Underlige e-mail!!!!
Fra : Margit Olsen

Dato : 22-11-04 23:23

Hvad stiller man op med en masse mail der pludselig popper op som man ikke
kender!!!
Jeg har et antivirus program som fanger dem, men det er alligevel meget
irriterende. Fra den ene dag til den anden var der 12!!!!!!!
Margit

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 23-11-04 01:14

Den er åbenbart helt tosset i øjeblikket, i dag har jeg fået 71, er ved at
skifte mailadresse.
Hvis man gider, kan man nederst på mailen afmelde de forskellige SPAM mail,
men det hjælper desværre meget kort tid.
Mine SPAM mail begyndte for et par år siden efter jeg havde skrevet mit
første indlæg i denne NG, så jeg tror mailadresserne bl.a. bliver hentet på
de forskellige Nyhedsgrupper. Hvis andre ved hvad der kan gøres ud over at
skifte mailadresse vil jeg da også være glad for et råd.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Fra : aafe

Dato : 23-11-04 02:28

On Tue, 23 Nov 2004 01:13:38 +0100, "Bente Jørgensen" wrote:

> [...]
>de forskellige Nyhedsgrupper. Hvis andre ved hvad der kan gøres ud over at
>skifte mailadresse vil jeg da også være glad for et råd.

For nogen tid tilbage forsøgte jeg mig med forskellige former for
spambeskyttelse, men nåede til sidst frem til den konklusion, at
spammerne kan slippe igennem hvad som helst.

Jeg nedlagde derfor mine e-mailadresser, og oprettede selvfølgelig
nogle nye, men undlod at vise disse offentligt frem på websider og i
newsgrupper osv.

Derefter tog jeg en tørn med mine venner og bekendte, for at få dem
til at holde op med at sende mig festlige elektroniske fødselsdags og
julekort fra internettet, fordi sådanne "gratis" tjenester jo også er
en måde at høste e-mailadresser på.

Samtidig fik jeg mig en gratis konto hos http://sneakemail.com/, hvor
jeg kan oprette og nedlægge eller spærre e-mailadresser lige så tosset
jeg lyster. Disse e-mailadresser bruger jeg så, når jeg tilmelder mig
et eller andet på internettet, og samtidig bruger jeg så kun de
enkelte e-mailadresser med een enkelt person eller firma ad gangen.
Dermed kan jeg så også se - og spærre - hvem der giver ophav til spam;
men det medfører så også noget administration.

En hel del af det spam der stammer fra adresser i newsgrupper, er ofte
virus, orme, trojanere og andet skidt, der snarere spredes fordi ens
e-mailadresse befinder sig i et eller flere adressekartoteker hos
andre brugere af newsgruppen, der samtidig selv er blevet inficeret
med skidtet. På samme måde har man måske selv en pokkers masse andre
menneskers e-mailadresser i sit eget adressekartotek, som så kan blive
revet med i faldet, hvis man selv skulle få sin computer inficeret.

Og der nytter det naturligvis ikke at skrive diverse ting og sager,
der skal fjernes, ind i ens e-mailadresse, fordi folk jo fjerner disse
ting, og har altså adresserne i kartoteket, lige klar til brug.

En del af problematikken på internettet er, at nogen af os har været
med på internettet længere end andre af os har. Og det betyder, at
normer og erfaringer er meget forskellige hos os, samt det at vi alle
mere eller mindre mangler tolerance overfor folk, der ikke befinder
sig på samme norm og erfaringstrin som man selv gør:

Hvis nogen derfor endnu ikke har været konstant druknet i spam i dag
ind og dag ud, i år efter år, kan de jo slet ikke forstå, at nogen
efterhånden har taget sære midler i brug, for at komme uvæsenet til
livs. Og derfor risikerer man meget nemt at blive en paria i en
newsgruppe, hvis man foretager sig et eller andet, der blot adskiller
sig en lille smule fra hvad hovedparten af gruppens deltagere
foretager sig: Og netop denne uniformering, der derved kommer til at
præge en newsgruppes deltagere, gør det særlig nemt for spammere og
vira osv. at slippe igennem uanset hvad. Så, lige så snart et godt råd
er givet i en newsgruppe, som derefter benyttes af mange af gruppens
deltagere, ja - lige så hurtigt er rådet blevet ubrugeligt ;-(

Med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Jan T Pharo

Dato : 23-11-04 21:06

Tue, 23 Nov 2004 01:13:38 +0100, "Bente Jørgensen"
<bente.jorgensen@vip.cybercity.dk>;
<41a280ac$0$242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Hvis man gider, kan man nederst på mailen afmelde de forskellige SPAM mail,
>men det hjælper desværre meget kort tid.

Det giver kun afsenderen vished om, at adressen er ægte. Man skal kun
smide dem væk. Eller få en vaskemaskine, som kan læres op til at gøre
det for en.
--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : aafe

Dato : 23-11-04 01:15

On Mon, 22 Nov 2004 23:23:00 +0100, "Margit Olsen" wrote:

>Hvad stiller man op med en masse mail der pludselig popper op som man ikke
>kender!!!

Der er nok ikke meget andet at gøre end blot at slette det, og
derefter måske anskaffe sig en slags intelligent spamfilter, der over
nogen tid kan lære at kende forskel på godt og skidt post.

Der findes efterhånden mange forskellige intelligente spamfiltre, og
herunder også mange der er gratis - søg på ord som Bayesian og
spamfilter.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-04 03:03

"Margit Olsen" <margitolsen@private.dk> skrev Mon, 22 Nov 2004 23:23:00
+0100

> [...]
>Jeg har et antivirus program som fanger dem, men det er alligevel meget
>irriterende. Fra den ene dag til den anden var der 12!!!!!!!

12 er altså ikke ret meget når vi snakker om spam og virusmails, det kan
sagtens løbe op i 50 - 100 dagligt. Men....

Som een af de få der helt bevist har valgt at det skal være *let* for
andre at kontakte mig via e-mail har jeg i nu 8 år konsekvent brugt den
samme gyldige e-mail adresse i samtlige de newsgrupper og andre fora jeg
deltager i, og har også denne adresse stående på alle mine websider.

Ligesom jeg også altid underskriver mig med mit korrekte navn, jeg synes
faktisk det andet er noget luskeri.

Med TDC's nyeste spamfilter, og med de filtre jeg naturligvis selv har
sat op, ser jeg normalvis kun een eller to uønskede mails dagligt og
ofte slet ingen - og det kan jeg leve med.

At bruge forvanskede mail-adreser og ikke at ville kendes ved sit rette
navn er for mig at se det samme som at de lovlydige folk skal bure sig
inde i fæstninger - for at forbryderne kan gå frit omkring.

Jeg foretrækker det nu altså den anden vej rundt, så at sige.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-11-04 08:48

Arne Feldborg skrev:

>12 er altså ikke ret meget når vi snakker om spam og virusmails, det kan
>sagtens løbe op i 50 - 100 dagligt. Men....

Det ser jeg tit i timen.

>At bruge forvanskede mail-adreser og ikke at ville kendes ved sit rette
>navn er for mig at se det samme som at de lovlydige folk skal bure sig
>inde i fæstninger - for at forbryderne kan gå frit omkring.

Enig.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : torleif haugødegård

Dato : 23-11-04 11:12

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>samme gyldige e-mail adresse i samtlige de newsgrupper og andre fora jeg
>deltager i, og har også denne adresse stående på alle mine websider.

Det samme har undertegnede gjort i mange år.

>Ligesom jeg også altid underskriver mig med mit korrekte navn, jeg synes
>faktisk det andet er noget luskeri.

Helt korrekt.

>Med TDC's nyeste spamfilter, og med de filtre jeg naturligvis selv har
>sat op, ser jeg normalvis kun een eller to uønskede mails dagligt og
>ofte slet ingen - og det kan jeg leve med.

Norske online.no har også to tjenester, spamfilter og virusfilter, som
jeg abonnerer på. Et begrenset antall spam daglig, og ingen virus.

>At bruge forvanskede mail-adreser og ikke at ville kendes ved sit rette
>navn er for mig at se det samme som at de lovlydige folk skal bure sig
>inde i fæstninger - for at forbryderne kan gå frit omkring.

Meget klokt formulert! Tiltredes!

>Jeg foretrækker det nu altså den anden vej rundt, så at sige.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Henrik B

Dato : 23-11-04 17:13

Jeg bruger denne metode til at undgå spam:

Når jeg poster i nyhedsgrupper, bruger jeg en adresse, jeg gratis har
oprettet hos

http://www.despammed.com

Firmaet modtager så min post, fjerner spam-mailen og sender den
"rigtige" mail videre til min "rigtige" postkasse hos TDC - så jeg
behøver stadig kun checke min mail et sted.

Det har fungeret fint for mig - jeg har ikke været ude for, at der er
sorteret for mange mails fra (men kan selvfølgelig ikke være helt
sikker!).

Henrik Brandt

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-11-04 22:08

"Henrik B" skrev
> Når jeg poster i nyhedsgrupper, bruger jeg en adresse, jeg gratis har
> oprettet hos
>
> http://www.despammed.com

Dette har også virket godt for mig i lang tid -
spammængden faldt efter jeg begyndte at bruge denne gode service-
jeg behøver end ikke bruge tid på at downloade spam's -
de er allerede filteret fra.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 23-11-04 16:41

Nu fanger antivirusprogrammer jo ikke alt og det er en god ide, at lave
online virus scan på sin PC en gang om ugen (kan dog ikke anbefaldes til
folk med modem - det vil tage uhyggelig lang tid).

Prøv og gå ind på http://www.spywarefri.dk/ og benyt deres onlineværktøjer -
det kan kun anbefaldes!

Deres onlineværktøj for spyware kan fint bruges af folk med modem.

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Michael Erichsen

Dato : 23-11-04 21:47

Et godt spamfilter hos ens udbyder er en god ting.

Man kan derudover bruge et mailprogram med "lærende" filter, f.eks.
Mozilla. Det fjerner ikke de mange downloads, men det sender dem dog
direkte til Junk Mail folderen.

Mvh Michael Erichsen
(der har haft en kendt og fast email adresse i en ti års tid)

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 23-11-04 18:56

Tue, 23 Nov 2004 03:02:50 +0100 skrev Arne Feldborg:

> [...]
> samme gyldige e-mail adresse i samtlige de newsgrupper og andre fora jeg
> deltager i, og har også denne adresse stående på alle mine websider.

Enig. GEDCOMPs email adresse har ikke ændret sig siden jeg købte mit
domæne for 4 år siden. De sidste måneder er der i gennemsnit gået under
3 minutter mellem hver spam, hvoraf heldigvis 95% lander (korrekt) i
mit spam-filter.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-11-04 19:25

> [...]
> inde i fæstninger - for at forbryderne kan gå frit omkring.
>
> Jeg foretrækker det nu altså den anden vej rundt, så at sige.

Absolut enig.

Mvh.Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 23-11-04 20:03

Bodil Grove Christensen wrote:

> Absolut enig.

Jeg ville meget gerne have tilhørt samme gruppe der kunne erklære sig
enig i ovenstående, man ak, erfaringen siger noget andet. Sommeren 2003
var jeg oppe på små 10 SPAM-mails i *timen* og selv om et spamfilter
kunne fange næsten 92 % så tog det immervæk noget tid at downloade de
mange meddelelser, der ganske vist røg over i slettemappen, sommetider
skete der det at pc'en låste sig fast når der var downloaded 70-80
stykker og jeg kunne begynde forfra. Det blev jeg træt af. Jeg
krypterede min mail-adresser på hjemmesiden og ændrede adressen til
nyhedsgrupperne til ikke@gyldig.invalid. Ca. 3 måneder senere var jeg
nede på 3-4 SPAM-mails i timen. Længere kom jeg ikke ned.

De sidste 14 dage har min udbyder indskudt spam- og virusfilter så nu
får jeg ikke flere, hvilket på sin vis også bekymrer for hvor mange
falske positive ryger med i købet ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Brothers Keeper

Dato : 24-11-04 20:46

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i en meddelelse
> Bent Fleron wrote:
> De sidste 14 dage har min udbyder indskudt spam- og virusfilter så nu får
> jeg ikke flere, hvilket på sin vis også bekymrer for hvor mange falske
> positive ryger med i købet ?

Helt enig i de indlæg der har været - men når der nævnes at der måske er
post der ikke når frem kan det meget let tænkes at det netop er mail med
vedhæftet en GEDCOM fil ikke kommer frem.
For her i findes ordet SEX = i GEDCOM forstås KØN. SEX optræder end mange
gange i en GEDCOM fil, en for hver person.
Men ordet er FY FY for mange SPAM-filter og dermed kan en sådan mail nemt
blive slettet

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk support@bk6.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 24-11-04 22:50

Brothers Keeper wrote:

> men når der nævnes at der måske
> er post der ikke når frem kan det meget let tænkes at det netop er
> mail med vedhæftet en GEDCOM fil ikke kommer frem.
> For her i findes ordet SEX = i GEDCOM

Ups, - det tænkte jeg nu ikke på, men jeg har nu prøvet at kopiere din
mail og sende den til mig selv som test for her forekommer jo også ordet
SEX endda flere gange, men jeg får mailen ind på normal vis. Det
beroliger da, - lidt

Fra : dannebrog

Dato : 24-11-04 08:46

Kære Margit!

Vi har godt nok en internet-forbindelse hos TDC, men har domænenavn og
e-mailadresse gennem Hostmaster, dem har vi liggende hos og administrerer
hos www.wannafind.dk - og siden vi skiftede, har vi ikke fået så meget som
én e-mail med vedhæftet virus.

Mit indtryk af TDC er, at deres scanning af deres kunders post er for
ineffektiv, d.v.s. virus-programmet er lidt bagefter i forhold til de vira,
der er i omløb.

Med venlig hilsen

Ulrich

--