Hvor hurtigt løbetid ?
Fra : J & H

Dato : 17-05-01 19:36

Vores hunkat har for 1 måned siden fået killinger.
Vi har besluttet at få hende neutraliseret, da vi nu har katte nok. Nu er
hun begyndt at kalde efter drenge syntes vi. Vi har p-piller som hun kan få,
men er det godt for killingerne og kan det være rigtigt, at hun allerede er
i løbetid nu ?
Hvor længe efter at hun har fået killinger, skal der gå før hun kan blive
neutraliseret ?

Jenni Bastiansen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-05-01 19:48

Hej Jenni

Hun kan sagtens være i løbetid nu - faktisk kan de komme i løbetid allerede
få dage efter fødslen, hvis det er en meget "driftig" hunkat! Så start I
bare på p-pillerne igen, killingerne tager absolut ingen skade - jeg starter
selv på p-piller allerede 1-2 uger efter fødslen på mine hunkatte.

Mht. sterilisation - jeg synes I skal vente til killingerne er flyttet
hjemmefra, altså når de er 12 uger gamle, og hun er stoppet med diegivning
(killingerne tager sig jo jævnligt en hyggetår, selv lang tid efter de er
vænnet fra). I princippet kan man sagtens sterilisere kort tid efter
fødslen, det gør man jo bl.a. ved et kejsersnit/sterilisation (har selv 2
hunkatte, som har fået foretaget dette) - men der er risiko for, at
hunkatten vil miste mælken eller undlade at lade killinger die pga. smerte
(forståeligt nok...). Så vent til killingerne er flyttet, så skulle der
ingen problemer være!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

J & H <bastiansen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wLUM6.221$4e7.9122@news.get2net.dk...

Fra : DK. True Trust

Dato : 17-05-01 21:55

Jeg giver Camilla ret, vi havde på et tidspunkt en hunkat som allerede 3
dage efter fødslen begyndte at gå i løbetid, samme hunkat fik ved sin sidste
fødsel livmorbetændelse, da killingerne var 5 uger og måtte opererres, vi
fik ved samme lejlighed steriliseret hende. Hun opgav efter operationen
diegivningen, og der var 7 killinger.
En anden af vores hunkatte havde killinger på blot 2 uger på det tidspunkt,
hun overtog alle killingerne, det gik fint.
Så efter min mening er det klogeste at vente til efter killingerne er
færdige med at die.
Mange miauuer fra Birgitte