Specialtegn
Fra : Steen

Dato : 24-11-04 22:40

Hvad er den rigtige metode til at lave specialtegn i et HTML-dokument?

F.eks. kan det græske bogstav ny laves på mange forskellige måder:

&#(et tal);
Holde ALT nede og taste en eller anden talkombination.

Med hvilken metode kan man være mest sikker på, at modtagerens browser vil
gengive det korrekt.

Helt konkret skal jeg - udover græske bogstaver - bruge et lighedstegn med
en tilde over. Men jeg kan ikke finde det som HTML-specialtegn, altså
&noget;.

Mvh Steen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-04 23:21

Steen wrote:
> Hvad er den rigtige metode til at lave specialtegn i et HTML-dokument?

DEt kan du læse om her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/chars.asp

> Med hvilken metode kan man være mest sikker på, at modtagerens
> browser vil gengive det korrekt.

Det er normalt ligegyldigt, om du bruger talkode eller html-entitet - hvis
de begge eksisterer for et givent tegn

> Helt konkret skal jeg - udover græske bogstaver - bruge et
> lighedstegn med en tilde over.

&#8773; eller &cong;

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 00:28

Steen skrev:

> &nu;
> &#(et tal);

De er begge o.k. - jeg vil dog foretrække bogstavvarianten, dels
fordi den er helt uafhængig af tegnsæt, dels fordi den er lettere
at huske når man skal skrive den og dels fordi den giver brugerne
en ekstra chance hvis tegnet ikke vises korrekt (man kan ud fra
sammenhængen og navnet "nu" måske gætte sig til hvilket tegn det
skulle være - det er noget sværere når man bare har et tal).

Den bør du holde dig langt fra. De to foregående metoder kræver at
det ønskede specialtegn findes i en eller anden font. Med span-
metoden kræver du at brugeren har en helt specifik font - det kan
meget lettere gå galt.

Der har for nylig været eksperimenter i gruppen der viste at nogle
symbolfonte desuden ikke blev vist i alle browsere, på trods af at
de var installeret på computeren.

> Holde ALT nede og taste en eller anden talkombination.

Den metode kan godt anvendes, men man skal så være meget opmærksom
på at få gemt filen med et tegnsæt der indeholder det ønskede tegn
(typisk utf-8) og samtidig også angive det tegnsæt man bruger (så
browseren kan genkende det).
--
Jens Gyldenkærne Clausen