Hjælp, hvordan kobles 2 pc'ere med krydset~
Fra : Dan witthøft

Dato : 20-11-04 18:10

Da jeg videoredigerer lidt i min fritid vil jeg gerne kunne kopiere store
filer mellem mine to pc'ere. Tidligere havde jeg ikke bredbånd, og mine
pc'ere var derfor forbundet til hinanden med et krydset netværkskabel. Jeg
brugte så kun den ene pc'er til internet med et gammeldags modem. Nu har jeg
så fået bredbånd fra tiscali, og i den forbindelse har jeg køb en linksys
router, og trådløse netværkskort.
Opsætningen af det trådløse netværk er forløbet gnidningsfrit, men jeg kan
ikke længere få forbindelse mellem de to pc'ere via det krydsede
netværkskabel.

Jeg har windows 2000 på den stationære pc'er og windows xp på den bærbare.
Jeg har opsat begge pc'ere med samme brugernavn, samme arbejdsgruppe og
password. IP-adresserne er sat til at de tildeles automatisk på begge
trådløse forbindelser. Jeg kan godt kopiere mellem de to pc'ere via det
trådløse netværk, men det sker kun med omkring 100 kbit/sek. altså meget
langsomt. Jeg har aktiveret gæstekontoen på begge maskiner, og deaktiveret
firewallen.

Er der nogen der kan sige hvor jeg skal fejlsøge for at få det til at
fungere, eller har et forslag til en bedre løsning på problemet ?
Skal de trådløse forbindelser fx være deaktiveret når man anvender det
krydsede kabel ?
Skal begge pc'ere have tilknyttet en fast ip-adresse på det almindelige
netværkskort, og er det lige meget i hvilket interval man vælger at ligge
disse ip-adresser ?
Kan det være en protokol jeg mangler at indstalle ?

På forhånd tak!
Dan Witthøft

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-11-04 10:52

Dan witthøft wrote:

> [...]
> disse ip-adresser ?
> Kan det være en protokol jeg mangler at indstalle ?

Prøv at sætte ip adresserne på ethernet kortene til f.eks.
10.0.0.1/255.0.0.0 og 10.0.0.2/255.0.0.0 og forsøg så at tilgå \\10.0.0.1\
istedet for maskinens navn, så skulle den gerne tvinges til at bruge
ethernet kortet istedet for det trådløse.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]