Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Blitzterninger virker ikke
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-05-01 21:32

Jeg har lige været ude for, at nogle blitzterninger af mærket
Osram ikke virker. De virkede fint sidst jeg brugte dem i 1994. Det blå
punkt på pæren er stadig blåt, og så skulle alt jo være i orden. Det er
lidt ærgerligt at ødelægge negativer på, at der ikke kommer noget
blitzglimt. Når filmen er taget op vil jeg prøve, om jeg kan få
blitzterningerne til at virke uden at spilde film på det. Når jeg ikke
har testet dem før jeg satte film i, skyldes det, at det at teste
blitzterninger lidt svarer til at teste tændstikker, hvis I forstår. Er
der nogen, der har været ude for det samme, og skal jeg brokke mig til
fotohandleren?
Kameraet er et Minox EC med original blitzterningadapter, og
batteriet er helt nyt. Det er nemlig ikke X-terninger med indbygget
batteri.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Winther

Dato : 17-05-01 21:53

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> Kameraet er et Minox EC med original blitzterningadapter, og
> batteriet er helt nyt. Det er nemlig ikke X-terninger med indbygget

Hold da op - bruger man stadig sådan nogen?

De er nok ikke y2k kompatible.

/ morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-01 23:10

Morten Winther <mw@get2net.dk> wrote:

> Hold da op - bruger man stadig sådan nogen?

Ja da, ved du ikke det? De er det hotteste hitte i den nye
retrodille.

> De er nok ikke y2k kompatible.

Tror du da, der er en indbygge mikrochip med ur som kun regner
årstal med to cifre?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-05-01 07:39

Henrik Münster skrev...
> Kameraet er et Minox EC med original blitzterningadapter, og
> batteriet er helt nyt. Det er nemlig ikke X-terninger med indbygget
> batteri.

Jeg ville først tjekke om der er strøm på batteriet.
Selvom det er helt nyt, har det uden tvivl adskillige
år på bagen. Det er ikke mange af den slags batterier
der sælges mere.
Dernæst: Tjek alle kontaktpunkter, aftør batteriets poler
med en grov klud, rens kontakterne i batterirummet, rens
kontakterne i blitzfoden, rens kontakterne i soklen
hvor terningerne drejer rundt. Hvis det ikke virker nu
er der formodentlig en mekanisk defekt.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-01 23:10

Peter Schrøder <nosp@mplea.se> wrote:

> Jeg ville først tjekke om der er strøm på batteriet.
> Selvom det er helt nyt, har det uden tvivl adskillige
> år på bagen. Det er ikke mange af den slags batterier
> der sælges mere.

Jeg var ellers så stolt over, at apparatet overhovedet er
elektrisk. Jeg mente da, at det er meget moderne. Lampen til test af
batteriet lyser i øvrigt som den skal. Jeg har lige købt batteriet, men
Varta siger, at de ikke har lavet kviksølvbatterier siden 1998. Den type
batterier skulle nu kunne holde længe, men jeg skal måske overveje at få
en adapter til en nyere type.

> [...]
> kontakterne i blitzfoden, rens kontakterne i soklen
> hvor terningerne drejer rundt. Hvis det ikke virker nu

Tak for de gode råd. Jeg vil prøve dem, når filmen er færdig.
Det er lidt dyrt at spilde Minox-film på dårlige blitzterninger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster