Hjæp!
Fra : Mikael

Dato : 24-11-04 19:57

Hej!
Mig og min kæreste har i over et halvt år søgt efter en golden retriever
hundehvalp.
Jeg ved hvad jeg vil have; en hvid tæve, gerne efter nogle kraftige
forældre, med stamtavle, og det skal være fra et "ordentligt" sted, hvor de
præger hvalpene godt.
Min Jack trænger sådan til en legekammerat, og vi trænger til lidt nyt liv i
huset.
Den får det dejligt hos os, vi bor på en lille nedlagt ejendom, og her er
masser af plads at lege og muntre sig på!
Jeg starter på træneruddannelsen til januar, og jeg er selv meget aktiv i
DcH med Jack.
Er der nogen der kan hjælpe os?
Jeg har henvendt mig til 5 forskellige kennler de sidste par uger, men de er
bare allerede sogt inden de er født næsten!
Vi vil gerne have den til jul, så vi kan nå at holde lidt ferie sammen med
den, så vi kan lærer hinanden bedre at kende...

Venter desperat på hjælp!
Venlig hilsen Winnie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 24-11-04 21:06

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi vil gerne have den til jul, så vi kan nå at holde lidt ferie sammen med
> den, så vi kan lærer hinanden bedre at kende...

Prøv at søge på Dansk Kennel Klubs hvalpeliste.

venlig hilsen Anelise

Fra : Mikael

Dato : 27-11-04 10:36

> Prøv at søge på Dansk Kennel Klubs hvalpeliste.
>
> venlig hilsen Anelise

Hej.
Jeg er derinde dagligt for at kigge, det amme gælder DHL´s og DDH´s
hvalplister...
Det er det samme hele linien over....
Hilsen Winnie.

Fra : Battlefield´s

Dato : 27-11-04 15:15

> Hej.
> Jeg er derinde dagligt for at kigge, det amme gælder DHL´s og DDH´s
> hvalplister...
> Det er det samme hele linien over....
> Hilsen Winnie.

Hej
Har du prøvet at se i Den Blå Avis?
Jeg var derinde for at se efter noget andet og der var da nogle lyse Goldens
også med stamtavle.
Du kan selv se her:
www.dba.dk
Vibeke

---

Fra : Clas Lau

Dato : 27-11-04 17:51

Hejsa Winnie.

Tillykke med dit ønske om en ny (ekstra hund) - og at du vælger en retriever
kan jeg bestemt godt forstå.

Jeg vil dog være lidt forbeholden for at vælge hund alene på farven. I
Golden verdenen er der to typer hunde. De lyse som hovedsageligt bruges til
udstillingsbrug (og derfor avles derefter) og så brugslinien som
hovedsageligt avles til jagt. Den sidste type hund har stadig sin "rigtige"
farve - nemlig gylden og ikke platin blond.

Jeg har ikke selv erfaring med netop Golden, men husk at de fleste af vores
retrieverracer desværre er plaget af en række sygdomme man bestemt ikke
ønsker sig at få med i købet. Pas derfor på at din desperation i at få netop
en platin blond hund, som hovedsageligt avles til udstillingsbrug, ikke har
disse sygdomme med sig.

Der er tale om både HD og PRA (tror jeg nok det hedder). Der er desværre
ikke lavet Gen test (til at påvise PRA) for Golden endnu, som f.eks. er
tilfældet for min egen hund (Chesapeake Bay Retriever). Hvorfor dette ikke
er gjort kan man kun gætte om - onde tunger siger at rigtig manges
avlsgrundlag vil smuldre da der er en del bærere netop blandt Goldens. Dette
er forhåbentligt ikke sandt men man kan godt undre sig over at det endnu
ikke findes for sådan en populær hund.

Mit råd vil være at du skal tage kontakt til en seriøs opdrætter (tag evt.
kontakt til DRK) - kig grundigt på stamtavlen og spørg til hundens forældre
og bedsteforældre hvad angår PRA. Det er hjerteknusende at skulle skille sig
af med sin blinde hund på blot to år.

Find din sunde retriever - og blæs så på om den er hvid eller golden... :)
Og du vil ikke fortryde at stifte bekendskab netop med en retriever, men
tænk også over at det er en højtydende jagthund - med det gode og dårlige
det medfører... :)

Mvh

-Clas-

Fra : qfha

Dato : 28-11-04 11:29

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote in message news:<coaba2$77s$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> tænk også over at det er en højtydende jagthund - med det gode og dårlige

----------

Clas> Sikke noget vrøvl.

Winnie> Hvis man skal have en golden skal man gå ind på racens
hjemmeside http://www. goldenretriever.dk
Her findes en aktuel hvalpeliste, og en liste over golden kenneler.
Her er det muligt at se de enkelte kennelers hunde, og finde ud af
hvilke typer, der tiltaler een. Samtidig kan man se, hvem der skal
have hvalpe og bestille en herfra.

Fra : Mikael

Dato : 28-11-04 13:18

Hej.
Den golden side har jeg også været inde på mange gange.
Mhs. til de lyse hunde: Jack min lyse golde, er knald dygtig! Vi er lige
rykket op i B-klassen i DcH, og vi starede med at træne "D-program" i
februar i år, så der er der altså ingen problemer, og da vi var til
udstilling for første gang for en månedes tid siden, blev vi 3. BIS. Så det
kan lade sig gøre at "få det hele".
Jeg er godt klar over at golden desværre er en af de racer som har en del
problemer, som skyltes..."overalv". Og jeg er meget opmærksom på de
forskelliges stamtavler, deres forældre, deres resultater, og deres status
mht HD og det der øjenlysnings noget.
Måske er det også derfor jeg ingen hvalp har fundet endnu...
Men jeg må sige at det er dejligt at have en hund der har det hele! Et
dejligt sind, en god fornuft, hurtig indlærings evne og så er han flot.
(Okay, jeg kan godt hører på mig selv at den nye hvalp får noget at leve op
til!)
Men jeg må bare være stærk og vente til sommerferien, så er det også nemmere
at træne dem i renlighed.
Men tak for responsen!
Winnie.

Fra : Gert

Dato : 28-11-04 20:27

>Pas derfor på at din desperation i at få netop
> en platin blond hund, som hovedsageligt avles til udstillingsbrug, ikke har
> disse sygdomme med sig.

En Golden er en Golden her i landet, uanset farve.

At de ringe goldens, som kun kan gøre sig på markprøve, og falder
igennem eksteriørmæssigt, forsøger at skabe sig et legalt fundament
ved at kalde sig markprøvehunde, skal nye hundeejere ikke lade sig
narre af. Skal man tale om der kan være færre eller flere sygdomme i
racen er sandsynligheden for, at de, som kun bruges på markprøve og er
de mindst kontrollerede er de statistisk dårligst sundhedsmæssigt.

Ang. PRA behøver man ikke at tale om onde tunger, idet at alle som er
bekendt med racens avl ved, hvilke linier disse findes i. Det er
korrekt at en meget stor andel af hundene er potentielle bærer, idet
der igennem flere år ukritisk er avlet på kendte anlægsbærers afkom.
Det drejer sig overvejende om afkom efter Mjærumhögdas Limelight og
dermed en meget brugt hund her i landet Waterloo's Rock Around The
Clock og Begora's Madeleine, samt Dainty's Dream About Music.
Det er tilgængelige oplysninger, og man kan så undre sig over at visse
opdrættere stadig avler på disse linier og tilmed også krydser
linierne og dermed fordobler en evt arvelig fejl. Samtidig kan vi se,
at Dkk øjenpanel kan finde PRA på disse hunde, men registrerer det som
usikkert. Set udefra forekommer det usandsynligt.
En af årsagerne kan være, at meget få avlere, det være sig hos goldens
som andre racer, anser den skitserede arvegang værende utroværdig. Men
er det korrekt, ligger der en bombe under en stor del af goldens avl.