Hvordan blokeres MSN-messenger
Fra : P V Jørgensen

Dato : 25-11-04 20:27

Jeg vil forhindre min datter i at bruge MSN Messenger, da jeg har oplevet
uheldige kontakter.
Så spørgsmålet er: Hvordan blokeres MSN-messenger vha. firewall på en enkelt
computer i netværk?

Jeg bruger trådløs router og alle maskiner på netværket kører XP SP2.

P.V. Jørgensen
pv@NOSPAMMprivat.dk

Fra : Esben Tærsker

Dato : 25-11-04 22:21

P V Jørgensen wrote:
> [...]
> computer i netværk?
>
> Jeg bruger trådløs router og alle maskiner på netværket kører XP SP2.

Jeg kender ikke lige løsningen, men er det ikke lidt omsonst? På
Messenger snakker hun vel mest med venner/bekendte som hun kender i
forvejen. De "farlige" steder er vel alle mulige chat-sider som du nok
får sværere ved at blokere for.
Tag dog i stedet en snak med hende om hvordan man forholder sig kritisk
til folk man møder på "nettet".

/Esben

Fra : P V Jørgensen

Dato : 25-11-04 23:59

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at blokere for.
> Tag dog i stedet en snak med hende om hvordan man forholder sig kritisk

Jeg har afinstalleret MSN-Messenger flere gange. Sjovt nok er datteren klog
nok til at installere det selv, eller kammeraterne gør det, når de er på
besøg. Hvis jeg fjerner muligheden vha firewall, bliver hun eller veninder
ikke fristet.
Og nej, det er ikke kun uskyldigheder man kan møde på MSN!
De andre steder har jeg lukket med noget KIDSAFE-software.

P.V. Jørgensen
pv@NOSPAMMprivat.dk

Fra : Jens

Dato : 26-11-04 00:25

"P V Jørgensen" <nospampv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> besøg. Hvis jeg fjerner muligheden vha firewall, bliver hun eller veninder

Sludder, hun bliver bare ikke fristet hvor du kan opdage det.

> Og nej, det er ikke kun uskyldigheder man kan møde på MSN!

Det er da fordi du ikke installerer og opsætter msn så den er nogenlunde
børnevenlig.
Installer den som administrator, og opsæt den til ikke at kunne skrives til,
medmindre dens @dresse tilladt af brugeren.
Gør derefter datteren til superbruger.... (håber det er en pro....), så er
det problem nogenlunde løst.

> De andre steder har jeg lukket med noget KIDSAFE-software.

Hvad gør det nærmere bestemt ?

MSN kan blokeres i routeren ved at spærre port 1863 fra pågældende maskine.
(om hun så kan finde på at skifte ip for at drille dig, vil vise sig.)

Mvh Jens

Fra : Bitnissen

Dato : 26-11-04 08:32

Du skal være opmærksom på at man også kan køre messnger via web
http://webmessenger.msn.com/ så det hjælper ikke kun forhindre adgang
at installere programmet.

Man kan evt.oprettet nogle fake host ip-adresser i sin host fil, hvor
...msn.?? adresser peger på localhost

Ellers prøv at kigge på netnanny - der kan man kontrollere mange ting
også tidsforbruget på nettet, logge chat o.s.v. m.v.

/Jimmi

Fra : Jens

Dato : 26-11-04 08:39

"Bitnissen" <bitnissen#SPAMMER_FORMAT_YOUR_HARDDISK#@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Du skal være opmærksom på at man også kan køre messnger via web
> http://webmessenger.msn.com/ så det hjælper ikke kun forhindre adgang
> at installere programmet.

Et simpelt urlfilter kan jo stoppe den slags.

> Man kan evt.oprettet nogle fake host ip-adresser i sin host fil, hvor
> ..msn.?? adresser peger på localhost

Urlfilter......

> Ellers prøv at kigge på netnanny - der kan man kontrollere mange ting
> også tidsforbruget på nettet, logge chat o.s.v. m.v.

Problemet er jo så, at det kun virker sålænge datteren bruger sin egen
maskine, hjemmefra.
Jeg er ret enig med en tidligere besvarelse om, at en dialog på den unge
frøken er en bedre løsning.

Mvh Jens

Fra : P V Jørgensen

Dato : 26-11-04 13:39

> MSN kan blokeres i routeren ved at spærre port 1863 fra pågældende
> maskine.
>
> Mvh Jens

Tak, det var det jeg spurgte efter.

P.V. Jørgensen
pv@NOSPAMMprivat.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-11-04 14:15

P V Jørgensen <nospampv@privat.dk> skrev 2004-11-26:

> Tak, det var det jeg spurgte efter.

det er ikke nok, msn kan godt nøjes med port 80 hvis det kun er chat
funktionaliteten der bruges.

martin

Fra : Jens

Dato : 26-11-04 15:10

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> det er ikke nok, msn kan godt nøjes med port 80 hvis det kun er chat
> funktionaliteten der bruges.

Ja, men url blokeringen på msn.dk og passprt.net burde stoppe den slags
pjat.

Stadig, en dialog er en bedre løsning.

Mvh Jens

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-11-04 13:20

P V Jørgensen wrote:

<KLIP>

> [...]
> besøg. Hvis jeg fjerner muligheden vha firewall, bliver hun eller veninder

Jeg gad godt bo i en verden hvor forståelse, oplysning og fornuft kan
erstattes med en firewall :-/

Jeg ville som selvstændig IT-konsulent da have meget mere at lave.

--
Steen Suder

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-11-04 22:18

P V Jørgensen wrote:
> Så spørgsmålet er: Hvordan blokeres MSN-messenger vha. firewall på en
> enkelt computer i netværk?

Har du brug for messenger ?

Ellers slet den på den computer - det gør du ved at skrive følgende i Kør
eller i en kommandoprompt:.

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk