relativ level
Fra : bo rattenborg

Dato : 17-05-01 21:39

Hvordan går man et lag op relativt ?

Hvis man anvender f.eks. _level0. går man til øverste lag, men hvis nu jeg
kun ønsker at gå et lag op ala ../. eller hvordan gøres dette ?

Bo

Fra : Michael Peo

Dato : 18-05-01 09:08

Den skal jeg lige ha' igen...!?
Hvid du mener at gå et "niveau op", så kan du ikke komme længere op.
_level0 er den absolutte rod. Men Bland ikke _levels'ne sammen med
movieclips.

/peo
peo@bandage.dk
www.bandage.dk

Fra : bo rattenborg

Dato : 19-05-01 02:58

"Michael Peo" <peo@bandage.dk> wrote in message
> Den skal jeg lige ha' igen...!?
> Hvid du mener at gå et "niveau op", så kan du ikke komme længere op.
> _level0 er den absolutte rod. Men Bland ikke _levels'ne sammen med
> movieclips.

ok - det troede jeg faktisk at de var - altså første movie der indlæses -
selve filen - var _level0. de næste der indlæses så hedder _level1, _level2
osv.

Det jeg gerne vil er, jeg har et movieclip [1] der anvendes i flere
forskellige movieclips.

Dette movieclip [1] skal så manipulere med nogle værdier i det clip hvor i
det indlæses - hvordan gøres dette ?

hmm lyder det indviklet ?
Bo

Fra : Michael Peo

Dato : 21-05-01 13:46

Det er rigtigt at den første film der loades ligger i _level0.
Hvad angår øvrige film der senere loades, så bestemmer du selv i hvilket
_level eller target (movieclip) de skal ligge. Du kan altså sagtens have en
film liggende i _level0, een i _level3 og een i _level46. Rent
refferencemæssigt kan du med en absolut sti refferere til mc's i hver af
disse film på nøjagtigt samme måde..
_level0/galleri/billed1
_level3/galleri/billed1
_level46/galleri/billed1
Hver af filmene har så at sige deres egen "rod".. _level-nummeret.
For at refferere til et movieclip der ligger i een _level til et movieclip i
en andet _level, bliver du nød til at bruge den absolutte sti. Eks. en knap
i _level0 giver besked til et movieclip der hedder billed1, som igen ligger
inde i et andet movieclip der hedder galleri, som endeligt ligger i
_level3...:
_level3/galleri/billed1
Her er det altså ikke muligt at lave en relativ sti. Hvis galleri derimod
havde ligget i _level0 (samme sted som knappen) så kunne du bruge stien:
galleri/billed1.
Hvis knappen selv lå inde i et movieclip, så ville den relative sti have set
således ud.:
.../galleri/billed1 - De to punktummer og skråstregen betyder altså "et
niveau op".

Det er vigtigt at nævne at denne syntax er Flash4-syntax. Det betyder at det
den kan anvendes i både Flash4 og Flash5. Flash5 giver mulighed for at bruge
den såkaldte dot-syntax i stedet for "den her" med skråstregerne. Hvis du
har mulighed for det, så vend dig til at anvende dot-syntaxen, da den gamle
Flash4 syntax (gælder også for f.eks. tellTarget) er på vej ud af
billedet... ud af Flash (kun dot syntax bruges i Flash6).
Flash5 syntaxen er på sin vis også en del lettere at forstå. Når du vil
refferere til roden i en film så hedder det ganske simplet: _root
Et niveau op hedder meget sigende: _parent
samme niveau hedder: _this
Eks.:
to movieclips med navnene "ole" og "lise" ligger i _level0 i din film.
en action i hovedtidslinien (altså _level0) der giver besked til "noget" der
ligger i "ole" ser således ud:
ole.noget
eller
_root.ole.noget
en action i "ole" der skal fortælle "nogetandet" i "lise" at det skal gøre
noget:
_root.lise.nogetandet
eller
_parent.lise.nogetandet
en action i "ole" der giver besked til "ole" selv:
_this
eller
_root.ole
_parent.ole

Find ud af hvor henne i din(e) film det du vil "snakke til" ligger, og find
derefter ud af havd der er nemmest at andvende. en absolut, eller en relativ
sti.
Det fede ved den absolutte sti er det at den netop er absolut (duh!). Den
kan man bruge uanset hvor filmen og i hvilket niveau man befinder sig - den
henvender sig altid til det præcist det sted du angiver.
Dette er dog ikke særligt flexibelt, da man let kan komme til at skulle
skrive an masse næsten ens stier en hel masse gange.
Den relative sti er meget mere flexibel. Forestil dig et movieclip med en
knap i der har en action der hedder noget ala:
on (release) {
_parent.txt.scroll = parent.txt.scroll + 1;
}
Dette movieclip kan vi nu bruge en hel masse forskellige steder i vores
film, da den bare skal ligge ved siden af et tekstfelt indeholdende en
variabel ved navn "txt". Vi har lavet en simpel genbrugelig "scroll én
linien ned"-knap.
....Fik du svar?... Jeg er stadig list uklar omkring din problemstilling, men
dette skulle ruste dig til at kunne løse dette og andre lignende
refference-problemer.

mvh.
/peo
peo@bandage.dk