Hvor meget info kan man få?
Fra : Peter

Dato : 25-11-04 12:59

Jeg vil gerne lave en side hvor man kan hive så mange informationer ud
af lokal PC'en som muligt.

Den skal ikke gemme informationerne, eller sende dem nogen steder, blot
oplyse brugeren hvad der oplyses kan.

Eneste tillægsting må være at der gerne må være en print knap, så man
kan hive det ud på papir

Hvor meget kan man trække ud vha html?
Jeg har set i min statestik at den både kan se operativsystem, browsere,
skærmopløsning, IP adresse og meget meget mere.

Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 13:33

Noget a la den her: <http://gemal.dk/browserspy/> ?

> Hvor meget kan man trække ud vha html?

Intet. Men du kan trække en del ud med javascript. Andre ting kan
tjekkes med et serversidesprog (asp, asp.net, php o.l.)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter

Dato : 25-11-04 15:55

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Noget a la den her: <http://gemal.dk/browserspy/> ?

Ja, bortset fra at jeg gerne ville lave en side fx. domain.tld/din-pc
som så lister det hele ud i en køre, så enhver kan gå ind og se de ting
der kan trækkes ud.

Fx.

Velkommen <Brugernavn på PC>!

Din Computer har IP adressen <IP adresse>.

Du bruger <browser> på <Operativ system>

Din skærmopløsning er <skærmopløsning> og har <opløsning> farver.

Og så videre.

Jo flere ting jo bedre.

Hvad kan man gøre for at lave dette?

Peter!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 16:21

Peter skrev:

> Ja, bortset fra at jeg gerne ville lave en side fx. domain.tld/din-pc
> som så lister det hele ud i en køre, så enhver kan gå ind og se de ting
> der kan trækkes ud.

Det er bare at samle de forskellige elelemter på en enkelt side.

> Velkommen <Brugernavn på PC>!
>
> Din Computer har IP adressen <IP adresse>.
>
> Du bruger <browser> på <Operativ system>
>
> Din skærmopløsning er <skærmopløsning> og har <opløsning> farver.

Jeg ville nok anvende et mindre skråsikkert tonefald - næsten alle de
oplysninger du kigger efter kan forfalskes og en del af dem vil kun
kunne vises korrekt i nogle browsere. Der er ikke noget som at se
beskeden "Du anvender Netscape 6" hvis man fx sidder med Firefox - det
virker komisk og lidet tillidsvækkende.

> Hvad kan man gøre for at lave dette?

En del oplysninger kan hentes via javascript. Du kan kigge Gemal over
skuldrene ved at se i kildekoden på <http://gemal.dk/browserspy/> - men
husk dog lige at man ikke bare må hugge kildekoden til sit eget site.

Google kan formentlig også hjælpe med at finde flere metoder.
Mht. serversideoplysninger, så kan man med serversidekode hente
oplysninger fra browserens http-headere.

Jeg vil foreslå dig at spørge i hhv. clientsidegruppen og en passende
serversidegruppe hvis du vil have hjælp til at hente konkrete
oplysninger ud.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-04 08:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Der er ikke noget som at se
> beskeden "Du anvender Netscape 6" hvis man fx sidder med Firefox - det
> virker komisk og lidet tillidsvækkende.

Enig, og jeg synes også, det er /ret/ fedt, at <http://gemal.dk/browserspy/>
meget overbevisende siger at jeg kører IE 6.0 på XP. Ja endda
'IE real version = 6.0'

Jeg kører i virkeligheden på Konqueror/Linux, men har som så mange andre sat
den op til at identificere sig som IE.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-11-04 21:19

Peter <glem@det.nu> skrev:

> Velkommen <Brugernavn på PC>!
> Din Computer har IP adressen <IP adresse>.
> Du bruger <browser> på <Operativ system>
> Din skærmopløsning er <skærmopløsning> og har
> <opløsning> farver.

Hvorfor vil du fortælle mig som bruger sådan noget? Jeg
ved det jo i forvejen.

Der er også nogen der bruger en masse kode på at fortælle
mig hvad klokken er - det ved jeg også i forvejen

Det er min erfaring at folk hader den slags du nu vil i gang
med.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Morten Fangel

Dato : 25-11-04 21:42

Allan Vebel wrote:
> Peter <glem@det.nu> skrev:
> Det er min erfaring at folk hader den slags du nu vil i gang
> med.
I second that - hvorfor fortælle mig hva min IP er? hvis jeg vidste hvad
det var, og var interesret i at vide det, hvorfor skulle jeg så gå ind
på din side?

Morten

Fra : Peter

Dato : 26-11-04 09:44

Allan Vebel wrote:

> Hvorfor vil du fortælle mig som bruger sådan noget? Jeg
> ved det jo i forvejen.

Ja, _du_ ved det i forvejen.
Det er dog ikke alle der gør det.

> Der er også nogen der bruger en masse kode på at fortælle
> mig hvad klokken er - det ved jeg også i forvejen
>
> Det er min erfaring at folk hader den slags du nu vil i gang
> med.

Ja, hvis det bliver kastet op i hovedet på én når man går ind på
forsiden, så er det generelt irriterende.

Jeg er nu glad for at kunne gå ind på www.x.dk når jeg har brug for at
kende IP adressen på den maskine jeg sidder ved, og andre til andre ting
(kendte ikke til browserspy).

Jeg arbejder i en større uddannelses institution, og kollegaerne kommer
tit og spørger om råd mht deres hjemmemaskiner.
Mange af disse brugere ved ikke hvad deres IP adresse er (og jeg har
opgivet at forklare dem hvad det i det hele taget er).

Derfor havde det til tider været nemt at sige gå lige ind på dette link
og se hvad der står under IP, skærmopløsning eller for den sags skyld om
de kører win95 eller XP.

Ud over det håber jeg at lære lidt om hvad der er bag, og hvordan det
virker.

Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-04 23:26

Peter <glem@det.nu> skrev:

> Mange af disse brugere ved ikke hvad deres IP adresse
> er

Havde du bare fortalt fra starten hvad det skulle bruges til,
havde jeg reageret anderledes på det.

> Ud over det håber jeg at lære lidt om hvad der er bag, og
> hvordan det virker.

Klart-klart!

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-04 18:47

Jens Gyldenkærne Clausen explained on 25-11-2004 :

> Noget a la den her: <http://gemal.dk/browserspy/> ?

Fedt. Ifølge den side er min forbindelse 27200 kbps. Mærkeligt, for min
512 adsl burde jo give ca. 512 kbps

Blot lige for at fortælle, at oplysningerne slet ikke altid passer.

--
Benny

Fra : Peter

Dato : 26-11-04 09:57

Benny Nissen wrote:
> [...]
> 512 adsl burde jo give ca. 512 kbps
>

> Blot lige for at fortælle, at oplysningerne slet ikke altid passer.

Your time    It took 0.01 seconds to load the 50k webpage.
Your speed    40800 kbps

Mente ellers vi havde 2000, men nogen må have placeret et lyslederkabel
eller lign i nat.

Peter