Nye killinger... et par (lange) spørgsmål
Fra : Rasmussen

Dato : 21-11-04 11:32

Hej gruppe...

Vi har lige fået to killinger - der hver døjer med et problem, som jeg gerne
vil høre Jeres kommentar til... Vi har 4 inde/ude katte i forvejen.

Killing 1...

Lille 9 ugers killing - vi fik hende da hun var kun 8 uger - moderen døde da
hun var 6 uger. Hun er som man vil forvente en killing i den alder.

Den første dag lagde vi mærke til, at hun gik på bakken - men der kom intet
ud. I løbet af eftermiddagen opdagede vi, at der sad lissom en prop af
indtørret afføring i endetarmen.

Sammen med dyrlægen fik vi den fjernet - og har nu i en lille uge måtte
hjælpe hende med at fjerne det sidste afføring, når hun har været på
bakken - ellers vil problemet opstå igen. Det er min fornemmelse, at hun i
starten var meget øm 'dernede' (forståeligt nok) - men nu er der ikke vrøvl,
når vi vasker hende.

Det jeg er mest bange for er, om hendes endetarm har taget skade - eller om
alting bliver normalt igen. Det er lissom hun ikke kan 'lukke af', når hun
har lagt en pølse (der iøvrigt har normal konsistens)... endetarmsåbningen
er så stor som en en skjorteknap - og man kan se slimhinderne indenfor.

Er det et problem, nogen her i gruppen har været ude for før?

Gør jeg det rigtige - altså hjælper hende og venter med at se om tingene
normaliserer sig - eller skal jeg til dyrlægen igen med det samme?

Eftersom hun ikke har haft en missemor siden hun var 6 uger, kan problemet
da være at hun ikke får hjælp fra den kant? Spørgsmålet er altså, om hun
mangler noget lærdom udi evnen til at vaske sig selv og den slags..?

Iøvrigt er hun aktiv, legesyg og pragtfuld - men kan altså lugte lidt fælt
indimellem.. :-/.. og så er det tid til en vasker...

Killing 2

15 uger - vi fik hende da hun var 14 uger.

Som så ofte før med nye killinger startede hun med at gemme sig. Hun er i
fred for de andre katte - bortset fra den anden killing.

I starten gemte hun sig bagved vores reolsystem. Hun tissede deromme, så
forleden tog jeg hende ud og gjorde, så hun ikke kan kommer derom igen.

Nu gemmer hun sig i stedet bag nogle store potteplanter, hvor hun bedre kan
fornemme hvad der sker - hun kan se os.

Hun kommer ud om natten og går på bakken - og lægger sig i sofaen og sover.
Men ligesåsnart der kommer lidt liv i huset er hun væk igen.

Jeg regnede med at der ville gå et par dage - måske tre-fire - før hendes
nysgerrighed ville lokke hende ud og se sig omkring. Men nu efter en uge er
hun stadig bare heeeelt stille bagved potteplanten...

Vi stiller mad og vand i nærheden - men vi har ikke set, at hun spiser det
om dagen... men om morgenen er det væk.

Spørgsmålet er om der er håb om, at hun kommer ud og 'leger' med os andre
snart... eller kan hun være så skræmt, at hun bare vil ligge der de næste
12-13 år..?

Er der noget vi kan gøre, for at få hende overbevist om vores gode
hensigter?

På forhånd tak,
Søren Rasmussen

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-11-04 13:48

Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Iøvrigt er hun aktiv, legesyg og pragtfuld - men kan altså lugte lidt fælt
> indimellem.. :-/.. og så er det tid til en vasker...

Jeg har ikke oplevet problemet før. Jeg tror, du er inde på noget af det
rigtige - hun mangler en morkat til at lære hende op.

> [...]
> 12-13 år..?
>
> Er der noget vi kan gøre, for at få hende overbevist om vores gode

Hvor mange katte har I? Hvilke forhold kommer hun fra? Er hun vant til
mennesker?

mvh Camilla

Fra : Rasmussen

Dato : 22-11-04 15:53

> Hvor mange katte har I? Hvilke forhold kommer hun fra? Er hun vant til
> mennesker?
>
> mvh Camilla

Vi har 4 katte i forvejen. Men dem kommer hun ikke til at døje med i
starten...
Hun er født og har boet i en stald med mange andre dyr - og har kun haft
mennesker omkring sig i forbindelse med fodring og lejlighedsvise
kæleture...

Jeg var hos dyrlægen og købe foder i dag - og han sagde, at vi nu - efter
lidt mere end en uge - burde prøve at lokke hende ud. Og måske tvinge hende
på en blid måde, så hun kan vænne sig til at vi ikke gør hende fortræd...
ellers risikerer vi, at hun sidder derinde resten af sit liv, siger han.!?..

Søren

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-11-04 16:17

Rasmussen wrote:

> [...]
> ellers risikerer vi, at hun sidder derinde resten af sit liv, siger han.!?..

Jeres dyrlæge har sandsynligvis ret Denne killing er ikke præget på
mennesker. Hendes mor var sikkert også bange for mennesker - det er
mange staldkatte. I har et stort arbejde foran jer med at lære hende, at
mennesker er gode - menneskehænder er rare - osv.
Held og lykke med det!
mvh Camilla

Fra : Rasmussen

Dato : 22-11-04 16:33

> [...]
> mange staldkatte. I har et stort arbejde foran jer med at lære hende, at
> mennesker er gode - menneskehænder er rare - osv.

Tak for hjælpen...

Fra : Ragna

Dato : 22-11-04 17:25

Søren skrev:
>Hun er født og har boet i en stald med mange andre dyr - og har kun haft
>mennesker omkring sig i forbindelse med fodring og lejlighedsvise
>kæleture...

Hej Søren!
I kan prøve at lokke hende frem ved at dingle med noget fristende legetøj
for næsen af hende.
Hvis det er for tidligt for hende at komme frem for at lege, har jeg hørt
mange have held med at sætte sig i nærheden af killingens skjulested og
snakke til hende i et roligt og afslappet tonefald, eller bare sidde der og
læse i en bog.
Vores hølofts-mis var ikke bange for os, men han havde ikke særlig lyst til
at blive kælet for. Det vænnede vi ham langsomt til ved at nusse ham
forsigtigt, når han lå og sov. Efterhånden blev han vant til det, og nu som
godt 3-årig er han en rigtig kælegris.

Angående din anden killing, så kan du læse om en anden killingeejer med et
problem, der ligner jeres under dette link:
http://www.dekatten.dk/forums/index.php?showtopic=6205
Måske kan du bruge det til noget.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Rasmussen

Dato : 22-11-04 18:28

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in message
> Angående din anden killing, så kan du læse om en anden killingeejer med et
> problem, der ligner jeres under dette link:
> http://www.dekatten.dk/forums/index.php?showtopic=6205
> Måske kan du bruge det til noget.

Hej Ragna...

Tak for tippet... Vi går straks i gang med at skænke opmærkshomhed og nærvær
til den skræmte nye... Vi troede jo, at hun helst skulle være helt i fred i
starten...

Dit link er glimrende.... Jeg tror det er nogenlunde samme problem. Den
bette leger og har det godt nu - men skal stadig ha' en hånd bagi et par
gange om dagen... - men det ser meget bedre ud nu. Jeg tror vi prøver den
med kopattesalven...

Søren

Fra : Ragna

Dato : 22-11-04 19:04

Søren skrev:
>Vi går straks i gang med at skænke opmærkshomhed og nærvær
>til den skræmte nye... Vi troede jo, at hun helst skulle være helt i fred
>starten...

Lad os endelig høre mere om, hvordan det går med dem begge to!
Det var godt, at du kunne bruge linket til noget.
I det hele taget er der mange guldkorn at finde på Dekatten.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jennifer

Dato : 22-11-04 19:12

Hej Rasmussen.

Ang killing 2 så har jeg selv haft lidt af samme problem og kan kun give
Regna ret.

Vores nyeste skud på stammen, Mixx, er en vildkat og har boet på en
gård, hvor der har været fast vand og mad, men har hovedsagligt spiste
hvad moderen kom med af vildt.
Vi har før fået katte ude fra den gård og det er blevet de mest dejlige
og kælene katte der findes.. Så fik vi Mixx, og det var simpelthen en
kamp uden lige at vende hende til at være hos mennesker.. Den første uge
kunne vi slet ikke holde hende uden at hun kæmpede og miavede helt vildt
hysterisk. Og hun gemte sig under sofaen og kom kun ud om natten for at
spise og gå på toilet. Efter en 5 dages tid begyndte hun at sove på
sofaen.
I løbet af den uge tog jeg hende op flere gange om dagen og til sidst
endte det med at vi faktisk kunne holde hende i hele 2 min inden hun
panikede og ville ned. Og gå hen til hende når hun sov og kæle hende var
en succes. Så lærte hun jo at det kan være behagligt og kælede hende på
samme måde når vi tog hende op så det var samme behaglige måde.. Efter
3½ uge og en god sammenføring af den voksne kat begyndte at komme i
vores seng og ville kæle 4.30 om morgen for det er jo så hyggeligt.. :)
Nu har vi haft hende i 5 mdr.. og hun er bare dejlig..

Jennifer
- Tøm kattebakken ved privat svar