Rullemenu med en anden Scrollbar farve
Fra : Kristian

Dato : 24-11-04 16:38

Hej er der nogle der kan hjælpe mig med en rullemenu ?
Jeg kan godt lave en rullemenu men jeg kan ikke finde ud af at
lave design'et om i rullemenu, baggrunds farver og Scrollbar
farven osv.

Vhs.
Kristian Ladefoged
www.avalon-games.net

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-04 16:54

Kristian skrev:

>Jeg kan godt lave en rullemenu men jeg kan ikke finde ud af at
>lave design'et om i rullemenu, baggrunds farver og Scrollbar
>farven osv.

Kan man ikke, medmindre du laver en pseudomenu ved hjælp af <div>
og overflow.

>www.avalon-games.net

Ikke for at være ondskabsfuld, men du burde lære at skrive
ordentlig kode før du begynder at tænke på at ændre computerens
skærmopløsning eller ændre farver i scrollbarer.

Det er noget af den mest fejlfyldte og rodede kode, jeg har set
længe.

Forstår godt, at du tror at du kan forhindre folk i at se den med
et åndsvagt ingen højreklikscript.
--
Knud

Fra : Kristian

Dato : 24-11-04 20:06

Fordi koderne er så sjusket og rodet er fordi jeg bruger Sitebuilder
og der kan jeg ikke selv styre over koderne men kan kun insætte et
html dokument ved siden af.

Denne kode bruger jeg til min rullemenu:
<head>
</head>
<select
onChange="location.href=this.options[this.selectedIndex].value">
<option value="">Go to</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/007-Agent-Under-Fire/007-Agent-Under-Fire.html">007 Agent
Under Fire</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Acti
on-Adventure/Alias/Alias.html">Alias</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/All-Star-Baseball-2004/All-Star-Baseball-2004.html">All Star
Baseball 2004</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/Fifa-Soccer-2005/Fifa-Soccer-2005.html">All Star Baseball
2005</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/AMF-Bowling-2004/AMF-Bowling-2004.html">AMF Bowling
2004</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/Amped-2/Amped-2.html">Amped 2</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Role
-Playing-Games/BaldursGateDarkAllianceII/BaldursGateDarkAllianceII.h
tml">Baldurs Gate Dark Alliance II</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Battelfield-Modern-Combat/Battelfield-Modern-Combat.html"
>Battelfield Modern Combat</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Figh
ting-Games/Breakdown/Breakdown.html">Breakdown</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Figh
ting-Games/BruceLeeQuestOfTheDragon/BruceLeeQuestOfTheDragon.html">B
ruce Lee Quest Of The Dragon</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Acti
on-Adventure/Brute-Force/Brute-Force.html">Brute Force</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/Burnout-3/Burnout-3.html">Burnout 3</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Playstation-2-Games-Cate
gory/Action-Adventure/Catwoman/Catwoman.html">Catwoman</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Acti
on-Adventure/ConflicyDesertStorm/CONFLICTDESERTSTORM.html">Conflict
Desert Storm</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Acti
on-Adventure/ConflictDesertStormIIBacktoBaghdad/ConflictDesertStormI
I.html">Conflict Desert Storm 2</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Counter-Strike/Counter-Strike.html">Counter
Strike</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Figh
ting-Games/Dead-Or-Alive-Ultimate/Dead-Or-Alive-Ultimate.html">Dead
Or Alive Ultimate</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Driver-3/Driver-3.html">Driver 3</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Role
-Playing-Games/Fable/Fable.html">Fable</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Far-Cry/Far-Cry.html">Far Cry Instincts</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/Fifa-Soccer-2005/Fifa-Soccer-2005.html">Fifa Soccer
2005</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Half-Life-2/Half-Life-2.html">half Life 2</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Halo-2/Halo-2.html">Halo 2</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Hitman-2-Contract/Hitman-2-Contracts.html">Hitman 2
Contracts</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/Need-For-Speed-Underground-2/Need-For-Speed-Underground-2.ht
ml">Need For Speed Underground 2</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Figh
ting-Games/Ninja-Gaiden/Ninja-Gaiden.html">Ninja Gaiden</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Rainbow-Six-3/Rainbow-Six-3.html">Rainbow Six 3</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Shoo
ting-Games/Splinter-Cell-Pandora-Tomorrow/Splinter-Cell-Pandora-Tomo
rrow.html">Splinter Cell Pandora Tomorrow</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Role
-Playing-Games/Star-Wars-Jedi-Knight-Jed-iAcademy/Star-Wars-Jedi-Kni
ght-Jedi-Academy.html">Star Wars Jedi Knight Jedi Academy</option>
<option
value="http://www.avalon-games.net/GamesA-Z/Xbox-Games-Category/Spor
t-Games/World-Championship-Snooker-2004/World-Championship-Snooker-2
004.html">World Championship Snooker 2004</option>
</select>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-04 21:07

Kristian skrev:

>Fordi koderne er så sjusket og rodet er fordi jeg bruger Sitebuilder
>og der kan jeg ikke selv styre over koderne men kan kun insætte et
>html dokument ved siden af.

Hvorfor ikke lære, at skrive ordentlig kode?

Eller finde et program, som kan hjælpe dig med det, f.eks. Stones
Webwriter.

>Denne kode bruger jeg til min rullemenu:

Øhh - ja, og som jeg svarede, du kan ikke ændre scrolbarfarve i
den.
--
Knud

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 24-11-04 22:01

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> Webwriter.

> Øhh - ja, og som jeg svarede, du kan ikke ændre scrolbarfarve i

Hva med denne, - også skrevet i Stone's Webwriter 4.07 og finnes på
http://home.online.no/~old.navy/Totti/

css...

/* Link colors */

a, a:link, a:visited {
color: #0000a0;
background: transparent;
}

a:active, a:hover {
color: #ff8a00;
background: transparent;
}
#list-menu {
   width: 132px;
}
#list-menu ul {
   margin: 0;
   padding: 0;
   list-style-type: none;
}
#list-menu li {
   margin: 2px 0 0;
}
#list-menu a {
   display: block;
   width:80%;
   padding: 2px 2px 2px 10px;
   border: 1px solid #000000;
   background: #ffffff;
   text-decoration: none;
}
#list-menu a:link, #list-menu a:active, #list-menu a:visited {
   color: #000000;
}
#list-menu a:hover {
   border: 1px solid #000000;
   background: #333333;
   color: #ffffff;
}

html...

<ul>
<li><a
href="http://home.online.no/~old.navy/totti_0_rev010704.html">Jomfruen,
sønnen og den heldige bikkjen</a></li>
<li><a
href="http://home.online.no/~old.navy/totti_1_rev010704.html">Byen som
ble skapt av den blå linjen</a></li>
<li><a
href="http://home.online.no/~old.navy/totti_2_rev010704.html">Blasfemi
<li><a href="http://home.online.no/~old.navy/totti_3_rev010704.html">Jeg
betaler kun for det ene glasset</a></li>
<li><a href="http://home.online.no/~old.navy/totti_4_rev010704.html">To
vakre kvinner tilbyr</a></li>
<li><a
href="http://home.online.no/~old.navy/totti_5_rev010704.html">Soldaten
som ble kysset av hverdagen</a></li>
</ul>

Kjell Henry Skåden
DIS#11231
E-mail kontrollert med Norton 2004

-------
De levde som ville dyr,
de hverken røykte eller drakk
-------

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-04 22:44

Kjell Henry Skåden skrev:

>Hva med denne, - også skrevet i Stone's Webwriter 4.07 og finnes på
>http://home.online.no/~old.navy/Totti/

Hvad den?

Ja, der er også nogle enkelte fejl på den, hvis det er det du
mener, men dog ikke noget i forhold til dine sider.

Fordi man bruger en anden editor, som formentlig er langt bedre
end den du bruger, er det ingen garanti for at koden er fejlfri,
men den hjælper en meget langt hen af vejen.

Iøvrigt, når du bruger html.dk, så lær dog selv at skrive
koderne, det er ikke så svært og bl.a. html.dk og andre sider
hjælper dig langt hen af vejen med det.

PS. Der er ingen grund til at sende hele koden, vi kan godt selv
læse den.
--
Knud

Fra : Kristian

Dato : 25-11-04 15:41

Fordi jeg ikke kan skrive "Ordenlige" koder er fordi jeg bruger det
program der hedder sitebuilder LPX, og i dette program kan man ikke
skrive html koder, men man kan sætter et dokument ind fra et andet sted.
det er derfor jeg ikke kan gøre for den orden der er i mine html koder,
de er simpelhen ikke tilgængelige i programet.

Nå men er der ikke nogle der kan hjælpe mig med den kode ?
for jeg ved man kan gøre det !!!

Vhs.
Kristian Ladefoged

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 16:06

Kristian skrev:

> Fordi jeg ikke kan skrive "Ordenlige" koder er fordi jeg bruger det
> program der hedder sitebuilder LPX,

Så skift program. Hvis du ikke kan bruge andet på dit webhotel, så skift
webhotel.

> Nå men er der ikke nogle der kan hjælpe mig med den kode ?

Som Knud allerede har skrevet - det kan ikke lade sig gøre med en
almindelig rullemenu. Du kan forsøge at lave en pseudomenu, men det
bliver ikke med min hjælp (scrollbarfarver kan alligevel ikke ses i min
browser)

NB: Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du ikke
citerer noget. Læs gerne min signatur eller siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-04 16:37

Kristian wrote:
> [...]
> html koder, de er simpelhen ikke tilgængelige i programet.
>
> Nå men er der ikke nogle der kan hjælpe mig med den kode ?

Først skriver du, at du bruger et program, der ikke tillader dig at pille i
koderne. Dernæst vil du have hjælp til at pille i koderne. Undskyld mig, men
det hænger da ikke sammen. ;)

Bare min 25-øre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kristian

Dato : 25-11-04 17:57

Jeg starter forfra hehe
Jeg bruger Sitebuilder LPX
Jeg kan ikke rette i selve html dokumentet.
Jeg kan kun insætte et html kode.
Jeg kan ikke se hvor den bliver insat.

Okay ?

også spør jeg om hvordan jeg så laver en rullemenu med mulighed til at lave om
i rullemenu'ens design, såsom baggrund, tekstens farve, og scrollbar'ens
farve.

Vhs.
Kristian Ladefoged

P.s fordi jeg ikke skifter program er fordi jeg er fælles om denne hjemmeside
og min medarbejder synes ikke vi skal skift, men jeg har hele tiden set at
dette program ikke fungere som det skal.

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 25-11-04 18:21

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> hjælper dig langt hen af vejen med det.
>
> PS. Der er ingen grund til at sende hele koden, vi kan godt selv

Takk Knud for dine tilbakemeldinger.

Jeg ilte til html.dk og fant at html-kodene på mine sider validerer iht
XHTML 1.0 Transitional. Dog finner jeg at de forskjellige validatorene
validerer siden forskjellig, - finnes det noen forklaring på dette

I min enkle verden har jeg hatt megen glede av nettop de danske
lærermestere, slike som html.dk og hjemmesideskolen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 10:20

Kjell Henry Skåden skrev:

> Jeg ilte til html.dk og fant at html-kodene på mine sider validerer iht
> XHTML 1.0 Transitional.

Er det den her: <http://home.online.no/~old.navy/Totti/> ?

Den validerer ikke - hverken som Strict (som den er angivet til at være)
eller som transitional).

> Dog finner jeg at de forskjellige validatorene
> validerer siden forskjellig, - finnes det noen forklaring på dette

Giv et link til den side det drejer sig om og fortæl hvilke validatorer
der giver forskellige resultater - så kan vi lettere bedømme det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-11-04 17:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>

> Giv et link til den side det drejer sig om og fortæl hvilke validatorer
> der giver forskellige resultater - så kan vi lettere bedømme det.

Takk Jens for din tilbakemelding

Jeg benyttet min hovedside http://home.online.no/~old.navy/ og
validerede via http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion5.asp

Herfra til validator service http://www.html.dk/validator/ og videre inn
på W3C HTML Validation Service som sier _OK_ og WDG HTML Validator som
også sier _OK_

Forsøker så den samme side (http://home.online.no/~old.navy/) ved
"Foretag CSS Validering". Her på W3C CSS Validator er validering av CSS
_OK_, men når validering forsøkes ved bruk av WDG CSSCheck er ikke
resultatet så nemt lenger, _det_er_meget_rødt_.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-11-04 18:21

Kjell Henry Skåden skrev:

> Her på W3C CSS Validator er validering av CSS
>_OK_, men når validering forsøkes ved bruk av WDG CSSCheck er ikke
>resultatet så nemt lenger, _det_er_meget_rødt_.

Øhh, der er da ingen fejl ved tjek på
http://www.htmlhelp.com/tools/csscheck/

Der er et par advarsler.

Den ene er at man altid bør angive en color sammen med en
baggrundsfarve og det skyldes, at hvis man er uheldig så kan en
besøgende have sat sin browser til at vise tekst i samme farve
som du har angivet din baggrundsfarve til.

Og så er der en advarsel om, at IE 3 ikke understøtter størrelse
angivet med em korrekt.

Det første ville jeg rette, det andet vil jeg være ligeglad med,
der er næppe mere end en håndfuld brugere på verdensplan, der
stadig bruger IE 3.
--
Knud

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-11-04 18:56

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Det første ville jeg rette, det andet vil jeg være ligeglad med,
> der er næppe mere end en håndfuld brugere på verdensplan, der

Takk Knud for ditt gode råd.

Kan jeg derved slutte at min hjemmeside er korrekt kodet og "spiselig",
som webside på internett, sålenge jeg bare har de advarsler som du tydet
for meg.

Kanhende tør jeg også å spørre, - selv om jeg nu ikke er i riktig
gruppe, om hva årsaken er til at min hjemmeside ikke er blitt opptaget
av Google.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-11-04 20:38

Kjell Henry Skåden skrev:

>Kan jeg derved slutte at min hjemmeside er korrekt kodet og "spiselig",
>som webside på internett, sålenge jeg bare har de advarsler som du tydet
>for meg.

Ja.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-04 22:44

Kjell Henry Skåden wrote:

> Kanhende tør jeg også å spørre, - selv om jeg nu ikke er i riktig
> gruppe, om hva årsaken er til at min hjemmeside ikke er blitt opptaget
> av Google.

1. Har du fortalt Google, at du har den side og i givet fald hvornår?
2. Er der andre sider, der linker til din side?
3. Viser du sidens adresse i din signatur på usenet?

Ad 1: Hvis Google ikke bliver gjort opmærksom på din sides eksistens,
enten ved at du selv tilmelder siden eller ved at andre linker til
den, bliver den af naturlige årsager ikke registreret. Og når google
har opdaget din side, kan der let gå 6-8 uger, inden du kan se det.

Ad 2: Jo flere, der linker til din side (og især, hvis det er højt rangerede
registrerede sider), jo større chance har du for at få en god
placering.

Ad 3: Det siges at have en vis effekt i sig selv, at man viser adressen ad
den
vej.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-11-04 23:28

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> placering.
>
> Ad 3: Det siges at have en vis effekt i sig selv, at man viser adressen ad

Hei Erik, og takk for dine relevante spørsmål

1.   Har benyttet denne adresse
   http://www.google.no/intl/no/add_url.html svært mange ganger,
   senest i denne uken. Har siden Juli (før min ferie i
   Møgeltønder) forsøkt mange ganger, men helt uten hell
2.   Ikke mange, men denne http://home.online.no/~old.navy/Totti/ som
   er at finne på Google. Har mange linker på min side, men disse
   linker ikke tilbake
3.   Ja, se min signatur for E-mail og News
   http://home.online.no/~old.navy/

Ad kvaliteten på mine sider har jeg desperat forsøkt å endre disse slik
at de skulle være "spiselig" for søkemotorer. Mine sider validerer
godkjent (XHTML og CSS).

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/

-------
Gack därhän och skåden
www.stromforbrukerne.no
-------

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-04 23:46

Kjell Henry Skåden wrote:

> http://home.online.no/~old.navy/

Uh, den side vækkede minder. Jeg sejlede med den danske flåde 68-69. Var
bl.a. på togt til Trondheim i august 68.

Nå, det var et sidespring.

> Ad kvaliteten på mine sider har jeg desperat forsøkt å endre disse
> slik at de skulle være "spiselig" for søkemotorer. Mine sider
> validerer godkjent (XHTML og CSS).

Ja, men måske det ville hjælpe at pille den ud af de tabeller. Brug div og
css i stedet. Du kan se her, hvordan det kan gøres:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 27-11-04 20:36

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>

> Ja, men måske det ville hjælpe at pille den ud af de tabeller. Brug div og
> css i stedet. Du kan se her, hvordan det kan gøres:

Takk Erik for dine tips
I august 1968 må vi ha vært i Trondheim sammen. Debarkerte KNM Narvik 1.
sep 68 i Bergen. Hvilket fartøy var du om bord på.

Minnes på 60-tallet de danske korvetter, FLORA, BELLONA, DIANA og TRITON

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-04 00:12

Kjell Henry Skåden wrote:

> [...]
> 1. sep 68 i Bergen. Hvilket fartøy var du om bord på.
>
> Minnes på 60-tallet de danske korvetter, FLORA, BELLONA, DIANA og

Jeg sejlede med Møen - en af de store minelæggere. Min lillebror har sejlet
med Belona, jeg ved ikke hvorhen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 24-01-05 20:04

Kjell Henry Skåden wrote:

> [...]
> sep 68 i Bergen. Hvilket fartøy var du om bord på.
>
> Minnes på 60-tallet de danske korvetter, FLORA, BELLONA, DIANA og TRITON

Hei Erik
Har etter langt om lenge klart å endre min side, og har fått den iht
dine tips. http://home.online.no/~old.navy/index_mod_float.htm
Som tidligere militær synes jeg svært om de rette linjer for avsnittene,
men jeg får ikke kontroll på disse.

Hvordan styrer jeg dette? Ettersom jeg benytter float på mange steder,
kan jeg benytte class for alle billeder og tekst?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-05 23:49

Kjell Henry Skåden wrote:

> [...]
>
> Hvordan styrer jeg dette? Ettersom jeg benytter float på mange steder,
> kan jeg benytte class for alle billeder og tekst?

Kjell havde også skrevet til mig privat og fik der et svar, der relaterer
til http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : from south

Dato : 24-11-04 17:44

Hej Kristian.
"Kristian" <mudde@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan godt lave en rullemenu men jeg kan ikke finde ud af at
> lave design'et om i rullemenu, baggrunds farver og Scrollbar

Hvad skal du bruge en rullemenu til? Det bras du har hentet hos
"Homestead SiteBuilder LPX"
hvad bruges det til?
Har du betalt for det kort på forsiden? Det kan du komme til at betale
for.
Jeg har kun kigget på din forside, hvis resten er af samme skuffe, så
ville jeg vente et par timer med at spørge i dette panel. Mvh Knud