Navlebrok
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 17:39

Vores lille "genbrugshund" Bibi har navlebrok. Dvs. hun har en rimelig stor
"knap" på maven.
Spørgsmålet er nu: Skal hun en tur forbi dyrlægen og opereres for det eller
lader man bare hunde gå med sådan noget. ?
Har tjekket, at det ikke er rødt, hævet eller ømt, når man rør ved det.
Bibi er 1½ år gammel, hvis det skulle have nogen betydning.

Jeg vil mene, at det bedste vil være, at hun får navlen fikset ? Er der evt.
nogen farer / komplikationer forbundet, med sådan et indgreb ?
Har læst lidt om det på netdyredoktor, men vil gerne høre lidt erfaringer
fra jer også.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Pwh

Dato : 23-11-04 22:46

Buffy wrote:
> [...]
> ?
> Har læst lidt om det på netdyredoktor, men vil gerne høre lidt

Det har jeg da lidt erfaring med, Tyson var også født med navlebrok,
og den besked jeg fik af min dyrelæge ved første check (10 uger) var
at jeg skulle se tiden an, men at det nok ville værer bedst på sigt at få
fjernet brokken. Der findes åbenbart en godartet og en lidt mere ondartet type,
hvor den ondartede består i at noget tarm er røget ned i brokken.
Det er vist ikke så almendeligt. Tyson nåede at få lov til at leve med sin brok
i 1.5 år hvor han fik den fjernet da jeg alligevel fik ham kastreret.
Han virkede ikke på noget tidspunkt generet af sin brok og jeg havde nok
ladet ham beholde den hvis han ikke skullet have været under narkose alligevel.

Her er et par billeder før og efter operationen som kostede ca 700kr oveni kastraktionen.
http://megapixel.dk/vis/billede/246747/3//brok-1.jpg
http://megapixel.dk/vis/billede/246748/3//brok-2.jpg
http://megapixel.dk/vis/billede/169192/3//navlebrok_og_kastraktion.JPG

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 11:49

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
type,
> hvor den ondartede består i at noget tarm er røget ned i brokken.

Ok, jeg forstod på det fra netdyredoktor, at det var alm., at der var et
stykke tarm eller andet, der var røget med i brokken.

> [...]
> Han virkede ikke på noget tidspunkt generet af sin brok og jeg havde nok
> ladet ham beholde den hvis han ikke skullet have været under narkose

Bibi virker heller ikke generet af det overhovedet, men det ser jo ikke
specielt kønt ud. Er også lidt bekymret for om "knappen" kan komme i vejen,
når hun f.eks. leger med Assi.

Mærkeligt at Tyson er født med navlebrok. Det er vidst normalt noget, som
mindre hunde døjer med.

Hvordan havde han det efter operationen ?
Nu blev han selvfølgelig kastereret samtidig, så jeg ved ikke om det er
noget du kan svare på.

Hvis det bare er et skønhedsproblem, kan hunden sikkert fint leve med det,
men hvis det kan være farligt, så skal det jo opereres.
I den alder Bibi har nu, så er det jo nok ikke sandsynligt, at hun vokser
fra det...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 24-11-04 13:13

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg forstod på det fra netdyredoktor, at det var alm., at der var et
> stykke tarm eller andet, der var røget med i brokken.

Lidt forkert udlagt, men ideen nogenlunde rigtig. Brok er, hvis
muskulaturen et sted er for slap, så kan tarmen finde på at klemme sig
igennem. Så derfor er brok altid noget, som man skal lade dyrlægen afgøre,
om der skal gribes ind straks, eller det kan vente. Men der skal jo ikke
megen fantasi til at forestille sig, at den kan have en forstyrrende
indvirkning på afføring og være grund til mavepine, og i værste udstrækning,
tarmslyng. Den tekniske side her, gælder naturligvis ikke for brok på
spiserør, som er en udposning på selve spiserøret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 24-11-04 14:20

> Ok, jeg forstod på det fra netdyredoktor, at det var alm., at der var
> et stykke tarm eller andet, der var røget med i brokken.

Jeg forstod på min dyrelæge dengang (over 2 år siden) at det ikke var
almendeligt at tarmen var røget ned, men jeg kan huske forkert.

> Bibi virker heller ikke generet af det overhovedet, men det ser jo
> ikke specielt kønt ud. Er også lidt bekymret for om "knappen" kan
> komme i vejen, når hun f.eks. leger med Assi.

Det var dengang også min dyrelæges argument for at fjerne brokken,
at den kunne blive et ømt punkt når der blev leget.
Men som sagt virkede Tyson aldrig generet af sin brok.

> Mærkeligt at Tyson er født med navlebrok. Det er vidst normalt noget,
> som mindre hunde døjer med.

Tyson er bare mærkelig

> Hvordan havde han det efter operationen ?
> Nu blev han selvfølgelig kastereret samtidig, så jeg ved ikke om det
> er noget du kan svare på.

Hæ, da jeg hentede Tyson et par timer efter han var vågnet af narkosen
var han helt frisk på at vi skulle ned og lege bold på Engen
Det fik han selvfølgelig ikke lov til før stingene var taget 10 dage efter,
han var lidt stivbenet dagen efter, det var de eneste gener jeg observerede
at han havde efter den operation, hunde er normalt ikke så pivede som os.
Havde jeg fået fjernet bollerne og blevet snittet i maven, så havde jeg nok
snuppet 14 dages sygemelding og gået og ømmet mig højlydt

> [...]
> det, men hvis det kan være farligt, så skal det jo opereres.
> I den alder Bibi har nu, så er det jo nok ikke sandsynligt, at hun

Mit råd til dig er at se tiden an, det kan jo værer at hun alligevel skal under
narkose på et tidspunkt, hvis hun feks skal stereliceres. Så kan du jo gører
som mig og få ordnet brokke med det samme. Det vil jeg mene er bedre for
både din hund og din tegnepung )

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 18:47

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hæ, da jeg hentede Tyson et par timer efter han var vågnet af narkosen
> var han helt frisk på at vi skulle ned og lege bold på Engen

Ja, de er seje de kære dyr.
Havde en dårlig oplevelse, da vores 4 katte blev neutraliseret: Stingene
gik op på vores ene hunkat.
Panda tog det hele stille og roligt ( imens vi gik i panik , men hun slap
altså ikke for, at komme i narkose og blive lappet sammen igen.

> [...]
gører
> som mig og få ordnet brokke med det samme. Det vil jeg mene er bedre for

Har ikke planer om, at neutralisere, hverken Assi eller Bibi. Derfor valgte
vi, at Bibi også skulle være en tæve.
Bibi mangler dog, at blive chippet, så må vi lige forhøre dyrlægen om deres
mening, ved den lejlighed.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på: