MAC-bruger søger hjælp vedr. æøå og ÆØÅ
Fra : Carsten Andersen

Dato : 21-11-04 13:04

Hejsa !

Jeg er helt ny på html, men har brugt bl.a. Adobe GoLive, som
ikke opfylder alle de ønsker man har om at bestemme selv.

Jeg har prøvet "simple text", som beskrevet i materialet, men
lige præcis æøå og fremstår som underlige tegn.

Det er helt sikkert en del af instillingerne, men har nogen af
jer ude i html.dk universet en forklaring eller en kode, som kan
sættes ind og løse problemet.

Jeg har windows som er baseret på mac, men det er ulideligt
langsomt og det må og SKAL kunne lade sig gøre er jeg sikker på.

mvh

Carsten, Svendborg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bedstefar\\4

Dato : 21-11-04 16:02

"Carsten Andersen" <carsten@skodamuseum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har windows som er baseret på mac, men det er ulideligt
> langsomt og det må og SKAL kunne lade sig gøre er jeg sikker på.

Jeg døjede også en del med æøå, til jeg lærte at sætte:
content="text/html; charset=iso-8859-1" i header af html siden.
håber det er "legalt"

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-04 23:17

Hej Carsten,

> [...]
>
> Jeg har prøvet "simple text", som beskrevet i materialet, men
> lige præcis æøå og fremstår som underlige tegn.

Problemet skyldes tegnsættet. Som standard bruges "Western Mac OS Roman"
tegnsæt på Mac, og på internettet bruges typisk "Western (ISO Latin 1)"
(også kaldet "iso-8859-1") som tegnsæt.

Man kan løse problemet på mindst 2 måder:

1) Ved at skrive de specielle tegn med deres respektive HTML-kode, som
ved de danske tegn bliver til følgende:
   æ = &aelig; og Æ = &AElig;
   ø = &oslash; og Ø = &Oslash;
   å = &aring; og Å = &Aring;

Derved undgår man helt tegnsæt problematiken, da teksten kun indeholder
de alm. ascii tegn. Det er såvidt jeg husker også sådan GoLive gør som
standard, men ved redigering i hånden kan det for nogle virke lidt
besværligt.

2) Ved at sørge for at ens dokument er skrevet i det korrekte tegnsæt,
hvilket kræver at ens teksbehandlingsprogram kan indstilles til dette.
Jeg mener ikke at Simple Text har den mulighed, men jeg kan varmt
anbefale programmet BBEdit fra http://www.barebones.com til
HTML-redigering på Mac. Arkivering i iso-8859-1 tegnsæt understøttes i
dette (i hvert fald fra og med version 7), så det er muligt at skrive de
danske tegn direkte i dokumentet. Det har endvidere et hav af smarte
funktioner der letter hverdagen betydeligt, men prøv det selv via deres
30-dages prøveversion og se om det noget for dig.

Nu ved jeg ikke hvilket Mac OS system du sidder med, men Simple Text
kunne tyde på at du stadig bruger OS 9. Jeg kan varmt anbefale Mac OS X,
som er mere up-to-date og bedre rustet til internetudvikling. Der findes
samtidig langt flere spændende programmer der kan gøre HTML-redigering
lettere, og mange af dem er sågar helt gratis.

Kig evt. forbi http://www.macnyt.dk hvor flere af programmerne tidligere
har været diskuteret.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you don't have time to do it right,

Fra : Ole Nielsen

Dato : 23-11-04 11:01

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Hej Carsten,

Du havde sikkert hurtigere fået flere svar, hvis du havde spurgt i
dk.edb.mac, som jeg varmt kan anbefale til alle MAC-relaterede
spørgsmål.

> [...]
> funktioner der letter hverdagen betydeligt, men prøv det selv via deres
> 30-dages prøveversion og se om det noget for dig....

Selv bruger jeg Dreamweaver, men kan kun som Michael understrege det
vigtige i at indstille til det rigtige tegnsæt i browser og html-editor.
Der er flere (også billige) html-editorer, der kan gøre det du ønsker,
Tidligere brugte jeg PageSpinner,
http://www.optima-system.com/pagespinner/
hvor du som ønsket kan bestemme det hele selv, men hvor æ, ø og å
automatisk bliver omsat til de rigtige koder, mens du skriver. Valg af
html-editor er en ret personlig (og for nogle nærmest religiøs) sag, så
prøv gerne flere (prøveversioner/demos) før du træffer dit endelig valg.

Med venlig MAC-hilsen
--
Ole Nielsen
post@OleHNielsen.dk