Status på underskriftsindsamlingen her
Fra : aafe

Dato : 22-11-04 07:26

Søndag aften – her en god uges tid før deadline – var status på
underskriftsindsamlingen, at 196 personer indtil da havde tilmeldt sig
listen, hvoraf dog 3 personer endnu mangler at bekræfte deres tilmelding.

Det kunne være sjovt, hvis der skulle nå at komme yderligere 7
tilmelding, således vi - uanset de 3 manglende bekræftelser – kan nå op
på 200 underskrifter; men, selvom resultatet måske ikke kommer op over
de nuværende 193/196 underskrifter, er dette dog stadig et fint resultat.

Jeg synes det er godt gået af listens underskrivere!

Med venlig hilsen
Arne

Fra : J.Kol

Dato : 22-11-04 11:40

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nuværende 193/196 underskrifter, er dette dog stadig et fint resultat.
>
> Jeg synes det er godt gået af listens underskrivere!

Hej, jeg har været bortrejst et stykke tid.

Hvad er det underskrifter til ???

Mvh.J.KOL

Fra : Bent Mortensen

Dato : 22-11-04 13:53

det kan ses her http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : K. Haaning Andersen

Dato : 22-11-04 23:53

Jeg var i torsdags til brugermøde på Landsarkivet i Viborg og her kom
landsarkivaren ind på uroen omkring Arkivlieronline, og han gav udtryk for
at, de klager der havde været bl.a. til Folketingets kulturudvalg kunne
medføre, at Arkiverne mistede bl.a særtilskud. Man må undre sig over, at en
mand i hans stilling på den måde forsøger at undertrykke kritik.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : aafe

Dato : 23-11-04 01:41

On Mon, 22 Nov 2004 23:53:18 +0100, "K. Haaning Andersen" wrote:

> [...]
>medføre, at Arkiverne mistede bl.a særtilskud. Man må undre sig over, at en
>mand i hans stilling på den måde forsøger at undertrykke kritik.

Ja, det er jo en underlig form for logik han giver udtryk for, idet
arkiverne naturligvis ikke vil miste særtilskud fordi der klages over
den ringe standard og den dårlige tilgængelighed. Tværtimod kan
sådanne klager jo udløse større tilskud, således brugernes (og
betalernes) ønsker bedre kan opfyldes.

Hvis arkiverne mister tilskud, kan det enten skyldes nedskæringer
og/eller besparelser (der jo netop er noget af det vi klager over),
eller den omstændighed at arkiverne ikke kan løfte opgave, således at
pengene faktisk er smidt ud af vinduet.

Men, det der vel kan ske er, at opgaven kan udliciteres: Hvem kan
levere mest i bedst mulig kvalitet til færrest penge.

Med hensyn til internetforbindelsen kapacitet må jeg undre mig. Såvidt
jeg nemlig er orienteret, har Banestyrelsen en overdådig overkapacitet
på deres lyslederforbindelser over hele Danmark. Her på Frederiksberg
bruger andelsselskabet, http://www.frederiksbergnet.info/ f.eks.
banestyrelsens fiberkabler og øvrige faciliteter, og kan dermed
tilbyde private 10 Mbits begge veje og frit forbrug samt fri
indlandstelefoni for 300 kr./md. - eller 10 Mbits begge veje og frit
forbrug men minus fri indlandstelefoni for 275 kr./md.
http://www.frederiksbergnet.info/priser1.htm

Frederiksbergnet kører med 1.000Mbits kapacitet på deres linjer rundt
på Frederiksberg. Og mon ikke statens arkiver kan få en god ordning i
stand med statens banestyrelse? Men, har statens arkiver mon undersøgt
muligheden eller forsøgt at få en ordning istand?

Jeg ved det ikke ...

Med venlig hilsen
Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-04 03:29

aafe <intet@svar.dk> skrev Tue, 23 Nov 2004 01:41:04 +0100

>Ja, det er jo en underlig form for logik han giver udtryk for, idet
>arkiverne naturligvis ikke vil miste særtilskud fordi der klages over
>den ringe standard og den dårlige tilgængelighed.

Jo det kan da sagtens lade sig gøre.

Hvis udvalget hele tiden bliver tudet ørene fulde af påstande om at
værdien af det hidtil præsterede er lig nul og at pengene er smidt ud af
vinduet - uden at man får oplyst alternativer der indenfor den givne
beløbsramme kan gøre det bedre - så er det da logisk at man siger:

"Nå, ja - Men så kan vi jo lige så godt helt spare de penge".

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-04 02:45

"K. Haaning Andersen" <k.haaning.andersen@tiscali.dk> skrev Mon, 22 Nov
2004 23:53:18 +0100

> [...]
>medføre, at Arkiverne mistede bl.a særtilskud. Man må undre sig over, at en
>mand i hans stilling på den måde forsøger at undertrykke kritik.

Det er nu bestemt heller ikke det indtryk jeg har fået. Men det kommer
måske an på hvem der klager og måske især hvordan de gør det.?

Men iøvrigt er der netop nu nogle kontakter igang på et rimeligt højt
organisationsniveau. Noget som jeg måske nok tror lidt mere på end de
spredte, og ikke alle lige diplomatiske, intiativer der har været fra
forskellig side.