Float virker ikke
Fra : Troels Jensen

Dato : 20-11-04 15:42

Jeg er ved at lave et nyt design til min side:

<http://www.ny.troelsweb.dk>

Jeg har hentet inspiration fra Hjemmesideskolens float-afsnit:

<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu>

Men som I nok kan se, kan jeg ikke få indholdet op ved siden af menuen.
Hvad gør jeg galt?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-11-04 16:19

"Troels Jensen" <tjREMOVE@THIStroelsweb.dk> wrote in message
> [...]
>
> <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu>
>
> Men som I nok kan se, kan jeg ikke få indholdet op ved siden af menuen.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at du har en CSS-fil tilknyttet til at styre
layoutet.

mvh
Preben

Fra : Troels Jensen

Dato : 20-11-04 16:26

Preben Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg kan ikke umiddelbart se, at du har en CSS-fil tilknyttet til at styre
> layoutet.

Jo. Den findes i 9. linie:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/style/style.css">

<http://www.ny.troelsweb.dk/style/style.css>

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-11-04 17:11

> Jo. Den findes i 9. linie:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/style/style.css">
>
> <http://www.ny.troelsweb.dk/style/style.css>

Ja det kan jeg godt se, men filen findes ikke, eller i hvert fald ikke i
/style eller også hedder den noget andet end style.css.

mvh
Preben

Fra : Troels Jensen

Dato : 20-11-04 17:19

> Ja det kan jeg godt se, men filen findes ikke, eller i hvert fald ikke i
> /style eller også hedder den noget andet end style.css.

Jeg kan finde den på ovenstående adresse, og jeg har ikke noget css i
selve html-koden. Men da siden er layoutet, må css'en jo virke.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-04 17:42

Troels Jensen skrev:

>Men som I nok kan se, kan jeg ikke få indholdet op ved siden af menuen.
>Hvad gør jeg galt?

Fordi du angiver, at main skal være 100% i bredden, derved bliver
der ikke plads til menuen.

Find en størrelse, der passer på #main, som er mindre end 100%.
--
Knud

Fra : from south

Dato : 20-11-04 17:43

Hej Troels.
"Troels Jensen" <tjREMOVE@THIStroelsweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu>
>
> Men som I nok kan se, kan jeg ikke få indholdet op ved siden af

Du kan ikke sætte din "main" til 100%, så hopper den under din menu, som
er sat til 150px. Mvh Knud
PS. Du ville få en nemmere side at styre, hvis du ikke satte float på
"main", men kun padding: 70px 30px 30px 180px;

Fra : Troels Jensen

Dato : 20-11-04 18:33

from south wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan ikke sætte din "main" til 100%, så hopper den under din menu, som
> er sat til 150px. Mvh Knud

Tak, Knud (x2). Hmm, sådan er det ellers angivet på hjemmesideskolen...

> PS. Du ville få en nemmere side at styre, hvis du ikke satte float på
> "main", men kun padding: 70px 30px 30px 180px;

Hvorfor? Og hvorfor lige de tal?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-11-04 20:43

Troels Jensen wrote:

> Tak, Knud (x2). Hmm, sådan er det ellers angivet på
> hjemmesideskolen...

En beklagelig fejl fra min side. Jeg har faktisk ikke nogen ide om, hvorfra
det stammer, sådan er mine egne sider nemlig ikke lavet. Jeg har skyndt mig
at rette, så det afspejler min egen css-kode.

> Hvorfor? Og hvorfor lige de tal?

70px = højden på din topbar + lidt mere.
30px = bredden på højre 'luft'.
30px = højden på din footer + lidt mere.
180px = bredden på din menu + lidt mere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-11-04 12:07

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> En beklagelig fejl fra min side. Jeg har faktisk ikke nogen ide om, hvorfra
> det stammer, sådan er mine egne sider nemlig ikke lavet. Jeg har skyndt mig
> at rette, så det afspejler min egen css-kode.

Det gør ikke spor, og det var jo held i uheld for mig. Nu lærte jeg
noget i stedet for bare at skrive kode af. Men du mangler at rette
teksten over den kode, du har rettet. Ellers er der nogle, der bliver
mere forvirrede end mig.

> 70px = højden på din topbar + lidt mere.
> 30px = bredden på højre 'luft'.
> 30px = højden på din footer + lidt mere.
> 180px = bredden på din menu + lidt mere.

Se, nu faldt tiøren i min tømmermændsbefængte hjerne. Det er jo virkelig
smart.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : from south

Dato : 20-11-04 21:14

Hej Troels.

> Tak, Knud (x2). Hmm, sådan er det ellers angivet på
> hjemmesideskolen...

> Hvorfor? Og hvorfor lige de tal?

Hvis det er angivet på hjemmesideskolen, så passer det, så du har lavet
en fejl.
Jeg var lidt for hurtig, sorry, du vil lettere kunne styre dit design
med position: absolute af topbar og menu. Resten af siden lader du
flyde, og sætter kun padding på den del. Jeg har en prøveside, som er
lavet på den måde http://www.abrikosen.dk/billedbogen/sideopbygning.htm
måske du kan bruge noget af det. Mvh Knud

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-11-04 18:50

from south wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du ville få en nemmere side at styre, hvis du ikke satte float på
> "main", men kun padding: 70px 30px 30px 180px;

Nu har jeg prøvet mig lidt frem ved ikke at sætte bredde, men kun
padding på tekstdiv'en. Men den løsning er ikke godkendt i IE:

<http://www.ny.troelsweb.dk>

Har I forslag?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-11-04 22:51

Troels Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu har jeg prøvet mig lidt frem ved ikke at sætte bredde, men kun
> padding på tekstdiv'en. Men den løsning er ikke godkendt i IE:

Jeg løste problemet ved at bruge margin i stedet for padding til at
placere teksten.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-11-04 23:01

Troels Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg løste problemet ved at bruge margin i stedet for padding til at
> placere teksten.

Nå, nu svarer jeg lige mig selv igen. Hvis jeg bruger margin, giver det
selvfølgelig en hvid kant hele vejen rundt i mit tekstfelt, så det duer
ikke.

Jeg har imidlertid fundet årsagen til problemet. Det sker, når jeg giver
#menu og #main 400px i højden, så går det galt. Se forskellen på disse
to links i hhv. Firefox og IE:

<http://www.ny.troelsweb.dk/default2.asp>
<http://www.ny.troelsweb.dk/default3.asp>

Hvorfor gør det forskel i IE, om der er højde eller ej?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-11-04 21:29

from south wrote:

> PS. Du ville få en nemmere side at styre, hvis du ikke satte float på
> "main", men kun padding: 70px 30px 30px 180px;

Det ville være nødvendigt, hvis topbar og menu var indsat med absolut
position. Men da topbaren bare ligger oppe til venstre på et dokument uden
padding/margin og menuen er floated, er det nok at definere venstre og højre
padding:

#mail {
padding-left:180px;
padding-right:20px;
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : from south

Dato : 22-11-04 16:35

Hej Erik.
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:41a0faa3$0$33737$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> uden
> padding/margin og menuen er floated, er det nok at definere venstre og

Først lige, det er #main. Men havde du læst mit svar lige før til
Troels, så havde du set at jeg foreslog at bruge position:absolute, til
top og menu. Samt at lade siden kun have padding, det er bare min
mening. Jeg synes det giver det bedste resultat i alle browsere.
Men jeg vil da også kigge på din måde, selv om man er tæt på seksti, så
kan man da stadig lære meget af dine gode råd og sider. Mvh Knud

Fra : jopa

Dato : 22-11-04 16:48

from south skriblede bla følgende:
> Men jeg vil da også kigge på din måde, selv om man er tæt på seksti,
> så kan man da stadig lære meget af dine gode råd og sider. Mvh Knud

Hvad så Knud er du så'en et gammelt røvhuld )

--

..............Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-04 00:58

jopa wrote:

> Hvad så Knud er du så'en et gammelt røvhuld )

Det er vi nogle stykker, der er.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa

Dato : 23-11-04 08:43

Erik Ginnerskov skriblede bla følgende:

> Det er vi nogle stykker, der er.

Vi kunne lave en pensionistforening

--

..............Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : from south

Dato : 23-11-04 19:56

John skriblede en hel masse.........som også ramte Erik.........
"jopa" <j@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> Erik Ginnerskov skriblede bla følgende:

> Vi kunne lave en pensionistforening

Ja John, vi er snart mange som er nogle gamle r........
Men jeg er da stadig glad for at de gamle r..... kan lære en om noget
god kode
PS. Hvis formålet er at lære noget ved at være medlem af den
pensionistforening, så OK, for min side. Mvh Knud

Fra : Troels Jensen

Dato : 23-11-04 16:01

> [...]
>
> <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu>
>
> Men som I nok kan se, kan jeg ikke få indholdet op ved siden af menuen.

Nu har jeg langt om længe fået løst mit problem. Løsningen var en
kombination af relativ og absolut positionering, z-index, containerdiv,
overflow: auto og fast højde.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : from south

Dato : 23-11-04 21:04

Hej Troels.
"Troels Jensen" <tjREMOVE@THIStroelsweb.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Nu har jeg langt om længe fået løst mit problem. Løsningen var en
> kombination af relativ og absolut positionering, z-index,
> [...]

Det var da godt Så er der bare lige det at i IE er din side
mørkegul, i Mozilla er den lyserød? Hvad kan det dog være?
Jo, du skal huske at sætte en baggrundsfarve på din side. Hvorfor? jeg
bruger gul/lyserød andre bruger rød/grøn. Hvis du sætter en farve, både
på din side og din tekst, så ser vi den farve du ønsker, ellers bliver
det den farve, som vi sætter maskinen til at vise.
Fortsæt et par timer mere på hjemmesideskolen, du mangler kun et par
meter, så er din side til xhtml 1.0 , det er en god ting at satse på.
Mvh Knud

Fra : Troels Jensen

Dato : 24-11-04 10:45

> [...]

> på din side og din tekst, så ser vi den farve du ønsker, ellers bliver
> det den farve, som vi sætter maskinen til at vise.

I know. Jeg koncentrerede mig om positionering og tog derefter et par
fritimer

> Fortsæt et par timer mere på hjemmesideskolen, du mangler kun et par
> meter, så er din side til xhtml 1.0 , det er en god ting at satse på.
> Mvh Knud

Så skal mine besøgende i hvert fald have noget ud af det, ellers gider
jeg ikke bøvle med det.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : from south

Dato : 24-11-04 17:32

Hej Troels.
> [...]

[snip]
> Så skal mine besøgende i hvert fald have noget ud af det, ellers gider

Dine besøgende? De vil elske dig for din fine kode. De ser din side på
fem sekunder.....
Hvis du brugte Frontpage eller hvad de programmer nu hedder, så ville
de bruge tre fladskærme i 1280*9876 for at læse koden. Husk at alt hvad
du laver skal gennem en telefonlinie... Derfor er en god og kort kode
guld værd. Tænk over det Troels. Mvh Knud