Stamtavle eller ej
Fra : Nana Sørensen

Dato : 21-11-04 17:42

Hejsa...

Stamtavle eller ej, vi elsker vores hund. Lidt for fed eller eeeej, vi
elsker vores hund. Vi håber alle på, at den må få, et liv dér Hd-friiit,
for sooom vi sir´, om den har stamtavl´eller eeeej.

Hm. Jeg får så herre pres af den debat længere nede. VIRKELIG pres.

Jeg sidder her med Peanut. Møglækker møghund, men uden stamtavle. Den lille
piffer som vi får i december har heller ikke stamtavle.

Men jeg forstår sgu godt alle jer, der går vildt meget op i stamtavle. Det
gør jeg virkelig. Ved en stamtavle er det jo muligt at se om ens hund har de
bedste forudsætninger for at være sund og rask, at være egnet til
udstilling/avl osv. Det er tilmed muligt at forudse et kuld hvalpes
egenskaber, både de dårlige og de gode osv.

Jeg syntes nok i virkeligheden ikke at det her er sort eller hvidt. Jeg ser
ikke ret meget galt i, at to hunde uden stamtavler, får et kuld lækre
hvalpe. Hvis de vel at mærke er af SAMME race, og er fri for typiske
problemer, som der ved den specifikke race. Disse hvalpe vil sandsynligvis
blive sunde og raske, og er det en seriøst opdrætter, så vil han/hun sørge
for at de bliver præget som de skal.
Det jeg har et problem med er, hvis to hunde af forskellige racer, får
hvalpe sammen. Man kan selvfølgelig ikke altid sikre sig mod huller i hækken
og bortløbne hunde osv. Men jeg syntes ikke man skal stræbe efter at lave et
kuld på to hunde af forskellige racer. En af disse hvalpe bliver måske
parret med en anden hund af blandet race. Og deres hvalp bliver så måske
parret med endnu en hund af ukendt race. Allerede efter to-tre generationer,
ender man med nogle hvalpe der sikker ser vildt nuttede ud, men man kender
INTET til deres sind og hvor store de bliver. Hvordan kan man vide hvordan
den hund bliver af sind? Hvad hvis faren var en fårehund, og det sind er
smittet af på den lille hvalp? Den bliver måske solgt til et ungt par der
bor i lejlighed, hvor den vansmægter af mangel på aktivering og motion. Man
kan ikke vide det!

Jeg mener at der er en grund til at man kan kalde en hund for "racetypisk".
Dvs at denne hund tjener sit formål (f-.eks fårehund, skødehund, whatever)
og at den ser ud som og opfører sig som den er "lavet" til. Der ER jo en
grund til at en chihuahua ikke er en jagthund, men en skødehund, og har
temperament derefter.
Det nytter ikke noget at have en hund på 100kg, som tror den er en
skødehund, og VIL ligge på ens mave og putte. Eller en chihuahua som vil
jage, og som ænderne flyver væk med.

Racebeskrivelser osv er bla til for, at en given familie eller person, kan
vælge den hund der mest sandsynligt passer til deres behov. Ved hjælp af en
racebeskrivelse er det rimelig nemt at pejle sig ind på, hvilken slags hund
det skal være. Jagthund, puttehund, vagthund osv. Ved at føre stamtavler og
kun bruge creme de la creme til avl, sørger man for at man får rendyrket
hver races gode egenskaber.

Rendyrkning er IKKE det samme som indavl/linieavl. Overhovedet! Dem der er
fortaler for gadekryds, behøver ikke at påstå at opdrættere der har
stamtavler på deres forældredyr og på hvalpene, er skruppelløse
hvalpefabrikker, der indavler som om de var gud. Det svarer til at man siger
at alle der har schæfere er politimænd. Kan i ikke se det?
Enhver seriøs opdrætter, vil jævnligt indføre nye blodlinjer evt fra
udlandet, netop for at undgå indavl og linjeavl. Nærmest alle kenneler er
blevet opmærksomme på problemerne ved linjeavl, især efter at visse racer
har nogle meget typiske problemer. Disse problemer er godt igang med at
blive fjernet, ved hjælp af stamtavlerne bla. Ved en stamtavle er det jo
nemt at gå tilbage i linjerne, og se hvor de gik galt. Hvilke forældre der
sammen giver hd f.eks. Hvilke forældre der er bærere, men ikke har sygdommen
selv, osv. Der kan man trods alt ikke med et gadekryds eller en hund uden
stamtavle.

Jeg tror ikke at nogen seriøs opdrætter, der tager ansvar for sit
avleprojekt, bevidst ville vælge at linjeavle som en sindssyg. Der er faren
nok større ved de "ægte" hunde, som ikke har stamtavle.

Jeg mener ikke at en racehund med stamtavle nødvendigvis er bedre end en
uden. Overhovedet. Men man har en større chancer for at få det man vil have,
hvis man sætter sig ind i stamtavle-videnskaben. Det drejer sig ikke om
snobberi, da vi da alle kender et gadekryds, som er en fantastisk hund.
Problemet er at vi ikke kan vide, hvordan gadekrydsets forældre var. Eller
hvordan gadekrydsets hvalpe vil blive. Man ved jo ikke om den farfar var
avlet til at være kamphund, og om gadekrydset måske bærer disse gener i sig,
og sender dem videre i form af en bunke hvalpe, der kan være tikkende
bomber.
Uden stamtavle, kan man ikke se om der er indavl på nogen måde. Hvis der er
indavl elle rlinjeavl ved ens hund med stamtavle, er det i det mindste
muligt at vælge det fra, ved at nærstudere stamtavlen.

Gys... Kan ikke holde denne debat ud. det får det værste frem i hundeejere,
som normalt er supersøde.

Hvalpefabrikkerne bringer mit pis i kog. Lad være med at lave et kuld hvalpe
for din egen skyld. Tænk i stedet på din hunds børnebørn. Vil de have de
bedste forudsætninger, eller vil de ende på internater pga adfærdsproblemer,
eller fordi de ikke kan afsættes pga manglende stamtavle?

Jeg elsker min hund Peanut, stamtavle eller ej. Han er importeret fra
Tjekkiet, og jeg aldrig set hvor han kommer fra. Jeg aner ikke hvad hans
baggrund er, om hans farfar var en labrador, om han er fyldt med gener for
hofteledsdysplasi, jeg ved ingenting. Det kan jeg godt fortryde nu. Ved at
købe ham, fordi jeg elskede ham fra første bli, har jeg måske bidraget til
en lortet hvalpefabrik i Tjekkiet. Jeg kan simpelthen ikke vide det, og det
føler jeg mig dum over.
Vores nye hund har heller ikke stamtavle, men der har jeg i det mindste set
hendes første ejere. Jeg har set hendes menneskemor. Jeg har set hendes
glade og tykke søskende. Jeg har set hendes dejlige mor og jeg har set
hendes lillebitte far.
I dette tilfælde ved jeg i hvertfald at hun er en ægte chihuahua og jeg ved
hvordan hun er præget.

Jeg ved ikke hvad jeg vil med dette indlæg. Måske bare opfordre til at passe
på hundene, og droppe jeres skænderi. Alle hunde fortjener et godt hjem,
hvis forudsætningerne ikke er til det, så skal de slet ikke fødes. Linjeavl
ej, og skab ikke gadekryds med ukendte muligheder og begrænsninger. Og elsk
jeres hunde.

Mvh. Nana

Fra : pops2

Dato : 22-11-04 09:20

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:<Nz3od.67535$Vf.3350797@news000.worldonline.dk>...
> [...]

> ej, og skab ikke gadekryds med ukendte muligheder og begrænsninger. Og elsk

HØRT HØRT!!!

Pernille - der har to lab's uden stamtavler (genbrugshunde) og Faust
(en lille mops med - også genbrug)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-11-04 10:28

> [...]
> elsker vores hund. Vi håber alle på, at den må få, et liv dér Hd-friiit,
> for sooom vi sir´, om den har stamtavl´eller eeeej.

Det er dejligt at høre.

> [...]
> blive sunde og raske, og er det en seriøst opdrætter, så vil han/hun sørge

Men hvordan skal man kunne gøre det ordentligt uden at have sikre beviser på
sygdomme etc. ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Nana Sørensen

Dato : 22-11-04 21:53

> [...]

> Cristian (?) skrev: (kom til at slette mellemrummet, sorry)
> Men hvordan skal man kunne gøre det ordentligt uden at have sikre beviser

Det er derfor at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg står i denne debat. Jeg
har jo netop intet problem med at se alle fordelene ved en stamtavle. Men
jeg mener stadig at en hund uden stamtavle, ikke er mindre hund end en med.
Det er en af grundende til at jeg ikke er helt sikker på min holdning i
denne sag. Jeg tror ikke på at alle danske hunde skal have stamtavle. Men
jeg forstår til fulde fordelene ved det.

Mvh. Nana

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-11-04 08:35

> [...]
> har jo netop intet problem med at se alle fordelene ved en stamtavle. Men
> jeg mener stadig at en hund uden stamtavle, ikke er mindre hund end en

Det har du helt ret i, men det er nemmere at sikre at en hund med stamtavle
er så fri for arvelige sygdomme som muligt.

> Det er en af grundende til at jeg ikke er helt sikker på min holdning i
> denne sag. Jeg tror ikke på at alle danske hunde skal have stamtavle. Men
> jeg forstår til fulde fordelene ved det.

Hvis man vil have racetypiske hunde, det være sig alt fra flatter over
pekingesere til AmStaffere bliver man nødt til at se stamtavlen.

Fra : qfha

Dato : 22-11-04 20:03

> [...]
> ej, og skab ikke gadekryds med ukendte muligheder og begrænsninger. Og elsk

---------
Hej Nana,

Jeg kan godt forstå, at du får det dårligt ved at have bidraget til de
forfærdelige hvalpefabrikker i de tidligere østlande, hvor hunde
opbevares under kummerlige forhold og mange dør under transporten.
Alene fordi nogle kyniske mennesker kan score kassen på at sælge
hvalpene til nogle uvidende mennesker i modtagerlandene. Hvis du og
andre ikke gjorde det ville denne mishandling af hunde ikke finde
sted. Så enkelt er det.
At du egentlig fortsætter i samme spor ved at købe endnu en tilfældig
uægte hund er beklageligt. Vi har også mange hundehandlere her i
landet, hvor hundene også er en salgsvare og bliver behandlet
derefter. De kan overleve fordi der er nogle som dig der køber dem.
Det er kun et spørgsmål om grads forskelle.

Ikke underligt hvis avlsdiskussionen kan give anledning til en vis
skarp tone.

mvh
qfha

Fra : Nana Sørensen

Dato : 22-11-04 21:50

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er kun et spørgsmål om grads forskelle.
>
> Ikke underligt hvis avlsdiskussionen kan give anledning til en vis

Hejsa...

Det sted hvor jeg køber hund nu, er IKKE en hvalpefabrik på nogen måde. Jeg
tror ikke du forstod det jeg prøvede at komme frem til i mit indlæg. Nemlig
at jeg ikke syntes at alle hunde nødvendigvis og død og pine SKAL have
stamtavle, men at jeg til fulde forstår de mange mange fordele, der er ved
at have en. Jeg syntes ikke at en privat opdrætter, der ikke har stamtavler
på hundene, nødvendigvis er en dårlig opdrætter der ikke tænker på hundenes
ve og vel.
Jeg har f.eks ikke bevidst valgt hunde med stamtavle fra. Da jeg så Peanut
var det kærlighed ved første blik. Simpelthen. Han var bare hunden for os,
og ingenting kunne have ændret på det. Nu VED jeg jo som sagt ingenting om
at hans fortid. Damen vi købte ham af, importerer mange hunde af racen
chihuahua og og prazky krysarik, hvor prazkyen ikke er godkendt som race i
danmark. Hun virkede meget seriøs og virkede som en kvinde, de havde
hundrede procent styr på det. Hun har også de der krøllede små bulldogs, som
hun opdrætter MED stamtavle, som er højt præmierede. Så jeg tvivler på at
hun støtter hundefabrikker i Tjekkiet. Det jeg ville frem til var, at jeg
ikke kunne vide hvor Peanut kom fra og fra hvilke forhold, og at jeg derfor
havde valgt ikke at købe hund der igen.
Da jeg ikke er stamtavlefanatiker af de grunde, som jeg skrev i mit første
indlæg, har jeg ikke bevidst kigget efter hunde med stamtavle. Jeg har mere
kigget på om jeg var tryg ved de mennesker der solgte dem, om de gav en god
følelse og om jeg fik gode informationer derfra. En af de ting, som jeg
prøvede at fortælle i mit andet indlæg var, at jeg ikke syntes at en hund er
mindre "ægte", hvis den ikke har stamtavle. Jeg ser fordelene ved en
stamtavle som en måde at kunne fremelske en hund, som er hundrede procent
racetypisk, hvis man skal avle perfekte hvalpe på den, eller skal jo til
udstilling med den. At en hund skal bruges til kæl og intet andet, gør at
jeg ikek nødvendigvis kigger efter stamtavle.
Jeg er absolut ikke tilhænger af at alle danske hunde skal være med
stamtavle, af de førnævnte grunde. Og jeg mener derfor ikke at det vil gøre
mig til et dårligt menneske at købe en kælehund uden stamtavle.

Jeg ved godt at jeg risikerer at blive upopulær her i gruppen ved at jeg
ikke ubetinget støtter kampen mod hunde uden stamtavle. Jeg syntes bare
stadig at det er nødvendigt at vi alle holder en god tone herinde, og ikke
fordømmer hinanden pga en s¨lille ting som denne debat. Vi elsker jo alle
vores hunde, og vil gerne dele dem med hele verden. Syntes ikke at
stamtavler skal skille os i to lejre, hvor f-eks jeg står uden nogen klar
holdning, da jeg ser det som en gråzone.

Mvh. nana

Fra : qfha

Dato : 23-11-04 19:13

--------------

Hej Nana,
Jeg er ikke i tvivl om du giver dine hunde et godt hjem, og at din
nuværende og kommende hund er søde og dejlige, det er slet ikke det
jeg skriver om. Men du er jo netop den (sagt i al venlighed)
godtroende hundekøber som muliggøre de skrækkelige forhold på
hvalpefabrikker og hundehandlere vi ser og hører om. Det har intet at
gøre med at det er finere at have papirer på en hund. Med dkk-papir på
en hund har du til en vis grad sikkerhed for en bevidst handlen, og
sikkerhed for ar der ikke er indavl. Der er også kedelige personer i
disse rækker, men det er da heldigvis få.
Uden papirer kan hundene jo været parret med deres far og mor uden at
der er nogen som registrerer det. Så min påstand er, at der er mindre
indavl på hunde med papirer end uden. Især når vi taler
hvalpefabrikker. Det enkelte køkkenopdræt er ligeså problematisk, idet
disse ikke er bekendt med hundenes arvelige problematikker og ved
noget om hvilke linier som sundheds-, temperaments- og
eksteriørmæssigt passer sammen. Så kan de være nok så søde ved
hvalpene, men det er rent tilfældige ting de har lavet.
Så glem alt om snopperi etc. (jeg ved godt det ikke er dig som
fremfører dette i avlsdebatten) Hunde med papirer giver hos den
seriøse opdrætter en vis sikkerhed for at hvalpene ikke kun er lavet
med henblik på ussel mammon, men også kan bruges med henblik på avl,
forstået således, at de opfylder de sundhedsmæssige ønskelige
kriterier for racen.
mvh
qfha

Fra : nusta

Dato : 22-11-04 20:03

"Nana Sørensen" skrev d. 21-11-04 17:42 dette indlæg :
> [...]

Linjeavl
> ej, og skab ikke gadekryds med ukendte muligheder og begrænsninger. Og

Hej Nana

Hvor synes jeg bare det er godt skrevet. Hatten af for det.

Hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Nana Sørensen

Dato : 22-11-04 21:54

"nusta" <nusta.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> adfærdsproblemer,

> hans
> for
> Ved at
> til
> og det
> mindste set
> hendes

> jeg ved

> passe
> hjem,
> Linjeavl
> elsk

> Hej Nana
>
> Hvor synes jeg bare det er godt skrevet. Hatten af for det.

Hej Dorthe...

Tak skal du have. Jeg tror desværre at jeg skabte lidt forvirring med mit
indlæg, det lader ikke til at folk har forstået mig helt. Øv...

Mvh. Nana

Fra : Nana Sørensen

Dato : 22-11-04 22:05

Hejsa...

Jeg glemte lige at sige noget. En af grundene til at jeg er imod gadekryds,
som er avlet med vilje... Det er at der er en million lækre gadekryds til
salg altid, over det hele. Mange har været omplaceret flere gange,
sommetider fordi de simpelthen har været for billige. Folk som ikke er i
stand til at tage sig af en hund ordentligt, og ikke overvejer
konsekvenserne af en hund, kommer måske nemmere til at købe en
blandingshvalp til 1000 kr, end en racehund med stamtavle til 9000. Og det
går mig meget på. Desværre er der så mange blandingshvalpe til salg hele
tiden, og desværre er der en del der kigger på prisen når de skal købe
hund.Og derfor bliver priserne lavere og lavere.
Der er noget med udbud og efterspørgsel. Jeg syntes bare generelt der er for
mange hunde i danmark, hunde som ikke kan finde et godt hjem osv. Jeg syntes
derfor ikke at man skal avle hunde, som der reelt ikke er mennesker til. Man
bidrager derved på en måde, til at der er flere og flere hunde der ender på
internaterne.

Det er også en af grundene til at jeg ikek får det dårligt af at købe en
chihuahua uden stamtavle. Den er stadig ægte, men har ikke papirer på det.
Der er ALTID købere til chihuahuas, også dem uden stamtavle. Prisen har med
chihuahuas heller ikke ret meget at sige. Jeg har set chis med stamtavle sat
til salg billigere, end dem uden f-eks.

Mvh. Nana

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-11-04 08:38

> Det er også en af grundene til at jeg ikek får det dårligt af at købe en
> chihuahua uden stamtavle. Den er stadig ægte, men har ikke papirer på det.

Men hvordan med indavl og arvelige sygdomme ?

> [...]
med
> chihuahuas heller ikke ret meget at sige. Jeg har set chis med stamtavle

Så man kan nemt sælge afkom fra mor og søn eller afkom med arvelige sygdomme
i overflod, bare man sælger dem uden stamtavle ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-11-04 18:26

> [...]
> sygdomme
> i overflod, bare man sælger dem uden stamtavle ?

Ja det kan du gøre lige så meget du vil og tør. Det er der ingen lov der
forbyder dig hvis dyret ellers er sundt og rask.

Hvis mennesket var lige så kontrollerende med sin egen race, så var vi nok
også fri for mange sygdomme. Heldigvis for nogle afliver eller sterillicerer
vi ikke dem der har arvelige sygdomme, men betragter dem som en del af vores
liv. Hvorfor så ikke acceptere at der er lidt hunde i verden der er
papirløse.

Jeg ved godt at man ikke skal sammenligne mennesker og dyr, da mennesket er
det største og mest kloge rovdyr på jorden.

Mvh Allan.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 23-11-04 20:20

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vores
> liv. Hvorfor så ikke acceptere at der er lidt hunde i verden der er

Mennesker kan forstå meget mere. Man kan forklare et menneske hvorfor det
skal opereres, men man kan ikke forklare det til en hund. Et menneske ved
det er for dets eget bedste, en hund ser' et indgreb nok mere som et
overgreb.

Min datter er blevet opereret for en arvelig lidelse (som vi ikke vidste vi
havde, en af os har været bærer af den, men ikke haft det, Cranie
Synostose) - en operation jeg aldrig ville sende en hund igennem fordi den
ikke kan forstå hvad det er der sker, fordi vi ikke kan trøste den efter på
samme måde som vi kunne trøste vores datter og sidst men ikke mindst fordi
jeg tvivler på en hund vil kunne overleve at blive skåret op fra ører til
ører, få delt kraniet i 8 stykker og blive samlet igen!

Hunden er et dyr der instiktivt er overlevelsesmæssigt afhængig af sit
helbred. Sådan er mennesket ikke bygget. Vi er afhængig af supermarkedet
(vores jagtmark), sygehuset (vores dyrlæge) osv. Derfor mener jeg ikke at
man på nogen måde kan, som du selv skriver, sammenligne mennesker og hunde
og derfor mener jeg så at det er vigtigt at kontrollere specielt det
helbredsmæssige i avlen.

--
Rinnie Ilsøe
Litter planned Summer 2005

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-04 08:24

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote in message
> [...]
> skal opereres, men man kan ikke forklare det til en hund. Et menneske ved
> det er for dets eget bedste, en hund ser' et indgreb nok mere som et

Det tror jeg du har helt ret i.

> [...]

> jeg tvivler på en hund vil kunne overleve at blive skåret op fra ører til
> ører, få delt kraniet i 8 stykker og blive samlet igen!

Tak skæbne
Godt det gik godt.

> [...]
> man på nogen måde kan, som du selv skriver, sammenligne mennesker og hunde
> og derfor mener jeg så at det er vigtigt at kontrollere specielt det

Og gør man det ikke ordentligt ender man med racer som har meget store
heldbredsmæssige problemer. Se fx. HD udbredelsen blandt schæfere, new
foundlændere og labs. Der er også mange newfs med dårligt hjerte, der er
adfærdsproblemer i mange racer, hudproblemer hos mange.

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-11-04 20:58

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> wrote in message news:<1oKod.268$X_5.225@news.get2net.dk>...

> [...]
>
> Jeg ved godt at man ikke skal sammenligne mennesker og dyr, da mennesket er
> det største og mest kloge rovdyr på jorden.

Arvelige sygdomme forekommer da bestemt også blandt mennesker! Og det
er der ikke meget at gøre ved. Kan ikke forestille mig at nogen ville
synes det var rart at skulle have en genetikers tilladelse til at få
børn. Arvelige problmeer bliver også hurtigere synlige ved f.eks
hunde. Selv hos de hyppige hunderacer er der væsentligt færre
individer til rådighed for avl end der er hos mennesker.
Mindre populationer har størst rissiko for at udvikle arvelige
sygdomme. mange af de sjældne racer har faktisk forholdsvist flere
arvelige sygdomme. Også i naturen er f.eks. lossen flere steder truet
af indavl, fordi der er for få individer i avslmassen.

Hilsen Kim