Rippe DVD?
Fra : Michael Petersen

Dato : 23-11-04 20:45

Hej - kan jeg lige få et hurtigt forslag. Jeg har en en leje-dvd som jeg
gerne vil have kopieret til min disk på den bærbare så jeg kan se den i
toget (og ikke når tilbage så jeg kan aflevere den til tiden). Hvordan
gør jeg det (og må man egentligt det??). Kan jeg lave den til en QT
eller DivX eller noget på en nem måde?

Mvh, Michael

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-11-04 21:09

"Michael Petersen" skrev 23.11.2004 20:44:

> [...]
> toget (og ikke når tilbage så jeg kan aflevere den til tiden). Hvordan
> gør jeg det (og må man egentligt det??). Kan jeg lave den til en QT

Teknisk kan det gøres med et tool, der hedder DVDbackup (findes sikkert på
VersionTracker). Det kan kopiere disken til en mappe på din harddisk, og så
kan du afspille den med DVD Player. Du vælger bare "Arkiv" -> "Åbn mappen
VIDEO_TS..."

Men når der er tale om en lejefilm er det ikke lovligt at tage en digital
kopi. Det fremgår af ophavsretslovens § 12 stk. 3.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-11-04 22:21

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Men når der er tale om en lejefilm er det ikke lovligt at tage en digital
> kopi. Det fremgår af ophavsretslovens § 12 stk. 3.

Tak, det virker som tiltænkt. Det er jo lidt åndssvagt at det ikke er
tilladt (hvilket der også gives udtryk for i DVDbacups readme). Jeg vil
jo bare gerne selv kunne bestemme hvornår jeg ser filmen (som jeg jo har
betalt leje for) og jeg sletter den igen når jeg har set den, da jeg
hverken gider gemme 7-8 GB ligesom jeg heller ikke er typen der gider se
en film igen og igen.

Anyway - tak for tippet.

Mvh, Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-04 02:21

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Tak, det virker som tiltænkt. Det er jo lidt åndssvagt at det ikke er
> tilladt (hvilket der også gives udtryk for i DVDbacups readme). Jeg vil
> jo bare gerne selv kunne bestemme hvornår jeg ser filmen.

Du får havd du betaler for: at se filmen i det tidsrum du lejer den.
Hvis du vil se den på et senere tidspunkt bør du leje den i hele det
tidspukt du muligvis gerne vil se den.

Det samm gør sig gældende når du lejer en bolig eller en bil, du har
ret til at bruge det lejede i den periode lejen løber. Hvis du vil lje
i længere tid stiger prisen selvfølgelig.

Fra : Michael Petersen

Dato : 24-11-04 22:43

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> ret til at bruge det lejede i den periode lejen løber. Hvis du vil lje
> i længere tid stiger prisen selvfølgelig.

Det er jo fordi leje-aftalerne er gammeldags og ulogiske - hvorfor lejer
man i et døgn? Fordi folk gerne vil kunne se filmen 12 gange? Nej, fordi
man ikke kan gøre det anderledes hvis folk skal have en fornuftig
tidsramme at se filmen inden for, men det har jo ikke noget med ydelsen
man køber at gøre. Det ville derfor være mere logisk med en lejeaftale i
retning af: Det koster 40 kroner at se filmen en gang. Hvis du vil se
den igen koster det 40 kroner mere...

Men det kan man jo ikke praktisere, med mindre man bekender sig til
digitale løsninger eller hvis forbrugerne selv sørger for at denne mere
logiske lejeform lader sig gøre. Eksempelvis som jeg har gjort i dag.
Rippet filmen, afleveret den, set den i toget og har allerede slettet
den igen. Det burde da være lovligt - det er i hvert fald mere logisk i
år 2004.

Mvh, Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-04 16:30

> [...]

> man køber at gøre. Det ville derfor være mere logisk med en lejeaftale i
> retning af: Det koster 40 kroner at se filmen en gang. Hvis du vil se

så må du jo leje et andet sted...

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-11-04 17:42

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> så må du jo leje et andet sted...

Du er så hellig...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-04 12:37

> Du er så hellig...

det sir jeg ikke. jeg brokker mig bare ikke over lejebetingelserne,
eller forsøger at retfærdiggøre mine eventuelle handlinger.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 25-11-04 01:15

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> ret til at bruge det lejede i den periode lejen løber. Hvis du vil lje
> i længere tid stiger prisen selvfølgelig.

Det er da at samenligne æbler og appelsiner, boliger og biler er fysiske
ting som du ikke kan tage en kopi af, sådan at andre kan benytte dem
samtidig med at du beholder kopien til du får tid.

Den sidste DVD jeg købte er "kongen vender tilbage" det er et par
måneder siden, jeg har stadig ikke set den, lidt ligesom når jeg lejer 3
film, men kun har tid til at se de 2.

Til Michael, sålænge du ripper som du beskrev det, lovligt eller ej, er
der ingen der lider tab eller afsavn.

Just my 2cents

Henrik Lindskou

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-11-04 09:58

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> film, men kun har tid til at se de 2.
>
> Til Michael, sålænge du ripper som du beskrev det, lovligt eller ej, er

Næh, jeg føler mig nu også generelt rimelig lovlydig, og hvis

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-04 21:24

In article <1gnsvw9.1uhp31bjcti2oN%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote:

> Næh, jeg føler mig nu også generelt rimelig lovlydig, og hvis

Hov, der kom Antipiratgruppen vist
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-11-04 01:21

> [...]

> Du får havd du betaler for: at se filmen i det tidsrum du lejer den.
> Hvis du vil se den på et senere tidspunkt bør du leje den i hele det

Men gad vide om det så er tilladt og rippe filmen og se den inden for
den leje periode der er aftalt (eks inden kl 18)...

> Det samm gør sig gældende når du lejer en bolig eller en bil, du har
> ret til at bruge det lejede i den periode lejen løber. Hvis du vil lje
> i længere tid stiger prisen selvfølgelig.

Det er lidt svært at kopiere et hus eller bil ned på en HD...

--
Mvh Nicolai Brandt
"Man burde spørge hvem der ved rigtigst, ikke hvem der ved mest."

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-11-04 01:52

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Men gad vide om det så er tilladt og rippe filmen og se den inden for
> den leje periode der er aftalt (eks inden kl 18)...

Når man så kommer med et så dumt spørgsmål, så er det vist på sin plads
selv at besvare det... Vi havde lige tilfældigvis en leje dvd liggende
og bag på er tryk lejebetingelserne og der står med små men tydelige
bogstaver: "Al kopiering forbudt"... så er den vist ikke længere.

[klip]

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-11-04 08:28

"Nicolai Brandt" skrev 26.11.2004 1:20:

> Men gad vide om det så er tilladt og rippe filmen og se den inden for
> den leje periode der er aftalt (eks inden kl 18)...

Det er det ikke. Det er ulovligt at lave en digital kopi på grundlag af et
eksemplar, der er lånt eller lejet.

> Det er lidt svært at kopiere et hus eller bil ned på en HD...

Tegningerne kan kopieres...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-04 13:09

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Det er det ikke. Det er ulovligt at lave en digital kopi på grundlag af et
> eksemplar, der er lånt eller lejet.

> Tegningerne kan kopieres...

man kan osse kopiere Apples logo og navn og produkline betegnelser, og
sælge bambus PC'ere.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-11-04 13:29

"Morten Reippuert Knudsen" skrev 28.11.2004 13:08:

> man kan osse kopiere Apples logo og navn og produkline betegnelser, og
> sælge bambus PC'ere.

Men det aldrig helt det samme, vel?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 02:16

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Men det aldrig helt det samme, vel?

ophavsret er vel ophavsret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-04 11:22

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Men gad vide om det så er tilladt og rippe filmen og se den inden for
> den leje periode der er aftalt (eks inden kl 18)...

det er det ikke, digital kopiering er ikke tilladt jvf. gældende
lovgivning.

> Det er lidt svært at kopiere et hus eller bil ned på en HD...

Fordi det er lettere at overskride lejebetingelserne, bliver det ikke
mindre forkert.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-11-04 01:08

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det er det ikke, digital kopiering er ikke tilladt jvf. gældende
> lovgivning.

Nu hvor vi alligevel har gang i det med den digitale kopiering...
Hvordan er det så i dag mht kopiering af egne CD'er eller lånte CD'er?
Tidligere var det først tilladt siden blev det forbudt men hvordan er
det nu?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 01:51

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Nu hvor vi alligevel har gang i det med den digitale kopiering...
> Hvordan er det så i dag mht kopiering af egne CD'er

jeg er ikke sikker

> eller lånte CD'er?

strengt forbudt.

> Tidligere var det først tilladt siden blev det forbudt men hvordan er
> det nu?

Tidligere måtte du gerne låne og kopiere, men ikke få en kopi du ikke
selv hvade brændt. Hvad du har kopieret inden lovændringen er stadig
lovligt.

Fra : Jens

Dato : 30-11-04 06:51

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Nu hvor vi alligevel har gang i det med den digitale kopiering...
> Hvordan er det så i dag mht kopiering af egne CD'er
Kopiering er fortsat tilladt
> eller lånte CD'er?
Kopiering er ikke længere tilladt af digitalt materiale man ikke ejer.
--

Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-04 08:35

"Jens" skrev 30.11.2004 6:50:

> Kopiering er fortsat tilladt

Men kun til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

> Kopiering er ikke længere tilladt af digitalt materiale man ikke ejer.

Det er ikke oplæggets format, men derimod om kopien er digital eller analog
der er afgørende.

Fra : Jens

Dato : 30-11-04 21:52

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> "Jens" skrev 30.11.2004 6:50:
---snip---

> Det er ikke oplæggets format, men derimod om kopien er digital eller analog
> der er afgørende.

Jeg er enig i udlægningen af lovteksten - så hold jer fra at lave
mp3-filer af andet end jeres _egne_ LP-plader.

Tak for præciseringen.
--

Jens F

Fra : Jesper

Dato : 24-11-04 02:06

> [...]

> toget (og ikke når tilbage så jeg kan aflevere den til tiden). Hvordan
> gør jeg det (og må man egentligt det??). Kan jeg lave den til en QT

Der findes en del værktøjer. Handbrake er nok det nemmeste at bruge. Vær
opmærksom på at det nok ikke er helt lovligt at kopiere lejede DVDer.

--
Say hello to my little friend...

---John Holmes...