dopedog

Dato : 26-11-04 15:13

> regnvejr

> Jeg ved ikke om det er en "favorit", men det er jo aldeles rørende lavet i
> Lilja 4-Ever.

MEGET MEGET rørende!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-11-04 13:14

> [...]
> siddet med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig

Den er også fed.

> Hvad er din favorit?

Hmm, der er mange.

Den mest oplagte, næst efter Blade Runner:

Debra Wingers afsked til sine børn i Tid til kærtegn.

Ellers:

HALs død i 2001: "Dave, my mind is fading"

MacMurphy i Gøgereden. Det er i hvert fald gribende, når den store indianer
dræber sin ven af medlidenhed.

Hudsons død i Aliens, hehe.

Mark

Fra : Lampen

Dato : 26-11-04 21:22

> Hudsons død i Aliens, hehe.

Det store skumle monster i alien resurrection, den måde det bliver suget
ud af det lille hul i vinduet !!!

Fra : Douglas

Dato : 27-11-04 12:24

Lampen wrote:

> Det store skumle monster i alien resurrection, den måde det bliver suget
> ud af det lille hul i vinduet !!!

Fremragende scene - man får faktisk medlidenhed med det store monster.

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 27-11-04 16:09

Douglas wrote:

> Fremragende scene - man får faktisk medlidenhed med det store monster.

Den har jo også nogle smukke øjne.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-11-04 02:30

> Det store skumle monster i alien resurrection, den måde det bliver
> suget ud af det lille hul i vinduet !!!

AKA Ripleys abort.

Mark

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-04 13:16

cogco wrote:

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Hvordan man så end kan kalde en døds-scene for favorit.....nå, men den
scene hvor selv jeg fælder en tåre er i
http://www.imdb.com/title/tt0078950/combined

Far er tidl. bokser, nu alkoholiker. Kæmper en kamp om samvær med
knægten.
Kæmper sig op igen til at være en god bokser.
I den sidste store kamp bliver han slået til plukfisk.
Trækkes ud til omklædningsrummet, hvor han så bliver behandlet af lægen
Den lille dreng kommer ind til den døende far og græder.
Rent billedmæssigt bliver billedet mørkere og mørkere. Og til sidst er
det slut.

Som sagt: Selv jeg tuder ved den scene.
Ikke at det er kvalitetskriterium.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-11-04 13:19

LOTR - FOTR: The Death of Boromir
Godfather III: trappescenen.
Hero: Hvor den-der-kineser dræber den-der-anden-kineser på toppen af
bjerget.

/jim

Fra : Konrad

Dato : 26-11-04 13:31

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message
> LOTR - FOTR: The Death of Boromir
> Godfather III: trappescenen.
> Hero: Hvor den-der-kineser dræber den-der-anden-kineser på toppen af
> bjerget.

Ah - det sidste kan du da ikke mene? Scenen er svjh strengt symbolsk, og jeg
synes bestemt ikke Hero er en film der lægger op til de store følelser - den
skal ses for sine maleriske/filmiske kvaliteter, og er på den måde helt
unik, men "rørende" er ikke et tillægsord der hører sammen med Hero - imho.

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-11-04 16:21

Konrad wrote:

> Ah - det sidste kan du da ikke mene?

Joda. Også i dén grad.

> Scenen er svjh strengt symbolsk,

Deeeet tror jeg ikke.

> og jeg synes bestemt ikke Hero er en film der lægger op til de store
> følelser - den skal ses for sine maleriske/filmiske kvaliteter,

Enig.

> og er på den måde helt unik, men "rørende" er ikke et tillægsord der hører
> sammen med Hero - imho.

Jo det er. Men kun i dén scene.

SPOILER... hvis det ikke allerede er for sent
..
..
..
..
..
..
..

og vi snakker om den scene hvor en mand og en dame begår fælles-selvmord(?).
Ikke også?

/jim

Fra : Konrad

Dato : 29-11-04 16:40

> og vi snakker om den scene hvor en mand og en dame begår
fælles-selvmord(?).
> Ikke også?

Jeps - det troede jeg i hvert fald Det kan da hænde jeg totalt har
misforstået, men den scene er da sammen med meget andet også fiktion, dvs
sker ikke i "virkeligheden" i filmen...?

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-11-04 16:49

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> misforstået, men den scene er da sammen med meget andet også fiktion, dvs
> sker ikke i "virkeligheden" i filmen...?

Det får mig tilgengæld til at mindes MIN "yndlingsdødsscene" (er det
egentlig ikke lidt sygt at have sådan en?) nemlig selvmordsscenen fra Ole
Palsbos "Tag, hvad du vil have" med Ellen Gottschalk og Ib Schjønberg. Jeg
har nævnt den i andre sammenhænge, men gentager gerne, at havde den film
været amerikansk, havde den scene stået på alle filmelskeres lister.

Per v.

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 17:03

> [...]
> har nævnt den i andre sammenhænge, men gentager gerne, at havde den film
> været amerikansk, havde den scene stået på alle filmelskeres lister.

Hov, hov... du glemte Spoileradvarsel! (((((((((hehe))))))))))

Men ja, den er uforglemmelig. Samtidig kunne også Palsbos hovedværk Familien
Schmidt fremhæves for dens slutning - jeg skal dog ikke spoile noget her. Se
dem! Det er dansk, det er godt! Og så er det af uransagelige grunde film, du
IKKE får at se på fjernsynet lørdag aften.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-11-04 19:41

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message

> [...]
> noget her. Se dem! Det er dansk, det er godt! Og så er det af uransagelige
> grunde film, du IKKE får at se på fjernsynet lørdag aften.
Jeg har faktisk set dem begge i fjernsynet - husker ikke hvilken kanal, men
det var en af de "officiell" danske.

Per V.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-04 17:19

Per Vadmand wrote:

> Det får mig tilgengæld til at mindes MIN "yndlingsdødsscene" (er det
> egentlig ikke lidt sygt at have sådan en?)

Jo, lad os i stedet nævne den, som nok har gjort størst indtryk på de
fleste af os (omend vi måske ikke alle husker det mere).

Bambi...

Spoiler
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Bambis mor bliver skudt, snøft, snøft.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skip Internet Explorer og lær at bruge Firefox

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 29-11-04 17:24

Kim Ludvigsen wrote:

> Jo, lad os i stedet nævne den, som nok har gjort størst indtryk på de
> fleste af os (omend vi måske ikke alle husker det mere).

> [...]

Ja, hvor er det rigtigt. Og her er i hvert fald sket noget i løbet af et
årti. Da jeg var lille var moderens død - som man ikke engang rigtigt
*ser* i filmen - noget af det sørgeligste for mig. Mens min bror, som er
født 12 år efter mig, allerede som 12-årig nøgternt kunne fortælle ud
fra amerikanske film, hvad en "drive by-shooting" var.

Mikkel

Fra : Konrad

Dato : 29-11-04 17:37

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> født 12 år efter mig, allerede som 12-årig nøgternt kunne fortælle ud
> fra amerikanske film, hvad en "drive by-shooting" var.

Læste et eller andet sted, at når en gennemsnitsamerikaner når de 18 år har
vedkommende statistisk set været vidne til 20.000 TV/filmmord. Ja, der er
sgu rykket nogle grænser siden man selv var i den alder - utroligt, for nu
lige at tage den gamle traver op, at folk den dag i dag (og i særdeleshed
amerikanerne) bortcensurerer "hud", nøgenhed og sexscener - men overhovedet
ikke tager notits af glorificerende beretninger om selvtægtsmassemordere ala
Schvarzenegger...

Fra : Konrad

Dato : 29-11-04 17:33

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> har nævnt den i andre sammenhænge, men gentager gerne, at havde den film
> været amerikansk, havde den scene stået på alle filmelskeres lister.

Støvet Har end ikke hørt om den film...Kom i tanke om den mindst ringe
scene i Day After Tomorrow - der hvor journalisten får en kæmpe plade i
hovedet - slam! Den er da ret morsom

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 17:48

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Støvet Har end ikke hørt om den film...Kom i tanke om den mindst ringe
> scene i Day After Tomorrow - der hvor journalisten får en kæmpe plade i
> hovedet - slam! Den er da ret morsom

Det er skisme trist, for der er virkelig tale om en af de bedste danske film
nogensinde. Det siger noget om den nationale kulturformidling, at du
garanteret nok har hørt om "Baronessen fra Benzintanken" og "Vagabonderne
fra Bakkegården" og måske registrerede du, at der var "Frk. April" i lørdags
fra DRTV (Tak, Danmarks Radio, oh, du vor sidste public service bastion for
at vise tv-seerne cremen af dansk filmkunst!!!), mens der var "Pigen og
Greven" fra TV2. Det mest positive, der er er at sige om de film er, at
skuespillerne taler dansk. Akakak, jeg græmmes....

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-11-04 17:54

"Brian P" <kanal@klog.dk> writes:

> fra Bakkegården" og måske registrerede du, at der var "Frk. April" i lørdags
> fra DRTV (Tak, Danmarks Radio, oh, du vor sidste public service bastion for
> at vise tv-seerne cremen af dansk filmkunst!!!),

Faktisk viser DK4 en del udmærkede danske film.

Og en masse skrammel, forstås.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-11-04 19:45

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Faktisk viser DK4 en del udmærkede danske film.
>
> Og en masse skrammel, forstås.

Og faktisk kommer der også gode gamle danske film ind imellem skramlet både
på DR og TV2 - jeg har set (men desværre ikke altid optaget) både "Tag, hvad
du vil have," "Familien Schmidt," "Biskoppen," "Harry og Kammertjeneren,"
"vi er allesammen Tossede" og "Balladen om Carl-Henning" gennem årene - for
blot at nævne nogle få. Morten Piils store opslagsværk om dansk film er en
skat i den sammenhæng, fordi det ofte er svært at se ud af titlerne, om en
gammel dansk er værd at lukke op for.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 20:10

> [...]
> om dansk film er en skat i den sammenhæng, fordi det ofte er svært at se
> ud af titlerne, om en gammel dansk er værd at lukke op for.

Ja, man skulle ønske sig at der sad folk som Morten Piil og bestemte hvilke
danske film der skulle vises på de(n) licensfinansierede. Desværre er der
mest tale om skrammel som hører hjemme på TV3.

Fra : Konrad

Dato : 29-11-04 18:00

> [...]
> nogensinde. Det siger noget om den nationale kulturformidling, at du
> garanteret nok har hørt om "Baronessen fra Benzintanken"

Ja, for den bliver jo sendt år efter år

> [...]
> Greven" fra TV2. Det mest positive, der er er at sige om de film er, at
> skuespillerne taler dansk. Akakak, jeg græmmes....

Jeg må blankt erkende at min viden om og indsigt i den ældre danske
"filmskat" er yderst begrænset, for at sige det mildt - der er vel næppe
nogen huller i min uvidenhed desangående Det mest interessante ved disse
film er, at de virker som en slags ekko over en tabt tid, en slags udpenslet
national idyl som aldrig kommer igen. Det er på sin vis et indblik i ens
forældre og bedsteforældres univers, dvs det sproglige, tøjet, hvad man
talte om, den viden/indsigt/tematisering der implicit forventes af seeren,
som man kan afkode og få en dybere forståelse for "dengang" igennem med.

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-11-04 10:36

Konrad wrote:

> Jeps - det troede jeg i hvert fald Det kan da hænde jeg totalt har
> misforstået, men den scene er da sammen med meget andet også fiktion,
> dvs sker ikke i "virkeligheden" i filmen...?

Den er virkelig. Du må vist have dig et genkig

/jim

Fra : Konrad

Dato : 30-11-04 15:29

> Den er virkelig. Du må vist have dig et genkig

Er den virkelig? Det forekommer mig ellers at "Flyvende Sne", som hun
vist hedder, da er lyslevende efter Navnløs' mislykkede attentatforsøg, dvs
da den gamle tjener rider tilbage med et flagrende klædestykke som symbol på
"død" eller "i live"...Men klart - den vil blive set en hel del gange af
undertegnede fremover - kun godt hvis man kan finde/genopdage pointer der
ellers er gået henover hovedet på én...

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 27-11-04 19:15

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> SPOILER...
> .
> .
> ..
> .
> .

Jeg har det nu langt federe med ham Navnløs der står rolig som en sten og
venter på at 4000 pile flænser ham.

Mht. andre dødsscener: Jeg NÆGTER at nævne den dér film med den synkende
skude...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-11-04 06:45

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Mht. andre dødsscener: Jeg NÆGTER at nævne den dér film med den synkende
> skude...

Så gør jeg det.

Ikke Jack Dawsons dødsscene, men Rose Dawson Calverts.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-11-04 11:22

On Fri, 26 Nov 2004 at 12:19 GMT, Jim Andersen <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:
> Godfather III: trappescenen.

Enig, jeg følte også tårene trille, da det sker, jeg klammede mig til
håbet om at de slap væk helskindet.

Sofia Coppola fik mange "prygl" for hendes (manglende) talent, men jeg synes
ikke hun gør det specielt dårligt i Godfather III? (Heller ikke specielt
godt) Er der andre film, som hun har været med i hvor hendes skuespil var
værrere?

--
Anders Vind Ebbesen
Filmen med mit besøg hos Sony Music omkring kopisikring:

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-11-04 10:23

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Sofia Coppola fik mange "prygl" for hendes (manglende) talent, men
> jeg synes ikke hun gør det specielt dårligt i Godfather III? (Heller
> ikke specielt
> godt)

Jeg synes da hun spiller eminent. En kejtet ung pige/dame, intelligent nok
til at vide hvad man skal sige, men uden erfaring i at sige det med den
rette timing/tonefald og ansigtsudtryk. "Spiller" eminent er måske forkert.
Eminent castet måske, for det er da muligt hun slet ikke spiller. Om det så
er fordi hun ikke kan, eller hvad, skal jeg lade være usagt.

/jim

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 11:38

> [...]
> forkert. Eminent castet måske, for det er da muligt hun slet ikke spiller.
> Om det så er fordi hun ikke kan, eller hvad, skal jeg lade være usagt.

YAK. Jeg får myoser i nakken hver gang jeg ser hendes "præstation" i den
film (som i øvrigt er ret ringe). Det samme gjorde jeg da jeg så
instruktrøcen SCs Lost in Translation.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-11-04 20:09

On Mon, 29 Nov 2004 11:37:56 +0100, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>
>YAK. Jeg får myoser i nakken hver gang jeg ser hendes "præstation" i den
>film (som i øvrigt er ret ringe). Det samme gjorde jeg da jeg så

Jeg kunne ikke være mere enig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-11-04 10:32

Niels Søndergaard wrote:

> [...]

Uddybning ?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-11-04 15:38

On Tue, 30 Nov 2004 10:32:08 +0100, "Jim Andersen"

Har vi haft. Søg i Google Groups.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-12-04 11:24

Niels Søndergaard wrote:

> Har vi haft. Søg i Google Groups.

Fandt ikke noget brugbart. "Niels Søndergaard sofia" gav 3 hits. Den her
tråd, og en om hendes instruktør-kvaliteter og et indlæg hvor sofia indgik i
en url.

og "sofia coppola" (uden Niels Søndergaard) gav 7 tråde. Det nærmeste blev
"jeg synes hendes præstation haltede noget" samt "Jeg synes ikke at Sofia
Coppola's skuespilstalent har imponeret mig særligt meget"

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-12-04 17:50

On Wed, 1 Dec 2004 11:24:10 +0100, "Jim Andersen"

Jamen det dækker mit syn på sagen fint.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-12-04 10:03

Niels Søndergaard wrote:

> Jamen det dækker mit syn på sagen fint.

Du er da godt nok blevet nærig med ordene på dine gamle dage, hvis det er
dét du opfatter som en uddybning.

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-12-04 10:25

On Fri, 3 Dec 2004 10:03:12 +0100, "Jim Andersen"
<jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:

>Du er da godt nok blevet nærig med ordene på dine gamle dage, hvis det er
>dét du opfatter som en uddybning.

Hvad er der at uddybe? Sofia spiller efter min mening som en brækket
arm. Hvorfor hun gør det, ved jeg ikke. Hun er vel talentløs.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-12-04 12:43

Niels Søndergaard wrote:

> Hvad er der at uddybe? Sofia spiller efter min mening som en brækket
> arm. Hvorfor hun gør det, ved jeg ikke. Hun er vel talentløs.

Hvilke følelser/steminger burde hun udtrykke ? Hvilke (om nogle) udtrykker
hun istedet for ?

Sådan lidt som i mit indlæg.

/jim

Fra : Martin K. R.

Dato : 26-11-04 13:27

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Peter Sellers som den trompeterende soldat i 'The Party' ))

Martin

Fra : S. Andersen

Dato : 26-11-04 13:58

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Star Wars 6 - "Luke, Im your father"

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-11-04 14:20

> Star Wars 6 - "Luke, Im your father"

*rømme* Star Wars V

Mark

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 26-11-04 14:12

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Armageddon! Hvor Bruce Willis dør.....

Fra : Zeki

Dato : 26-11-04 14:50

Spoilere...

-Slutningen af 'Braveheart'
-Scenen fra 'Man on Fire' hvor Denzel torturerer en kriminel til døde.
-Scenen fra 'Resouir Dogs' hvor Michael Madsen torturerer en politimand som
senere dør.
-Slutningen af 'Kill Bill 2' hvor Black Mamba endelig møder Bill igen.
-Slutningen af '12 Monkeys' med scenen i lufthavnen
-Slutningen af 'Gladiator' m. "Who will help me carry him"
-Scenen fra 'Savior' hvor junaten udrydder en folk civile ved at slå dem
oven i hovedet med en kæmpe hammer (!).
-Slutningen af 'Saving Private Ryan' hvor Tom Hank's rolle må lade livet.
-Slutningen af 'I hendes majestæts hemmelige tjeneste' hvor Bonds kone dør.
-Mordet på fængselschefen i 'Natural Born Killers'
-Mordet på Sonny i 'Godfather 1'

Fra : Pipeline

Dato : 26-11-04 15:03

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Den du lige nævnte!

Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-11-04 15:26

cogco wrote:
> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Ved ikke om det er en decideret favorit... men ham den onde i Robocop 1
der først bliver overhældt med kemikalier og bagefter, halvt opløst,
vakler ud af fabrikken hvor han bliver kørt over/ned/igennem.

Det første dødsfald i Cube er også ret fedt lavet med metalgitteret der
kører gennem ham.

Fra : Konrad

Dato : 26-11-04 15:31

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

(...)
> Det første dødsfald i Cube er også ret fedt lavet med metalgitteret der
> kører gennem ham.

Hehe - jeps, det er klart det sejeste "dødsfald" i The Cube

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-11-04 16:05

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Oh my God! SPOILER - BIG CLASS!

Shame on you...

Mvh. Martin

Fra : cogco

Dato : 26-11-04 16:51

> Oh my God! SPOILER - BIG CLASS!
>
> Shame on you...
>
> Mvh. Martin

OOOPS
Sorry gutter.Det skal ikke gentage sig.
Håber ikke jeg har ødelagt nogens filmoplevelser ved ikke at advare med
SPOILER

Fra : Malene Hald

Dato : 26-11-04 19:30

> Hvad er din favorit?

Moulin Rouge

SPOILERSPACE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-SPOILER

- SPOILER

- SPOILER

Hvis man nu ikke har set den... Satine har sagt til Christian, at hun ikke
elsker ham, får at beskytte ham imod hendes anden meget jaloux tilbeder, The
Duke, som vil myrde Christian, hvis Satine ikke slår op med ham. Grædende
gør hun det, og Christian bliver forfærdelig jaloux, og tropper op på
premieren til hendes teaterstykke, kaster pengen foran hende foran hele
salen fyldt med publikummer (hun er luksus prostitueret), og råber "Now,
I've paid my whore". Grædende går han derfra, mens hun står alene tilbage.
Hun synger deres fælles kærlighedssang, han kommer tilbage, og de forenes.
The Duke uskadeliggøres. Lige når man tror det hele ender lykkeligt, får
Satine endnu et anfald af tuberkulose, en sygdom Christian ikke ved hun har.
Hun dør i hans arme, mens han ulykkeligt græder...

Vræææææl, jeg tuder hver eneste gang!

Og så kan jeg nævne... Mufasas afgang i Løvernes Konge. At en tegner kan få
så meget fortvivelelse ind i en tegnet løveunge, er mig uudgrundeligt, og
jeg er stadig imponeret når jeg ser den.

Malene

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 20:37

Das Boot.

Efter at de har overlevet et ekstremt farefuldt togt og mod alle odds
endelig er kommet hjem i sikkerhed bliver basen bombet. (Og ja, jeg ved
godt at vores helte kæmper på den forkerte side, men man vælger jo ikke
hvilket land man vil fødes i)

Mvh. Per

Fra : Christina Estrup

Dato : 29-11-04 00:04

Malene Hald wrote:

> [...]
> lykkeligt, får Satine endnu et anfald af tuberkulose, en sygdom
> Christian ikke ved hun har. Hun dør i hans arme, mens han ulykkeligt

Den har jeg også tudet over mange gange - mest fordi Christian græder så
utrøsteligt. Men en veninde har ødelagt scenen for mig ved at sammenligne
den med en anden film, hvor Ewan McGregor sidder med en døende person i
favnen, der beder ham love noget:. "Promise me you'll train the boy ..."

Christina Estrup

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-11-04 08:31

Malene Hald wrote:

> Moulin Rouge
>
> Vræææææl, jeg tuder hver eneste gang!

Den film virker overhovedet ikke på mit ellers livlige følelsesliv. Jeg
finder Baz Luhrmanns film for postmodernistisk ironisk følelseskolde.
Alt har en distance, intet er ægte.

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-11-04 10:31

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:41aad026$0$175 Jeg
> finder Baz Luhrmanns film for postmodernistisk ironisk følelseskolde. Alt
> har en distance, intet er ægte.

HAr du set hans filmatisering af Puccinis "La Bohème"?

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-11-04 10:56

Per Vadmand wrote:

> HAr du set hans filmatisering af Puccinis "La Bohème"?

Nej. Adskiller den sig fra min beskrivelse?

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-11-04 12:58

> Nej. Adskiller den sig fra min beskrivelse?

Ja. Hvis man overhovedet kan lide opera, er den et must - med den yderligere
attration, at alle roller bliver spillet af unge mennesker i stedet for som
så ofte midaldrende, småfede typer, der er sminket unge. Og se synger
formidabelt allesammen. Eat your heart out, Pavarotti!

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-11-04 13:14

Per Vadmand wrote:

> [...]
> så ofte midaldrende, småfede typer, der er sminket unge. Og se synger
> formidabelt allesammen. Eat your heart out, Pavarotti!

Fedt! Den må jeg se.

/David

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 11:40

> Den film virker overhovedet ikke på mit ellers livlige følelsesliv. Jeg
> finder Baz Luhrmanns film for postmodernistisk ironisk følelseskolde. Alt
> har en distance, intet er ægte.

Øh, var det ikke dig, der godt kunne lide The Day After Tomorrow og som
afskyede Almodovar?

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-11-04 11:57

Brian P wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Øh, var det ikke dig, der godt kunne lide The Day After Tomorrow

Jo.

> og som
> afskyede Almodovar?

Sådan vil jeg ikke sige det, men...

Hvad vil du sige med den sætning?

TDATM er ikke nogen af de ting jeg beskylder Lurhmanns film for at være,
og Álmódóvárs film er i høj grad. Det er netop en af grundende til at
jeg ikke bryder mig om hans film. Alt skal være skævt, ironisk, med en
vinkel, smart, postmodernistisk, weird for the sake of being weird (for
at bruge Moe fra Simpsons' beskrivelse af PM). Den simple, rene følelse
er bandlyst. Almodovar eller Luhrmann kan aldrig få mig til at græde,
ligesom Tarantino ikke kan. Det er alt for smart.

TDATM kan heller ikke få mig til at græde :)
Men i det mindste var jeg godt underholdt da jeg så den.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 29-11-04 12:13

David Rasmussen wrote:

> [...]
> Den simple, rene følelse er bandlyst. Almodovar eller Luhrmann kan
> aldrig få mig til at græde, ligesom Tarantino ikke kan. Det er alt

Det du siger er meget sandt hvad angår Almodóvars seneste film "Dårlig
Dannelse" (www.lamalaeducacion.com). Derimod er det slet ikke rigtigt
hvad angår hans forrige film, "Tal til hende".

Tal til hende rørte mig på en måde, som få film har rørt mig i mange år.

Den handler endda også om at græde. Uden at det bliver kvalmende.

Havde du ikke set Tal til hende?

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 12:26

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det du siger er meget sandt hvad angår Almodóvars seneste film "Dårlig
> Dannelse" (www.lamalaeducacion.com). Derimod er det slet ikke rigtigt
> hvad angår hans forrige film, "Tal til hende".

Hvorfor synes du det?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 29-11-04 12:45

Brian P wrote:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor synes du det?

Hvilken af delene?

Dårlig Dannelse er en fantastisk leg med formen, med filmen og som
historiefortællende medium, en udfordring af vores perceptionsevne. Men
netop pga. legen og gåderne og de mange gemte næsten matematiske
strukturer i filmens komposition bliver den også en lille smule kølig.
Meget lig Svend Åge Madsens romaner. Hvorimod Tal tilhende var en
utrolig varm film, lige som (endnu mere end) Alt om min mor.

Mikkel.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-12-04 12:24

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Havde du ikke set Tal til hende?

Jo, og jeg har det på samme måde med den.

/David

Fra : Brian P

Dato : 29-11-04 12:19

> [...]
> bandlyst. Almodovar eller Luhrmann kan aldrig få mig til at græde, ligesom
> Tarantino ikke kan. Det er alt for smart.

Jeg kan godt følge dig i indvendinger mod Luhrmann, men netop Almodovars
film er der masser af følelser i og det vil være min påstand, at han skam
også mener det oprigtigt nok. Meget af det han laver er ren melodrama. Hvor
Luhrmann leget meget med formen, er Almodovar mere indholdsmand. Han leger
også, men hans historier er skruet sammen på en sådan måde at de emotionelle
strukturer er tænkt ind. Det er de ofte ikke hos Luhrmann. Jeg synes dog at
de var det i Strictly Ballroom, der selvom den var meget eklektisk-ironisk
også havde noget oprigtigt over sig.

> TDATM kan heller ikke få mig til at græde :)
> Men i det mindste var jeg godt underholdt da jeg så den.

Nej, TDAT fik mig også kun til at grine. En af årets bedste (ufrivillige)
komedier. Men til forskel fra både Luhrmann og Almodovar, er TDAT et
eksempel på kynisk-kalkuleret spekulation, hvor de to andrer herrer godt kan
lide at lege og stiller lidt større krav til deres publikum end Wolfgang &
co.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-12-04 12:26

Brian P wrote:

> [...]
> lide at lege og stiller lidt større krav til deres publikum end Wolfgang &

Jaja, jeg er godt klar over at TDAT ikke er stor filmkunst. Men hvis vi
lige slipper din politisk korrekte retorik et øjeblik, så er jeg ret
ligeglad med hvor meget man leger og stiller krav. En film skal bare
være _god_. En vellavet hjernedød, men underholdende actionfilm kan
sagtens være bedre end en neurotisk kunsterisk film der leger og stiller
krav, men som bare ikke er særligt god.

/David

Fra : Brian P

Dato : 02-12-04 15:59

> [...]
> _god_. En vellavet hjernedød, men underholdende actionfilm kan sagtens
> være bedre end en neurotisk kunsterisk film der leger og stiller krav, men

Hvor er TDAT god henne? Man er ligesom nødt til at sammenligne den med hvad
der i forvejen er lavet i samme genre, dvs. med 70er-katastrofefilm som
Earthquake, The Towering Inferno og 90-opdateringerne Daylight, Volcano,
Independence Day osv. Sammenholdt med disse film, forekommer TDAT mig at
være mere "hjernedød" end ellers - "Undskyld, vi havde ikke lige tid til at
lave en ordentlig historie, men det var pænt af dig at købe en billet, her
har du nogle effekter". Og underholdende, ja... nej, det er den ikke,
medmindre man synes det er underholdende at blive taget ved næsen eller er
meget, meget lidt fordringsfuld.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-12-04 09:28

Brian P wrote:

> Hvor er TDAT god henne?

Hele vejen igennem.

> [...]
> Earthquake, The Towering Inferno og 90-opdateringerne Daylight, Volcano,
> Independence Day osv. Sammenholdt med disse film, forekommer TDAT mig at

Hjernedød er den, men det er de andre også. Det er ikke kriteriet.

>- "Undskyld, vi havde ikke lige tid til at
> lave en ordentlig historie, men det var pænt af dig at købe en billet, her
> har du nogle effekter".

Historien er da lige så ordentligt som i de andre film. Det handler om
at foretage et leap of faith og sige "jaja, lad os bare antage at alt
det vrøvl er rigtigt, now what?", og så se en elementært underholdende
og spændende handling udspille sig. Jeg forsøger som en anden vampyr
altid at få så meget som muligt ud af en film, uanset hvilken. Jeg
prøver at se filmen på filmens præmisser og være så naiv som mulig. At
være så lidt intellektuel som mulig. Film skal være umiddelbart
underholdende og allerhelst følelsesmæssige oplevelser for mig (TDAT var
naturligvis ikke nogen stor følelsesmæssig oplevelse).

> Og underholdende, ja... nej, det er den ikke,

Det er den da. Helt elementært. Du intellektualiserer.

> medmindre man synes det er underholdende at blive taget ved næsen eller er
> meget, meget lidt fordringsfuld.

Ja, du kan jo altid skyde mig ting i skoene når du har malet dig selv op
i et hjørne. Tak.

/David

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 26-11-04 20:36

cogco skrev i en meddelelse...

> Hvad er din favorit?

Ja, nu er to af mine absolutte favoritter, Gladiator og Terms of Endearment
allerede nævnt, så jeg vil da lige tage chancen og komme med to andre:

Charly http://www.imdb.com/title/tt0062794/
Da eksperimentet mister kraften....

The Zookeeper http://www.imdb.com/title/tt0231001/
Den film er en lang døds-/afskedsscene. Når teksterne ruller over skærmen er
der aldrig et øje tørt her...

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Brian P

Dato : 27-11-04 11:07

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:41a78590$0$86750$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> The Zookeeper http://www.imdb.com/title/tt0231001/
> Den film er en lang døds-/afskedsscene. Når teksterne ruller over skærmen
> er der aldrig et øje tørt her...

Er der nogen tilbage i salen/foran skærmen? ;)

Fra : Lasse

Dato : 27-11-04 16:30

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in

> [...]
> siddet med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig

Helt klart Maude Flanders død i Simpsons.

Fra : Stefan Holm

Dato : 27-11-04 16:38

Lasse <faraos_cigar@_hotmail.com> writes:

> Helt klart Maude Flanders død i Simpsons.

Den kommer da ikke i nærheden af Frank Grimes' i samme serie.

--
Stefan Holm
"Don't get linear on me now, man..."

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-11-04 21:18

Stefan Holm wrote:

> Den kommer da ikke i nærheden af Frank Grimes' i samme serie.

Or Grimey as he liked to be called.

/David

Fra : Esben

Dato : 27-11-04 16:41

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er din favorit?

T2

--
Esben

Fra : Flash G

Dato : 27-11-04 20:28

Esben wrote:

"Concider this as a divorce" *BANG*

Arnold skyder Sharon stone i Total Recall

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 27-11-04 20:42

"Flash G" <NoONe@dk.dk> skrev i en meddelelse
> Esben wrote:

"Consider that a divorce" *BANG*

Hvilket på Arnoldsk lyder mere som "Konsidadada divoers!"
I det hele taget er det nok Arnold's mest ufrivilligt morsomme film, rent
dialogmæssigt "Dammit Cohagen, get des pipel eeer!"

That just cracks me up!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Brian P

Dato : 27-11-04 20:58

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I det hele taget er det nok Arnold's mest ufrivilligt morsomme film, rent
> dialogmæssigt "Dammit Cohagen, get des pipel eeer!"

LOL

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-11-04 21:19

Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> I det hele taget er det nok Arnold's mest ufrivilligt morsomme film, rent
> dialogmæssigt "Dammit Cohagen, get des pipel eeer!"

Heheh, Arnold kan man altid pege fingre af :)

Fed film, though!

/David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 27-11-04 22:04

> Heheh, Arnold kan man altid pege fingre af :)
>
> Fed film, though!
>
> /David

Absolutely. Meget, meget fed endda!
Klart i den bedre ende af en ellers god række Verhoeven-film.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-11-04 21:00

On Fri, 26 Nov 2004 09:56:11 +0100, "cogco" <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
>med.
>Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Tre næsten ens scener i "Final Destination", "Bride of Chucky" og
"Identity"

Spoilers!

I alle tre film bliver en af personerne brat og uventet tværet ud af
en bil. Chokeffekten er ganske effektiv.

"Final Destination" (både 1 og 2) er i øvrigt en forrygende kavalkade
af interessante aflivninger.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : -V-

Dato : 28-11-04 02:13

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> en bil. Chokeffekten er ganske effektiv.
>
> "Final Destination" (både 1 og 2) er i øvrigt en forrygende kavalkade

Jeg har kun set FD og Identity, og sidstnævnte har jeg vist ytret min mening
om.
FD skal man vist være på svampe for at finde noget interessant ved.

Til gengæld er der i kategorien 'bilchok' en massivt effektiv en i The
Forgotten, som iøvrigt er ganske forglemmelig - hvis det ikke var fordi
Julianne Moore er så enestående smuk i den film.

Se den, men drop de sidste 12 min.

-V-

Fra : Sp@cey

Dato : 28-11-04 13:21

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Nu er det godtnok lavet som tvfilm/lystspil men man kan ikke lade være med
at nævne Jesper Klein i "Svend, Knud og Valdemar" for hans evne til at dø
ikke færre end 3! gange og stadig være med i slutscenen........

Sp@cey

Fra : Jan Larsen

Dato : 28-11-04 14:24

> [...]

>med.
>Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Er det kun mig, der syntes at Al Pacino's dødsscene fra Scarface er
rigtig fed... Ude på trappen med gøbben i hånden og skydende vildt
omring sig.

Ellers er der da en del fede døds-scener i den geniale men lidt
tåbelige film "Mars Attacks"... Dette skyldes dog mest special-effects
og ikke skuespil...

Mange hilsener

Jan Larsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-11-04 19:11

"Jan Larsen" <Agent007(TYPE@)Stormand.dk> wrote in message
> Er det kun mig, der syntes at Al Pacino's dødsscene fra Scarface er
> rigtig fed... Ude på trappen med gøbben i hånden og skydende vildt
> omring sig.

Det håber jeg da. Den scene er den tåkrummende kulmination på en ellers
fremragende skuespillers uden sammenligning pinligste film.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 28-11-04 21:14

> Det håber jeg da. Den scene er den tåkrummende kulmination på en ellers
> fremragende skuespillers uden sammenligning pinligste film.

Enig!

Fra : Flash G

Dato : 28-11-04 20:19

> Er det kun mig, der syntes at Al Pacino's dødsscene fra Scarface er
> rigtig fed... Ude på trappen med gøbben i hånden og skydende vildt
> omring sig.

Den scene er helt fantastisk
Hvad er det han siger til sidst
"say hello to my little friend"

/Martin

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 29-11-04 12:59

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in message news:<41a6ef7a$0$27814$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>...
> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Af en hel anden årsag. Men den er fra Kaptajn Guldskæg, hvor de er ved
at indtage et mindre fort. Lederen af dette fort bliver skudt og dør.
Men det er mere "måden" han dør på, der gør den scene genial.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-11-04 14:08

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in message

> Hvad er din favorit?

Tom Hanks i Saving Private Ryan.

--
-Jens B.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-11-04 11:02

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in message

> Hvad er din favorit?

"Mar Adentro" af Alejandro Almenabar (Tesis, Abre los ojos, The others).
Man kan vel betragte hele filmen som en stor afskedsscene.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper

Dato : 02-12-04 20:45

cogco <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
> med.
> Det og så musikken går bare op i en højere enhed, der giver mig gåsehud.

Der findes kun én dødsscene der er værd at tale om på film som SCENEN:

Dennis Hoppers dødsscene i True Romance!
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
My DVD Collection (not up-to-date yet!):

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-01-05 20:51

On Fri, 26 Nov 2004 09:56:11 +0100, cogco wrote:

> Hvad er din favorit?

Så må jeg tage min favoritfilm, Bergmans "Ved Vejs Ende"[1] hvor
"hovedpersonen" ser sin egne død i en drøm.

[1] http://akas.imdb.com/title/tt0050986/
--
Now listening to:
Vir Unis - Deepest Dreams

Fra : Lisa Andersen

Dato : 27-01-05 15:59

Den lange afskedsscene i Rocky Horror Picture Show, med "cards for sorrow,
cards for pain" sangen osv..

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-01-05 20:36

"Lisa Andersen" <lisa@paradis.dk> wrote in message
> Den lange afskedsscene i Rocky Horror Picture Show, med "cards for sorrow,
> cards for pain" sangen osv..

Den kommer nu ikke op på siden af Roy Scheiders dødsscene ("Bye bye love"
etc.) i "All that Jazz". Den film er vel egentlig én lang gribende og
velkoreograferet dødsscene.

Per V.