Top100 filmcitater
Fra : PSG

Dato : 19-11-04 14:49

Sakset fra Politkken.dk

The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de bedste
film-citater.

400 klassiske linier er valgt ud og nu er de sendt afsted til 1500 personer
der beskæftiger sig med film, enten som kritikere, producenter,
skuespillere, instruktører eller mere perifære roller i industrien.

Resultatet vil blive afsløret i en CBS-udsendelse i juni.

For lige at stimulere minderne om de skønne timer foran filmlærredet,
bringer vi her et par af de mange citater som indgår i afstemningen:

Bogarts 'Here's looking at you, kid' fra 'Casablanca'

Schwarzeneggers 'I'll be back' fra 'The Terminator'

Nicholsons 'You can't handle the truth!' fra 'A Few Good Men'

Clark Gables 'Frankly, my dear, I don't give a damn' fra 'Gone With the
Wind'

Mae Wests 'Why don't you come up and see me?' fra 'She Done Him Wrong'

Tom Hanks´ 'Houston, we have a problem' fra 'Apollo 13'

Cuba Gooding Jr.'s 'Show me the money' fra 'Jerry Maguire'

Gollum (Andy Serkis) 'My precious' fra 'The Lord of the Rings: The Two
Towers'

og 'Star Wars'-klassikeren 'May the Force be with you'.

---

He - det skal blive skægt at se resultatet. Med Bush-folkets vanlige sans
for dårlig smag vinder Arnold S såmænd nok... Min egen favorit er klart
Clark Gables: den holder endnu og er blevet fast inventar i manges
sprogbrug. Men hvad synes I andre...

Patrick

Fra : Koeffe

Dato : 19-11-04 15:03

"PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse

> The American Film Institute er i gang med at finde en top 100 over de
bedste
> film-citater.

Hmm...

- Flest bogstaver?
- Flest vokaler?
- Lettest at udtale?
- Flest ord?
- Flest ord med bogstaver fra skuespillerens navn?
- Flest runde bogstaver?

Jeg elsker når der laves hitlister over subjektive ting! De er så brugbare.

--
Koeffe - som blev nummer 4685 til VM i provokation.

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 19-11-04 15:16

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "PSG" <psg@MYREget2net.dk> skrev i en meddelelse

> bedste

Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.

Glenn

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-11-04 16:17

On Fri, 19 Nov 2004 15:15:43 +0100, "Glenn [Valby]"
<megacool500@hotmail.com> wrote:

>"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Ud med Apollo 13, det er ikke et film citat.

Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
men ikke med præcis den ordlyd.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 19-11-04 19:47

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
> men ikke med præcis den ordlyd.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

"Houston, we HAD a problem"
Men det lød ikke action-agtigt nok, så man lavede det om til nutid, så jo -
det ER et filmcitat!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 19-11-04 23:17

> "Houston, we HAD a problem"
> Men det lød ikke action-agtigt nok, så man lavede det om til nutid, så
> jo - det ER et filmcitat!
> --

Hmmm ....okey. Så må det være mig som har mistolket det.
Jeg har, siden barns ben, altid sagt "have". Mig og hele min omgangskreds må
være forud for vores tid.

Glenn

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 22-11-04 15:07

"Glenn [Valby]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmmm ....okey. Så må det være mig som har mistolket det.
> Jeg har, siden barns ben, altid sagt "have". Mig og hele min omgangskreds
> må være forud for vores tid.

Swigert:
"Okay, Houston, we've had a problem here."
Lovell:
"Ah, Houston, we've had a problem."
Hanks:
"Houston, we have a problem."

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Steen

Dato : 29-11-04 15:49

Jonas Gaarde wrote:

> "Houston, we HAD a problem"

Nej, "Houston, we've had a problem here"

/steen

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 29-11-04 18:17

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, "Houston, we've had a problem here"
>
> /steen

Du har sgu' nok ret!
Man skal aldrig citere efter hukommelsen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-11-04 12:55

On Fri, 19 Nov 2004 at 15:17 GMT, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Jo, det er. I virkeligheden blev der sagt noget andet i samme stil,
> men ikke med præcis den ordlyd.

I Apollo 13 Part 2 bliver ovenstående i øvrigt fulgt op med:

"Øh Tom, siger du ikke også lige til Houston vi ikke har mere toiletpapir?"
"Eh, say again please?"
"There's no more toiletpaper, det er totalt nederen."

--
Anders Vind Ebbesen
Trailer fra filmen med mit besøg hos Sony Music:

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 14:31

On 21 Nov 2004 11:54:35 GMT, Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org>
wrote:

> [...]
>"Eh, say again please?"
>"There's no more toiletpaper, det er totalt nederen."

"Houston, we have a shitstorm coming."

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 14:51

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> "Houston, we have a shitstorm coming."

"It's probably the shit hitting the fan!"

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 19-11-04 15:34

PSG skrev:

> He - det skal blive skægt at se resultatet. Med Bush-folkets vanlige
sans
> for dårlig smag vinder Arnold S såmænd nok...

Njah, jeg vil tro dette bliver en ordentlig liste sammensat af folk med
forstand på film og ikke en eller anden hitliste, hvor de fleste
deltagere kun kender til film lavet inden for de sidste 10 år. Det ser
ud til den sammensættes på nogenlunde samme måde som AFI's tidligere
liste over de bedste 100 amerikanske film, og den synes jeg er fint
sammensat.

http://www.afi.com/tvevents/100years/movies.aspx

I menuen til højre kan man se andre lister, inklusive
udvælgelseskriterierne for den med citater.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 19-11-04 17:42

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.afi.com/tvevents/100years/movies.aspx

Yak, der er mange film på den liste som ikke burde være der, hvis kriteriet
er kvalitet. Det er især med de nyere titler (men også nogle af de ældre),
at den går gal. Tag fx GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967), EASY RIDER,
SCHINDLER'S LIST (1993), STAR WARS (1977), FORREST GUMP (1994), PLATOON
(1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke hjemme på den liste,
det gør de bare ikke...

Fra : Martin Helbo

Dato : 19-11-04 18:57

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> De hører ikke hjemme på den liste, det gør de bare ikke...
Hvorfor ikke, mange af dem du nævner er jo blandt de bedste film i verden,
også på IMDb's top 250.
Det kommer jo også an på hvordan man definerer kvalitet. Det er jo også en
god kvallitet at være underholdende.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 20-11-04 10:00

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message

> [...]
> (1994), PLATOON (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke
> hjemme på den liste, det gør de bare ikke...

Øhm...... Schindlers List, Star Wars, Forrest Gump, Platoon osv. er nogle af
de største film der er lavet? Hvorfor hører de så ikke hjemme på den liste?
Bare fordi du ikke kan lide dem? Fordi du syntes de er kedelige? Fordi dine
venner ikke syntes de er smarte nok? Who knows...

Mvh. Martin

Fra : Brian P

Dato : 20-11-04 10:51

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> liste? Bare fordi du ikke kan lide dem? Fordi du syntes de er kedelige?
> Fordi dine venner ikke syntes de er smarte nok? Who knows...

Øh, hvorfor hører de hjemme på den liste? Fordi dem der har deltaget i
afstemningen synes de er fede? Fordi deres venner (og du) synes de er
smarte? Jeg ved det ikke, for jeg har ikke kunnet finde
udvælgelseskriterierne. At filmene har solgt mange billetter, vundet Oscars
osv. og bliver vist i fjernsynet tit gør dem ikke nødvendigvis fede,
medmindre kriteriet er, at det gør dem fede. Jeg tror dog nærmere kriteriet
har været "hvem kender jeg", "hvad kan jeg lide", "hvad synes mine venner er
fedt", og det er på en eller anden måde ikke ret, øh, objektivt.
I mine øjne er der ingen decideret dårlige film på listen, men adskillige
middle-of-the-road titler. YANKEE DOODLE DANDY har jeg ikke set, så den har
jeg ikke nogen mening om.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 20-11-04 18:54

> [...]
> I mine øjne er der ingen decideret dårlige film på listen, men adskillige
> middle-of-the-road titler. YANKEE DOODLE DANDY har jeg ikke set, så den

Nej de har gode kvaliteter og omhandler emner som de fleste kan relatere
til. Nogle af dem har ændret selveste den måde filmskabere laver film på
nutildags (gæt hvilken) og andre den måde hvorpå tabubelagte emner bliver
skildret provokerende og åbenlyst.

Schindlers List er først og fremmest en hyldest til Okcar Schindler, men
også en skildring af historien som alle kender, men ingen kender de grufulde
detaljer bag. (og nu får jeg sikkert nogle på nakken som hævder filmen er en
løgn, men det må jeg jo så tage med)

Desuden er de filmisk gode selvom de er mainstream film - teknikken,
manuscriptet, skuespillerne osv er i orden på ovenævnte film.

Mvh. Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-11-04 13:52

Brian P wrote:
> [...]
> (1986), PATTON (1970), GOODFELLAS (1990). De hører ikke hjemme på den liste,

Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste
over de bedste film nogensinde, så må du have nogle meget
bizarre kriterier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 14:47

On Sun, 21 Nov 2004 13:51:58 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste
>over de bedste film nogensinde, så må du have nogle meget
>bizarre kriterier.

Den hører hjemme på min liste over de mest indflydelsesrige film
nogensinde, men bedste...? No way. George Lucas må da vist være
verdens værste personinstuktør.

Jeg genså lige "Attack of the Clones" i går. Den mand kan få selv
naturtalentet Natalie Portman til at optræde tåkrummende akavet.

Men speederjagten i starten hører stadig til mine yndlingsscener.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-11-04 17:12

Niels Søndergaard wrote:

> Den hører hjemme på min liste over de mest indflydelsesrige film
> nogensinde, men bedste...? No way. George Lucas må da vist være
> verdens værste personinstuktør.

Hørt!

> Jeg genså lige "Attack of the Clones" i går. Den mand kan få selv
> naturtalentet Natalie Portman til at optræde tåkrummende akavet.

Ja :(

> Men speederjagten i starten hører stadig til mine yndlingsscener.

Tænk, jeg synes at den er steril og kedelig ligesom podracet i TPM. Jeg
kan normalt godt lide den slags.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 17:30

On Sun, 21 Nov 2004 17:12:28 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Hørt!

>Ja :(

>Tænk, jeg synes at den er steril og kedelig ligesom podracet i TPM. Jeg
>kan normalt godt lide den slags.

Det er måske ikke så meget jagten som hele miljøet, den foregår i -
med alle de flyvende biler i alle mulige højder og retninger. Jeg
synes, Coruscant er ret vellykket lavet, selv om planeten naturligvis
burde hedde Trantor.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-11-04 21:57

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> med alle de flyvende biler i alle mulige højder og retninger. Jeg
> synes, Coruscant er ret vellykket lavet, selv om planeten naturligvis

Oh, miljøet. Ja, det er flot. Og ret inspireret af Blade Runner.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 22:29

On Sun, 21 Nov 2004 21:56:42 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Oh, miljøet. Ja, det er flot. Og ret inspireret af Blade Runner.

Tænk, det synes jeg ikke. Jeg kommer til at tænke på Foundation og
planeten Trantor, der er én stor by. I øvrigt er der adskillige
Asimov-ripoffs. Den med Obi-Wan, der finder en "usynlig" stjerne
(klonmagernes hjemplanet) er snuppet direkte fra "Foundation's Edge".

De flyvende biler i mange lag lavede Luc Besson også til UG i Det
Femte Element, men i bund og grund stammer konceptet jo fra 30'ernes
pulpmagasin-illustrationer. Correct me if I'm wrong (var det smart
nok, PV?)

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 21-11-04 14:47

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste over de
> bedste film nogensinde, så må du have nogle meget bizarre kriterier.

Star Wars er muligvis på listen over mest indflydelsesrige og bedstsælgende
film, men "bedste"... nej.

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 14:50

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Hvis ikke Star Wars IV: A New Hope hører hjemme på din liste over de
> bedste film nogensinde, så må du have nogle meget bizarre kriterier.

Tænk, jeg ville sige det lige ovendt. For mig ville den måske kunne snige
sig ind i den nederste ende, hvis det var 200 eller 300 film, der var tale
om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.

Per v.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 15:06

On Sun, 21 Nov 2004 14:50:06 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>om. Men nu ville min liste nok heller ikke kun omfatte amerikanske film.

Jeg husker ellers en noget yngre og vildt begejstret Per Vadmand fra
de oprindelige Star Wars- og Indiana Jones-forpremierer. Hvad er der
blevet af ham?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 15:59

> Jeg husker ellers en noget yngre og vildt begejstret Per Vadmand fra
> de oprindelige Star Wars- og Indiana Jones-forpremierer. Hvad er der
> blevet af ham?

At man er begejstret for en film er ikke ensbetydende med, at man regner den
blandt de 100 bedste. Jeg har et langt mere end 100 film, som jeg var
begejstret for. Til at komme blandt de bedste hører der noget mere.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 17:17

On Sun, 21 Nov 2004 15:59:29 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>blandt de 100 bedste. Jeg har et langt mere end 100 film, som jeg var
>begejstret for. Til at komme blandt de bedste hører der noget mere.

Jeg er enig. Men du taler altid negativt om amerikanske film, så jeg
kunne ikke rigtig få det til at hænge sammen. Det kan jeg i øvrigt
stadig ikke.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 18:34

> [...]
>
> Jeg er enig. Men du taler altid negativt om amerikanske film, så jeg
> kunne ikke rigtig få det til at hænge sammen. Det kan jeg i øvrigt

Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
mere og bedre end "Godfather":

Per V.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 21-11-04 19:07

> Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
> mere og bedre end "Godfather":

Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 22:13

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, men til forskel fra Peggy Sue hører Godfather hjemme på listen...

Det er jeg så ikke enig i - men det kommer vel ikke som nogen overraskelse.
Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
trivielle.

Per V.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 21-11-04 22:22

> [...]
> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)

Der er den igen: Hver gang nogen nævner "Godfather-filmene" skriger du "Fy
for en gang forbryderromantik!"
Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!

Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
elske Tarantino!

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-04 23:55

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!
>
> Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må
Nej. Han giver mig kvalme.

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-11-04 10:44

Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> Alligevel er du vild med "Olsen Banden"!
>
> Det er altså i orden at holde med skurkene, så længe de er sjove? Du må

Jeg tror mere det handler om at skurkene skal være
inkompetente. Egon Olsen havner jo altid i spjældet til
sidst, og det luner så godt i Pers røde hjerte, for det
beviser at Egon Olsen jo så alligevel ikke er genial, på
trods af at Benny siger det hele tiden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-11-04 12:22

> [...]
> røde hjerte, for det beviser at Egon Olsen jo så alligevel ikke er genial,
> på trods af at Benny siger det hele tiden.

Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner mit
hjerte.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 22-11-04 12:42

> Måske skulledu overlade det til mig selv at tilkendegive, hvad der luner
> mit hjerte.

Apropos hjertetemperatur. Godfather handler om en mand, hvis hjerte fryser
til is. En mand som i starten ikke ønskede andel i sin families
kriminalitet, men som drages ind i 'familien', fordi han er 'nødt til' at
hjælpe sin far, osv. Han ender med som Don at blive koldere og værre end
hans far nogensinde har været, tillader at familien gør i narkotika, giver
ordre til iskolde likvideringer, lyver for sin søster og lukker til sidste
døren for den kærlighed og det liv (hans eget), som i begyndelsen af filmen
betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og gangsterforherligende?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-11-04 14:15

On Mon, 22 Nov 2004 12:41:53 +0100, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og gangsterforherligende?

Det er det heller ikke.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 22-11-04 19:53

> [...]
> døren for den kærlighed og det liv (hans eget), som i begyndelsen af
> filmen betød alt for ham. Hvordan er det kryptofascistisk og

Og dræber sin egen bror!

Fra : Brian P

Dato : 22-11-04 22:58

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og dræber sin egen bror!

Ja, men først i anden del...

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 23-11-04 17:04

> "Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja, men først i anden del...

Rigtigt, men da diskussionen handler om mandens moralske deroute, syntes jeg
det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse - den der hjemsøger
ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået ideen med dit indlæg, så
undskyld!

Fra : Brian P

Dato : 23-11-04 17:35

> [...]
> jeg det var på sin plads at nævne hans største forbrydelse - den der
> hjemsøger ham mere end nogen anden. Hvis jeg har misforstået ideen med dit

Nej, nej, slet ikke og helt fint at inddrage del 2, så længe vi blot er
enige om at det er en helt anden film. Vadmands kritik holder slet ikke på
Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte hans synspunkt
med baggrund i anden og tredje del...

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-11-04 17:50

Brian P wrote:
> [...]
> ikke på Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte
> hans synspunkt med baggrund i anden og tredje del...

Nej slet ikke. 3. I tredje del rider samvittighedsnaget over mordet på
Fredo Michael som en mare.

Mange seere var skuffede over Treeren, fordi de forventede en sej
gangsterfilm, men fik en film der handlede om en træt familiefar med
samvittighedsnag, der prøvede at frigøre sig fra ligene i lasten og sin
grumme fortid.

Måske skal jeg se nr. to før jeg tør udtale mig sikkert om den, men
instruktøren har klart givet udtryk for at hans _hensigt_ var at vise
gangsterverdenens grufulde side, og langt fra at idealisere den.

Lige som han i øvrigt hævder at det var med alle tre film.

Om de så er blevet modtaget i den ånd, om de mao. har virket efter
hensigten, er jeg alvorligt i tvivl om. Og hvis de ikke er, så er det
nok ikke helt uforskyldt, i hvert fald ikke for nr. 1 (og måske også
2)'s vedkommende.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 23-11-04 18:00

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gangsterfilm, men fik en film der handlede om en træt familiefar med
> samvittighedsnag, der prøvede at frigøre sig fra ligene i lasten og sin

Nåjo, men nu ER Michael jo ikke bare en træt familiefar med
samvittighedsnag, men en iskold gangsterboss, som har valgt Den Mørke Side.
Så man kunne vel godt argumentere for at treeren, isoleret set, forsøger at
menneskeliggøre et dumt svin.

> [...]
> hensigten, er jeg alvorligt i tvivl om. Og hvis de ikke er, så er det nok
> ikke helt uforskyldt, i hvert fald ikke for nr. 1 (og måske også 2)'s

Ja, jeg har også fået lyst til at ser toeren (som nogle jo hævder er bedre
end etteren) igen, så noget godt er der da kommet ud af denne tråd! ;)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-11-04 20:18

Brian P wrote:
> [...]
> Side. Så man kunne vel godt argumentere for at treeren, isoleret set,
> forsøger at menneskeliggøre et dumt svin.

Jeg synes ikke, han er iskold. Han ryster gevaldigt meget på hænderne,
både figurativt og konkret. Derimod er det Andy Garcias figur, som
ligner den gamle Godfather-rolle.

Treeren viser netop at Michael har betalt dyrt - for dyrt, indser han -
for sine valg. Det eneste han har da han bliver gammel er sin familie.
Men nu truer fortiden også med at tage den fra ham.

> Ja, jeg har også fået lyst til at ser toeren (som nogle jo hævder er
> bedre end etteren) igen, så noget godt er der da kommet ud af denne
> tråd! ;)

Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set den to
gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den adskiller sig
fra etteren.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 23-11-04 20:20

> Treeren viser netop at Michael har betalt dyrt - for dyrt, indser han -
> for sine valg. Det eneste han har da han bliver gammel er sin familie. Men
> nu truer fortiden også med at tage den fra ham.

Ok. Den må jeg også have set igen, treeren. Min umiddelbare mening er nu, at
det... var ikke for godt, for nu at udtrykke mig diplomatisk.

> Jeg ville have skrevet at jeg burde se toeren *igen*. Jeg har set den to
> gange, men ikke nok til at kunne sige præcist hvordan den adskiller sig
> fra etteren.

Ja, femte gang er lykkens gang. Hvor mange gange har du set etteren?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-11-04 20:23

Brian P wrote:

> Ok. Den må jeg også have set igen, treeren. Min umiddelbare mening er
> nu, at det... var ikke for godt, for nu at udtrykke mig diplomatisk.

Er det så ikke netop fordi du forventede at se en cool gangsterfilm, og
ikke var forberedt på en pensioneret, fortrydende Michael?

> Ja, femte gang er lykkens gang. Hvor mange gange har du set etteren?

Også *kun* to gange. Og jeg sparer på dem! Gid jeg dog kunne se dem igen
for første gang. Den uskyld kommer aldrig tilbage.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 23-11-04 20:25

> Er det så ikke netop fordi du forventede at se en cool gangsterfilm, og
> ikke var forberedt på en pensioneret, fortrydende Michael?

Nej, jeg tror s'mænd bare jeg forventede... en god film ;)

Akkenej..

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 23-11-04 17:52

> [...]
> Godfather, men måske kunne man med lidt større ret forfægte hans synspunkt

Hmmm... interesting point...
Jeg tror Vadmand's problem er at han har så travlt med at trække en eller
anden ideologisk holdning ned over filmen, at han glemmer at se efter om den
er god. Det virker som om film, der i hans verden falder ind under en eller
anden uønsket kategori - i dette tilfælde "forbryderromantik", - ikke er
værd at ofre mere tid på, da den slags pr. definition er "entartet".

Fra : Brian P

Dato : 23-11-04 18:01

> [...]
> eller anden uønsket kategori - i dette tilfælde "forbryderromantik", -
> ikke er værd at ofre mere tid på, da den slags pr. definition er

Muligvis, det ved kun Vadmand, jeg venter fortsat på en uddybende
forklaring...

Fra : Brian P

Dato : 21-11-04 22:25

> [...]
> overraskelse. Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk,
> gangsterforherligende lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet)

En tragedie om en mand, der ofrer sig for familien på bekostning af
kærligheden, som er forstørret til gangstermiljøet. Hvad kryptofascistisk,
gangsterforherlighende er der i det? Gangsterverdenen repræsenterer jo netop
den negative værdi...?

Fra : Brian P

Dato : 21-11-04 22:35

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 22:31

On Sun, 21 Nov 2004 22:13:18 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg synes STADIG, Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
>lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
>trivielle.

Jeg synes virkelig, du skulle prøve at gense Godfather - filmen, der
er et hestehoved foran alle andre (pun intended!).

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 23:32

On 21/11/04 22:13, in article 41a104ef$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

> Godfather er noget kryptofascistisk, gangsterforherligende
> lort, der kun momentvis (når Brando er på lærredet) hæver sig over det dybt
> trivielle.

Hvori ligger det kryptofacistiske og gangster forherligende?
Er det på samme måde som Apocolypse now er krigsforherligende
krigsprobaganda?
Vi har vist set nogle helt forskellige film, den Godfather jeg kender og
derme forlægget fra Puzo er ikke lige i overensstemmelse med din tolkning.
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-11-04 19:25

On Sun, 21 Nov 2004 18:33:45 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Har jeg ikke lige rost "Peggy Sue got Married"? Amerikanske film er andet,
>mere og bedre end "Godfather":

Bortset fra at mesterstykket Godfather var Coppolas eget projekt og
Peggy Sue rent håndværk (han var instruktør nummer tre på den). Du er
nok den eneste her i gruppen, der ikke kan se det.

Men bortset fra det har du naturligvis ret. Det er lige så fjollet at
skære amerikanske film over én kam som at gøre det med europæiske.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 21-11-04 19:50

> Bortset fra at mesterstykket Godfather var Coppolas eget projekt og
> Peggy Sue rent håndværk (han var instruktør nummer tre på den). Du er
> nok den eneste her i gruppen, der ikke kan se det.

Nu havde filmens producent Robert Evans ikke så lidt at sige mht., hvordan
det endelige resultat kom til at tage ud, så jeg mener ikke man kan sige at
det var "Coppolas eget projekt". Flere scener blev på Evans foranledning
optaget og filmen klippet om, inden resultatet blev det, vi kender i dag.

Hermed anbefales: The Kid Stays In the Picure:
http://www.imdb.com/title/tt0303353/

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-04 22:07

Hvad med Axel Strøebys replik i scenen fra herretoilettet på Carlsberg
(Olsen Banden på sporet):
"Du godeste! Det er jo chefen - personlig!"

Fra : ML-78

Dato : 19-11-04 22:44

Jan Andersen skrev:

> Hvad med Axel Strøebys replik i scenen fra herretoilettet på Carlsberg
> (Olsen Banden på sporet):
> "Du godeste! Det er jo chefen - personlig!"

Den kommer næppe med på AFI's liste.

ML-78

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-04 22:59

> Den kommer næppe med på AFI's liste.

Sikkert ikke. Hvis de bare vidste....

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 20-11-04 11:30

> og 'Star Wars'-klassikeren 'May the Force be with you'.

Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
this" - den er da meget sjovere.

Derudover forekommer det mig at det er film-one-liners i stedet for længere
citater - og det havde da været lidt mere spændende

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-11-04 12:52

On Sat, 20 Nov 2004 11:29:58 +0100, "Jørgen Flainard"
<smallerb@hotmail.com> wrote:

>Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
>this" - den er da meget sjovere.

Ikke i den danske dvd-oversættelse, som jeg netop så i går. "Jeg har
det dårligt med det her" tror jeg, det var blevet til. Det burde
naturligvis være "Det her huer mig ikke", "Det her tegner ikke godt"
eller (bedre) "Jeg har på fornemmelsen, at det her ender galt."

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-11-04 14:14

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> [...]
> naturligvis være "Det her huer mig ikke", "Det her tegner ikke godt"
> eller (bedre) "Jeg har på fornemmelsen, at det her ender galt."

Ja. Den oversættelse har for få "Novra"er.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-11-04 00:23

> Fra Star Wars burde det ellers have været "I have a bad feeling about
> this" - den er da meget sjovere.

Nej, den sjoveste er: We're doomed!.

Mark

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-11-04 12:33

"PSG"

Jeg savner:

Peter Stormare: "Where is ze moooney Lebowski?"
og Flea: "Jaa, you sink we play da funny stuff?" (begge fra the big
lebowski)

og så selvfølgelig en hel masse fra Pulp Fiction + Resevoir dogs :)

Mvh.
Lars

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-11-04 12:38

"Lars Lauridsen"
> [...]
>
> Peter Stormare: "Where is ze moooney Lebowski?"
> og Flea: "Jaa, you sink we play da funny stuff?" (begge fra the big

Priceless...

> og så selvfølgelig en hel masse fra Pulp Fiction + Resevoir dogs :)

Har så lige set nu, at PF er på listen.

Mvh.
Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-11-04 12:53

On Sat, 20 Nov 2004 12:38:18 +0100, "Lars Lauridsen"
<WillNever@Tell.com> wrote:

>Har så lige set nu, at PF er på listen.

Ja, og det burde den efer min mening absolut ikke være. Men vi har vel
alle vore aversioner.

Mvh
Niels Søndergaard