CSS: Ingen linieombrydning i tabelceller -~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-11-04 13:27

Jeg har rodet det hele igennem i TopStyle Lite 3.01 for at finde en
"kommando" der forhindrer at tekst ombrydes i en tabelcelle, f.eks. ved en
bindestreg. Kan ikke finde noget, men det kan vel lade sig gøre?

Kan det være rigtigt at man skal kunne alle CSS-kommandoer i hovedet? Hvad
gør I, når I skal finde noget der gør noget bestemt ved f.eks. en tekst? jeg
få absolut intet ud af at bladre hele listen igennem, så hvordan hulen skal
man vide hvad der gør ved hvilke elementer?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten Fangel

Dato : 21-11-04 13:49

Kurt Hansen wrote:
> Jeg har rodet det hele igennem i TopStyle Lite 3.01 for at finde en
> "kommando" der forhindrer at tekst ombrydes i en tabelcelle, f.eks. ved en
> bindestreg. Kan ikke finde noget, men det kan vel lade sig gøre?

Ikke sikker, men prøv:

white-space: nowrap;

> [...]
> få absolut intet ud af at bladre hele listen igennem, så hvordan hulen skal
> man vide hvad der gør ved hvilke elementer?

Bruger Google ;) - og så har jeg en bog der hedder "Referencebogen til
CSS" hvor disse ting kan slåes op hvis man ikke kan huske hvilke værdier
forskellige ting kan antage...

Men CSS er "relativt" simpelt, der er nogle regler der går igen etc - så
normalt husker jeg bare tingene...

Morten Fangel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-11-04 14:42

Morten Fangel wrote:

> Ikke sikker, men prøv:
>
> white-space: nowrap;

Yep, det funker., men jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg har nogle
klokkeslet, f.eks. 19:00-22:30, som bliver delt 8selv om der er plads nok)
og jeg kan ikke se at der er white-space mellem tallene og bindestregen. Så
hvorfor det virker, fortaber sig i tågerne.

> Bruger Google ;) - og så har jeg en bog der hedder "Referencebogen til
> CSS" hvor disse ting kan slåes op hvis man ikke kan huske hvilke
> værdier forskellige ting kan antage...

Jeg brugte faktisk Google (groups), men det sammensurium jeg fik op,
handlede mestendels om <FORM> og i resten kunne jeg ikke se et svar på mit
problem.

Problemet med at bruge en søgemaskine er jo som regel at vælge de rigte
søgeord og hvis ikke man ved hvad det hedder det man søger efter, kan det jo
være lidt svært

Nå, weitermachen. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-04 22:44

Kurt Hansen skrev:

> Yep, det funker., men jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg har
> nogle klokkeslet, f.eks. 19:00-22:30, som bliver delt 8selv om
> der er plads nok) og jeg kan ikke se at der er white-space
> mellem tallene og bindestregen.

En bindestreg i et almindeligt ord må bruges til at dele ordet over
to linjer. Derfor kan dine klokkeslæt blive delt.

[om at finde eller huske css-koder]

> Problemet med at bruge en søgemaskine er jo som regel at vælge
> de rigte søgeord og hvis ikke man ved hvad det hedder det man
> søger efter, kan det jo være lidt svært

En del kommer med erfaringen. Men hvis man bare ved hvilket
hovedafsnit en egenskab man leder efter css-koder til hører ind
under, så kan man komme langt.

Hvis det fx drejer sig om at få valgt en speciel gruppe af
elementer - alle links i en given boks, første linje i et afsnit
eller lignende - så skal man kigge på selektorer til css:
   <http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html>

Drejer det sig om at justere "luft" mellem elementer - eller sætte
kanter på elementer - så er det afsnittet om boksmodellen man skal
kigge på: <http://www.w3.org/TR/CSS21/box.html>.

Tabeller har også sit eget afsnit i specifikationen:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html>

Se hele indholdsfortegnelsen her: <http://www.w3.org/TR/CSS21/>.

Men egentlig er der ikke så mange css-egenskaber at huske. Hvis man
holder sig til de visuelle egenskaber i css2.1 og nøjes med at
tænke på hovedegenskaberne (fx bare huske indgangen "border" til de
12 specifikke border-egenskaber), så er der under 50 forskellige
egenskaber at huske. En del af dem er sjældent anvendte, så i
praksis kan man komme langt med ret få css-koder.

Støder man så ind i et specielt problem, kan man bruge gruppen her
som sparringspartner.
--
Jens Gyldenkærne Clausen