Løber efter biler
Fra : Tue Linder

Dato : 17-05-01 20:26

Hej!
Vi har haft 3 West highland white terrier.
Den første var helt rolig og nede på jorden.
Den anden derimod styrtede efter biler på vejen.
Den var ikke helt rask psykisk troede vi,utrolig hysterisk, og efter 2 år
blev den også kørt ned.
Den vi har i dag er mere rolig,men kan ligesom hunden der kom før,ikke lide
ting der bevæger sig hurtigt.
Det går meget ud over kattene.
vi tør desværre ikke have hunden gående løs mere,så derfor kommer han ikke i
nærheden af biler,
men jeg kan se hvor meget han ´keder sig i det tøjer.Jeg syntes han skal
have lov til at løbe frit.
Men jeg kender også den mulige konsekvens. Når jeg går tur i snor med den,så
står den ud i snoren når en bil kører forbi.
Findes der noget literatur der omtaler hunde der har denne adfærd,
eller kender du et godt trick
Venlig hilsen Tue Linder

Fra : Lina Kugge

Dato : 18-05-01 18:44

Kender desværre ingen tips, tricks eller litteratur - men jeg kan godt
forstå at det er trist at den ikke kan få lov til at løbe frit på en gåtur.
Har du undersøgt om der er hundeskove i nærheden af dig? De fleste af
slagsens kan man gå en solid tur i, uden at komme i nærheden af biler.

Lina
--
COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Ann K.

Dato : 18-05-01 23:18

Hejsa.
Århhh, hvor kan jeg dog genkende jeres problemer... Dise (10 mdr. sheltie)
har desværre også den slags lyster
Har to løsninger:
1. Hav altid jeres hund i snor på befærdede veje/stier!!!! Dette gælder også
selvom punkt 2 vælges! Genboens halvgamle schæfer som _aldrig_ løb over
vejen uden tilladelse, var kun ulydig én gang i sit liv... Desværre var det
vores bil som ramte den!
2. Dette kræver tid og bunker af tålmodighed!!! Allerførst findes hundens
yndlingsguffer (og ja, vi _har_ spenderet penge på en hel roast- beef til
vores vovse!)... "bevæbnet" med masser af guf stiller I jer så ved nærmeste
trafikerede vej med hunden i line... vis vovse guffet, gør den vildt
interesseret, men lad være med at give den noget... Og så er det tid til at
træne... brug hundens navn til at få opmærksomhed, når der kommer en bil...
og første gang hunden ikke viser tegn til at ræse afsted, men måske bare
løber ud i strakt line = guf, sådan fortsætter I et par minutter... Næste
dag skal I forlange lidt mere inden guffet gives, fx at linen er slap...
derefter belønnes for at stå stille og kigge, så for at gå pænt osv osv.
Gå hver dag et lille skridt tilbage i træningen inden du belønner for et nyt
moment, så at dine krav om fremgang bliver lettere at imødekomme for
hunden...
Hele denne proces kaldes prægning/shaping, og ser umiddelbart som om den er
mere besværlig end bare at råbe højt og straffe, men den virker og er IMHO
langt mere holdbar...
Du kan læse mere om prægning i Anders Hallgrens bog "Shaping" (bare rolig,
den er på dansk!)... en lille let sag, der kan lånes på biblioteket.

For at give dig en fornemmelse at den tid træningen tager, så kan jeg
fortælle at Dise holdt op med at jage cykler efter 3 uger,
lastbiler/biler/scootere efter 1 uge, knallerter 3 dage... nu mangler jeg
bare at få hende forklaret at joggere er en slags mennesker, som afskyer at
blive jagtet af en højtgøende sheltie
Men uanset at hun ikke jager biler e.lign. så vil hun _altid_ blive ført i
line ved trafikerede veje/stier!!! Bare lige for en sikkerheds skyld...

Ang. jage katte - er det ikke noget kattene selv "ordner"??? Her i huset
falder "sømposen" omgående, når Dise er for fjollet.... Vi behøver i hvert
fald ikke at gøre ret meget

Held og lykke

Mvh Ann

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 20-05-01 23:55

At forbyde en hunds jagtdrift svarer til at forbyde fuglene at synge.

Det kan man simpelt hen ikke!!

Men man kan lære dem hvad der er lovlig bytte og hvad der ikke er.

Men hunde skal have mulighed for at få tilfredsstillet deres jagtdrifter
ellers ender de som tosser.

Hundens jagtdrift er vel at sammenligne med en forelskelse, og prøv at gøre
det forbudt og du vil se at vi alle hurtigt ville få brug for pipceller og
spændetrøjer.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk E-mail: boe@gigasoft.dk