/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Ny linux til WiFi
Fra : Andreas Pedersen


Dato : 22-11-04 11:07

Hej gruppe.

Jeg er ny i Linux verden og søger derfor lidt hjælp til valg af
platform.

Jeg vil opsætte en linux maskine til at teste forskellige ting omkring
WiFi sikkerhed.

Hvilken Linux skal jeg give mig i kast med? Mit eneste krav er at der
skal kunne findes en driver til et WiFi netkort. En anbefaling på et
WiFi kort kunne også være rart

Nogen der har erfaringer med trådløs lan og linux??

Venlig hilsen
Andreas

 
 
Peter Mogensen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-11-04 11:34

Andreas Pedersen wrote:
> Jeg vil opsætte en linux maskine til at teste forskellige ting omkring
> WiFi sikkerhed.
>
> Hvilken Linux skal jeg give mig i kast med? Mit eneste krav er at der
> skal kunne findes en driver til et WiFi netkort. En anbefaling på et
> WiFi kort kunne også være rart

I den henseende er der ikke forskel på forskellige linux-distributioner.
Det er en kerne/driver ting - og på det område er Linux Linux.

Peter


Andreas (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas


Dato : 22-11-04 12:07

> > Hvilken Linux skal jeg give mig i kast med? Mit eneste krav er at der

> > skal kunne findes en driver til et WiFi netkort. En anbefaling på et

> > WiFi kort kunne også være rart

>

> I den henseende er der ikke forskel på forskellige linux-distributioner.

> Det er en kerne/driver ting - og på det område er Linux Linux.

Så langt så godt

Kan man se en liste overunderstøttede drivere/kort eller er der nogen som
har erfaringer med et kort som virker?

Hilsen

Andreas



Peter Mogensen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-11-04 13:48

Andreas wrote:
> Kan man se en liste overunderstøttede drivere/kort eller er der nogen som
> har erfaringer med et kort som virker?

Prism-baserede kort har været understøttet i et godt stykke tid, men
efterhånden er der mange andre, der virker. Jeg mener at der var en tråd
lidt tilbage hvor folk nævnte nogen.
Spørgmålet er nærmere hvor store krav du stiller til hvilke
krypteringsprotokoller dit system skal køre. Der er stadig lidt
eksperimentiel understøttelse for WPA.

Peter

Andreas (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas


Dato : 22-11-04 14:23

> Prism-baserede kort har været understøttet i et godt stykke tid, men
> efterhånden er der mange andre, der virker. Jeg mener at der var en tråd
> lidt tilbage hvor folk nævnte nogen.
> Spørgmålet er nærmere hvor store krav du stiller til hvilke
> krypteringsprotokoller dit system skal køre. Der er stadig lidt
> eksperimentiel understøttelse for WPA.

Mit primære formål er at teste WEP krypteringen, så der stilles ikke store
krav

Hvis man kigger på denne liste: http://prism54.org/supported_cards.php er
der ret mange understøttede kort.... Skal man bare tage et fra listen..?..
f.eks. SMC2802W - EZ Connect g 2.4GHz 54 Mbps Wireless PCI Card SMC2802W PCI
10b8:2802 1260:3890 Success 289 44 86.79 %

(http://www.smc.com/files/AJ/DS_SMC2802W_V2_Final.pdf)

I så fald er mit spørgsmål besvaret..

Hilsen
Andreas



Jacob Tranholm (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 22-11-04 14:53

Peter Mogensen wrote:
>
> I den henseende er der ikke forskel på forskellige linux-distributioner.
> Det er en kerne/driver ting - og på det område er Linux Linux.
>
> Peter
>

Her er jeg ikke helt enig... Det er rigtigt at stort set alle
Linux-distributioner er baseret på den samme kernel, men næsten alle
distributioner tilpasser deres kernel til distributionen vha.
forskellige patches. Nogle af disse patches vedrører også driverne. - Og
her er der små forskelle på distributionerne.

Det mobile netværk er netop det emne, hvor Novell har lagt en meget stor
udvikling ind i efter overtagelsen af SuSE Linux. Og med dette
specifikke område bilder jeg mig ind, at SuSE 9.2 Pro er lidt bedre...
Jeg bruger selv Gentoo Linux i øjeblikket, så det piner mig at sige, at
en anden distribution er bedre. Til gengæld er alle Novells forbedringer
frigivet under GPL, så indenfor et par uger vil den generelle kernel
formentligt indeholde de relevante forbedringer (hvis det ikke allerede
er sket).

Men Linux er ikke bare Linux. Der er faktisk små nuancer, der adskiller
de forskellige distributioner.

Peter Mogensen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 22-11-04 15:06

Jacob Tranholm wrote:
> Det mobile netværk er netop det emne, hvor Novell har lagt en meget stor
> udvikling ind i efter overtagelsen af SuSE Linux. Og med dette
> specifikke område bilder jeg mig ind, at SuSE 9.2 Pro er lidt bedre...
> Jeg bruger selv Gentoo Linux i øjeblikket, så det piner mig at sige, at
> en anden distribution er bedre. Til gengæld er alle Novells forbedringer
> frigivet under GPL, så indenfor et par uger vil den generelle kernel
> formentligt indeholde de relevante forbedringer (hvis det ikke allerede
> er sket).
>
> Men Linux er ikke bare Linux. Der er faktisk små nuancer, der adskiller
> de forskellige distributioner.


Det kommer sandelig an på hvilket niveau, man er bruger på. Som du selv
siger er de fleste drivere frigivet under GPL, så det er ofte bareet
spørgsmål om at sætte sig ned og compilere dem (og evt. patche kernen
lidt), så virker det på alle Linux'er.

Det er kun i de meget specielle tilfælde hvor en distributør har købt en
propritær driver som de leverer med at der er forskel.

Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 09:28

Peter Mogensen wrote:
>
> Det kommer sandelig an på hvilket niveau, man er bruger på. Som du selv
> siger er de fleste drivere frigivet under GPL, så det er ofte bareet
> spørgsmål om at sætte sig ned og compilere dem (og evt. patche kernen
> lidt), så virker det på alle Linux'er.
>
> Det er kun i de meget specielle tilfælde hvor en distributør har købt en
> propritær driver som de leverer med at der er forskel.
>
> Peter

Ikke kun... Jeg har netop hentet
http://ftp.gwdg.de/pub/suse/i386/update/9.2/rpm/src/kernel-source-2.6.8-24.3.src.rpm
for at tjekke, hvor mange af de integrerede Linux-drivere i kernen, der
bliver patched i SuSE's nyeste kerne. I denne pakke findes en anden
pakke, der hedder patches.drivers.tar.bz2, hvori der findes 67 updates
til de eksistende Linux-drivere. Tilsammen fylder disse updates omkring
13MB, så der er tale om en stor datamængde. - Og dette er ikke
propritære drivers.

Dette er kun en brøkdel af de patches, der anvendes på kernen. Nogle af
disse patches tilpasser kernen til SuSE, men mange af de andre kurerer
forskellige småfejl i kernen og i driverne.

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 10:03

Jacob Tranholm wrote:
> Dette er kun en brøkdel af de patches, der anvendes på kernen. Nogle af
> disse patches tilpasser kernen til SuSE, men mange af de andre kurerer
> forskellige småfejl i kernen og i driverne.

Og du siger altså at de ikke er proprietære, men at de stadigvæk er
umulige for mig at installere på Debian?
Det må du gerne forklare nærmere.

Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 18:55

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message news:<y0Dod.171$VK2.49@news.get2net.dk>...
>
> Og du siger altså at de ikke er proprietære, men at de stadigvæk er
> umulige for mig at installere på Debian?
> Det må du gerne forklare nærmere.
>
> Peter

Forkert formulering fra mig!!! Jeg bruger selv i øjeblikket en gentoo
2.6.9 kernel, hvor der absolut ikke er hardware-problemer, og antallet
af patches er yderst minimalt. Men for visse distributioner (bl.a.
SuSE) laves der relativt store forandringer for at tilpasse kernen til
distributionen. Det er et stykke tid siden, at jeg har kompileret en
Debian-kernel, men så vidt jeg erindrer, laves der relativt få patches
til en standard-kernel på Debian (i forhold til fx. SuSE eller
Mandrake).

Jeg forsøgte bare at sige, at forskellige distributioner tilpasser
deres kernel på forskellig vis...

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 22:16

Jacob Tranholm wrote:
> Det er et stykke tid siden, at jeg har kompileret en
> Debian-kernel, men så vidt jeg erindrer, laves der relativt få patches
> til en standard-kernel på Debian (i forhold til fx. SuSE eller
> Mandrake).
>
> Jeg forsøgte bare at sige, at forskellige distributioner tilpasser
> deres kernel på forskellig vis...


Ja. Men antallet af nødvendige patches til standard-kernen er jo ikke
afgjort af hvilken distribution man bruger, men af hvilken hardware man har.
Hvis man bruger Debian, så finder man dem ofte selv.
Hvis man bruger SuSe, så kommer de - i det her tilfælde - åbenbart med
større sandsynlighed med selve distributionen.
Men det resultat du vil kunne opnå er i begge tilfælde det samme.

Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 22:40

Peter Mogensen wrote:
>
> Ja. Men antallet af nødvendige patches til standard-kernen er jo ikke
> afgjort af hvilken distribution man bruger, men af hvilken hardware man
> har.
> Hvis man bruger Debian, så finder man dem ofte selv.
> Hvis man bruger SuSe, så kommer de - i det her tilfælde - åbenbart med
> større sandsynlighed med selve distributionen.
> Men det resultat du vil kunne opnå er i begge tilfælde det samme.
>
> Peter

Ja...

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 19:10

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message news:<y0Dod.171$VK2.49@news.get2net.dk>...
>
> Og du siger altså at de ikke er proprietære, men at de stadigvæk er
> umulige for mig at installere på Debian?
> Det må du gerne forklare nærmere.
>
> Peter

Undskyld... Jeg glemte at besvare spørgsmålet. Jeg regner med at
proprietære i denne sammenhæng står som en modsætning til open source.
Du kan da frit hente alle SuSE's patches og installere dem på din
Debian-computer. Jeg tvivler meget på, at din computer har gavn af
det, men umiddelbart er der ikke noget juridisk, der står i vejen for
det. Disse patches er frigivet under GPL og kildekoden er frit
tilgængelig.

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 22:18

Jacob Tranholm wrote:
> Undskyld... Jeg glemte at besvare spørgsmålet. Jeg regner med at
> proprietære i denne sammenhæng står som en modsætning til open source.
> Du kan da frit hente alle SuSE's patches og installere dem på din
> Debian-computer. Jeg tvivler meget på, at din computer har gavn af
> det, men umiddelbart er der ikke noget juridisk, der står i vejen for
> det. Disse patches er frigivet under GPL og kildekoden er frit
> tilgængelig.

Hvis de er nødvendige for at min hardware kan bruges, så har jeg vel
ligeså stor gavn af det på Debian som på Suse.

Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 22:38

Peter Mogensen wrote:
>
> Hvis de er nødvendige for at min hardware kan bruges, så har jeg vel
> ligeså stor gavn af det på Debian som på Suse.
>
> Peter

Ja, dele af de tilgængelige patches. Men du skal også huske på at disse
patches er lavet med det hovedformål, at alt (så vidt muligt) skal
fungere på SuSE. - Ikke nødvendigvis på alle andre distributioner. Du
kan sagtens lade dig inspirere af disse patches, men de skal ikke
nødvendigvis anvendes i en uforandret udgave på Debian. - Som sagt, der
er nuance-forskelle imellem de forskellige distributioner.

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 23:18

Jacob Tranholm wrote:
> Ja, dele af de tilgængelige patches. Men du skal også huske på at disse
> patches er lavet med det hovedformål, at alt (så vidt muligt) skal
> fungere på SuSE. - Ikke nødvendigvis på alle andre distributioner. Du
> kan sagtens lade dig inspirere af disse patches, men de skal ikke
> nødvendigvis anvendes i en uforandret udgave på Debian. - Som sagt, der
> er nuance-forskelle imellem de forskellige distributioner.

Hmm... ovenstående er rigtigt for patches generelt. Specielt til diverse
applikationer, der skal integrere på en måde specielt for en distribution.
MEN. Her snakker vi om drivere til et netkort. Det involverer højst et
kerne-modul/patch og lidt firmware for at få devicet op.
Sålænge de er tilgængelige som patches imod standard-kernen, (som du
siger de er), så kan jeg ikke se det skulle være noget problem at få det
til at køre på en hvilken som helst nogenlunde up-to-date Linux.

Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 23:36

Peter Mogensen wrote:
>
> Hmm... ovenstående er rigtigt for patches generelt. Specielt til diverse
> applikationer, der skal integrere på en måde specielt for en distribution.
> MEN. Her snakker vi om drivere til et netkort. Det involverer højst et
> kerne-modul/patch og lidt firmware for at få devicet op.
> Sålænge de er tilgængelige som patches imod standard-kernen, (som du
> siger de er), så kan jeg ikke se det skulle være noget problem at få det
> til at køre på en hvilken som helst nogenlunde up-to-date Linux.
>
> Peter

Hidtil har vi overhovedet ikke snakket om specifik hardware!!! - Ikke
nævnt i hvert fald. Der har generelt været snakket om trådløs LAN, men
ikke et specifikt netkort.

Hvis netværket er understøttet under SuSE og ikke under Debian, vil jeg
tro, at du har ret. Så kan du formentligt direkte overføre de
involverede drivers og pathes... Men der findes stadig hardware, der
ikke er understøttet under nogen form for Linux. - Novell har vægtet
udviklingen af trådløst netværk, men jeg kan absolut ikke give nogle
garantier på hardware, som jeg endnu ikke selv har afprøvet.

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 23:44

Jacob Tranholm wrote:
> Hidtil har vi overhovedet ikke snakket om specifik hardware!!! - Ikke
> nævnt i hvert fald. Der har generelt været snakket om trådløs LAN, men
> ikke et specifikt netkort.

Det er da ligegyldigt. For den som sidder med problemet vil det altid
være et specifikt netkort. Hvilket specifikke netkort er da ligegyldigt
for diskussionen.

> Hvis netværket er understøttet under SuSE og ikke under Debian, vil jeg
> tro, at du har ret. Så kan du formentligt direkte overføre de
> involverede drivers og pathes... Men der findes stadig hardware, der
> ikke er understøttet under nogen form for Linux. - Novell har vægtet
> udviklingen af trådløst netværk, men jeg kan absolut ikke give nogle
> garantier på hardware, som jeg endnu ikke selv har afprøvet.

Tre tilfælde:
1) Netkortet er understøttet i både Debian og SuSe: Ingen problemer
2) Netkortet er understøttet direkte i SuSe, men kræver at man selv
finder og installerer driveren i Debian: Som du siger ovenover - man kan
i det mindste overføre koden fra de SuSe-patches du snakker om
3) Netkortet er slet ikke understøttet i nogen Linux: Hvad er så
forskellen på Debian og SuSe ????

4) Det er noget proprietært stads som Novell har bundlet specielt med
SuSe. Ja - i det tilfælde er der forskel, men du siger jo at det ikke er
propritært.


Jeg kan virkelig ikke se, at der skulle være noget Open Source
driver-kode du kan få til at virke på SuSe, men ikke på Debian. Beklager.


Peter

Jacob Tranholm (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 23-11-04 23:56

Peter Mogensen wrote:
>
> Det er da ligegyldigt. For den som sidder med problemet vil det altid
> være et specifikt netkort. Hvilket specifikke netkort er da ligegyldigt
> for diskussionen.
>
> Tre tilfælde:
> 1) Netkortet er understøttet i både Debian og SuSe: Ingen problemer
> 2) Netkortet er understøttet direkte i SuSe, men kræver at man selv
> finder og installerer driveren i Debian: Som du siger ovenover - man kan
> i det mindste overføre koden fra de SuSe-patches du snakker om
> 3) Netkortet er slet ikke understøttet i nogen Linux: Hvad er så
> forskellen på Debian og SuSe ????
> 4) Det er noget proprietært stads som Novell har bundlet specielt med
> SuSe. Ja - i det tilfælde er der forskel, men du siger jo at det ikke er
> propritært.
>
> Jeg kan virkelig ikke se, at der skulle være noget Open Source
> driver-kode du kan få til at virke på SuSe, men ikke på Debian. Beklager.
>
> Peter

Nu har du ventet længe på dette svar: Jeg er enig...

Rasmus Bøg Hansen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 23-11-04 17:11

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jacob Tranholm wrote:
>> Dette er kun en brøkdel af de patches, der anvendes på kernen. Nogle
>> af disse patches tilpasser kernen til SuSE, men mange af de andre
>> kurerer forskellige småfejl i kernen og i driverne.
>
> Og du siger altså at de ikke er proprietære, men at de stadigvæk er
> umulige for mig at installere på Debian?
> Det må du gerne forklare nærmere.

Du kan jo bare downloade den pågældende pakke med patches og patche
din Debian-kerne med disse patches. Hvis altså ikke Debian allerede
har gjort dette for dig...

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
When participating in sporting events, it´s not whether you win or lose.
It´s how drunk you get.
- Homer Simpson
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Peter Mogensen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-11-04 18:00

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Du kan jo bare downloade den pågældende pakke med patches og patche
> din Debian-kerne med disse patches. Hvis altså ikke Debian allerede
> har gjort dette for dig...

Ja - nemli'!

Desuden skulle det ikke undre mig om flere af disse patches var nogle
som Debian-brugere allerede i dag selv downloader fra diverse sites hvor
de udvikles og installerer dem.
F.eks. er driverne til Intel Centrino WLAN ikke i kernen. Det forhindrer
jo ikke at man bruger dem på andet end SuSe.

Peter

Soren Kuula (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Soren Kuula


Dato : 26-11-04 01:51

Andreas Pedersen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg er ny i Linux verden og søger derfor lidt hjælp til valg af
> platform.
>
> Jeg vil opsætte en linux maskine til at teste forskellige ting omkring
> WiFi sikkerhed.

Hejsa

Er det 802.11 WEP cracking du vil lege med ?

Har lige implementeret en simulation:)

Mail mig evt.

MVH
Søren


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste