Link til bestemt frame
Fra : Troels Jensen

Dato : 19-11-04 13:42

Jeg har brug for at linke til en side, der bruger frames. Siden har en
menu, hvor hvert menupunkt åbner en ny side i 'hovedframen'.

Kan jeg linke til siden, sådan så et bestemt menupunkt bliver vist i
hovedframen?

Helt konkret vil jeg gerne have vist 'bigband'-menupunktet her på

<http://www.aabgym.dk/aabgym/skabelonsider/aktiviteter.htm>

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-04 14:11

Troels Jensen skrev:

> Kan jeg linke til siden, sådan så et bestemt menupunkt bliver vist i
> hovedframen?

Nej - det er en af de store ulemper ved at bruge rammer.

Man kan dog opbygge rammesiden sådan at man kan kalde rammerne frem hvis
man ryger direkte til en underside - se hvordan på siden her:
<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html> (der selv bruger
teknikken).

Men det er altså noget der skal laves på rammesitet - du kan ikke gøre
noget i dit link.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 19-11-04 14:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej - det er en af de store ulemper ved at bruge rammer.

Så må jeg snyde og linke direkte til sourcefilen i rammen. Så kommer
menuen selvfølgelig ikke med, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-11-04 17:44

Troels Jensen skrev:

>Så må jeg snyde og linke direkte til sourcefilen i rammen. Så kommer
>menuen selvfølgelig ikke med, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Kan laves med javascript.

http://www.echoecho.com/dk/jsframes.htm
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-04 23:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Kan laves med javascript.
>
> http://www.echoecho.com/dk/jsframes.htm

Nej - linket til et eksternt rammesæt kan ikke laves så det
eksterne rammesæt henter en bestemt side.

Den side du henviser til (og den side jeg henviste til tidligere i
tråden), viser hvordan man kan sørge for at ens eget rammesæt kan
bruges selv når der henvises til en vilkårlig underside. Det er
ikke samme problemstilling.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-04 00:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Nej - linket til et eksternt rammesæt kan ikke laves så det
>eksterne rammesæt henter en bestemt side.

Jeg har tidl. postet linket og iflg. svar skulle det virke.

Man linker til en underside i framesættet og den skulle så blive
vist i framesættet.

På echoecho står der også:

Hvis en bruger loader en URL for en underside - vil scriptet
sørge for at framesettet loades med undersiden i en
foruddefineret frame.

Når framesettet er loadet, vil scriptet i framesettet loade den
refererende underside ind i den valgte frame.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-04 00:49

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jeg har tidl. postet linket og iflg. svar skulle det virke.

Vi taler vist forbi hinanden. Jeg er helt klar over at scriptet
virker - men det virker kun hvis det bliver lagt op på rammesitet
(det site der skal linkes til).

Troels Jensen er (så vidt jeg kan se af hans indlæg) ikke
tilknyttet den rammeside han gerne vil linke til. Min pointe er at
han ikke kan skrive noget i sit link der gør at rammesiden åbner
med en bestemt underside. Han kan linke direkte til en underside,
og så er det op til webdesignerne på modtagersitet at lægge et
script ind der kan genskabe rammesættet. Hvis de ikke gør det, kan
Troels Jensen ikke gøre noget ved det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 20-11-04 11:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Troels Jensen er (så vidt jeg kan se af hans indlæg) ikke
> tilknyttet den rammeside han gerne vil linke til.

Nej, det er jeg ikke. Så nu bliver jeg endnu en stemme i råbekoret mod
frames

--
Mvh.

Troels Jensen