Tydning af skrift bog på foto
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 19-11-04 23:52

Hej alle, hjælp søges.
Jeg er ved at sætte navne på mine bedsteforældres fotos. Bag på et af dem
står der:

"En venlig hilsen på juleaften 1911 til Rasmus og Mine fra ____ _____
på ____________"

Med venlig hilsen
Bent Jørgensen

Ud fra de andre sider i albummet ved jeg at de er ordnet familievis, jeg
mangler ikke en familie med to børn fra det pgl tidspunkt, men min
bedstefader har en søster som jeg trods ihærdig søgning ikke har kunnet
finde nogen efterretning om. Er det evt hende, og kan jeg finde hende vil
det være noget af et gennembrud.

0073 Bagside
0074 Billeder af den ukendte familie:
http://www.sitecenter.dk/tgbnhy/nss-folder/pic1

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-#$Q,3E4,C(U,34Q6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-11-04 23:19

Bent Jørgensen wrote:

> Jeg er ved at sætte navne på mine bedsteforældres fotos. Bag på et af
> dem står der:
>
> på ____________"

Kajerødgård

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-11-04 23:38

On Fri, 19 Nov 2004 23:51:51 +0100, "Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk>
wrote:

>Hej alle, hjælp søges.
>Jeg er ved at sætte navne på mine bedsteforældres fotos. Bag på et af dem
> [...]
kunne se ud som om der står "på Kajerødgård" (ligger ved Birkerød)

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 20-11-04 01:34

Hej
tak for svaret.
Det bestyrker teorien om at det kan være Ane Chrestense /Jørgensen/ f. 1887
i Galten.
Hun havde en bror der var ansat ved DSB i Kbh. området.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : dannebrog

Dato : 21-11-04 12:36

Det er lidt skægt, at både på og Kajerødgård er med bolle-å? Teksten er
måske senere, end billedet?

I så fald kunne der måske stå noget med 'fra storesøster på Kajerødgård'?

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 21-11-04 15:57

Hej
Det er rigtigt, at der er noget specielt med bogstavvalget. Der anvendes
både både bolle å, streg over u og prik over j, hvilker er selvimodsigende,
da så vidt jeg ved, blev bolle å indført samtidigmed at prik over j og streg
over u blev afskaffet. Lige netop det ord kunnne jo være nøglen. Det er
måske en familiær betegnelse, men jeg kan ikke komme på nogen der passer
ind. Men at jeg kender stednavnet Kajerødgård i Birkerød, kan vise sig af
være nøglen. Det burde være muligt at finde ud af hvem der boede der omkring
1911.
Mvh Bent

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 21-11-04 18:53

> [...]
> ind. Men at jeg kender stednavnet Kajerødgård i Birkerød, kan vise sig af
> være nøglen. Det burde være muligt at finde ud af hvem der boede der

Der er rigtigt at bolle-å først blev officiel retsskrivning i 1948. Men du
kan sagtens møde det tidligere. En del højskolefolk var blevet enige om en
ny retskrivning i anden halvdel af 1800 tallet. Så vidt jeg husker kaldte de
den "nordisk retsskrivning".
Jeg blev selv opmærksom på det, da jeg i en folketællingsliste fra 1916 så
mit efternavn stavet med bolle-å.
Børge