Motor problem/ eller skruetøj.
Fra : povl gade

Dato : 22-11-04 11:57

Hej "shipmates" har nogen motorproblemer eller vil I have ny maskine,
er alle velkommen til at spørge en gammel motormand gennem (43 år i
brancen) er nu pensioneret, alt er uden vederlag.
Godt at kunne hjælpes ad på land såvel som til søs. Hilsen Povl

Fra : MAXI-87

Dato : 22-11-04 16:33

"povl gade" <mgpg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej "shipmates" har nogen motorproblemer eller vil I have ny maskine,
> er alle velkommen til at spørge en gammel motormand gennem (43 år i
> brancen) er nu pensioneret, alt er uden vederlag.

Hej
Øøøh - en ny maskine uden vederlag - ja tak
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-11-04 17:18

> [...]
> brancen) er nu pensioneret, alt er uden vederlag.
> Godt at kunne hjælpes ad på land såvel som til søs. Hilsen Povl

Jamen tak for tilbudet

Jeg stillede for nogen tid siden her i gruppen et spørgsmål, som forblev
delvist ubesvaret. Måske har du et bud?
Det lød:

CITAT START
"Jeg har nu haft min Bianca 28 med en Yanmar YS8 installeret i snart 4 år. I
al den tid har jeg ikke kunnet konstatere tæring på zinkanoden i
motorblokken.
Efter første år skiftede jeg til en ny, uden at det hjalp.
Dette forår sleb jeg meget grundigt på bolten samt motorblokken for at sikre
elektrisk kontakt. Endvidere forsøgte jeg mig med at undlade at montere den
medfølgende kobberpakning (jeg går ud fra, at det er kobber).
Hvert forår sørger jeg for at renskrabe zinken for den let fedtede hinde,
der lægger sig på den.

Men den eneste tæring, jeg kan få øje på, er et fint hvidt pulver, der
nærmest pibler frem forskellige steder, hvor der er samlinger i
motorblokken. Tæring af zink på skrueakslen er til gengæld til at få øje på.
En stor stævnrørsanode holder her 2 sæsoner.

--Og så lige en anden ting: Jeg opdagede forleden, at der med en ledning er
skabt elektrisk forbindelse mellem agterpulpit og rorstammen (rustfrit
stål). Dvs. der faktisk er forbindelse mellem hele riggen og vandet (og
måske dermed også motorblokken). Er det mon, som det skal være?
CITAT SLUT

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : bentp

Dato : 22-11-04 22:09

Din ledning er sikkert et forsøg på at lave en lyn-afleder. Den skal nok
være ret kraftig for at have en effekt.

Du har ret i at det er mærkeligt, at dit tære-zink ikke vil tære... Det er
ikke fordi gevindet er repareret med et eller andet epoxy-sjov?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-11-04 22:52

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har ret i at det er mærkeligt, at dit tære-zink ikke vil tære... Det er
> ikke fordi gevindet er repareret med et eller andet epoxy-sjov?

He-he, ja den bette stump holder hurtigt op med at være ledning, hvis lynet
skulle slå ned i båden. Mnjaa, jeg ved ikke havd den skal gøre godt for!

Vedr. gevindet, så lader der ikke til at være noget galt. Jeg har netop
været meget omhyggelig med at sikre elektrisk forbindelse - men altså udem
effekt.

Fra : Aage Andersen

Dato : 23-11-04 13:01

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> medfølgende kobberpakning (jeg går ud fra, at det er kobber).
> Hvert forår sørger jeg for at renskrabe zinken for den let fedtede hinde,

Du kan checke om der er forbindelse mellem zinkanoden og metallet den skal
beskytte med et ohmmeter. Hvis der er det, vil jeg mene alt er iorden

> [...]
> stål). Dvs. der faktisk er forbindelse mellem hele riggen og vandet (og
> måske dermed også motorblokken). Er det mon, som det skal være?

Selvom ledningen ikke kan klare et lynnedslag vil den kunne aflede statisk
elektrisitet, der vil kunne ødelægge diverse elektronik. Saa det er en god
foranstaltning.

Aage

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-11-04 19:42

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan checke om der er forbindelse mellem zinkanoden og metallet den skal
> beskytte med et ohmmeter. Hvis der er det, vil jeg mene alt er iorden

God ide! Zinkanoden er skruet på en stor bolt, der så skrues i motorblokken.
Hvis der er forbindelse mellem anode og bolt - og bolt og blok - så er den
fin.
Tak for det tip.

Godt - jeg lader den sidde

Fra : Armand

Dato : 25-12-04 15:54

Peter Ingsø Laursen wrote:

> [...]
> motorblokken. Tæring af zink på skrueakslen er til gengæld til at få øje på.
> En stor stævnrørsanode holder her 2 sæsoner.

Øhhh?
Anodisk beskyttelse kræver nedsænkning i vand, og for mig lyder det som
din anode er monteret tørt :-/

--
Armand.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-12-04 12:14

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Ingsø Laursen wrote:
>
> Øhhh?
> Anodisk beskyttelse kræver nedsænkning i vand, og for mig lyder det som
> din anode er monteret tørt :-/

Ja, det er klart. Men jeg antager, at anoden er i kontakt med kølevandet.
Eller er der da nogen på Yanmars tegnestue, der skal have deres skolepenge
tilbage

Fra : ibber

Dato : 22-11-04 23:57

Så vil jeg da spørge om du kender en hydro marine
kan ikke finde noget om den på nettet

--
Tilmeld di DBX auktionen www.dbx.dk og få gratis kr. 20 indsat på din
auktionskonto