Magt syg, eller hvad???
Fra : Christina Jensen

Dato : 19-11-04 08:32

Hej alle sammen herinde, nu beder jeg om nogle gode råd, angående min
Lab/golden retriver, han på 5 ½ år, han har altid været god til at aflevere
genstande til mig når vi leger, altså hvis han står med den i munden, og jeg
har fat i den anden ende, så normalt skulle jeg bare sige slip, aflevere
osv., men nu vil han ikke slippe mere, men hiver og trææker i den, og selv
om jeg gir den hårde blik til ham efter utallige forsøg på at få ham til at
slippe, stirrer han bare tilbage uden at blinke med øjenene, det synes jeg
er meget ubehageligt, da han normalt er en meget blød og mild hund, har i
nogle gode råd?????? det jeg gjorde sidst var at jeg måtte tage fat med den
ene hånd og hans næse, indtil han slap,(til han løb tør for luft, for jeg
har fået at vide at man ikke må tabe kampen) derefter var han glad og ville
fortsætte, jeg har aldrig slået ham eller været grov ved ham, så forstår
ikke hvor det kommer fra, det har stået på i en uge nu....

Fra : Hansen

Dato : 19-11-04 11:48

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortsætte, jeg har aldrig slået ham eller været grov ved ham, så forstår
> ikke hvor det kommer fra, det har stået på i en uge nu....

Hej Christina.
Hvad får han i bytte for det du tager fra ham, hvis ikke han 99% af gangene
får noget der er bedre end det du tager fra ham, kan jeg godt forstå at han
ikke vil bytte.
Hvis du sidder med 100kr. hvem vil du så helst aflevere til, en der vil give
dig 200kr. eller en der bare vil tage dine penge og så bliver sur hvis du
ikke vil aflevere.

Venlig hilsen
Michael Hansen

Fra : Mus

Dato : 19-11-04 13:47

> [...]
give
> dig 200kr. eller en der bare vil tage dine penge og så bliver sur hvis du

Nu kan det jo ikke helt sammenligens det med pengene. Mennesker og dyr er jo
ikke helt det samme. Men hvis jeg var barn og det var min mor eller far, ja
så ville jeg da ikke forlange noget igen.

Jeg vil nu forvente min hun slipper på kommandoen slip, når den er 5½ år. Så
synes jeg ikke længere at det skulle være nødvendigt at give noget i bytte
hver gang.
Men ja, hvis det med noget i bytte mener alm ros, ja så er det selvfølgelig
noget andet.

LN

Fra : UG

Dato : 19-11-04 18:27

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så
> synes jeg ikke længere at det skulle være nødvendigt at give noget i bytte

Ville DU være tilfreds hvis din chef sagde:
"Nu er du blevet så og så gammel, så nu behøver du ikke at have løn hver
måned"?
Nej vel???
Hilsen
Ulla
og vovser (som bliver belønnet HVER gang)
--
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Mus

Dato : 19-11-04 22:35

UG <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419e2cd3$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Hilsen
> Ulla
> og vovser (som bliver belønnet HVER gang)

Ja men nu mener jeg ikke hunde kan sammenlignes med voksne menensker.
Min hund får belønning i form af ros eller leg (tingen bliver kastet igen)
men egentlig sjældent i form af godbid eller lignende ved aflevering af
ting.

LN

Fra : Hansen

Dato : 19-11-04 23:49

> [...]
> men egentlig sjældent i form af godbid eller lignende ved aflevering af

Netop den får noget igen hvergang. Dette noget skal blot være mere
spændende/sjovt end det den giver.

Venlig hilsen

Michael Hansen

Fra : Mus

Dato : 20-11-04 00:33

Hansen <v.m@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419e7878$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Netop den får noget igen hvergang. Dette noget skal blot være mere
> spændende/sjovt end det den giver.
>
> Venlig hilsen
>
> Michael Hansen

Jeg ved ikke om min hund synes at ros er mere spændende , men den er glad
for det.
Når vi leger får kaster jeg såmænd også tingen igen når den har afleveret
den, men ikke altid.
Til prøver kan man jo heller ikke blive ved at kaste apportbukken. Men jo
ros får han da.

Tror da såmænd også vedkommende der startede tråden roser sin hund. Synes da
de fleste gør det ved apportering (men glemmer det i mange andre
situationer).
Lidt ligesom at mange i meget lang tid roser sin hund når den laver det den
skal udenfor. Ved min forrige hund, greb jeg engang mig selv i at rose den i
3 års alderen for at gøre hvad den nu skulle på tur he he.

LN

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 22-11-04 16:27

> [...]
> dig 200kr. eller en der bare vil tage dine penge og så bliver sur hvis du

Bytte?

Hvem bestemmer - ejeren eller hunden? Hunden skal bare slippe pinden,
når ejeren vil det. Ellers må den lære det på den hårde måde...

Fra : Helle Jensen

Dato : 22-11-04 17:15

> Hvem bestemmer - ejeren eller hunden? Hunden skal bare slippe pinden,
> når ejeren vil det. Ellers må den lære det på den hårde måde...

Ja, undskyld mig, men det er da det mest latterlige, jeg længe har hørt!

Helle

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 22-11-04 20:36

> Ja, undskyld mig, men det er da det mest latterlige, jeg længe har hørt!

Ja du må meget undskylde - men hvis ejeren bestemmer at nu skal hunden
slippe pinden - så skal den slippe den, uden at kny.

- Lars

Fra : UG

Dato : 22-11-04 20:51

Lars, hvor har du gemt dig siden stenalderen?
Hilsen
UG

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 23-11-04 12:36

> Lars, hvor har du gemt dig siden stenalderen?
> Hilsen
> UG

Ingensteder - jeg synes bare det er noget pladder at personificere en
hund sådan. "den skal ha' noget i bytte..." NEJ! Den skal bare adlyde!
Alt andet er noget blødsødent omantisk sludder - dyr er dyr. Dyr skal
naturligvis behandles pænt - men de skal indordne sig!

- Lars

Fra : Jimmy

Dato : 23-11-04 12:44

"Lars Rasmussen" <evil_twin@telstra.com> wrote in message

> Ingensteder - jeg synes bare det er noget pladder at personificere en
> hund sådan. "den skal ha' noget i bytte..." NEJ! Den skal bare adlyde!

Det er også korrekt efter den gamle lære.
Nu, hvor man er blevet bedre til at forstå hundenes sprog er det heldigvis
ikke sådan længere.

Man brugte også korporlig afstraffelse af børn, men ved nu, at det er
forkert.

/Jimmy

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 23-11-04 18:37

> [...]
> ikke sådan længere.
>
> Man brugte også korporlig afstraffelse af børn, men ved nu, at det er

Det er meget forkert at slå!
Men jeg mener _stadig_, at en hund skal
adlyde sin herre. Det andet, mener jeg, er blot blødsøden eftergivenhed.

- Lars

Fra : Jimmy

Dato : 23-11-04 21:18

> Det er meget forkert at slå!

Ja det har man nu fundet ud af. Men dine forældre og sikkert også dig selv
er blevet opdraget med det fordi man troede det var det rigtige.

> Men jeg mener _stadig_, at en hund skal
> adlyde sin herre. Det andet, mener jeg, er blot blødsøden eftergivenhed.

Det må du skam også gerne mene. Det er jo slet ikke det vi taler.

Vi taler om hvorvidt man skal bytte, som du ikke mener man skal da den bare
skal gøre.

Vi er altså nået meget længere i hundeforståelsen og hvis du læste en bog om
moderne hundeopdragelse ville du måske også lære noget.

Din måde at opfatte hunden på er meget gammeldags og svarer til at påstå at
jorden er flad.

Mvh
JImmy

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-11-04 17:43

*snip*

> [...]
> moderne hundeopdragelse ville du måske også lære noget.
>
> Din måde at opfatte hunden på er meget gammeldags og svarer til at påstå at

Man skal altså huske at tage hensyn til hunden når den f.eks. synes det
ok at hoppe op i sengen? Så må man til forhandlingsbordet for _måske_ at
få den ned?

- nej, vel?

- Lars

Fra : Jimmy

Dato : 27-11-04 21:02

> Man skal altså huske at tage hensyn til hunden når den f.eks. synes det
> ok at hoppe op i sengen? Så må man til forhandlingsbordet for _måske_ at
> få den ned?
>
> - nej, vel?

Hold da op - Det står værre til end jeg troede!
Du har virkeligt ingen jordisk anelse om moderne metoder til hundeopdragelse
vel?

Stakkels hund!

/Jimmy

Fra : Clas Lau

Dato : 26-11-04 21:49

> Det er meget forkert at slå!
> Men jeg mener _stadig_, at en hund skal
> adlyde sin herre. Det andet, mener jeg, er blot blødsøden eftergivenhed.

Hejsa Lars.

Vi skal alle passe på at vi egentlig snakker om det samme...

I min verden....

Lars har ret - når jeg siger "slip" til hunden forventer jeg at hunden
slipper - pronto. Lars ordvalg lyder dog hårdt - og ingen ved præcist hvad
Lars mener, da det ikke er forklaret.

Til trods for at jeg forventer at hunden slipper med det samme, så kunne jeg
aldrig drømme om at bruge straf for at opnå mit mål. Jeg vil derfor motivere
hunden til at slippe i en sådan grad at den efterhånden aldrig kunne drømme
om at holde fast - det er nemlig for fedt at slippe, da der efterfølgende
kommer noget retur (klik og godbid). Til prøver "glemmer" jeg så godbidden
men repeterer træningen når jeg igen er hjemme på træningspladsen. På den
måde skulle hunden gerne være top motiveret i både at holde dummien indtil
kommadoen falder - og så slipper med lynets hast.

Til Lars.
Problemer med aflevering er tit at man kan presse hunden i en drift som
hedder "bytte-forsvar". Det betyder at hunden gerne vil "forsvare" sin
gevinst, da driften er i hunden for at den så også kan nå at få spist det
som den har fanget under jagt (normal byttedrift). Er man uheldig at få
presset hunden ind i denne drift kan afleveringsproblemerne bliver store, og
tit ses det at hunden slet ikke vil de sidste meter hen til føren, da den så
ved at dens "bytte" bliver stjålet. At tvinge hunden til at aflevere kan du
altså opnår at arbejde mod hundens drifter, og det kan kun give problemer i
dressuren.

Planen med at give noget i bytte er netop ikke at presse hunden i
bytte-forsvar, og skal ikke misforstås som blødsødenhed.

Det som flere (på en udiplomatisk måde) antyder at når man forventer at
hunden skal adlyde sin herre, er gammeldags tankegang. Jeg kan kun give dem
uret. Hvem træner hund (ikke mig) alene for processen? Det er super fedt at
træne hunden, men uden resultater tror jeg det var svært at holde gejsten.
Derfor forventer de fleste helt sikkert at dressuren (hvordan man så end
udfører den) gerne skal medføre at hunde lærer kommandoerne - og dette kan
med andre ord siges ved "at hunden skal adlyde sin fører".

Kom nu - væk med fordommene. Lad nu være med at (for)dømme en person på blot
tre linier på et messageboard...

-Clas-

Fra : Helle Jensen

Dato : 27-11-04 20:27

> Kom nu - væk med fordommene. Lad nu være med at >(for)dømme en person på
> blot
> tre linier på et messageboard...

Helt ærligt, når en person skriver:

"Hvem bestemmer - ejeren eller hunden? Hunden skal bare slippe pinden,
når ejeren vil det. Ellers må den lære det på den hårde måde..."

Så kan jeg da kun tolke det på en måde, og jeg ser da tydeligt i mit hovede,
hvad den hårde måde er.

At bytte handler, som du selv skriver godt, jo ikke om blødsødenhed, men om
at træne hund og få resultater på nogle præmisser, hvor hunden også har det
godt. Min egen hund afleverer da også altid, hun kunne ikke drømme om andet,
netop fordi hun ved, at det kan betale sig for hende. Hvis en fører bruger
den "hårde måde" afleverer hunden jo af angst for følgerne af ikke at
aflevere, og det vil jeg aldrig udsætte en hund for.

Men det kunne da være ganske interessant at høre, hvad Lars mener med "hårde
metoder".

mvh. Helle

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 07-12-04 17:54

*snip*

> Men det kunne da være ganske interessant at høre, hvad Lars mener med "hårde
> metoder".

Jeg medgiver at det var skidt formuleret...
Hvis ejeren af en hund ønske den skal slippe f.eks. en pind, skal den
gøre det prompte, ikke så meget diskussion.
Slipper den ikke pinden, må man tage ved så den kommer til det. (Evt. en
god skideballe?)
Jeg taler hverken om at slå, eller aflåst benlås eller noget.
At "betale", eller "forhandle", er efter min overbevisning bare en måde
at købe hunden, fordi man ikke har formået at sætte sig i respekt.

- Lars

Fra : Holm

Dato : 19-11-04 17:33

> [...]
> er meget ubehageligt, da han normalt er en meget blød og mild hund, har i

Hej Christina

De gode råd er allerede givet , nemlig : Giv ham af og til noget i bytte ,
lad endelig være med at lege magtkamp med ham , det kan forværre
situationen...husk at al indlæring og fortsat træning skal være sjovt for
hunden også ...!!!

mange hilsner Holm

Fra : Helle Jensen

Dato : 19-11-04 20:22

> lad endelig være med at lege magtkamp med ham , det kan forværre
> situationen...

Hej

Træklegen kan også være belønningen! Nogle hunde elsker at trække, og det er
så den bedste belønning de kan få. Så jeg mener ikke, at trækkelegen
nødvendigvis er en magtkamp. Min egen hund er et godt eksempel på det, og
hun ser det 100% ikke som magtkamp, og hun vinder legen 99% af gangene.

Helle

Fra : The MANN

Dato : 20-11-04 03:41

> [...]
> fortsætte, jeg har aldrig slået ham eller været grov ved ham, så forstår
> ikke hvor det kommer fra, det har stået på i en uge nu....

Hej CJ

Jeg kan ikke kommentere magt kampen imellem jer , men

når du vil have hunden til at slippe "byttet" imod sin vilje så tag med
tommel og pegefinger fat over nakken og ind ved begge ører ( ørebasis ) og
klem LIDT medens du siger slip ( eller hvad komando du nu bruger ) det kan
godt tage lidt tid før du finder de 2 muskler som får hunden til at slippe

The MANN

Fra : Christina Jensen

Dato : 20-11-04 09:36

jeg roser ham hver eneste gang, det glemte jeg at skrive, men det er
allerede blevet lidt bedre, efter det med næsen, men tak for de mange råd

Fra : lunadc

Dato : 22-11-04 20:02

"Christina Jensen" skrev d. 19-11-04 08:32 dette indlæg :
> [...]
forstår
> ikke hvor det kommer fra, det har stået på i en uge nu....

Noget kunne tyde på at du har fået lært din hund at trækkeleg er sjovt,
det er det også og det er da bestemt noget jeg kan anbefale.
Når du så ikke vil lege mere så prøv da og byt med noget, det er ikke
sjovt bare at slippe hvis det betyder at legen er forbi, men hvis du
bytter så kan det gå.
Lad være med at tage genstanden med magt, og det at trygge hunden på
næsen er også magt, du får en hund som med tiden vil vælge at blive væk
når den har vundet genstanden.
Byt med en godbid eller et andet stk. legetøj.
Man må gerne lade sin hund vinde, specielt da en blød hund, du skal bare
ikke give en kommando som du ikke gennemfører, dvs. leg trækkeleg og lad
hunden vinde, det øger hundens selvtillid samtidig får den løst til at
lege mere med dig, men lad så være med at sige slip uden at gennemføre
det, sig først slip når hunden slipper.
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : ieconfig

Dato : 22-11-04 20:02

> [...]
forstår
> ikke hvor det kommer fra, det har stået på i en uge nu....

Hvis din hund ellers opfører sig normalt i dagligdagen, og ikke viser
tegn på anden "ny" ulydighed /magtkamp. Vil jeg mene at jeres leg har
ændret regler, måske har en anden leget med din hund og har kommet til
at ændre i legen. Frem med godbiderne og få jeres regler sat på plads
igen
Dette vil også virke hvis det er en magt kamp, da normal
lydighedstræning er en stor del af det der gør dig til lederen. ( du
fortæller hvad din hund skal gøre, og den lystre. Den ville jo ikke
lystre dig hvis ikke du har højre rang end den.)
Hvis du med samme ting som den skal aflevere i din beskrevne leg, har
lavet bideøvelser/trækøvelser, kan dette også have udløst det, eller
også blander den bare jeres lege sammen.
Min egen hund har en tendens til at glemme aport legen... Eks: Vi laver
et felt søg hvor hun finder 4 godbider, efterfølgende kaster jeg en ting
hun nu skal komme med, hun løber ud og tager fat i den kastede ting ,
men slipper den hurtigt og begynder at søge efter godbidder.
For ikke at ødelægge aporten , har jeg valgt ikke at lege/træne ting der
kan minde om hinanden inden for kort tid. Men hun er knu 11 mdr. og kan
jo ikke helt sammenlignes med din voksne hund.
Med hensyn til øjenkontakten, min gamle retriver på 14 år (aflivet i
sommers) , han var godt klar over hvem der bestemte og lystrede alt jeg
sagde, tilsidst gik det dog ikke så hurtigt , men han kunne også
opretholde øjenkontakt , han opsøgte den faktisk ofte.
Til sidst bliv du endlig ved med ikke at være grov eller slå, man kan
sagtens lære en hund at danse med ren kærlighed.
Held og lykke
Camilla

http://www.kandu.dk/

Fra : lunadc

Dato : 22-11-04 20:02

> [...]
Når du så ikke vil lege mere så prøv da og byt med noget, det er ikke
sjovt bare at slippe hvis det betyder at legen er forbi, men hvis du
Når du har byttet i en periode så kan du igen sige slip og hunden vil
slippe uden at du skal bytte.
Hunde gør altid det de har mest fordel af, hvis de bare skal slippe og
legen så er forbi ja så kan man da ikke fortænke dem i ikke at ville
slippe.
[...]
samtidig får den lyst til at lege mere med dig, men lad så være med at

Fra : Christina Jensen

Dato : 23-11-04 18:56

mange tak for de gode svar