perfoma 630 + linux
Fra : Claus Larsen

Dato : 20-11-04 12:30

Hej.

Jeg har en perfoma 630 som jeg vil lave til en lille linuxserver.

Hvordan får man den til at boote op fra floppy eller cdrom?

Er der er kender gode links til subjest?

Hilsen Claus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 15:19

Claus Larsen wrote:

> Er der er kender gode links til subject?

"The Linux/mac68K Project"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 16:09

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Hej.
>
> Jeg har en perfoma 630 som jeg vil lave til en lille linuxserver.

Det kan du glemme alt om, LC-PDS soklen er ikke understøttet, hvilket
betyder at du aldrig får et netværk til at virke i den

find noget nyere hardware til formåelet eller i det mindste en Quadra
med NUBUS og en ægte Motorola 68040.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 16:47

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det kan du glemme alt om, LC-PDS soklen er ikke understøttet, hvilket
> betyder at du aldrig får et netværk til at virke i den

Mener du dermed, at LC-PDS (68LC040-Processor Direct Slot) ikke er
understøttet i Linux/mac68K?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 17:06

> Mener du dermed, at LC-PDS (68LC040-Processor Direct Slot) ikke er
> understøttet i Linux/mac68K?

Ja. eller for den sags skyld i netBSD eller OpenBSD, min viden daterer
sig dog 2 år tilbage men jeg tvivler oprigtigt på at der skulle være nyt
under solen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 17:12

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Ja. eller for den sags skyld i netBSD eller OpenBSD, min viden daterer
> sig dog 2 år tilbage men jeg tvivler oprigtigt på at der skulle være nyt
> under solen.

intet nyt under solen mht. openBSD som understøtter leagacy 68k hardware
langt bedre end linux: <http://openbsd.org/mac68k.html>

minus understøttelse af 680LC40
minus understøttelse af onboard ATA bus (kan boote over ekstern SCSI)
minus understøttelse af LC-PDS og CS slot

kort sagt tror jeg ikke det er besværet værd.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 17:58

> [...]

> minus understøttelse af LC-PDS og CS slot
>
> kort sagt tror jeg ikke det er besværet værd.

Jeg vil lægge mit Apple Ethernet LC Card (M0443LL-A) med tilhørende
transceiver (M0437) ned i kassen igen og sætte det tilbage hvor den kom fra.

Fra : Sebastian

Dato : 23-11-04 11:18

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Hej.
>
> Jeg har en perfoma 630 som jeg vil lave til en lille linuxserver.
Linux på 68k Mac er ikke lige det mest udviklede. Man kan heller ikke
regne med at antallet af udviklerene vokser.
Jeg undersøgte sagen kort for ca 2 år siden. AFAIK er netværk ikke helt
understøttet og man skal være ret hardcore-linux for at tilpasse den
version man henter til præcis den hardware man har. Ikke noget
plug-&-play som man kender fra en moderne Linux.

Linux startede som et projekt at få UNIX til at køre på en
IBM-kompatibel x86 maskine. Det er med denne hardware, Linux har sin
store styrke. Derfor ville jeg anbefale: Skaf dig en gammel x86 maskine
som kan køles passiv og normalt ikke koster noget (fx. en Pentium @75
MHz), for at køre en lille linuxserver.

Din performa 630 har det IMHO bedst med MacOS 7.1 eller med lidt mere
Ram: Mac OS 7.5 (fås gratis hos Apple). Nu ved jeg ikke hvad du har
tænkt dig at maskinen skal servere, men en del serverfunktionaliteter,
kan sagtens klares med OS 7.5. Hvis du er lidt mere specifikt omkring
hvad maskinen skal kunne, er det lidt nemmere at give tipps.

> Hvordan får man den til at boote op fra floppy eller cdrom?
ved tryk af Æble+alt+skift+backspace lige efter startgong forsøger en
68k mac først at starte fra diskette, derefter CD, derefter SCSI 1....n.

> Er der er kender gode links til subjest?
http://www.google.com/search?q=Linux+68k+Mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8
finder gode resultater.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Claus

Dato : 24-11-04 20:45

Sebastian wrote:

> [...]
> kan sagtens klares med OS 7.5. Hvis du er lidt mere specifikt omkring
> hvad maskinen skal kunne, er det lidt nemmere at give tipps.

Jeg havde tænkt mig at den skulle køre som web og mailserver.

> ved tryk af Æble+alt+skift+backspace lige efter startgong forsøger en
> 68k mac først at starte fra diskette, derefter CD, derefter SCSI 1....n.

Super.

> http://www.google.com/search?q=Linux+68k+Mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8
> finder gode resultater.

Hilsen Claus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-04 21:13

Claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Jeg havde tænkt mig at den skulle køre som web og mailserver.

som du muligvis har opdaget er det ikke en mulighed med *nix fordi den
udvidelsesplads der skal bruges ikke er undertsøttet af nogen *nix'er.
derudover kræver det i de fleste tilfæde at CPU en udskiftes til en ægte
68040 samt at du enten booter fra en floppy eller en ekstern SCSI disk.

mht mailserver er eudora mailserver stadig en af de bedste, men mht
webserver ville finde anden hardware, eks en gratis x86'er.

Fra : Sebastian

Dato : 27-11-04 14:14

Claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Jeg havde tænkt mig at den skulle køre som web og mailserver.
Som mailserver kan du fx. bruge Eudora.

Som webserver er webSTAR eller hvis dine krav er mindre høje: en ganske
simpel freeware systemudvidelse der klarer http: servitricen.
NetPresenz er også en mulighed, den klarer også ftp og gopher.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark