Netexpress - dyn. ip + domain
Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 17-05-01 17:45

Hej

Jeg er i den heldige situation at jeg nu kan skifte fra Pro@ccess ISDN til
ADSL.
Men (man er jo sommetider nærig) - den eneste forskel (bortset fra support)
jeg kan få øje på mht. NetExpress og Pro@ccess er den faste IP samt
oprettelse og lukket router.

Ganske vist kan jeg betale Kr. 950 excl. moms for at få åbnet den, men så er
vi faktisk oppe på over Kr. 2000 for at få Pro@ccess ADSL og fast IP.

Og +2K Kr er faktisk ikke at kimse af - når det trods alt er privat basis.
Dog ønsker jeg naturligvis gerne at mail sjældent er ude af drift, som følge
af skift af IP.

Desværre tillader min ISDN linie ikke at vi får en 512/512K linie, som ville
være det optimale. Derimod kan vi godt få f.eks. 512/256K - altså
asymmetrisk.
Så resultatet er at jeg efterhånden er mest stemt for NetExpress.

Desværre er jeg endnu ikke i stand til at få f.eks. WOL ADSL - Og CyberCity
er HELT udelukket, da de ikke tillader mail server (port 25) . og er i
øvrigt heller ikke repræsenteret endnu.

Er der nogen her i gruppen som har erfaring med Dynamisk IP og opdatering af
DNS efter dette ?
Kan det forventes at der går op til f.eks. 3 dage før DNS er opdateret,
eller skal alle DNS opslag hen og kigge hos DNS udbyderen for hvert opslag ?
Hvor ofte skifter NetExpress IP - efter vinden, når den slukkes, dagligt
eller er der bare ingen der har oplevet dette.

Serveren benyttes fortrinsvis til mail samt lidt web services.

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....

Fra : Erik Aikon

Dato : 17-05-01 18:59

*SNIP*
> Desværre er jeg endnu ikke i stand til at få f.eks. WOL ADSL - Og
CyberCity
> er HELT udelukket, da de ikke tillader mail server (port 25) . og er i
> øvrigt heller ikke repræsenteret endnu.

Må man ikke kører mailserver hos Cc?

Erik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-05-01 19:22

"Anders Larsson (remove x.)" <x.BitNix@NoSpam.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det forventes at der går op til f.eks. 3 dage før DNS er opdateret,
> eller skal alle DNS opslag hen og kigge hos DNS udbyderen for hvert opslag
?

Afhænger af din TTL (time to live) på din DNS-record. Den kan sættes ganske
lavt (fx 5 min)

> Hvor ofte skifter NetExpress IP - efter vinden, når den slukkes, dagligt
> eller er der bare ingen der har oplevet dette.

Nogen har haft den samme IP i månedsvis. Udover netværksomlægninger og
diverse reboots skulle intet forhindre i at du har den samme kontinuerligt.

> Serveren benyttes fortrinsvis til mail samt lidt web services.

Med NE skal du bruge en relay-host, da du ikke kan modtage mail direkte
(spam-filter)
Det har dog den fordel at du får din post selvom din server er kortvarigt
nede.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 17-05-01 21:25

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b041754$0$26419$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ?
>
> Afhænger af din TTL (time to live) på din DNS-record. Den kan sættes

Skulle vist ikke være et problem.

> Nogen har haft den samme IP i månedsvis. Udover netværksomlægninger og
> diverse reboots skulle intet forhindre i at du har den samme
kontinuerligt.

Ok - så jeg kan regne ud det er sjældent at IP'en vil skifte.

> Med NE skal du bruge en relay-host, da du ikke kan modtage mail direkte
> (spam-filter)
> Det har dog den fordel at du får din post selvom din server er kortvarigt
> nede.

Ærgerligt
Vil det sige man så er begrænset til 10M mails (sender ofte +30M mails fra
arbejde og vice-versa) ?
i så fald må jeg bide i det sure æble og betale for både oprettelse og
ændring af router

Mht. til stabilitet har jeg ikke tidligere haft problemer, da mailserveren
allerede kører på ISDNen
(og ja - der er testet for at der ikke relayes både via tdc og andre
services uden problemer)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-05-01 21:29

> Vil det sige man så er begrænset til 10M mails (sender ofte +30M mails fra
> arbejde og vice-versa) ?

Ved det faktisk ikke. Prøv at spørge i tele.internet.adsl

Fra : Leif Neland

Dato : 17-05-01 23:37

> [...]
> arbejde og vice-versa) ?
> i så fald må jeg bide i det sure æble og betale for både oprettelse og

Hvis du har adgang til mailserveren på jobbet, så kan du konfigurere den til
at sende smtp på f.ex. port 26 i stedet for port 25.

Man sætter en maskine, der er "rigtigt på internettet" til at være primær MX
I sendmail's mailertable skriver man så, at posten skal sendes med en
speciel esmpt-mailer, der kører på port 26.

Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-05-01 21:38

"Anders Larsson (remove x.)" <x.BitNix@NoSpam.dk> wrote in message
> Desværre er jeg endnu ikke i stand til at få f.eks. WOL ADSL - Og
CyberCity
> er HELT udelukket, da de ikke tillader mail server (port 25) . og er

Dette er ikke helt korrekt.

- Men man skal anvende mail-relaying og det kræver Linux (eller Unix)
for at virke ordentligt.

--

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Working@Dual PPro-240

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-05-01 22:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>- Men man skal anvende mail-relaying og det kræver Linux (eller Unix)
>for at virke ordentligt.

Det må du gerne uddybe. Jeg har godt nok aldrig prøvet - og vil aldrig
komme til - at køre en mailserver på Windows, men jeg kan ikke se,
hvor problemet skulle være.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-01 06:22

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
Unix)
> Det må du gerne uddybe. Jeg har godt nok aldrig prøvet - og vil
aldrig

En af mine bekendte har sat sådan en 'fusket'-mailløsning op på en
CC-forbindelse. Det virkede kun med Linux (han havde 2 muligheder,
Linux og Windows).

Når jeg forhåbentligt får en CC-erhverv ADSL til sommer, skal han
igang igen...

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-05-01 16:04

> [...]

>En af mine bekendte har sat sådan en 'fusket'-mailløsning op på en
>CC-forbindelse. Det virkede kun med Linux (han havde 2 muligheder,

Jeg har aldrig checket, men der findes vel tonsvis af mailservere til
Windows, ligesom der gør til Linux. Har han prøvet dem alle, siden du
kan udtale dig så kategorisk, eller prøvede han bare en tilfældig, som
ikke virkede?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-01 20:56

> [...]
du
> kan udtale dig så kategorisk, eller prøvede han bare en tilfældig,

Jeg ved ikke hvor mange mailservere han har prøvet, men jeg ved at når
han bliver sat på en given opgave er det fordi den ikke kan løses på
anden vis...

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-05-01 00:02

In article <9e6klq$12s$1@news.inet.tele.dk>,
"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> men jeg ved at når han bliver sat på en given opgave er det fordi den
> ikke kan løses på anden vis...

Umiddelbart passer den beskrivelse meget godt på en lejemorder.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-05-01 14:31

> Dette er ikke helt korrekt.
> - Men man skal anvende mail-relaying og det kræver Linux (eller Unix)
> for at virke ordentligt.

Sikket noget vrøvl. Min mail server kører fint med Windows og CC.

mvh
Kim Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-01 20:57

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message
og er
Unix)
> Sikket noget vrøvl. Min mail server kører fint med Windows og CC.

Har du dit eget domæne på din IP-adresse?

Fra : Peter Rathlev

Dato : 19-05-01 22:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev
i en meddelelse news:9e6klr$12s$2@news.inet.tele.dk...

> Har du dit eget domæne på din IP-adresse?

Jeg har et sådant. Der er ikke blokeret på port 25 gennem en CC ADSL.
Det kræver selvfølgeligt en/nogle MX records til domænet -
det ved jeg ikke om er muligt med et ??.adls.dk domæne.

> og er
> Unix)

Og f.eks. Mercury Mail er et udmærket bud på en
mailserver til Windows. Eller Exchange. fra M$.

/Peter

__________________________________
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke f.eks. TDC Internet.

Fra : Kim Jensen

Dato : 23-05-01 13:32

> Unix)
> Har du dit eget domæne på din IP-adresse?

Ja, endda flere domæner.

mvh
Kim Jensen

Fra : Johnny Hansen(smiley~

Dato : 17-05-01 22:25

Nu har jeg ikke haft ADSL så længe men modsat mit gamle cybercity ISDN så
har jeg faktisk ikke oplevet noget skift i IP fra TDC netexpress endnu

Anders Larsson (remove x.) <x.BitNix@NoSpam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e0v67$4kl$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Simon Skals

Dato : 18-05-01 10:09

It seems Anders Larsson \(remove x.\) wrote:
>Og CyberCity
>er HELT udelukket, da de ikke tillader mail server (port 25)

Der er ingen filtre på port 25 hos Cybercity.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 18-05-01 17:40

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen filtre på port 25 hos Cybercity.
>
> --
> Simon Skals <spam@gid.dk>
> "Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Det var da mystisk Simon ?
På jeres egne sider henviser i til der skal anvendes relay host !

http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/spoergsmaal_og_svar/home.phtml?link=6
punkt 6 står i filtrerer port 25 (ligesom Netexpress)

For du er da Simon fra CC (netværk) ikk' ?
Du ved ...den gamle snak om sig

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson
Tænk positivt.....
.....Det kunne være værre....

Fra : Simon Skals

Dato : 18-05-01 17:46

> [...]
>http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/spoergsmaal_og_svar/home.phtml?link=6
>punkt 6 står i filtrerer port 25 (ligesom Netexpress)

Det har ganske rigtigt været der, men det er der ikke mere, og
det kommer næppe tilbage. Siderne bliver sikkert rettet på et
tidspunkt, men det er under alle omstændigheder en udmærket ide
at køre med en backup MX host, så det gør ikke så meget, hvis
folk retter sig efter instrukserne.

>For du er da Simon fra CC (netværk) ikk' ?

Jo.

>Du ved ...den gamle snak om sig

Ja, lad os bare lade den ligge.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : John Hinge

Dato : 19-05-01 09:55

> [...]
> http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/spoergsmaal_og_svar/home.phtml?link=6
> punkt 6 står i filtrerer port 25 (ligesom Netexpress)

En ting er at CC måske ikke heeelt har fået rettet den side, noget andet
er at det faktisk er ganske praktisk at der er en MX med en laver PRI
end ens egen maskine. Det er måske ikke alle der har lyst til at ha
deres maskine kørende 24/7, og så tager CC's maskine bare imod posten
imens man snorker, eller hvad man nu laver.

Jeg kører selv en mailserver på min Win9x dåse på en CC xDSL linje, og
det kører faktisk rigtig godt for mig.

Grunden til jeg lige kører Win9x kan være ligemeget :) men fakta
er at det kan lade sig gøre med CC.

Det tilsvarende kan også gøres på en TDC linje, her er man dog
pisket til at bruge den backup MX fordi der er spærret for port 25
til NetExpress (pro@cess er ikke spærret) men som jeg påpeger er
det jo ikke ubetinget en skidt ting.

--
John Hinge
repræsenterer ikke sin arbejdsplads fra denne IP som han selv betaler.